AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #21 Del Skrevet 21. november 2020 På 20.11.2020 den 8.29, Gjest5656 skrev: Bokollektiv suger og så tjener du såpass godt, lei deg noe ordentlig i starten. Nyutdannet og har skrapet sammen alle pengene for å låne maks inntekt som er 2 millioner selv, ligger godt 150k lavere enn deg. Synes du høres ut som en kjip type, du burde være forsiktig med å gå ut også , kanskje du får corona? Men det får du vel økt sjanse for på kollektivet uansett, og alle andre ting som skabb og veggedyr. Jeg vil tro TS er en bolighai og det er faktisk det vedkommende høres ut som. Anonymkode: d4fe2...d54 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #22 Del Skrevet 21. november 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: Er selv singel/skilt, og tro meg - å makse når man er singel er noe man skal være særs forsiktig med - skjer det noe som gjør at inntekten faller bort har man ingen fallskjerm gjennom inntekt til samboer - man er rett og slett langt mer sårbar når man er en kontra 2. Ergo bør man i langt mindre grad makse om man skal kjøpe bolig - Sikre en god buffer som gjør at du kan beholde boligen om du mister jobben eksempelvis. Å måtte tvangsselge grunnet arbeidsledighet må være særs kjipt. Anonymkode: b5973...517 Dette forstår jeg, men følgen av å tenke slik blir jo også at mange som er single ikke får kjøpt noe som helst, fordi de må makse for at de skal klare å få til noe på egen hånd. Jeg hadde ikke makset med usikker inntekt, da vet jeg ikke om jeg hadde kjøpt i det hele tatt, men om man vet inntekten er sikker og at risikoen "bare" er renteoppganger så trenger man ikke å være like redd. Da tenker jeg man må regne på det og se hvor høye renter man hadde klart å leve med, hva som kunne ha blitt kuttet ut etc. Anonymkode: d31b7...32d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #23 Del Skrevet 21. november 2020 11 hours ago, Jr.Garcon said: Hva er logisk? Arbeidsledighet opp, lønnsvekst ned, global pandemi, økonomisk resesjon og usikkerhet, og boligpriser OPP ? Høres det fundamentalt riktig ut? Regjeringen forhindret krakket ved å innføre en unaturlig lav rente, men den effekten er snart brukt opp. Men for all del, folk er idioter så det kan godt være at boligprisene vil øke i 4 år til før krakket kommer. Jeg hadde i alle fall ikke kjøpt bolig nå om jeg ikke fikk den langt under prisantydning og kunne se for meg å bo der i 10-20 år. Men hva skal folk i 20-årene gjøre nå da, når de nå gjerne har fått spart opp egenkapital og har fått på plass fast jobb etter studiene? Skal de leie, og bare vente? Hvor mange år kan det bli snakk om? Denne gruppen er jo også i en fase der det slettes ikke er sannsynlig at de blir boende samme sted i 10 til 20 år - møter en kjæreste, slår opp, får barn. Anonymkode: d31b7...32d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jr.Garcon Skrevet 21. november 2020 #24 Del Skrevet 21. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva skal folk i 20-årene gjøre nå da, når de nå gjerne har fått spart opp egenkapital og har fått på plass fast jobb etter studiene? Skal de leie, og bare vente? Hvor mange år kan det bli snakk om? Denne gruppen er jo også i en fase der det slettes ikke er sannsynlig at de blir boende samme sted i 10 til 20 år - møter en kjæreste, slår opp, får barn. Anonymkode: d31b7...32d Jeg hadde i alle fall sett an og avventet noen måneder. Har det ikke skjedd noe med boligprisene i løpet av 6 måneder så er man vel mer safe enn akkurat idag når absolutt alt er uvisst. Bare det at folk bruker den lave renten til å by prisene opp - noe som overhodet ikke var intensjonen med lav rente - skriker korthus for min del. Men hver enkelt får vurdere det selv. Ingen vet helt sikkert hva som skjer med prisene, og hvor i landet man skal bo påvirker vel også litt vurderingen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #25 Del Skrevet 21. november 2020 På 20.11.2020 den 10.54, newman01 skrev: Du kan jo trøste deg med at om du kjøper en mindre leilighet for å bo i alene, og skulle få en kjæreste i fremtiden er ikke verden i grus selv om boligprisene synker. Siden du og kjæresten da skal kjøpe noe felles vil denne boligen også ha gått ned i pris, så det er ikke så halvgæærnt allikevel. Å kjøpe og selge i samme marked er et nullspill. Om din leilighet til 2,5mill går ned 20% og den større treroms-leiligheten til 4,5mill går ned 20% er nesten litt irrelevant. Du må bare sørge for at belåningsgraden er fornuftig, og at du har egenkapital nok til å ikke sitte med altfor mye restgjeld. Så kjøp bolig, betal ned det du har kapasitet til, og om boligprisen på din leilighet går ned kan du alltids trøste deg med at alle andre boliger også gikk ned i pris. Du skjønner ikke boligmarkedet særlig godt. Hvis du selger med tap har du fortsatt et lån å betjene, så om prisene ellers har sunket så er du bak køen til de som ikke skal inn i boligmarkedet med gjeld. Virker som mange ikke forstår dette. Det er et krav til egenkapital, og du kommer ikke til å sitte igjen med egenkapital med tap på boligkjøp. Det eneste du har å slå i bordet med er et lån du ikke klarer å dekke med salg av boligen din. Dette er hva som har skjedd med mange i Stavangerområdet. Folk som kjøpte bolig før oljekrisen og ikke lenger kan konkurrere med førstegangskjøpere. Det dummeste man kan gjøre nå er å kjøpe førstegangsbolig. Krakket har så vidt begynt i USA, og Norge kommer til å følge etter. Anonymkode: 235c0...368 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #26 Del Skrevet 21. november 2020 21 timer siden, Galdhøpiggen skrev: Om det så kommer et lite krakk så stiger prisene jævla fort igjen 👍 Nettopp, det er jo derfor du har mulighet til å gjør et kjempevarp om du har litt is i magen nå. Du argumenterer jo for å gå glipp av en kjempegevinst. Anonymkode: 235c0...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #27 Del Skrevet 21. november 2020 Ville ikke vært redd for å kjøpe i Oslo området, ihvertfall i mer attraktive områder. Staten kommer fortsatt til å pumpe inn penger i oslo. Selv med lave oljepriser, vil oslo ikke bli påvirket. Anonymkode: fd726...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #28 Del Skrevet 21. november 2020 Tenker vi trenger et lite krakk nå, så det synker 50%. Anonymkode: b870d...2a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #29 Del Skrevet 21. november 2020 On 11/20/2020 at 8:53 AM, Knirke said: Finner du en bolig du virkelig liker, på et sted du tenker å bli værende, og som du kan tenke deg å bo i til du blir pensjonist: Kjøp. Er du ute etter å kjøpe bolig som investering? I så fall ville jeg droppet det og heller satset på aksjer. Risikoen ved å kjøpe er at du sitter igjen med milliongjeld og en bolig du ikke får solgt, på et sted du ikke vil bo. Merk: Det er det jeg ville gjort, det er ikke noen fasit på noen måte. Er helt grønn på aksjer, men tenker du typ aksjesparing eller aksjekjøp og salg i det små? Anonymkode: 995f2...043 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #30 Del Skrevet 21. november 2020 På 20.11.2020 den 0.44, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvordan folk kan få så mye lån uten inntekt pga permittering. Har ikke bankene kunnskap hva som kan skje i fremtiden? Eller er tenker de annerledes? Anonymkode: 6b1e7...0a4 Hvor og når har du hørt dette at folk som et permitterte får digre lån for å kjøpe bolig? Anonymkode: 1398c...b00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #31 Del Skrevet 21. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Du skjønner ikke boligmarkedet særlig godt. Hvis du selger med tap har du fortsatt et lån å betjene, så om prisene ellers har sunket så er du bak køen til de som ikke skal inn i boligmarkedet med gjeld. Virker som mange ikke forstår dette. Det er et krav til egenkapital, og du kommer ikke til å sitte igjen med egenkapital med tap på boligkjøp. Det eneste du har å slå i bordet med er et lån du ikke klarer å dekke med salg av boligen din. Dette er hva som har skjedd med mange i Stavangerområdet. Folk som kjøpte bolig før oljekrisen og ikke lenger kan konkurrere med førstegangskjøpere. Det dummeste man kan gjøre nå er å kjøpe førstegangsbolig. Krakket har så vidt begynt i USA, og Norge kommer til å følge etter. Anonymkode: 235c0...368 Har du noen tips til hvordan man kan begynne å sette seg inn i temaet du skriver om? Hva er godt lesestoff i så måte? Anonymkode: 995f2...043 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #32 Del Skrevet 21. november 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville ikke vært redd for å kjøpe i Oslo området, ihvertfall i mer attraktive områder. Staten kommer fortsatt til å pumpe inn penger i oslo. Selv med lave oljepriser, vil oslo ikke bli påvirket. Anonymkode: fd726...522 Pumpe penger inn i Oslo? Hvordan tenker du Staten skal gjøre dette? Det er vel heller motsatt, staten kan ikke i fremtiden pumpe noen penger inn i Oslo - penger fra Staten må gå til å hjelpe eksportbedrifter for å opprettholde handelsbalansen, og da er det ikke Oslo primært som vil ha fordel av dette. Men at prisene vil holde seg bedre i byer som Oslo en i kommuner med befolkning som har tippet over aldersgrensen for fødselsoverskudd stemmer. Utfordringen med Oslo er prisnivået som vil være langt mer påvirkelig når renter stiger og/eller man opplever generell reallønnsnedgang. Digitalisering og hjemmekontor som har eksplodert i 2020 vil også kunne trekke folk ut av Oslo til mer barnevennlige og prisgunstige kommuner, samtidig som kontorbygg må omgjøres til leilighetsbygg - som bedrer tilbudssiden. Oslo opplever nå for første gang på mange år en befolkningsnedgang, som selvfølgelig også vil ha en vesentlig påvirkning om trenden skulle fortsette over flere år. Anonymkode: b5973...517 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #33 Del Skrevet 21. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Pandemien har liten eller ingen effekt på boligprisen. De som er rammet av denne effekten jobber innen yrker som i utgangspunktet ikke har råd til kjøpe, men som må leie. Grenseverdien for et prisfall vil begrenses av kjøpere med langsiktig perspektiv. Anonymkode: 24c08...b17 Berømte siste ord... Jeg har akkurat kjøpt selv. Har et 10 års perspektiv på hvor lenge jeg skal bo her, om ikke resten av livet. Med den renten som er nå betaler jeg mindre for å eie enn om jeg skulle leie. Jeg tror selv at jeg har litt å gå på, men man vet jo aldri. Anonymkode: 149cb...596 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #34 Del Skrevet 21. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Berømte siste ord... Jeg har akkurat kjøpt selv. Har et 10 års perspektiv på hvor lenge jeg skal bo her, om ikke resten av livet. Med den renten som er nå betaler jeg mindre for å eie enn om jeg skulle leie. Jeg tror selv at jeg har litt å gå på, men man vet jo aldri. Anonymkode: 149cb...596 Det er viktig å beregne pris av leie mot eie riktig. Mange tenker ikke på vedlikeholdsprisene ved eierskap, hvordan boligen kan falle i verdi verd ytterligere utbygging av andre boliger osv. Boligprisene vil falle i løpet av 21 eller 22. Dette er helt uunngåelig når man se på mekanismene bak prisstigningen, spesielt i år, og det konkursraset som kommer. Det er ikke et problem å kjøpe for langtidseierskap og så lenge det ikke er den lave renten som gjør at du får lån, men alle som kjøper første bolig bør virkelig tenke som om før de kjøper nå. I Norge har vi utrolig dårlig boligpolitikk, men ikke minst så har vi nisseholdninger til verdien av inverstering i bolig. Dette er tross alt en meget lite produktiv investering og samfunnsøkonomisk katastrofalt at belønnes gjennom skatteseddelen å investere i. Skal du investere i bolig er det for utleie. Man skal eie der man tar leie, og lei der man bor. Anonymkode: 235c0...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 21. november 2020 #35 Del Skrevet 21. november 2020 Hei. Det er 2 – to forhold du må vurdere hvis/når du kjøper bolig. Disse er: 1) Kjøper du bolig for å spekulere, da er det en stor risiko. «Alle» eksperter er enig i en ting, og det er at de ikke er enig i noen ting, når det kommer til boligmarkedet. Den ene dagen «er det klart» at markedet «kollapser». Samme dag, men med en annen ekspert som er mye mer «ekspertere» ser en klar stigning som markedet aldri tidligere har opplevd. Kjøper du bolig for å bli boende, og ikke som en investering eller spekulasjon er det på ny 2 – to ting som kan/vil skje. 2) Boligprisene holder seg noenlunde stabile. Imidlertid, siden renten på boliglån begynte å synke (mener å huske at det var) i 2007, så har disse som var mer eksperter enn de andre ekspertene sagt at en normalrente skal, ligge på mellom 7% til 9%. Noe som alle har registrert, så har disse ekspertene hatt helt rett med mer enn – (minus) 100%. Men det er ingen tvil om at «ikke noe tre vokser inn i himmelen». 3) Renten vil øke Utlånsinstitusjonene, må ha noe å leve av, bortsett fra alle gebyrer o.l. Aksjeeierne elsker penger, så da er det bare å tenke selv. Renten vil gå opp, men når og hvor mye. Den som kommer med et årstall og måned, samt hva renten vil bli, etter gjentatte rentehevinger, ring meg og vi satser på en Lottokupong eller to. Hvis boligmarkedet kollapser, vil dette påvirke de/t boliglånet du har. Årsaken er som følger. Eks. Alle tall kun som eksempeltall Du kjøper bolig til markedspris for kr 6 000 000,- Du låner 80% av boligens markedsverdi. Du har ingen andre lån. Lånet du tar opp lyder da på kr 4 800 000,- til en rentesats på 1,45% = kr 5 800,- pr mnd kun i renteutgifter. Boligmarkedet kollapser med 50% - femti prosent. (For enkelthets skyld.) Nå har din bolig en markedspris på kr 3 000 000,- to millioner. Dette betyr at ditt lån som lyder på kr 4 800 000,- nå mangler sikkerhet for kr 1 200 000,- en million tohundre tusen. På usikrede lån er renten vesentlig høyere enn på lån med pantesikkerhet. Det nye regnestykket blir nå Nytt pantesikkert lån kr 3 000 000,- x 1,45% rente = kr 3 625,- pr mnd Nytt usikret lån kr 1 200 000,- x 7% rente = kr 7 000,- pr mnd Samlede nye månedlige renteutgifter = kr 10 625,- pr mnd Tidligere månedlige renteutgifter utgjorde = kr 5 800,- Dette utgjør en månedlig renteøkning på = kr 4 825,- Hvis du har spart eller på annen måte har «ledig» kapital, før kollapsen i boligmarkedet som tilsvarer eller er større enn den månedlige renteøkningen, etter boligkollapsen, er ikke dette et problem. Ved en boligkollaps, vil renten generelt stige på alle typer lån, og forbruksvarer. Spesielt på forbruks,- og kredittkortlån. Så da vil også slike ting som Strøm – Barnehage – SFO – Bompenger – Offentlig transport – telefon – internett abonnement – Bensin/Diesel, stige, noe som de fleste ikke nevner. Kollapser boligmarkedet vil dette medføre mange tvangsauksjoner. Grunnen til dette er det ikke vil bare være deg, som blir rammet av kollapsen i boligmarkedet. Men stort sett den usedvanlige berømte og velkjente «mannen i gata», eller sagt på en annen måte, de aller fleste. Hvem skal da kjøpe din bolig? Da vil boligene bli solgt for langt under markedspris, og du vil sitte igjen å betale på restgjelden, som vil være usikret gjeld, til en meget gøyal rente. Da får jeg mye å gjøre. Jeg er nemlig gjeldsrådgiver. Dette så vi tilbake på slutten av 1980 tallet og begynnelsen av 1990 tallet. Førsteprioritetsrenten var på enkelte lån helt opp i, siger og skriver 20% - tjue prosent. Den verste forbrukslånrenten jeg noen gang så, ble «banket igjennom» i forliksrådet, med en trivelig 42% - førtito prosent rente. Min anbefaling. Ikke lån «det du klarer». Ta høyde for en renteøkning på opptil mellom 7 – 9 % effektiv rente. Legg inn litt ekstra for økning i strøm, bompenger osv. Da vil mange si at dette var da fa…n til kjip anbefaling. Da vil jeg aldri få kjøpt bolig. Vel… det er ingen menneskerett å eie egen bolig. Det følger mange og store utgifter ved det å eie bolig. Vedlikehold, oppussing, eiendomsskatt, offentlige avgifter, boligforsikring, i tillegg til innboforsikring, og selvfølgelig de alltid, og bestandig like hyggelige og koselige uforutsette utgifter. Rørlegger, elektriker, murer, snekker osv. Så sant man ikke er en liten hendig person, som fikser og ordner alt, og limer og lodder kaldt. Ja dette er en kjip anbefaling, men tro meg, det er enda kjipere å snakke med meg. Å snakke med meg er ikke kjipt i det hele tatt. Det er fa..n, fa..n, fa..n i helvetes faen. Å ta kontakt med en som driver med det jeg gjør er det mange som oppfatter som en helvetes «kanossagang». Det var først etter at Kåregutten slapp kreditten løs i 1984 at, alle på død og liv skulle «eie sitt eget kvisthøl». Det var det eneste som kunne bringe «lykke» inn i livene til mange. Hva er så saliggjørende ved å eie egen bolig, med alt det ansvaret som følger med? Status, ønske om bekymringer, prestisje, dumskap. Svaret, trodde mange var at; Hadde man egen bolig, var man en suksess. Man hadde PENGER. MANGE penger. Hvilken lykke, hvilken suksess man hadde gjort. Eneste målefaktor for suksess i Norge er penger. Større bolig, bil, helst flere, båt, hytte, dyre klær, ferier, (mon tro om «større kjærring» og ble inkludert i de storetingslykken) Før Kåregutten foretok kredittslippet var det vanlig at husstander fikk låne 2 – to ganger brutto årsinntekt. Lånetid 15 – 20 år. Effektiv rente 5 – 9 % Husbanken lån over 20 – 27 år til en lavere effektiv rente, enn i privatbankene. Før kredittslippen eksisterte ikke begrepet gjeldsoffer. Så 5 – fem ganger husstandens bruttoårsinntekt i lån over 30 – 40 år, til en unaturlig lav rente, dette er det långiverne som har presset på for å få i gjennom. Sjekk på SSB eller nettet, hvor mange gjeldsordningssaker som har blitt behandlet, siden gjeldsordningsloven trådde i kraft i 1993. Den statistikken omfatter ikke alle de som har fått en utenrettslig gjeldsordning, eller de som har «knelt» under en uhåndterlig gjeldsbyrde. Ei heller alle de samlivsbrudd som skyldes gjeldsproblemer, eller hvor mage som har tatt sitt eget liv, grunnet gjeldsproblemer. De yngre har ikke opplevd hva som skjedde før gjeldsordningsloven kom på plass, så de vet selvfølgelig ikke bedre i og med at de enten ikke var født eller alt for unge til å huske. Ikke glem at når man er ung er man uovervinnelig, og ingen ting er umulig. Til tross for alle de innstramminger som har skjedd på lånemarkedet de siste ett til to årene, komplett over sikt over alt det du skylder, gjeldsregisteret, fem ganger husstandens bruttoårsinntekt, begrensninger i avdragsfrihet, så fortsetter utlånshaiene å låne ut penger i hundretusenkroners klassen, i løpet av noen få minutter, via nettet. Dette skjer med en usedvanlig og nitidig nøye sjekk av låntagers økonomi. Eller? Tenk litt over dette. Hvem er det som sier at det er lønnsomt å ha lån? Jeg har tydeligvis sporet helt av fra det opprinnelige spørsmålet. Men jeg lider av skrivekløe, og irriterer meg grønn over alle de som blir gjeldsofre, og som blir klandret for totalt hode,- og kritikkløse låneopptak. Veeeel….. hvis det ikke finnes kritikkløse utlånere, kan det heller ikke finnes kritikkløse lånekunder. Men du har begynt riktig. Du hiver deg ikke bare ut i et boligkjøp. Du har gjort noe, som for meg medfører hodepine, kvalme, og kraftig synsforstyrrelser. Nemlig tenkt. Fortsett med det. Det er rart dette med hodet. Det kan brukes til mer enn bare å skille ørene. Ja bo i fellesskapet, spar penger og forsøk og sett deg inn i dette med økonomi, på det planet som gjør at selv far forstår det. Lær deg å føre budsjett og månedsregnskap. Dette vil gå litt tregt i starten, men som nyutdannet vet du fra før av at starten kan være treg. Etter kort tid, 20 – 60 år, så har du lært deg dette. Mange gratis budsjetter og mnd regnskap ute på nettet. Og som sagt bruk bondevett, det kommer du meget langt med, og stikk fingeren i jorden. Sjekk flere utlånsinstitusjoner, sammenlign lånetilbud. Sette opp i regneark, og sammenlign lånetilbudene. Til slutt vil du ha fått «stålkontroll» over om du skal kjøpe bolig og når du skal kjøpe. Og for Guds skyld – hold deg til det beløpet du har bestemt deg for å bruke på den boligen du vil ha. Ikke la deg lokke med på økning av budene. Vel, så glapp den boligen. Da er det neste prospekt. Til slutt får du kjøpt din bolig, innenfor ditt budsjett. Det beste av alt – du har total kontroll på din økonomi, og slipper å ligge å vri og hive på deg og svette i sengen om natten, fordi du driver å ganger og dividerer, for å se om du har råd til det eller det, hvilken regning du må skyve til neste lønning osv. Håper jeg har gitt noe innspill til ettertanke, og ikke skremt livet av deg, med min avsporing. Jeg ønsker nemlig ikke videre kontakt med deg, i forbindelse med det jeg arbeider med. Avslutningsvis vil jeg kommentere dette innlegget. «Pandemien har liten eller ingen effekt på boligprisen. De som er rammet av denne effekten jobber innen yrker som i utgangspunktet ikke har råd til kjøpe, men som må leie. Grenseverdien for et prisfall vil begrenses av kjøpere med langsiktig perspektiv.» Dette er jeg ikke helt enig i. Et av problemene er nemlig de som har kjøpt bolig, før innstrammingene vedrørende låneopptak, ble innført. Disse har «strekt strikken» langt forbi hva de i realiteten har lånekapasitet til. Mange av disse sitter med boliger som er mer enn 100% finansiert. Noen av disse, (vet ikke hvor mange, en del tusen stykker. Hørte dette på radioen ca. 2008 – 2012) I tillegg har de både forbruks,- og kredittkortgjeld, som medfører at samlet gjeld for denne gruppen utgjør langt over 7 – til 8 ganger husstandens samlede bruttoårslønn. Det ble også nevnt at det også fantes en gruppe bestående av titusener som hadde lånt mer enn 6 – seks ganger husstandens bruttoårsinntekt. Dette var pantegjeld de hadde oversikt over, og lenge før gjeldsregisteret eksisterte. Det ble presisert at de ikke hadde noen oversikt over forbruks,- og/eller kredittkortgjeld, samt gjeld tatt opp i utlandet. Disse gruppene har holdt hodet over vannet ved hele tiden å ta opp nye lån, når de skal betale på de allerede eksiterende lånene de har. De har også låneavtaler som går på opptil 15 – femten års avdragsfrihet. Mange av disse blir nå stanset av innstrammingene i https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-02-12-83. Så kommer permitteringer, oppsigelser, og faktisk mange samlivsbrudd osv. i tillegg. Disse gruppene blir nå effektivt stanset av innstrammingene. Det er en treghet i «systemet». Fra første mislighold oppstår, møter de ikke den berømte og mye omtalte veggen, men døren til inkassobyrået, forliksrådet og ikke minst namsmannens tykke og solide dør. Det har flere ganger stått at Lindorff og Kredinor, de største inkassoselskapene i Norge, hele tiden får flere og flere krav som går til inkasso, og at det settes «nye rekorder» på antall inkassokrav Når disse må selge boligen, vil mange bli tvunget til å selge under markedsverdi. Dette har skjedd i Stavanger, bl.a. blant de som arbeidet i oljeindustrien. Så kommer alle de sakene hvor boligene bli krevd solgt i forbindelse med gjeldsordning, og til sist de som får boligen solgt på tvang. Jeg er ingen spåmann. Men etter å fulgt med på dette, gjennom flere år, så ser jeg at dette er en fornuftig konkludent adferd å komme med. Med vennlig hilsen TBergh 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The_Stig Skrevet 21. november 2020 #36 Del Skrevet 21. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Pandemien har liten eller ingen effekt på boligprisen. De som er rammet av denne effekten jobber innen yrker som i utgangspunktet ikke har råd til kjøpe, men som må leie. Grenseverdien for et prisfall vil begrenses av kjøpere med langsiktig perspektiv. Anonymkode: 24c08...b17 Dette stemmer bare delvis. Pandemiene første offer var delvis som du beskriver, men også teknologibedrifter ble, og er fortsatt rammet, skipsfart, cruiseindustri, verftsindustri - mange nordmenn med høye lønninger har vært permitert og flere har blitt oppsagt pga bortfall av oppdrag under pandemien. Nærmere 1 av 4 Ingeniører som var ferdig med utdanning i sommer er fortsatt uten arbeid - mens disse før pandemien oftest hadde fått kontrakt om høytlønte jobber før de tok eksamen. Om bare et halvt år kommer et helt nytt kull ut av høgskoler og universitet. Over hele Norge kuttes det nå i bemanning i skolesektoren, med færre lærere, flere kommuner har faktisk sågar kuttet lønnen til lærere de siste månedene til store protester, man ser kommunene kutter i sykehjemsplasser og gamlehjemsplasser i sine 2021 budsjetter og dermed mindre behov for nyansettelser selv i helse - jeg er av dette reelt bekymret for hva som skjer med alle de med eksamensår 2021 og 2022, for ettervirkningene på økonomien i både privat næringsliv og i offentlig sektor kan ta lang til å helbrede - om vi i det hele kommer tilbake til samme nivå innenfor et 10-års perspektiv. Og at dette ikke skal kunne påvirke boligpriser i årene som kommer er jeg noe skeptisk til, for alle disse som kommer fra skolebenken ut i ledighet er også nå forhindret i å kjøpe sin første bolig på ubestemt tid, dvs det blir færre førstegangskjøpere spesielt. Hvor mye det kan ha å si - vel det får bli opp til hver enkelt å vurdere. Er man derimot langsiktig må vi alle være optimister, så innen 10 år så må vi da tro verden er tilbake på track. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #37 Del Skrevet 21. november 2020 I Oslo ville jeg kjøpt, her har det allerede vært en sterk økning i prisene så langt i 2020. Mange i landet har mye penger, og er mer opptatt av å kjøpe akkurat den leiligheten, og velger å gå over prisantydning. Jeg er helt overbevist om at prisene fortsetter å stige fordi de med mye penger på bok fortsetter å by over hverandre. Vi kjøpte 3-roms sentralt i Oslo i januar. Nå er jeg glad vi ikke visste om pandemien, og bare kjørte på. Vi måtte uansett ha et sted å bo (leide og kontrakten gikk ut), og vi har lavere utgifter nå enn da vi eide. Vi betaler en del ekstra på boliglånet nå, for å få ned belåningsgraden. Men det er uansett en leilighet vi kan bo i, og også få barn i, så vi er ikke så nervøse med det tidsperspektivet. Anonymkode: 1b2b4...084 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 21. november 2020 #38 Del Skrevet 21. november 2020 Hvis du vil bo i denne boligen i minst 5 år, så kjøp. Hvis du venter på krakk, gambler du. Du kan vente 1 år eller 20. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2020 #39 Del Skrevet 21. november 2020 Under forutsetning av at du ikke mister jobben eller blir ufør, klarer du nok et boligkrakk. Men jeg ville tegnet en forsikring, som gjør at du er sikret i disse tilfellene. Det er en dyr forsikring, men veldig verdt det, om ulykken skulle være ute. Anonymkode: 6e883...0b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 22. november 2020 #40 Del Skrevet 22. november 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: Er helt grønn på aksjer, men tenker du typ aksjesparing eller aksjekjøp og salg i det små? Anonymkode: 995f2...043 Det kommer an på din risikovilje. Høy risiko: Enkeltaksjer. Lav risiko: Fond. Ekstra lav risiko: Indeksfond. Jeg begynte med enkeltaksjer fordi jeg synes det var gøy. Har hatt veldig god avkastning (nybegynnerflaks?), men sparer likevel mesteparten av sparepengene i fond. Med enkeltaksjer må man passe på å aldri bruke mer penger enn man har råd til å tape. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå