Gå til innhold

Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fy faen som jeg hater denne sykdommen!!

Ødelegger alt. Alt blir feil. Jeg vinner aldri.

Flere som har den diagnosen? Ønsker både ytringer om hvor jævlig det er og hva dere gjør i hverdagen som gjør det enklere å takle livet.

Anonymkode: 4ba93...319

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg har den. Det er slitsomt men jeg klarer å komme meg gjennom dagene på ett vis selv om de kan være så tunge at jeg ligger i senga i ett døgn i strekk.

Får du noe behandling for den?

Anonymkode: f95be...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere som har den diagnosen? Ønsker både ytringer om hvor jævlig det er og hva dere gjør i hverdagen som gjør det enklere å takle livet.

Hva er det den gjør? Altså hvordan opplever du den ? Mannen min har den.. men godt å høre andre som har den og hva de opplever.. 

N

Anonymkode: 2762e...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har den. Det er slitsomt men jeg klarer å komme meg gjennom dagene på ett vis selv om de kan være så tunge at jeg ligger i senga i ett døgn i strekk.

Får du noe behandling for den?

Har gått i behandling før, har søkt om hjelp på nytt nå, venter på svar. Redd for at jeg ikke får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det den gjør? Altså hvordan opplever du den ? Mannen min har den.. men godt å høre andre som har den og hva de opplever.. 

N

Tror min mann også har den. Kan jeg spørre hvordan din mann er?

Anonymkode: 8eda3...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke en sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plages mest i romantiske relasjoner og i dårlige vennskap der det kanskje er like greit å bli avvist. Det er bare folk i helsevesenet/offentlige instanser som er virkelig kjip mot meg, om jeg ser bort fra idioter som mener at alle med alle former for psykisk sykdom er fæl og farlig. Det overlever jeg, selv om jeg er drittlei av at helsepersonell er uprofesjonelle og diskriminerer meg pga "personlighetsforstyrret". 

Anonymkode: da2a6...125

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gått i behandling før, har søkt om hjelp på nytt nå, venter på svar. Redd for at jeg ikke får hjelp.

Skjønner. Kan jeg spørre hva slags behandling du har fått tidligere og hvor lenge den varte ? og hva slags behandling du har søkt nå? Selv mottok jeg mentaliseringsbaset terapi over to år ved personlighetspolikliniknke ullevål, og har veldig god erfaring med dem. Jeg er ikke frisk, og vil nok forbli ufør og plages, men jeg får ihvertfall lært meg neon verktøy på veien som kan dempe det verste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

N

Den gjør at alle relasjoner jeg har er ekstremt vanskelig å forholde seg til. Analyserer alt folk sier og gjør, og får med meg de minste forandringer i andres toneleie/væremåte/holdning. Takler ikke avvisning, det er det verste som kan skje. 

Akkurat nå er bare alt crap. Beste beskrivelsen:

Asdfghjkl!! Æææææ!!! *kaste telefonen i veggen, knuse ting, selvskade*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du?

Anonymkode: ea88c...5c9

30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Kan jeg spørre hva slags behandling du har fått tidligere og hvor lenge den varte ? og hva slags behandling du har søkt nå? Selv mottok jeg mentaliseringsbaset terapi over to år ved personlighetspolikliniknke ullevål, og har veldig god erfaring med dem. Jeg er ikke frisk, og vil nok forbli ufør og plages, men jeg får ihvertfall lært meg neon verktøy på veien som kan dempe det verste.

«Vanlig» terapi hos psykolog, MBT-gruppe, innleggelser, kognitiv terapi

Har angst i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror min mann også har den. Kan jeg spørre hvordan din mann er?

Han er rimelig ustabil i humøret innimellom.. ofte ganske kverulerende.. men så viser det seg ofte at han egentlig ikke bryr deg om tema vi snakket om, selv om han ble sint fordi jeg ikke var enig.. går ofte på at han blir skikkelig sur.. av "ingenting".. virker ego og smålig og barnslig men får ikke ut hva han egentlig mener så han blir misforstått. Og han misforstår mye. Ofte fryktelig sliten.. sånne ting. Hvordan er din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ptsd med vedvarende personlighets forandring, men det er jo ikke det samme.... men det psykologen baserte diagnosen på er at jeg ikke klarer å regulere følelser

Om jeg blir sint, så blir jeg så sint at jeg begynner å skjelve, får sånne skjelve knær, så mye at jeg ikke klarer å stå 🙃 Så hver gang jeg er sint så enten faller jeg sammen eller må sette meg ned. Uansett om det er ute på bakken. 

Om jeg blir glad, så blir jeg så glad at det føles ut som jeg er super forelska, sommerfugler i magen, hele pakka, selv om jeg egentlig ikke helt klarer plassere hva jeg er forelsket i i situasjonen, for jeg er jo egentlig bare glad 🤣 Også begynner jeg å grine av glede 

Resten av tiden er jeg bare nummen, føler ingenting

Anonymkode: ae7d8...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En HYYYL på vgd sier hun har det samme. 

Hun går til psykolog fast , men vet ikke om fremgang ol 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er rimelig ustabil i humøret innimellom.. ofte ganske kverulerende.. men så viser det seg ofte at han egentlig ikke bryr deg om tema vi snakket om, selv om han ble sint fordi jeg ikke var enig.. går ofte på at han blir skikkelig sur.. av "ingenting".. virker ego og smålig og barnslig men får ikke ut hva han egentlig mener så han blir misforstått. Og han misforstår mye. Ofte fryktelig sliten.. sånne ting. Hvordan er din?

Ustabil i humøret, lager masse «drama» om bagateller, kan bli veldig sint (vært voldelig mot meg og kan slå seg selv i hodet eller skalle i veggen, for eksempel), liten impulskontroll (har alltid trekk i lønn, kjøper for mye og masse inkasso, spiser ekstremt masse så bmi er nesten 50 nå), oppfører seg veldig barnslig når han ikke får det som han vil og kan også uttrykke seg som et lite barn (si at han ikke liker meg lenger, går lett til personangrep, blander gjerne inn tredjepart på sitt parti), virker veldig selvopptatt/lite empati (men vil gjerne gjøre ting for meg som å kjøpe mat jeg liker eller servere meg kaffe), osv. 

Han skylder alle problemer på andre og ber ikke om unnskyldning. Hvis han kaller meg en drittkjerring eller spytter på meg sier han ikke unnskyld fordi «jeg burde forstå at han ikke mener det», «det var i affekt» eller «det var fordi du gjorde det/sa sånn.»

Jeg har bedt ham uttalige ganger søke hjelp, og han går i terapi nå. Dessverre bekrefter terapeuten bare hans egne forestillinger om verden (eller så oppfatter mannen min det slik), altså at det er jeg som er urimelig, at det er normalt å bli sint, å spise så masse skal han bare fortsette med fordi andre ting er viktigere osv. 

Jeg er ferdig med hele fyren, men jeg ønsker fortsatt at han får hjelp. Hva slags hjelp får din? Og høres det jeg sier ut som det kan passe med diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ustabil i humøret, lager masse «drama» om bagateller, kan bli veldig sint (vært voldelig mot meg og kan slå seg selv i hodet eller skalle i veggen, for eksempel), liten impulskontroll (har alltid trekk i lønn, kjøper for mye og masse inkasso, spiser ekstremt masse så bmi er nesten 50 nå), oppfører seg veldig barnslig når han ikke får det som han vil og kan også uttrykke seg som et lite barn (si at han ikke liker meg lenger, går lett til personangrep, blander gjerne inn tredjepart på sitt parti), virker veldig selvopptatt/lite empati (men vil gjerne gjøre ting for meg som å kjøpe mat jeg liker eller servere meg kaffe), osv. 

Han skylder alle problemer på andre og ber ikke om unnskyldning. Hvis han kaller meg en drittkjerring eller spytter på meg sier han ikke unnskyld fordi «jeg burde forstå at han ikke mener det», «det var i affekt» eller «det var fordi du gjorde det/sa sånn.»

Jeg har bedt ham uttalige ganger søke hjelp, og han går i terapi nå. Dessverre bekrefter terapeuten bare hans egne forestillinger om verden (eller så oppfatter mannen min det slik), altså at det er jeg som er urimelig, at det er normalt å bli sint, å spise så masse skal han bare fortsette med fordi andre ting er viktigere osv. 

Jeg er ferdig med hele fyren, men jeg ønsker fortsatt at han får hjelp. Hva slags hjelp får din? Og høres det jeg sier ut som det kan passe med diagnosen?

Jeg syns ikke det høres ut som borderline ( og jeg har diagnosen selv og kjenner ganske mange gjennom gruppeterapien jeg deltok i ), men at han er syk er det ingen tvil om.  Vet du om han selv vil han ha hjelp eller har noen innsikt i sine problemer?  Så lenge han ikke ønsker hjelp selv så er det ingenting man får gjort. Hvis han vil ha hjelp så må han først til fastlegen også må han henvises videre enten til DPS eller andre spesialister for utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke det høres ut som borderline ( og jeg har diagnosen selv og kjenner ganske mange gjennom gruppeterapien jeg deltok i ), men at han er syk er det ingen tvil om.  Vet du om han selv vil han ha hjelp eller har noen innsikt i sine problemer?  Så lenge han ikke ønsker hjelp selv så er det ingenting man får gjort. Hvis han vil ha hjelp så må han først til fastlegen også må han henvises videre enten til DPS eller andre spesialister for utredning.

Jeg tror ikke han har borderline, men den andre typen, impulsiv er det vel den heter. 

Han mener at han ikke har noe problem. Om bare jeg var mer kjærlig/snillere/mer høflig/ikke maste/snakket på en mykere måte/ikke ba ham gjøre husarbeid/sa god morgen før jeg sa noe annet -osv - så hadde alt vært bra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...