Gå til innhold

Papirtapet- hva gjør jeg?


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Ok, saken er den at jeg har papirtapet på kjøkkenet av alle steder :roll: , og siden det er veldig uhygenisk, upraktisk og ikke minst stygt, må jeg gjøre noe her altså.

Kjøkkenveggene står altså for tur, noe som betyr oppussing i kriker og kroker rundt skap og diverse benker, samt rundt tre vinduer og en verandadør.

Men så var det tapeten da. Det er hvit papirtapet med strukturmønster. Den er ganske mye revnet her og der, og har "pyntebånd" nederst, antakeligvis for å skjule "endene". På noen vegger har jeg brystningspanel, det er her det berømte pyntebåndet befinner seg (på midten altså).

Jeg er ikke sikker på hva slags vegger vi har, om det er gips eller tre. Ikke vet jeg om det er lag på lag med tapeter under den nåværende tapeten heller.

Grøss og gru!

Hva gjør jeg da? Hvordan?

Tusen takk for all hjelp, spør hvis noe er uklart. Ikke sikkert jeg kan svare da, for det er mye jeg lurer på selv egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er ganske mye revnet her og der, og har "pyntebånd" nederst, antakeligvis for å skjule "endene".
Riv den vekk. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fjernet ALL gammel tapet i boligen vår da vi overtok.

Fukt med masse vann, så går det som regel veldig greit å få bort. Ville i alle fall aldri tapensert oppå gammel dårlig tapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvordan? Kan jeg ta sjansen på å fukte den først?
Jeg ville vel forsøkt å sett om jeg kunne få revet av så stor del av hver lengde som mulig først. Det som hadde blitt sittende igjen, hadde jeg fuktet med en svamp og revet av eller skrapt av med en sparkelspade eller malingsskrape.

Noen ganger kan det være vanskelig å få vekk tapet....og da skal det visst hjelpe med tapetfjerner. Min info om dette er gammel (så les den utfra det)....tapetfjerner fåes kjøpt i malerbutikken og er i pulverform som skal blandes ut i vann iflg. instruks på pakken. Påfør så tapetfjernerblandingen oppå tapeten med svamp, rull eller kost...og det skal da visst nok løsne såpass at det går greit å få den av.

Forresten: Jeg antar du skal tapetsere på nytt....hvis du f.eks. skal legge panel så trenger du jo ikke å fjerne tapeten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pusset opp en leilighet. Dvs totalrenovert den! Vi rev av så mye tapet vi kunne, deretter tapeserte vi med noe som kalles "veggfornyer" og malte denne. Veggene har blitt glatte og fine! Vi kjøpte denne tapeten hos Flügger, og der sa de at vi ikke en gang trengte å rive av/fjerne den gamle tapeten. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tapetfjerner kommer også i flytende form. Mitt beste tips er å ta vann med tapetfjerner på en spruteflaske, f.eks. en gammel jif-flaske og sprute på tapeten. La det virke en liten stund, så vil tapeten beynne å "boble", den får store buler som det er lett å rive av med en stålsparkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liz2005

Noe som vet om man kan bruke veggfornyer på glassfiberstrie også??Noen som har erfaring med hva som er best å gjøre med den hersens glassfiberstria? Lyst til å pusse opp kjøkken, gang og stue hjemme...men uheldigvis glassfiber overalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som vet om man kan bruke veggfornyer på glassfiberstrie også??Noen som har erfaring med hva som er best å gjøre med den hersens glassfiberstria? Lyst til å pusse opp kjøkken, gang og stue hjemme...men uheldigvis glassfiber overalt...

Etter hva vi ble fortalt, så kan man bruker veggfornyeren på alle slags underlag. Du kan jo evt ringe Flugger og høre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som vet om man kan bruke veggfornyer på glassfiberstrie også??Noen som har erfaring med hva som er best å gjøre med den hersens glassfiberstria? Lyst til å pusse opp kjøkken, gang og stue hjemme...men uheldigvis glassfiber overalt...

Veggfornyeren kan brukes på glassfiberstrie, husk bare på å få den tykkeste varianten! Den jeg brukte var tykk som eggekartong, bare mye mykere. Den tynne de har på f.eks. Obs! Bygg er for tynn. Jeg kjøpte min på Fargerike, 500 kroner for 10 kvm. (1x10m på rull).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yaiipai

Hei.

Noen som vet om jeg kan legge veggfornyer i taket og? Når det frafør av er strie i taket????

Må bare komme i gang i køpet av et par dager, holder på å bli gæren her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...