anneline Skrevet 17. november 2020 #1 Skrevet 17. november 2020 Hei! Dere som har smakt Fersk&Ferdig sin lasagne, har dere en oppskrift som ligner? Jeg synes den er såå god og får den aldri like god når jeg skal lage selv. Eventuelt noen som har en annen god lasagneoppskrift? 🙂
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Da vil jeg veldig gjerne vite hvordan du vanligvis lager lasagne? Ja, jeg har smakt "fersk og ferdig"-lasagnen. Og jeg synes ikke den smaker noe. Tam og intetsigende. Greit nok i nødsfall, men ikke mer. Så at din lasagne ikke er bedre enn denne, synes jeg er merkelig... Anonymkode: f7765...f4b 9
anneline Skrevet 17. november 2020 Forfatter #3 Skrevet 17. november 2020 https://www.arla.se/recept/lasagne/ Bruker stort sett ca denne oppskriften, krydrer litt ekstra. Har prøvd flere forskjellige, men faller tilbake på denne da den er ganske enkel og helt ok på smak. Synes bare den fra fersk&ferdig er mer "kremet" om man kan si det? Synes iallefall den smaker ganske likt som en jeg fikk på restaurant i Sverige en gang, som var sinnsykt god.
Hmmmmmm Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 Jeg lager en som jeg og min familie syns er god. Særlig dagen etter, da har smakene fått satt seg godt. Jeg bruker: 400 g kjøttdeig av storfe 400g kjøttdeig av svin 1 løk stekes først, så sammen med kjøttet. 1 gul paprika for fargen skyld i tillegg til smak. 2 store finrevet gulrot 3 bokser med hakket tomat 2 hvitløksfedd Krydrer med salt, pepper, sukker, og en del worchester saus. Smak til la alt putre sammen, mens du lager ostesausen: Lager min akkurat på samme måte som man lager hvit saus. Men har i revet ost. Bruker ca 200/300 gram. Dette er en stor form, men vi spiser som regel opp alt på to dager.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #5 Skrevet 17. november 2020 1 gul løk og 1 hvitløk 2 pakker vegansk kjøttdeig 1 stor ferdig skiva synnøve Toro pastaplater, Toro sin pulvertomatsaus med vann og havremelk og et domino glass + chili Domino bechamelsaus Har platene i vann i noen minutter for at de skal være litt myke. Har bechamel i begge lagene. Steker til osten er godt brun og sprø. Blir alltid perfekt. Anonymkode: 978db...bd4
Hut Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 Bruker alltid lasagneoppskriften til bloggeren Fru Timian. Den er fantastisk god😊 1
Gjest O.G. Skrevet 18. november 2020 #7 Skrevet 18. november 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: 1 gul løk og 1 hvitløk 2 pakker vegansk kjøttdeig 1 stor ferdig skiva synnøve Toro pastaplater, Toro sin pulvertomatsaus med vann og havremelk og et domino glass + chili Domino bechamelsaus Har platene i vann i noen minutter for at de skal være litt myke. Har bechamel i begge lagene. Steker til osten er godt brun og sprø. Blir alltid perfekt. Anonymkode: 978db...bd4 Du kan ikke å lage hvitsaus?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #8 Skrevet 18. november 2020 11 timer siden, Hut skrev: Bruker alltid lasagneoppskriften til bloggeren Fru Timian. Den er fantastisk god😊 Linker du til den? Anonymkode: 65b55...62b
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #9 Skrevet 18. november 2020 Akkurat nå, O.G. skrev: Du kan ikke å lage hvitsaus? Ikke meg du siterte, men om du har en oppskrift så kjør på? Anonymkode: 65b55...62b
Gjest O.G. Skrevet 18. november 2020 #10 Skrevet 18. november 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke meg du siterte, men om du har en oppskrift så kjør på? Anonymkode: 65b55...62b 2 ss hvetemel 1 knivsodd pepper 1 knivsodd salt 4 dl melk 1 knivsodd muskat 2 ss Smør Smelt smøret i en (fortrinnsvis tykkbunned) gryte, og tilsett melet. Rør det godt inntil det blir en tykk masse (pass på at det ikke brunes, da må du starte på ny). Hell melken i litt om gangen under kraftig omrøring til den oppnår en jevn konsistens. La sausen koke i minst 10 minutter ved svak varme, mens du fremdeles rører. Smak hvitsausen til med salt, pepper og muskat. Endret 18. november 2020 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #11 Skrevet 18. november 2020 Akkurat nå, O.G. skrev: 2 ss hvetemel 1 knivsodd pepper 1 knivsodd salt 4 dl kokende melk 1 knivsodd muskat 2 ss Smør Smelt smøret i en (fortrinnsvis tykkbunned) gryte, og tilsett melet. Rør det godt inntil det blir en tykk masse (pass på at det ikke brunes, da må du starte på ny). Hell melken i litt om gangen under kraftig omrøring til den oppnår en jevn konsistens. La sausen koke i minst 10 minutter ved svak varme, mens du fremdeles rører. Smak hvitsausen til med salt, pepper og muskat. Takk! Anonymkode: 65b55...62b
Gjest O.G. Skrevet 18. november 2020 #12 Skrevet 18. november 2020 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk! Anonymkode: 65b55...62b Du trenger ikke å koke melken først da, du kan helle i litt etter litt og få opp varmen etterhvert. Endret 18. november 2020 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #13 Skrevet 18. november 2020 Er glad i Hellstrøm sin vegetarlasagne som ble vist på TV3 for et par år siden. Noen ganger pleier jeg å tilsette kjøttdeig i den også. Anonymkode: 9a4c7...0e1
skruf Skrevet 18. november 2020 #14 Skrevet 18. november 2020 Jeg har ikke smakt den fiks-ferdig lasagnen, men jeg lager bare den fra Ida Maries mat, den er utrolig god og ikke vanskelig å lage. Eneste endringen jeg gjør er å ta litt muskatnøtt salt og hvit pepper i ostesausen, i tillegg lager jeg litt mere ostesaus enn det som står i oppskriften sånn at lasagneplatene dekkes skikkelig med ostesaus. I tillegg synes jeg 50g ost i ostesausen blir litt lite så jeg tar i mere ost, rasper opp hvitost og parmesan for mere smak på sausen https://idamariesmat.no/oppskrift/hjemmelaget-lasagne/ 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #15 Skrevet 18. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Linker du til den? Anonymkode: 65b55...62b https://frutimian.no/2013/02/23/hjemmelagd-lasagne/ Anonymkode: 3acff...822
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #16 Skrevet 18. november 2020 8 timer siden, O.G. skrev: Du kan ikke å lage hvitsaus? Kan lage det meste, men denne er god nok til at jeg foretrekker den. Anonymkode: 978db...bd4
Gjest O.G. Skrevet 19. november 2020 #17 Skrevet 19. november 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan lage det meste, men denne er god nok til at jeg foretrekker den. Anonymkode: 978db...bd4 Ok....
Gjest O.G. Skrevet 19. november 2020 #18 Skrevet 19. november 2020 22 timer siden, skruf skrev: Jeg har ikke smakt den fiks-ferdig lasagnen, men jeg lager bare den fra Ida Maries mat, den er utrolig god og ikke vanskelig å lage. Eneste endringen jeg gjør er å ta litt muskatnøtt salt og hvit pepper i ostesausen, i tillegg lager jeg litt mere ostesaus enn det som står i oppskriften sånn at lasagneplatene dekkes skikkelig med ostesaus. I tillegg synes jeg 50g ost i ostesausen blir litt lite så jeg tar i mere ost, rasper opp hvitost og parmesan for mere smak på sausen https://idamariesmat.no/oppskrift/hjemmelaget-lasagne/ Bruker du cheddar i sausen da?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #19 Skrevet 19. november 2020 Den i hovedinnlegget er jo bare verdens kjedeligste lasagne. Jeg har spist den en gang og ble helt overrasket over at det faktisk går an å lage lasagne med så lite smak. Skjønner ikke hvordan de har gjort det. Når jeg lager lasagne bruker jeg aldri oppskrift. Sånn får jeg tømt kjøleskapet. Lager tomatsaus med kuttede tomater. Tilsetter typiske rester fra kjøleskapet som snart blir gammelt eller andre ting jeg finnet. Litt vin, gulrøtter, paprika, litt buljong, grønnsaker eller hva det er å finne i kjøleskapet. Lager hvit saus og slenger oppi andre rester som kan passe. Litt snøfrisk som har gått ut på dato, en rømmerest, kanskje litt yoghurt. Kjøleskapet bestemmer. Det er sånn jeg lager suppe og gryterett og. Kaster aldri mat på den måten. Anonymkode: 1ce7d...683 2
deedee_ Skrevet 19. november 2020 #20 Skrevet 19. november 2020 Nå lager jeg en vegansk verjson da, men regner med sausen er ganske lik. Pleier å kutte opp løk, hvitløk, gulrot og selleri, så steker jeg det i panna en stund, før jeg tilsetter vegansk kjøttdeig, og litt quinoa for tekstur. Så har jeg i en boks med tomater, litt tomatpure, og ca 500ml med grønnsaksbuljong (her kan du helt sikkert bruke kjøttbuljong!), så smaker jeg til med litt soyasaus, oregano, basilikum, timian, salt, pepper, og litt lønnesirup til sausen er god. Så lager jeg vanlig hvit saus på cashewmelk, og legger til litt muskat og næringsgjær for ostesmak. Legger dette lagvis med pastaplater, så TA DA.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå