AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #1 Skrevet 18. november 2020 Jeg vet at det ikke er noen quikfix når det kommer til vektnedgang, men er det noen som har fått noen medisiner, eksempel metformin til hensikt å hjelpe i vektnedgang? Situasjonen min er at jeg har gått gjennom 2 svangerskap i løpet av de siste 4 årene, på grunn av tunge svangerskap, og barn som ikke har sovet på disse 4 årene, en kreftdiagnose, operasjoner, og oppfølging i forbindelse med det (frisk nå, men følges fremdeles opp hver 3. mnd i 5 år), jeg er 26 år og har akkurat startet 100% i 2 delt turnus. Med 2 små som fremdeles ikke sover stort på natten, og stort arbeidspress, så er overskuddet lik 0. Og sammenhengen er jo også overvekt. Jeg vet at alt jeg nevner over ikke er noen unnskyldning for å leve sunt, men ja, lurer på om noen har fått en slik quikfix, starthjelp eller hva jeg skal kalle det, på ca. Samme bakgrunn som meg? Resultatet av at jeg ikke kommer ned i vekt blir jo at jeg ikke kan stå i full jobb, da jeg ikke klarer å ivareta helsen, og jeg ønsker ikke at det skal bli sånn, men jeg kan ikke fortsette å legge på meg heller. Ønsker egentlig bare svar fra folk som har erfaring med det samme, jeg er ikke dum så jeg vet akkurat hva som skal til for å slanke seg naturlig, så trenger ikke tips om det. Anonymkode: 10dc9...6ca
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #2 Skrevet 18. november 2020 Informer oss, da, hva skal til for å gå ned i vekt? Hva er å slanke seg naturlig?? Hvorfor spør du etter quick fix når det ikke finnes noen quick fix? Anonymkode: 9ebd7...b24 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #3 Skrevet 18. november 2020 Leser bare en masse unnskyldninger. Det er kun én ting du kan gjøre, ta tak i ditt eget liv. Anonymkode: 95d74...c25 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #4 Skrevet 18. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Informer oss, da, hva skal til for å gå ned i vekt? Hva er å slanke seg naturlig?? Hvorfor spør du etter quick fix når det ikke finnes noen quick fix? Anonymkode: 9ebd7...b24 Enkelte får medisiner mot diabetes selvom de ikke har diabetes for å gå ned i vekt, var de jeg søkte svar fra. Et hvert oppegående menneske vet hva som skal til for å gå ned i vekt, det er i teorien veldig enkelt. Men det som er vel så viktig er å få nok søvn, noe som i mitt tilfelle er helt umulig da jeg har to små jeg må ta meg av, pluss en 100% jobb, så jeg får aldri hentet meg inn, og får en ikke nok søvn så er det å gå ned i vekt på en sunn måte veldig vanskelig. Anonymkode: 10dc9...6ca
Bernardette Skrevet 18. november 2020 #5 Skrevet 18. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leser bare en masse unnskyldninger. Det er kun én ting du kan gjøre, ta tak i ditt eget liv. Anonymkode: 95d74...c25 Vel, du leser nå det du ser etter, og for meg virker det tydelig at du går inn med et negativt og nedlatende blikk. Ts; ønsker deg lykke til! 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #6 Skrevet 18. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enkelte får medisiner mot diabetes selvom de ikke har diabetes for å gå ned i vekt, var de jeg søkte svar fra. Et hvert oppegående menneske vet hva som skal til for å gå ned i vekt, det er i teorien veldig enkelt. Men det som er vel så viktig er å få nok søvn, noe som i mitt tilfelle er helt umulig da jeg har to små jeg må ta meg av, pluss en 100% jobb, så jeg får aldri hentet meg inn, og får en ikke nok søvn så er det å gå ned i vekt på en sunn måte veldig vanskelig. Anonymkode: 10dc9...6ca Du trenger ikke nok søvn for å spise mindre. Igjen leser jeg bare unnskyldninger. Anonymkode: 95d74...c25 1
Bernardette Skrevet 18. november 2020 #7 Skrevet 18. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke nok søvn for å spise mindre. Igjen leser jeg bare unnskyldninger. Anonymkode: 95d74...c25 Neimen shut your face, da, gneldremus. 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #8 Skrevet 18. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke nok søvn for å spise mindre. Igjen leser jeg bare unnskyldninger. Anonymkode: 95d74...c25 Nei, det har du rett i, men igjen, så trenger kroppen nok søvn for å gå ned i vekt, les deg opp. Også besvarer du ikke spørsmålet, og har antagelig heller ikke noe erfaring rundt akkurat det så svaret ditt er ikke relevant i denne tråden. Anonymkode: 10dc9...6ca 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #9 Skrevet 18. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det har du rett i, men igjen, så trenger kroppen nok søvn for å gå ned i vekt, les deg opp. Også besvarer du ikke spørsmålet, og har antagelig heller ikke noe erfaring rundt akkurat det så svaret ditt er ikke relevant i denne tråden. Anonymkode: 10dc9...6ca Tror du selv må lese deg opp. Ved mindre kaloriinntak vil du gå ned i vekt, uavhengig av lite søvn. Har erfaring med å være litt overvektig, kunne ramset opp flere unnskyldninger enn deg, men sannheten er jo at jeg hadde for høyt kaloriinntak. Anonymkode: 95d74...c25 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #10 Skrevet 18. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror du selv må lese deg opp. Ved mindre kaloriinntak vil du gå ned i vekt, uavhengig av lite søvn. Har erfaring med å være litt overvektig, kunne ramset opp flere unnskyldninger enn deg, men sannheten er jo at jeg hadde for høyt kaloriinntak. Anonymkode: 95d74...c25 Ok! Men du svarer fremdeles ikke på spørsmålet! Anonymkode: 10dc9...6ca
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #11 Skrevet 18. november 2020 Det hjelper med nok søvn, men med tilstrekkelig kaloriunderskudd vil man gå ned i vekt uansett. Anonymkode: 662e5...763 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #12 Skrevet 18. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et hvert oppegående menneske vet hva som skal til for å gå ned i vekt, det er i teorien veldig enkelt. Anonymkode: 10dc9...6ca Venter fremdeles i spenning Sitat får en ikke nok søvn så er det å gå ned i vekt på en sunn måte veldig vanskelig Forklar oss uinnvidde hva du mener. Anonymkode: 9ebd7...b24 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #13 Skrevet 18. november 2020 Da jeg var in krevende småbarnsperiode sånn som deg så gikk jeg ned i vekt pga stress og søvnmangel. Så det du skisserer er ikke nødvendigvis noe hindrer for vektnedgang. Men jeg har også vært overvektig, da barna ble eldre og jeg ble mer bedagelig. Da måtte jeg rett og slett telle kalorier for å få et overblikk over hva jeg trykket i meg hver dag. Greit å gjøre det i starten for deg også for å se hvor du overspiser mest. Er det usunn mat eller hyppige måltider? Hvor er problemområdene dine? Får du avlastning fra mann eller andre i familie sånn at du får feks gått deg en fast tur hver dag? Anonymkode: a9f27...b88 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #14 Skrevet 18. november 2020 Metformin synes ikke å ha noe særlig revolusjonerende effekt på vekttap, spesielt ikke om man ikke samtidig endrer kostholdet: https://www.healthline.com/health/diabetes/metformin-weight-loss Jeg tenker nok det er bedre å satse på å spise matvarer som holder blodsukkeret stabilt over tid, samt å finne en løsning med partner mht søvn, slik at du kan våkne litt mer uthvilt ihvertall noen dager i uken. Anonymkode: 38f1d...0a3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #15 Skrevet 18. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var in krevende småbarnsperiode sånn som deg så gikk jeg ned i vekt pga stress og søvnmangel. Så det du skisserer er ikke nødvendigvis noe hindrer for vektnedgang. Men jeg har også vært overvektig, da barna ble eldre og jeg ble mer bedagelig. Da måtte jeg rett og slett telle kalorier for å få et overblikk over hva jeg trykket i meg hver dag. Greit å gjøre det i starten for deg også for å se hvor du overspiser mest. Er det usunn mat eller hyppige måltider? Hvor er problemområdene dine? Får du avlastning fra mann eller andre i familie sånn at du får feks gått deg en fast tur hver dag? Anonymkode: a9f27...b88 Jeg kunne selvfølgelig telt kalorier og hadde antagelig da funnet ut at jeg får i meg for mye, men jeg spiser normale porsjoner, og spiser til ca. Faste tider hver dag, frokost, lunsj, middag og kvelds, veldig sjeldent jeg rekker noe i mellom dem. Jeg spiser riktig nok grovbrød og ikke knekkebrød som alle anbefaler. Jeg er alene med barna, uten mye mulighet for avlastning utenom når jeg jobber kveld. Så å få gått seg en tur på kvelden er oftest vanskelig 😕 Anonymkode: 10dc9...6ca
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #16 Skrevet 18. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var in krevende småbarnsperiode sånn som deg så gikk jeg ned i vekt pga stress og søvnmangel. Så det du skisserer er ikke nødvendigvis noe hindrer for vektnedgang Noen er «stress-spisere», og spiser også i håp om å få mer energi til å klare dagen om de er uopplagte. Folk er forskjellige, eksempelvis mister noen deprimerte matlysten, mens andre får økt matlyst. Anonymkode: 38f1d...0a3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #17 Skrevet 18. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne selvfølgelig telt kalorier og hadde antagelig da funnet ut at jeg får i meg for mye, men jeg spiser normale porsjoner, og spiser til ca. Faste tider hver dag, frokost, lunsj, middag og kvelds, veldig sjeldent jeg rekker noe i mellom dem. Jeg spiser riktig nok grovbrød og ikke knekkebrød som alle anbefaler. Jeg er alene med barna, uten mye mulighet for avlastning utenom når jeg jobber kveld. Så å få gått seg en tur på kvelden er oftest vanskelig 😕 Anonymkode: 10dc9...6ca Jeg mener ikke å være frekk, men man blir ikke overvektig av det kostholdet du beskriver, innimellom der (eller om kvelden) tipper jeg du spiser en del snacks. Og kaloritette alternativer til måltidene. Anonymkode: 6e8af...cac 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #18 Skrevet 18. november 2020 Jeg trodde nesten jeg leste om meg selv da jeg så posten din . Jeg fikk forøvrig utskrevet metformin av legen for vektkontroll,/reduksjon. Jeg gikk ned 6 kg uten å endre stort (spiste moderat lavkarbo) Anonymkode: edd4c...841
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #19 Skrevet 18. november 2020 Du skriver usammenhengnde, som en som er på randen av psykisk sammenbrudd. Du MÅ få deg mer søvn. Ikke narkotika. Anonymkode: 9ebd7...b24
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #20 Skrevet 18. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver usammenhengnde, som en som er på randen av psykisk sammenbrudd. Du MÅ få deg mer søvn. Ikke narkotika. Anonymkode: 9ebd7...b24 Takk til deg, nå kan du gå. Anonymkode: 49f40...8b0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå