Gå til innhold

Puls og løping

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig startet å løpe, har holdt på noen måneder nå, og løper 3 km tre ganger i uken. Er i ok form fra før, er mye på topptur og andre turer. I tillegg til noe styrke og sykling til og fra jobb (5km en vei). Jeg synes pulsen min er høy, ligger gjerne på 170-180, har en makspuls på ca 195. Farten min er på ca 6:30 per km, anser ikke dette som kjempefort og skulle tro at pulsen ville vært lavere. Jeg føler også at jeg har det bra selv med en så høy puls. Jeg stivner ikke. Er pulsen noe som vil gå ned etterhvert som man blir i bedre form? Jeg synes jeg hører så mye om at folk løper med puls på 140-150, gjerne med et raskere tempo - det er jo langt unna der jeg er. 

Jeg er 37 år, og løper med pulsbelte, det viser samme puls som hvis jeg løper uten, bare med klokken. 

Noen som tidligere har hatt høy puls, men som har løpt det fra seg? 

Anonymkode: 7f10c...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Intensiteten tilsvarer den pulssonene du ligger i. Det vil den alltid gjøre, uansett hvor godt trent du blir, men du kan løpe fortere med samme puls, eller ha lavere puls på samme fart, ettersom du blir bedre trent. 6.30 er relativt fort for en nybegynner. De fleste som begynner å løpe, løper for fort. Etter hvert lærer du å styre intensiteten bedre. 

Selv om du er godt trent, så er løping en egen greie som krever tilvenning. 

Anonymkode: d956b...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe høy pulssone i forhold til fart ja. Mulig du bør lese deg litt opp på løpeteknikk? Det er MYE å hente på fart vs. puls der. Selv ligger jeg på ca. 4:30-4:45 på mellomlange turer (5-10km) og da ligger pulsen på 158-163 i snitt. Makspuls er på ca. 190 for min del. M48.

De tre vanligste feilene mange gjør når de løper:

1. Tar for lange steg, og har for lav frekvens
2. Lar armene pendle inn foran kroppen istedenfor parallelt med kroppen som de bør. 
3. Løfter knærne for lite og lar bena subbe når de lander. Tenk mest mulig sirkelbevegelse på bena, ikke frem og tilbake. 

Anonymkode: 210be...3d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil vite sikkert kan du få tatt en laktattest, så får du vite eksakte pulssoner og terskelfart. 

Anonymkode: f9a61...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...