Gå til innhold

Verste sjefen dere har hatt? Fortell?

Fremhevede innlegg

Gjest Smiley99
Skrevet

Jeg hadde ett års vikariat på en lekebutikk med en helt forferdelig sjef. Hun var så ufin mot meg! 
Da det bare var et vikariat orket jeg ikke å lage et nummer ut av det. 

Jeg var syk to ganger på 12 mnd. Første gangen hadde jeg diare og spy sjuke. Jeg ringte og sa i fra
da fikk jeg svar at jeg måtte prøve å skjerpe meg for det var ikke så ille. 

Andre gangen jeg var syk, da hadde jeg ligget med feber hele helgen og trodde jeg skulle komme meg
til Mandagen. Jeg sendte melding til sjefen at jeg hadde feber (noe som sjefen egentlig ikke har krav å vite)
men jeg ville være ærlig og troverdig. Da fikk jeg svar "Hvor mye har du i feber??". Jeg svarte ikke på melding.

Jeg bruker å være på ettårskontroll på sykehuset, fikk innkalling og viste innkallingsbrev til sjefen og spurte om det
var greit. Det var det men da skulle hun vite hva jeg skulle på sykehuset.

En gang ble jeg satt til å montere en lekesykkel. Før hun gikk hjem så hun til meg med en spydig stemme
"også bruker du bruksanvisningen og er NØYE". Fikk aldri ros, var bare kritikk eller at ting ikke var bra nok.

Det er så mange historier fra hun sjefen, men jeg er interessert i å høre deres historier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er godtog vel 20år siden dette;

Ble kjeftet huden full av en tidligere sjef, for å gjøre som hun sa jeg skulle. 🙄

Mistet bestemoren min, som også var den eneste besteforeldren jeg har hatt, og fikk ikke fri fra jobb for å dra i begravelsen. Jobbet i matvarebutikk, så fikk til slutt byttet vakta mi med en annen. Men var bare såvidt vi fikk lov å bytte, sjefen "satte opp folk på vakt sammen for optimal arbeidsinnsats" og bytting var egentlig ikke lov. 

Har flere angående henne, men trygt å si jeg ikke jobbet der et sekund lenger enn jeg måtte.

• Liker 9
Gjest Smiley99
Skrevet
Akkurat nå, S4050-R40B skrev:

Er godtog vel 20år siden dette;

Ble kjeftet huden full av en tidligere sjef, for å gjøre som hun sa jeg skulle. 🙄

Mistet bestemoren min, som også var den eneste besteforeldren jeg har hatt, og fikk ikke fri fra jobb for å dra i begravelsen. Jobbet i matvarebutikk, så fikk til slutt byttet vakta mi med en annen. Men var bare såvidt vi fikk lov å bytte, sjefen "satte opp folk på vakt sammen for optimal arbeidsinnsats" og bytting var egentlig ikke lov. 

Har flere angående henne, men trygt å si jeg ikke jobbet der et sekund lenger enn jeg måtte.

Fikk du ikke fri for å dra i begravelse!!?? Herregud, enkelte sjefer er jo noen udyr.

Jeg var vandt fra tidligere jobber at sjefen foretrakk at vi byttet vakter mellom oss, slik at hun 
slapp å gjøre det. Da trodde jeg at det var greit på lekebutikken også, men da fikk jeg kjeft for
at jeg byttet vakt en gang med en annen kollega uten å spørre først. 

Skrevet

En som aldri betalte ut lønn til rett tid og ofte laaaangt over lønningsdag. Han var generelt uklar og utydelig i beskjeder også. Var sjeldent til stede og jeg kom ofte til stengte dører.

Anonymkode: 8d09e...e89

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Smiley99 skrev:

Fikk du ikke fri for å dra i begravelse!!?? Herregud, enkelte sjefer er jo noen udyr.

Jeg var vandt fra tidligere jobber at sjefen foretrakk at vi byttet vakter mellom oss, slik at hun 
slapp å gjøre det. Da trodde jeg at det var greit på lekebutikken også, men da fikk jeg kjeft for

At man ikke kan bytte uten godkjennelse kan jeg faktisk forstå. Leder er nødt til å vite hvem som er på jobb når, ikke minst med tanke på hvis noe ekstraordinært skulle skje. Det handler også om å beregne korrekt lønn, noe som ikke kan gjøres hvis man ikke vet at "Anne" jobber i stedet for "Ole" den dagen. 

Men joda, mange dårligere ledere. Og ledere som bruker kjeft for å fremme poengene sine er lite å samle på. Mitt råd til hvis man opplever slike sjefer, bytt jobb så snart som mulig, ikke vær for lenge på et sånt sted. 

Anonymkode: 02caa...60d

• Liker 2
Gjest Smiley99
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At man ikke kan bytte uten godkjennelse kan jeg faktisk forstå. Leder er nødt til å vite hvem som er på jobb når, ikke minst med tanke på hvis noe ekstraordinært skulle skje. Det handler også om å beregne korrekt lønn, noe som ikke kan gjøres hvis man ikke vet at "Anne" jobber i stedet for "Ole" den dagen. 

Men joda, mange dårligere ledere. Og ledere som bruker kjeft for å fremme poengene sine er lite å samle på. Mitt råd til hvis man opplever slike sjefer, bytt jobb så snart som mulig, ikke vær for lenge på et sånt sted. 

Ja, det skjønner jeg også. Og jeg beklaget for det, men er ingen grunn for å kjefte meg huden full. 
Det går an å si i fra på en ordentlig måte. 😀 Hadde ikke så mye arbeidserfaring da og jobbene før var 
klare på at det var greit.

Skrevet
1 minutt siden, Smiley99 skrev:

Nei, det kom virkelig ikke på tale. Fikk vite på mandagen at begravelsen var på fredagen, som jeg skulle jobbe fra 0745-16. Måtte reise fra hamar til kr.sand så måtte dra på torsdagen. Så fort jeg fikk vite når begravelsen var så snakket jeg med sjefen, og fikk beskjed at jeg måtte komme meg på jobb, og om jeg var "syk", så kom hun til å sparke meg. Jeg hadde forøvrig jobbet der i 11mnd uten en sykedag, og hadde aldri løyet på meg egenmelding uansett. Spurte om jeg kunne bytte vakt med noen da. Fikk nei først, men fikk tilslutt overtalt henne🙄

Neste sjefen min var en engel i forhold, strikt men rettferdig, og teamet hans var alltid i fokus. Med åpen dialog og forståelse for det meste.👍

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, Smiley99 skrev:

Ja, det skjønner jeg også. Og jeg beklaget for det, men er ingen grunn for å kjefte meg huden full. 
Det går an å si i fra på en ordentlig måte. 😀 Hadde ikke så mye arbeidserfaring da og jobbene før var 
klare på at det var greit.

Ja, enig i at man kan ta det opp på en ordentlig måte. Derfor jeg skrev at man bør komme seg vekk fra steder der ledere (eller andre man jobber tett på for så vidt) bruker kjeft som den vanlige måten å snakke på. 

Mye handler om dårlig kommnikasjon, som jeg mener leder er den som er ansvarlig for å starte i det minste. Man kan ha små personalhåndbøker med regler som gjør at uklarheter blir mye klarere, men erfaringsmessig er det mange sjefer som ikke gidder å lage det. 

• Liker 1
Gjest Smiley99
Skrevet
7 minutter siden, S4050-R40B skrev:

Nei, det kom virkelig ikke på tale. Fikk vite på mandagen at begravelsen var på fredagen, som jeg skulle jobbe fra 0745-16. Måtte reise fra hamar til kr.sand så måtte dra på torsdagen. Så fort jeg fikk vite når begravelsen var så snakket jeg med sjefen, og fikk beskjed at jeg måtte komme meg på jobb, og om jeg var "syk", så kom hun til å sparke meg. Jeg hadde forøvrig jobbet der i 11mnd uten en sykedag, og hadde aldri løyet på meg egenmelding uansett. Spurte om jeg kunne bytte vakt med noen da. Fikk nei først, men fikk tilslutt overtalt henne🙄

Neste sjefen min var en engel i forhold, strikt men rettferdig, og teamet hans var alltid i fokus. Med åpen dialog og forståelse for det meste.👍

Helt utrolig altså! Selv om det ordnet seg.

Men så bra at den nye sjefen din var bedre!

Det er jo ikke enkelt å finne ny jobb heller, så ofte blir man jo bare nødt til å stå i det.
Det kan fort gå utover psyken og arbeidslysten til mange.

Skrevet

Hun var vel ikke en dårlig sjef, men jeg jobbet mest alene i butikken. Den eneste gangen hun var innom var for å bestille varer. Jeg hadde da ansvar for butikken, vedlikehold og kundebehandling. Hun gikk alltid ut for å gjøre private ærender. En annen gang måtte jeg jobbe nyttårsaften, det gikk ingen buss, jeg hadde ikke lappen, så jeg måtte ta taxi for å jobbe 3 timer. Hele lønnen for denne dagen gikk til taxi. 

Jeg bodde også slik til at jeg måtte ta buss. Bussen gikk kl 16:25, jeg var ferdig 16:30. Neste buss gikk ikke før kl 20, så enten måtte jeg gå i to timer for å komme meg hjem (som jeg ikke hadde helse til på grunn av tidligere sykdom) - ellers måtte jeg vente på neste buss. I løpet av de 10 månedene jeg jobbet der, fikk jeg gå 10 minutter før tiden 2 ganger. Jeg kom alltid på jobb en halvtime tidligere og begynte med arbeidet som skulle gjøres før åpning, slik at alt var gjort før kundene kom.

En gang ble jeg akutt syk, måtte til lege midt i arbeidstiden. "Ja, da har du med å komme tilbake når du er ferdig, vi venter 4 paller varer i dag som du må sette på plass" fikk jeg til svar. Jeg var kjempedårlig, men måtte altså tilbake på jobb etterpå - hun gikk tidlig hjem den dagen, så jeg ble alene på jobb etter jeg kom tilbake fra legen.

Jobben i seg selv var den beste jeg har hatt, så selv med en sjef som utnyttet meg, gledet jeg meg til neste dag.

• Liker 8
Gjest Smiley99
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enig i at man kan ta det opp på en ordentlig måte. Derfor jeg skrev at man bør komme seg vekk fra steder der ledere (eller andre man jobber tett på for så vidt) bruker kjeft som den vanlige måten å snakke på. 

Mye handler om dårlig kommnikasjon, som jeg mener leder er den som er ansvarlig for å starte i det minste. Man kan ha små personalhåndbøker med regler som gjør at uklarheter blir mye klarere, men erfaringsmessig er det mange sjefer som ikke gidder å lage det. 

Ja, det hadde vært lurt. Da hadde man vist hva man skulle forholde seg til og ikke.

Skrevet
1 minutt siden, Smiley99 skrev:

Helt utrolig altså! Selv om det ordnet seg.

Men så bra at den nye sjefen din var bedre!

Det er jo ikke enkelt å finne ny jobb heller, så ofte blir man jo bare nødt til å stå i det.
Det kan fort gå utover psyken og arbeidslysten til mange.

Ja, hadde heldigvis kollegaer som nesten sto i kø for å få bytte, så det gikk seg til. Men kan ikke si det hjalp på arbeidsmoralen å jobbe for henne.

Nye sjefen var helt fantastisk, hvis jeg noensinne hadde endt opp med å være leder, så er det han som hadde vært idealet å strekke seg etter. Sjefen hvor jeg jobber nå er også bra, han kan være litt susete og stressa, men tenker det kommer med jobben her 😄

Nei, finne ny jobb kan være en utfordring, men jeg sa opp jobben hos hun tidligere sjefen min, uten å ha noe nytt å gå til. Sparte alt jeg kunne i 4mnd + feriepenger. Rakk heldigvis å få meg nye jobber før jeg måtte bruke noe særlig av de oppsparte pengene. Tror det at om jeg hadde jobbet der lengre enn jeg gjorde, så hadde jeg gått på veggen eller verre, for jeg var helt nedbrutt en periode.

• Liker 1
Skrevet

Hadde en formann en gang, han kunne prestere og sette oss i arbeid, for så å kjøre rundt å gjøre private ærend i arbeidstiden og det hver eneste dag, samt alltid ta "glory" for jobben som vi hadde gjort, toppen av kaka var da han konfronterte meg for og snike meg unna arbeidet.... 

Jeg hadde informert min øverste leder om en tannlegetime jeg hadde og alt var på stell, men formannen hadde vært i nabokommunen hvor jeg bor og har tannlege, der han hverken bor eller jobber

Anonymkode: 58356...3f4

Skrevet

Min ex-sjef ville si meg opp i fødselspermisjonen fordi hun hadde hørt rykter om at jeg hadde bekken/korsrygg problemer 3 måneder etter fødsel, og hun var i tvil om jeg kunne begynne å jobbe 100% 9 måneder senere. 😒

Anonymkode: d6ed4...240

• Liker 8
Skrevet

Min nåværende sjef. 

hun er helt gal og burde ha vært sparket for lengs. Hun beskylder oss for ting hun har gjort feil, vi blir beskyldt for mye fravær (hun har mest av alle). baksnakker ansatte og listen forsetter. 

Anonymkode: 53300...bae

• Liker 8
Gjest Smiley99
Skrevet

Blir sjokkert men samtidig ikke over å høre deres historier. For det finnes altså så mange dårlige sjefer der ute. 
Når man trodde at man hadde hørt og sett det meste, men kan ta så feil. 🥵 

Skrevet (endret)

Hadde en sjef som var lett manipulerende. En sånn som virker flink utad, men som de som jobber tett på får erfare hvordan egentlig er.

Først og fremst var det mest slitsomt å forholde seg til at hun skiftet mening veldig raskt, man visste aldri om noe hun sa en dag ville være gjeldende neste dag. Og da snakker vi ikke om typen som innrømmer at hun har gjort feil - plutselig har hun gjort en helomvending og later som det hun sa forrige dag aldri har skjedd. Blir hun konfrontert med dette så kommer hun med en dårlig unnskyldning om hvorfor/snur det om til at det ikke var sånn hun mente det.

Dette gjorde arbeidshverdagen utfordrende da man plutselig ble satt til å gjøre nye oppgaver -og forkaste de man hadde begynt på. Hun var veldig impulsiv og sa gjerne ja til mange prosjekter - som vi ansatte ble satt til å gjøre og dette førte til at vi stadig hadde for mye arbeid.

Hun kunne f.eks. si den ene dagen at noe var kjempebra - for så å neste dag si det var dritdårlig - gjerne fordi hun da hadde fått innspill fra noen utenfra som ikke synest det var bra - og da hadde hun "plutselig" brått endret mening. Hun var veldig opptatt av å gjøre andre utad fornøyd og da kunne hun aldri stå for det hun hadde sagt tidligere, eller skyldte på andre...

Hun kunne også si til meg en dag - den filen skal i den mappen. Hun hadde laget et system som var så bra, og det var viktig at folk la inn riktig sånn at man fant det igjen. Så neste dag så ble hun sur fordi hun ikke fant igjen filen (hun var dårlig til å lete)- og spurte meg hvorfor jeg hadde lagt det i den mappen (altså mappen som hun ba meg legge den i). Da skulle jeg visst ha lagt den i en annen mappe. Jeg hadde bare gjort som hun sa, men da var det plutselig feil 🙄 og ikke snakk om at hun husket at hun hadde sagt noe annet...

Når hun snakket om private ting kunne hun være veldig empatisk og skryte og vise frem bilde av barnebarnet sitt og snakke om koselige ting osv.

En hendelse har spesielt satt seg i minnet. Vi skulle ha en fellesdugnad, og dette la hun vekt på - at det var viktig at ALLE var med på denne og satte av datoen og ikke lagde andre planer, for dette var noe vi måtte jobbe sammen om. Det skulle både være sosialt og gøy, og viktig for trivselen. Det var viktig at vi ryddet kalenderen vår til dette og at alle bidrog slik at det ble et fellesprosjekt. Det ble mye frem og tilbake for å finne et passende tidspunkt, men til slutt fant vi ett og hun innkalte og sendte invitasjoner og passet på at alle kunne delta.

Så møtte vi opp på dugnaden, sjefen begynte med hva vi skulle gjøre, når hun hadde sagt det sa hun plutselig "Jeg har fått et hastemøte jeg må delta på, men kommer tilbake så fort jeg kan". Så da forsvant hun og det var bare oss andre igjen til å gjøre drittjobben. Hun kom igjen to timer seinere, akkurat når vi var ferdige med det vi skulle gjøre.... da bestod hennes deltagelse om å si litt om resultatet av dugnaden. Senere når jeg kom innom kontoret så fortalte hun om hvem og hva hun hadde hatt møte om- og det var på ingen måte så viktig at hun ikke kunne flyttet det til et annet klokkeslett. Hun takket nok ja til møtet med viten og vilje for å slippe å delta på dugnaden. Hun var utspekulert.

Jeg var bare i et vikariat så jeg holdt ut med sjefen, men om ikke hadde jeg sluttet. Min kollega - som hadde jobbet der lenge og var blitt utsatt av sjefens oppførsel over tid og som virkelig fikk oppleve massiv og usaklig kritikk, ble til slutt sykemeldt på grunn av sjefen. Nå har sjefen heldigvis sluttet - kollegaen min er tilbake i jobb og har aldri hatt det så bra som nå. Men jeg blir fortsatt forbannet den i dag når jeg tenker på hvordan hun behandlet sine ansatte. 

Sjefen hadde også blitt headhuntet til jobben og hadde en årslønn på over 850 000. At folk som er så skadelige sitter med sånne lønninger er ganske sykt.

Heldigvis har jeg lært mye og i fremtiden er jeg nok veldig var på slik oppførsel. Jeg kommer aldri til å akseptere å bli under en sånn leder igjen. Da kommer jeg til å ta tak i det eller slutte fort som fy.

Endret av missmcbeal
  • Liker 4
Skrevet

Ikke sjef, men eier av flere skobutikker.

Han oppfordre seg generelt ikke spesielt OK, var åpenbart forelsket i ei på en annen skobutikk (som han også eide) - han var gift med barn men sendte henne blomster.

Sendte inn familie (kone, svoger osv) for å spionere på oss, og kalte inn folk til samtaler for å ta opp helt håpløse ting. 

Skjelte meg ut for dårlig salg, og jeg var altså dagens beste - og aldri dårligst ifølge kassa :roll: 

Stod ved siden av oss for å sjekke at vi sa akkurat det han mente var god salgsteknikk (unormalt pågående) osv.

Likte jobben, sjefen og kollegaene veldig godt - men sa opp kun på grunn av denne eieren som jeg synes ødela arbeidsmiljøet. 

Kjenner andre med veldig ille sjefer, helt sjuke ting. Han trakasserte de fleste, ALLE ble utbrent og sykemeldt osv. 

Anonymkode: 612cf...553

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sjef, men eier av flere skobutikker.

Han oppfordre seg generelt ikke spesielt OK, var åpenbart forelsket i ei på en annen skobutikk (som han også eide) - han var gift med barn men sendte henne blomster.

Sendte inn familie (kone, svoger osv) for å spionere på oss, og kalte inn folk til samtaler for å ta opp helt håpløse ting. 

Skjelte meg ut for dårlig salg, og jeg var altså dagens beste - og aldri dårligst ifølge kassa :roll: 

Stod ved siden av oss for å sjekke at vi sa akkurat det han mente var god salgsteknikk (unormalt pågående) osv.

Likte jobben, sjefen og kollegaene veldig godt - men sa opp kun på grunn av denne eieren som jeg synes ødela arbeidsmiljøet. 

Kjenner andre med veldig ille sjefer, helt sjuke ting. Han trakasserte de fleste, ALLE ble utbrent og sykemeldt osv. 

Forøvrig har alle sjefer etter det oppført seg normalt og oppegående :P 

Skrevet

Sjefen på et bilverksted jeg jobbet på var veldig tydelig på at alle kan erstattes, og han mente at det var best om de ansatte var redd for han. 
Jeg husker ikke navnet på halvparten av kollegaene mine fordi det var så gjennomtrekk av folk. 
Vi i kundemottaket ble jevnlig kalt inn på sjefens kontor bare for å bli rakket ned på og så sa han usannheter for å skape intriger mellom de ansatte, for han ville ikke risikere at vi skulle bli venner og dermed prate sammen... 

Og det var ingenting som het overtid, bare dugnad. 

Anonymkode: 9873b...074

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...