Gå til innhold

Tenkte å leige ut et rom...


Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest GreenSky
Jeg ville satset på alternativ 2. Men strøm inkludert i leia. 

2000 kr.  +  vasking??????????

Hm... Da jeg bodde i et kollektiv i sentrum, betalte jeg 2700 inkl strøm. Men da hadde vi ikke stue, og jeg delte kjøkken med 5 stk. Men, det var altså i sentrum.

Synes det er greit med strøm utenom... Noen lufter og har ovnen på, noen liker "badstue" på rommet, noen fyrer opp røyken med kokeplata i stedet for med lighter... :)

Synes 2000 + vasking ble litt dyrt. Personen bruker vel en time i uka på vask, og la oss si at det er "verdt" 100 kr i timen. Da blir det plutselig ganske dyrt å bo hos meg, sammenlignet med et kollektiv i sentrum. Personen må jo ha månedskort på bussen også.

Husleia + lån koster meg ikke skjorta, så jeg trenger egentlig ikke leie ut, sånn økonomisk sett. Men, jeg har aldri bodd helt alene (hatt samboer, bodd i kollektiv) så jeg synes det er koselig å bo sammen med noen. Ikke det at jeg er så veldig selskapssyk, men jeg synes det er koselig med "bolyder", at det bor noen rundt meg. :) Og, det hadde vært veldig fint med hjelp med denne hersens vaskinga. Derfor blir det en lav husleige, men jeg er ikke sikker på hva det blir til enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen mulighet til å ha strøm for dette rommet utenom? Det er vel vanskelig å fordele strømkostnader - om dere deler bad/kjøkken/vaskemaskin etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Nei, det er ikke mulig. Derfor jeg tenkte å dele 50 - 50. Jeg er ingen storforbruker av strøm selv, så det hadde nok ikke blitt en skjev fordelig med tanke på at jeg brukte mye mer enn leietakeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, mye mer praktisk når strøm er inkludert.

Ja for leietaker, men ikke for den som leier ut!

Del strømregningen på to når den kommer. Det er jo ikke strømmen for det lille rommet som skal betales bare, men oppvarming av hele leiligheten, vaskemaskin, varmtvann etc.

Det er ganske kjipt når leieboeren dusjer en time hver dag for eksempel - strømprisen fyker jo i været!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for leietaker, men ikke for den som leier ut!

Del strømregningen på to når den kommer. Det er jo ikke strømmen for det lille rommet som skal betales bare, men oppvarming av hele leiligheten, vaskemaskin, varmtvann etc.

Det er ganske kjipt når leieboeren dusjer en time hver dag for eksempel - strømprisen fyker jo i været!!

Jeg tror nå de fleste voksne mennesker har et helt normalt strømforbruk, det er da ikke mange som dusjer en hel time hver eneste dag. Husvertene til broren min har leid ut med strøm inkludert i husleia i flere år, og har aldri opplevd at det er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at det må være vanskelig å innstallere to målere i en leilighet. Hvordan skal dere vite hvem som bruker hva på fellesområder? Myntautomat? Inkludert strøm er greiest for begge parter selv om du da nok må regne med sløsing av strøm fra den andre.

De fleste steder er det krav til vask av felles arealer, men det bør stå i kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

En ting er hva som er praktisk for deg, en annen ting er hva som faktisk er lovlig..

Det med vasking feks, er ikke lov. Skal personen betale for strøm, må du installere en seperat måler...

2500 inkludert strøm er ikke urimelig, selv om jeg personlig synes det er litt dyrt for 8 kvm.

Men hm...du burde seriøst sette deg inn i husleie-loven. Som utleier har du en del plikter som du bør vite om. Jeg ville aldri leid av noen som ikke ordnet et depositum-konto feks. Å leie av en huseier som ikke har peiling hva utleie er å be om bråk. Og motsatt, en huseier som ikke har peiling på utleie kan fort få problemer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal personen betale for strøm, må du installere en seperat måler...

Separat måler?? :overrasket: De bor jo i samme leilighet.

Det er jo helt normalt (det vanlige!!) at personer som deler en leilighet deler strømregningen for den leiligheten.

Det deler jo kjøkken, stue og bad (de rommen der det går elektrisitet). Å sette inn en strømmåler på det utleide soverommet har jo ingen hensikt, for det forteller jo ingenting om den personens strømbruk.

Jeg har delt leilighet med en eller flere personer mange ganger og vi dere alltid (selvfølgelig!) strømregningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hvis man skal betale for husleie + strøm så må man ha seperat måler. Mulig jeg formulerte meg litt klønete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

2500 inkludert strøm er ikke urimelig, selv om jeg personlig synes det er litt dyrt for 8 kvm.

For 8 kvm, ja. Her er det snakk om å dele en leilighet, ikke at personen skal bure seg inne på rommet.

Og anngående lovverk osv, det gidder jeg ikke. Har ikke tenkt å sette inn annonse, finner alltids noen jeg kjenner blandt venner eller venners venner.

Ei venninne har bodd hos meg fram til nå, det har gått helt utmerket. Hun har bodd så og si gratis, og meldte seg frivillig til å vaske uten at jeg hadde bedt om det. Faktisk så insisterte hun, og det syntes jeg egentlig var veldig fint etterhvert. Men nå begynner hun på skole, og ville flytte nærmere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Du gidder ikke å sette deg inn i husleieloven..? Det burde du si til personen som vurderer å leie... Kan like gjerne droppe å skrive kontrakt også da. En ugyldig kontrakt er bare verdt papiret det er skrevet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Det er riktig. Kontrakt er ikke viktig for mitt vedkommende (så lenge jeg kjenner personen, da) Hvis leietakeren vil skrive kontrakt, kan vi gjøre det, ellers synes jeg muntlig avtale er like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

For de politisk korrekte finnes det jo enda et alternativ: Jeg leier ut til 2000 kr, ansetter den samme personen til å vaske for meg en gang i uka, denne personen betaler skatt osv av lønnen... Joda, går fint nn det. Men litt mere tungvint, vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1

Jaja...each to her own. Personlig ville jeg sørget for en skikkelig kontrakt, _spesielt_ hvis jeg skulle leie av en venn. Penger og venner er ikke noe jeg har lyst å rote med.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal betale for husleie + strøm så må man ha seperat måler. Mulig jeg formulerte meg litt klønete.

Du kan jo ikke ha separat måler for to personer som bruker samme kjøkken og bad og stue!! Det er fysisk umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Du kan jo ikke ha separat måler for to personer som bruker samme kjøkken og bad og stue!! Det er fysisk umulig!

Enig, så det er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...