Gå til innhold

Utredning ved kronisk uvi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hele livet vært mye plaget med uvi. Det kommer oftest i forbindelse med trening. Jeg bruker ull innerst, og skifter og dusjer rett etterpå. Nå har jeg ikke trent på 1 år av andre årsaker, og har vært helt fri for uvi, og begynte å få det igjen når jeg skulle starte opp trening. Jeg ble anbefalt å få dette utredet. Er det noen her som har vært gjennom en slik utredning? Hva gjør de, og hva ser de etter? Jeg tror nemlig ikke det er noen vits, at jeg bare er slik. Jeg har prøvd alt av forebyggende tiltak med varme, drikke, kosthold, hygiene osv. Sitter/ligger alltid på ull hele året 😅 Trodde trening skulle være bra for helsa...

Anonymkode: 1788f...9b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje dumt spm men vet du hva slags bakterier det er som forårsaker uvi? Om det er Ecoli så hjalp det for meg å drikke eplecidereddik daglig for å forsure blæra, da fikk sluttet jeg å få uvi, før det hadde jeg rundt 20-30 i året og de kom pga trening, sex eller bare at det passet 😧

Anonymkode: b2c15...2ff

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje dumt spm men vet du hva slags bakterier det er som forårsaker uvi? Om det er Ecoli så hjalp det for meg å drikke eplecidereddik daglig for å forsure blæra, da fikk sluttet jeg å få uvi, før det hadde jeg rundt 20-30 i året og de kom pga trening, sex eller bare at det passet 😧

Jeg har blitt testet noen ganger, men husker ikke hva som ble sagt. Bare å drikke jus er ikke nok for meg, har prøvd tranebærjus også. Derimot hjalp store mengde c-vitamin over lang tid, men det tålte ikke magen noe særlig, så da er jeg like langt. Har uvi ca 1-2 ganger i mnd... Ts

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt testet noen ganger, men husker ikke hva som ble sagt. Bare å drikke jus er ikke nok for meg, har prøvd tranebærjus også. Derimot hjalp store mengde c-vitamin over lang tid, men det tålte ikke magen noe særlig, så da er jeg like langt. Har uvi ca 1-2 ganger i mnd... Ts

Eplecidereddik er langt ifra jus, så kanskje verdt å prøve :)

Anonymkode: c1993...113

• Liker 1
Skrevet

Spør legen om resept på hiprex? Eller er det så lite at det går over av seg selv og uten antibiotika, og bare satt diagnose uten lege også?

Anonymkode: ad281...c7f

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som noen sier, eplecider eddik er ikke juice, og det skal bare en LITEN mengde av det i et glass med vann, om du ikke har prøvd så er det verdt å prøve,  det var en lege som anbefalte meg det faktisk. :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Spør legen om resept på hiprex? Eller er det så lite at det går over av seg selv og uten antibiotika, og bare satt diagnose uten lege også?

uvi går vel alltid over av seg selv til slutt? Jeg orker ikke stresset med å dra til legen hver gang. Antibiotika er også en påkjenning for kroppen, det er best om kroppen får bekjempe sykdom selv. Denne gangen tok det 3 uker før det gikk over, og jeg erkjenner at jeg burde kanskje fått antibiotika. ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Som noen sier, eplecider eddik er ikke juice, og det skal bare en LITEN mengde av det i et glass med vann, om du ikke har prøvd så er det verdt å prøve,  det var en lege som anbefalte meg det faktisk. :)

Jeg fikk anbefalt noen dråper en gang, som jeg puttet i vannet. mulig det var det? Det hjalp forresten ikke... ts

Skrevet

C-vitamin som ikke er gjort basisk (altså ikke Ester-C og lignende). Funker fjell.

Anonymkode: 98d92...2c6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk anbefalt noen dråper en gang, som jeg puttet i vannet. mulig det var det? Det hjalp forresten ikke... ts

Mer enn dråper, en god klunk, du skal smake det liksom. 

Men du... nei, UVI går ikke alltid over av seg selv! Du kan skade utinveiene og nyrene dine hvis infeksjonen går lenger oppover, ubehandlet uvi som kommer igjen og igjen kan gjøre at du lettere får det neste gang 

Skrevet

Ein ser vell ofte etter om det er reflux som fører til kronisk uvi. Heilt korleis ein gjer det, er eg usikker på. Men kronisk uvi kan jo føre til nyreskade, so er lurt å få det sjekka oppi. 

Anonymkode: 38bdb...c24

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ein ser vell ofte etter om det er reflux som fører til kronisk uvi. Heilt korleis ein gjer det, er eg usikker på. Men kronisk uvi kan jo føre til nyreskade, so er lurt å få det sjekka oppi. 

Anonymkode: 38bdb...c24

Jeg har tidligere i livet dratt til legen med dette, da ble det sjekket for sos, og jeg har fått mye råd og anbefalinger. Følger disse til punkt og prikke.

Jeg er veldig usikker på om det er vits å bruke min og helsevesenets kapasitet på å dra til legen og evt blir henvist til hva det nå skulle være. Jeg vet jeg bør dra til legen innimellom for å behandle dette, men terskelen er blitt veldig høy. For et par år siden fikk jeg en heftig dose for å "bli kvitt det for godt", men det hjalp jo heller ikke... ts.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

uvi går vel alltid over av seg selv til slutt? Jeg orker ikke stresset med å dra til legen hver gang. Antibiotika er også en påkjenning for kroppen, det er best om kroppen får bekjempe sykdom selv. Denne gangen tok det 3 uker før det gikk over, og jeg erkjenner at jeg burde kanskje fått antibiotika. ts

Niks. Uvi går oftest over av seg selv i løpet av et par dager. Det er også potensielt dødelig hvis det får utvikle seg fritt, da det kan gå over til nyresvikt eller blodforgiftning. Så ta det på alvor.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Niks. Uvi går oftest over av seg selv i løpet av et par dager. Det er også potensielt dødelig hvis det får utvikle seg fritt, da det kan gå over til nyresvikt eller blodforgiftning. Så ta det på alvor.

Spres det videre til nyrer så vil man jo bli dårligere. Feber og nedsatt allmenntilstand. Jeg hadde selvsagt dratt til legen om jeg ikke merket bedring. ts.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spres det videre til nyrer så vil man jo bli dårligere. Feber og nedsatt allmenntilstand. Jeg hadde selvsagt dratt til legen om jeg ikke merket bedring. ts.

Bra! Var uttaelsen om at «best om kroppen får bekjempe sykdom selv» som gjorde at jeg lurte på om du passet i hippie/vestlig-medisin-motstander-kategorien. For det er ganger kroppen definitivt ikke er best på å bekjempe sykdom selv... 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Bra! Var uttaelsen om at «best om kroppen får bekjempe sykdom selv» som gjorde at jeg lurte på om du passet i hippie/vestlig-medisin-motstander-kategorien. For det er ganger kroppen definitivt ikke er best på å bekjempe sykdom selv... 

Jeg er ikke helt der nei. 😉 Men prøver å gi kroppen en sjans før jeg dytter i meg antibiotika. Skummelt med den resistensen om man en dag virkelig trenger medisin... ts. 

Skrevet

Det er ingen som har vært utredet pga tilbakevendende uvi? Ts.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har vært utredet pga tilbakevendende uvi? Ts.

Hvor gammel er du? 

Anonymkode: 63b1a...a44

Skrevet

Kjedelig, men å kutte sukker og raske karbohydrat = mer stabilt blodsukker, hjelper når jeg kjenner tegn til uvi.

Anonymkode: 56032...422

Skrevet

Bruker du string eller syntetiske truser? I såfall kan du bytte dem ut med bomull. Jeg hadde kronisk uvi i begynnelsen av 20årene, det tok lang tid før jeg oppdaget at trusene mine var problemet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...