minister-mio Skrevet 19. november 2020 #1 Skrevet 19. november 2020 I situasjoner hvor man f. Eks er stresset, mottar dårlige nyheter, snakker om noe vondt, eller i perioder med stor arbeidsmengde blir man gjerne bedt om å puste. Hva menes med det egentlig? Mennesker puster da hele tiden av seg selv. Hva vil man egentlig at en skal gjøre for noe spesielt med pusten når man plutselig blir bedt om å puste? Noen som vet? 1
Pappi Skrevet 19. november 2020 #2 Skrevet 19. november 2020 Det er mange som har tilløp til hyperventilering, eller å holde pusten i slike pressende situasjoner. Ikke noe man dør av selvfølgelig, men å konsentrere seg om å puste rolig har ofte en beroligende effekt. 17
Gjest loveli Skrevet 19. november 2020 #3 Skrevet 19. november 2020 (endret) 4 minutter siden, minister-mio skrev: I situasjoner hvor man f. Eks er stresset, mottar dårlige nyheter, snakker om noe vondt, eller i perioder med stor arbeidsmengde blir man gjerne bedt om å puste. Hva menes med det egentlig? Mennesker puster da hele tiden av seg selv. Hva vil man egentlig at en skal gjøre for noe spesielt med pusten når man plutselig blir bedt om å puste? Noen som vet? Man mener rolig pust, ta et dypt åndedrag. Det kan hjelpe folk å bli mer bevisst på å trekke pusten ordentlig ned i lungene. Har man panikk, angst etc så knyter musklene i brystet seg og man kan puste veldig overfladisk eller hyperventilere. Da kan hjernen få mer panikk fordi den ikke får nok luft og så har man en ond sirkel. Endret 19. november 2020 av loveli
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #4 Skrevet 19. november 2020 Det å trekke inn dype pust, holde dem litt og puste sakte ut igjen kan redusere stress og gjøre at man slapper litt mer av. Anonymkode: 493e5...850 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #5 Skrevet 19. november 2020 32 minutter siden, minister-mio said: I situasjoner hvor man f. Eks er stresset, mottar dårlige nyheter, snakker om noe vondt, eller i perioder med stor arbeidsmengde blir man gjerne bedt om å puste. Hva menes med det egentlig? Mennesker puster da hele tiden av seg selv. Hva vil man egentlig at en skal gjøre for noe spesielt med pusten når man plutselig blir bedt om å puste? Noen som vet? Fordi mange som blir veldig stresset endrer pustemønsteret. Når jeg blir det i forbindelse med frykt, begynner jeg å holde pusten, og det å ha fokus på pust, og "pust med magen" ol. har en beroligende effekt. Anonymkode: 6c8a4...3c0 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #6 Skrevet 19. november 2020 Det er bare en annen måte å be folk roe seg ned. Anonymkode: 7070e...7f2 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #7 Skrevet 19. november 2020 Just now, AnonymBruker said: Det er bare en annen måte å be folk roe seg ned. Anonymkode: 7070e...7f2 Å flytte fokus over på pusten, samt å få til å puste ordentlig, har en klar effekt. Så det er litt mer enn det, selv om formålet er å komme til en normaltilstand. Anonymkode: 6c8a4...3c0 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #8 Skrevet 19. november 2020 2 timer siden, minister-mio skrev: I situasjoner hvor man f. Eks er stresset, mottar dårlige nyheter, snakker om noe vondt, eller i perioder med stor arbeidsmengde blir man gjerne bedt om å puste. Hva menes med det egentlig? Mennesker puster da hele tiden av seg selv. Hva vil man egentlig at en skal gjøre for noe spesielt med pusten når man plutselig blir bedt om å puste? Noen som vet? Du har fått mange god svar over her,men jeg vil tilføye at nei alle mennesker puster ikke hele tiden av seg selv. Jeg har helt siden jeg var liten hatt problemer med at jeg stopper og puste/holder pusten uten å tenke over det før jeg plutselig kjenner at jeg må hige etter luft/pus. Og må ofte bli minnet på å puste. Har vært utsatt for grufulle ting og dette er faktiske et vanlig fenomen ved c-ptsd Anonymkode: 7a43b...67f 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #9 Skrevet 19. november 2020 Just now, AnonymBruker said: Du har fått mange god svar over her,men jeg vil tilføye at nei alle mennesker puster ikke hele tiden av seg selv. Jeg har helt siden jeg var liten hatt problemer med at jeg stopper og puste/holder pusten uten å tenke over det før jeg plutselig kjenner at jeg må hige etter luft/pus. Og må ofte bli minnet på å puste. Har vært utsatt for grufulle ting og dette er faktiske et vanlig fenomen ved c-ptsd Anonymkode: 7a43b...67f Vil bare "skrive under" på denne, sliter med det samme (med ptsd som hoveddiagnose). Anonymkode: 6c8a4...3c0 3
minister-mio Skrevet 19. november 2020 Forfatter #10 Skrevet 19. november 2020 Takk for alle svar. 1 time siden, AnonymBruker skrev: . Og må ofte bli minnet på å puste. Har vært utsatt for grufulle ting og dette er faktiske et vanlig fenomen ved c-ptsd Anonymkode: 7a43b...67f Det er dette jeg ikke forstår. "Du må huske å puste" sier folk, men jeg trodde kanskje der var en uttrykksmåte. Som en over her sier, det er å si at noen må roe seg ned. Men at du faktisk må bli minnet på å puste, bokstavelig talt kan jeg ikke forstå at jeg mulig.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #11 Skrevet 19. november 2020 5 timer siden, minister-mio skrev: I situasjoner hvor man f. Eks er stresset, mottar dårlige nyheter, snakker om noe vondt, eller i perioder med stor arbeidsmengde blir man gjerne bedt om å puste. Hva menes med det egentlig? Mennesker puster da hele tiden av seg selv. Hva vil man egentlig at en skal gjøre for noe spesielt med pusten når man plutselig blir bedt om å puste? Noen som vet? Eh, nei. Jeg har hatt pasienter som rett og slett har besvimt fordi de har holdt pusten for lenge. Og veldig mange som nok kunne gjort det, om det ikke var for at vi påminner dem om å puste. Da er det heller ikke snakk om spesielt smertefulle eller truende prosedyrer. Engstelige mennesker gjør mye rart. Anonymkode: 31d92...45f 3
Silva Pluvialis Skrevet 19. november 2020 #12 Skrevet 19. november 2020 (endret) . Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #13 Skrevet 19. november 2020 Å puste dypt og rolig (innpust tell til 5, utpust tell til 5) 4-5 ganger roer ned det autonome nervesystemet og tar kroppen ut av fight/flight modus i en krevende situasjon. Vi puster mer overfladisk og hurtig når vi er i en stresset situasjon og alarmklokkene i kroppen går. Å puste som nevnt ovenfor skrur av alarmklokkene. Anonymkode: f181a...679 1
minister-mio Skrevet 19. november 2020 Forfatter #14 Skrevet 19. november 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, nei. Jeg har hatt pasienter som rett og slett har besvimt fordi de har holdt pusten for lenge. Og veldig mange som nok kunne gjort det, om det ikke var for at vi påminner dem om å puste. Da er det heller ikke snakk om spesielt smertefulle eller truende prosedyrer. Engstelige mennesker gjør mye rart. Anonymkode: 31d92...45f Og hva skjer med de når de besvimer, de puster
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #15 Skrevet 20. november 2020 Man mener jo at man skal puste dypt og rolig, kontrollert. Dette har en beroligende effekt, forklart i denne artikkelen: https://www.psychologytoday.com/us/blog/brain-waves/201704/the-inside-story-how-slow-breathing-calms-you-down Anonymkode: c898b...488
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #16 Skrevet 20. november 2020 Jeg mediterer og gjør yoga. Da er pusten vesentlig. Jeg kjenner mer på en ro om jeg puster langsomt. I hverdagen tror jeg mange kan føle seg mer stresset enn de egentlig er fordi de ikke "puster godt nok". Pusten er gjerne overfladisk i stedet for at man tar dype åndedrag slik at pusten også går ned i magen. Folk sier det nok i et forsøk på å roe deg ned. Men jeg synes det er tidenes mest irriterende måte å roe folk ned på om de er stresset/irritert. Det gjør ting 10 ganger verre. Jeg synes det er helt ok at min samboer sier det, men vi har også en "avtale" om at hvis han merker jeg stresser så har han lov å minne meg på å puste. Men om andre sier det så synes jeg de bare er idioter. Akkurat som om jeg ikke klarer å puste selv liksom. Og ofte skal folk som påpeker slike ting være så "rolige" selv. De pleier ofte ikke være det, men de får sikkert litt glede av å fremheve at andre er stresset. Anonymkode: a2980...f71
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #17 Skrevet 20. november 2020 13 timer siden, minister-mio skrev: I situasjoner hvor man f. Eks er stresset, mottar dårlige nyheter, snakker om noe vondt, eller i perioder med stor arbeidsmengde blir man gjerne bedt om å puste. Hva menes med det egentlig? Mennesker puster da hele tiden av seg selv. Hva vil man egentlig at en skal gjøre for noe spesielt med pusten når man plutselig blir bedt om å puste? Noen som vet? Fordi via pust styrer man en rekke prosesser i kroppen, og er nettop fordi de glemte å trekke langsomme rolige åndedrag de er stressa. Jeg jobber fort, jævlig fort, men stresser aldri, fordi jeg puster er rolig i sinnet. Anonymkode: 0a34a...b6e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #18 Skrevet 20. november 2020 7 timer siden, minister-mio skrev: Og hva skjer med de når de besvimer, de puster mhm, men man vil helst unngå at noen besvimer. Altså det har en negativ konsekvens å holde pusten for lenge. Derfor minner man folk på at de må puste. På samme måte minner man folk på andre ting som har negative konsekvenser hvis de glemmer det. Anonymkode: 62926...ee2 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #19 Skrevet 20. november 2020 13 timer siden, minister-mio skrev: Og hva skjer med de når de besvimer, de puster Anonymkode: 0f5e8...3f1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2020 #20 Skrevet 20. november 2020 Pust med magen! = Hold kjeft, du stresser meg Anonymkode: c5859...238
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå