Gå til innhold

Min opplevelse hos gynekologen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var hos en kvinnelig gynekolog på spesialistsenteret i Oslo for utredning av infertilitet da vi har forsøkt i to år. Opplyste på forhånd at jeg var engstelig av meg i forhold til ultralyd prosedyren. 

Spesialisten brukte 8 min på meg totalt . Hun sa at jeg har god underliv helse, men har ikke like mange eggposer som en ung kvinne. Jeg er 41 år. Videre at jeg ikke har krav på hjelp/ IVF via det offentlige. Så fikk jeg beskjed om å komme meg ut da hun skulle ta neste pasient. 

Er dette normalt? Jeg ble mer deprimert etter denne konsultasjonen. Forbaskede drittkjerring. Jeg som statlig ansatt bruker lenger tid på krevende brukere som får gratis velferdsgoder. Her måtte jeg betale en svimlende sum, og ikke kom det noe nytt ut av det heller!

Anonymkode: 4ed42...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går jo litt igjen at det er stor forskjell på spesialister.. Mange er utrolig gode på feltet sitt, men dårlig med mennesker dessverre. Og for dem er du jo bare èn av 100 den dagen på presset tid, men for deg er det kanskje det viktigste du har gjort på lang tid. 

Veldig synd du fikk den opplevelsen da. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du ble sjekket, du fikk svar, timen er over og det er over. Ja er normalt det. Hva tenkte du? Sitte koseprate i en time etterpå?

Anonymkode: 35b92...fa2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt blodprøver? Under utredning måtte jeg ta 3 blodprøver tror jeg det var, forskjellige tider i syklusen 

Anonymkode: 1b1c1...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, du ble sjekket, du fikk svar, timen er over og det er over. Ja er normalt det. Hva tenkte du? Sitte koseprate i en time etterpå?

Anonymkode: 35b92...fa2

Har du noensinne jobbet med mennesker? Det tror jeg neppe du har. Ellers hadde visst bedre. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stod sikkert flere bak deg i kø, smekkfullt hele dagen..hun har ikke tid til mer. Hun kunne og jo ha brukt lengere tid, men da blir ventetiden for dere alle sammen forlenget med uker og måneder - syns du det er ok da?

Anonymkode: 356d3...d8f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du ikke tilbud blodprøve for å sjekke om du er i begynnende overgangsalder eller noe heller?

Det er dessverre slik at en kvinne er steril i hele ti år FØR overgangsalderen faktisk inntreffer. Det betyr at om din overgangsalder starter når du er 49, har du vært steril et par år allerede. Det er selvsagt umulig å forutsi akkurat når hver enkelt kommer i overgangsalderen, men den kan inntreffe når som helst (vanligvis) mellom 45 og 55. Et vanlig tidspunkt er 51.

Les mer om dette her:

Blir du gravid som 40 åring er du heldig

Så fort blir du ufruktbar

"Alle" kjenner noen som har blitt gravid som 45 åring, men sannheten er at det er svært få som blir det. Etter 40 er man heldig, som skrevet i artikkelen ovenfor. Det er kanskje en del som greier å bli gravide da også, men det ender ofte i spontanabort pga feil med egg eller foster. Risikoen for feil med levendefødte barn øker også markant, f.eks Downs syndrom.

Det er dessverre et uoverkommelig faktum at egg går ut på dato hos oss kvinner. Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 46, og var altså steril allerede som 36 åring. Det forklarer (i etterkant) jo hvorfor jeg ikke ble gravid med barn nr to da vi prøvde mens jeg var 37-38 år.

Anonymkode: 39ed2...749

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lipyros skrev:

Det går jo litt igjen at det er stor forskjell på spesialister.. Mange er utrolig gode på feltet sitt, men dårlig med mennesker dessverre. Og for dem er du jo bare èn av 100 den dagen på presset tid, men for deg er det kanskje det viktigste du har gjort på lang tid. 

Veldig synd du fikk den opplevelsen da. 

Veldig sant dessverre.. for leger og egentlig flere man møter så er man en av 100, mens for en selv så kan det være det viktigste på lenge. Fint å huske på når man blir litt skuffet over inhumane leger. 

Anonymkode: fd5c2...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok folk er litt mer stressa i coronatider. Så sant kan skje. Fort inn og fort ut. Har du noe spesielt du ønsker å ta opp i en time så lønner det seg å gi beskjed om dette før timen 

Anonymkode: a3119...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var hos en kvinnelig gynekolog på spesialistsenteret i Oslo for utredning av infertilitet da vi har forsøkt i to år. Opplyste på forhånd at jeg var engstelig av meg i forhold til ultralyd prosedyren. 

Spesialisten brukte 8 min på meg totalt . Hun sa at jeg har god underliv helse, men har ikke like mange eggposer som en ung kvinne. Jeg er 41 år. Videre at jeg ikke har krav på hjelp/ IVF via det offentlige. Så fikk jeg beskjed om å komme meg ut da hun skulle ta neste pasient. 

Er dette normalt? Jeg ble mer deprimert etter denne konsultasjonen. Forbaskede drittkjerring. Jeg som statlig ansatt bruker lenger tid på krevende brukere som får gratis velferdsgoder. Her måtte jeg betale en svimlende sum, og ikke kom det noe nytt ut av det heller!

?

Jeg har vært mye i både offentlig og privat gynekologstol - dette er normalt selv uten korona. 

Du får ikke sett mer enn det hun forteller, samt prøver.

Så er IVF privat neste steg. Du kommer ikke inn under ordinære vilkår, og må snakke med dem om hvilken pris som gjelder for deg. 

Det er ganske samlebånd og inn/ut der og. 

Om du har opplevd overgrep eller voldtekt som du opplyste om ifbm sterk angst for UL så skjønner jeg at dette funket dårlig. 

Men generelt etter min erfaring med MYE diverse utredning; høres ut som en helt normal time. Jeg oppfatta det aldri uhøflig eller kjipt. 

Anonymkode: 2e4cc...e7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du ikke hjelp via det offentlige?

Anonymkode: b250b...799

Fordi, jeg er over aldersgrensen på 38 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk du ikke ta blodprøver? Ble du henvist hit av fastlege eller betalte du selv (privat)? Hvis du gikk privat og ikke fikk de undersøkelsene du bestilte så må du jo ringe dem og si ifra så du kan få ny time for det. 

Jeg hadde en helt annen erfaring hos Medicus ved Nationalteateret, følte hun tok seg god tid til meg og det var både samtale, undersøkelse og blodprøver. Nå var det vel ikke mer enn 10-20 min til sammen likevel men det føltes iallfall ikke rushed. 

Det er vel uannsett vanlig at de har satt av mer enn 10 min til hver pasient.. 

Anonymkode: 2f3ad...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en hysterisk kvinne som ikke fikk høre det hun ville, da går det slik.

Lær deg å ta ansvar for ditt eget liv kvinne.

Anonymkode: abc7b...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi, jeg er over aldersgrensen på 38 år. 

Ta en tur til Hausken eller Fertilitetssenteret i Oslo.

De kan ta full utredning som normalt (blir omtrent som på timen du var på), skriver prøvene for deg og så kan dere diskutere kontrakt du kan få.

Er man 38 år og lavere koster det omtrent 100.000 for 3 forsøk - eldre = andre priser. 

Sånn gjør alle andre det, også vi under grensen :) 

Anonymkode: 2e4cc...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...