golita Skrevet 20. november 2020 #1 Del Skrevet 20. november 2020 Måtte de tyske soldatene levere tilbake uniformene etter 2 verdenskrig? Eller hva skjedde med dem? Er blitt veldig inntresert i 2 verdenskrig å vil vite alt, har lest flere bøker å sett serier å dokumentarer og filmer. Men jeg får ikke nok 😀😀 Noen som har noen historier som dere har blitt fortalt om 2 verdenskrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #2 Del Skrevet 30. november 2020 Nazi-Tyskland som eide uniformene gikk i oppløsning da krigen tok slutt så det var neppe noen fra myndighetene som krevde uniformene tilbake. Kan også tenke meg at svært mange av uniformene var svært utslitte på den tiden. For mange var det kanskje også deres eneste klær, var jo svært mange hjem som ble ødelagt under 2. verdenskrig. Kan også se for meg at mange prøvde å å bli kvitt uniformene de hadde, spesielt om man var med i SS. Når russerne kommer for å hevne seg så er det ikke så kult å gå rundt i nazi-uniform. Russerne plyndret og voldtok, så det var nok tryggere å kaste uniformen enn å ha den i klesskapet. Hadde du en bolig som ikke var i ruiner så var sjansen stor for at noen russere kom for å sjekke hva du hadde av verdisaker og om det var noen i boligen de kunne voldta/drepe. Men jeg er ikke historiker så vet ikke akkurat hva som skjedde. Slik jeg har forstått det så var det også enkelte av offiser-uniformene offiserene måtte betale for selv. Da eide jo offiserene uniformene. Anonymkode: d1bea...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå