AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #1 Skrevet 16. november 2020 Har lest her inne sikkert hundre ganger om folk som får avslag innen psykisk helsehjelp. det er ingen avdelinger i helseforetaket som avviser en henvisning. Det være seg MR for et vindt kne, eller øre-nese-hals for litt store mandler. men når folk endelig tar kontakt med fastlegen og ber om hjelp, får en henvisning og begynner å se et lyspunkt, blir det straks svart når avslaget kommer. Dette handler om folk med nedsatt livskvalitet, og som har et lidelsestrykk folk ikke aner. ungdom tar livet sitt mens de står i kø ved BUP. Når de er så heldige å komme gjennom «nåløyet» er det gjerne bytting av behandlere, dårlig hjelp, og hjelpen avslutter for tidlig. ungdommen mister håpet 💔 jeg for min del fikk jeg vite at jeg hadde 2 timer igjen hos psykologen. Her er det pågang og du må hjelpe deg selv videre. For oss som sliter er avslag og avvisning ekstra tungt. for meg var dette et slag i trynet. Vi kan åpne såret ditt og se på det, men vi har ikke kapasitet til å lukke det.. lykke til 😊 har sagt hva jeg trenger og hva jeg tenker.. men niks, du har fått timene dine. sendte en Mail til psykologen og ønsket han lykke til videre, og håper han rekker å behandle folk ferdig før han dytter de ut døra. Gir ingen mening å møte opp på de to siste timene da han ikke vil jobbe videre med meg. Tilliten er borte og jeg beskytter meg selv med å avbryte. skremmende Anonymkode: 6151b...d37 10
Gjest Skrevet 16. november 2020 #2 Skrevet 16. november 2020 (endret) Tror du helsevesenet står på pinner for å behandle all somatisk sykdom sporenstreks? Og så lenge du føler for det?Snakk om å ha mistet gangsynet... Endret 16. november 2020 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #3 Skrevet 16. november 2020 8 minutter siden, Klagenfurt skrev: Tror du helsevesenet står på pinner for å behandle all somatisk sykdom sporenstreks? Og så lenge du føler for det?Snakk om å ha mistet gangsynet... Like ille i det somatiske helsevesenet. Får ikke sjekket ! Anonymkode: b4046...bba
Gjest Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Like ille i det somatiske helsevesenet. Får ikke sjekket ! Anonymkode: b4046...bba Jepp, det er det. Evig lang ventetid på henvisning til spesialist, enda lenger ventetid på behandling. Må kjempe og krangle for å få tilstrekkelig behandling raskt nok. Så det psykiske skiller seg ikke ut, nei...
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 14 minutter siden, Klagenfurt skrev: Tror du helsevesenet står på pinner for å behandle all somatisk sykdom sporenstreks? Og så lenge du føler for det?Snakk om å ha mistet gangsynet... På pinner står de ikke. Men du får ikke avslag.. aldri opplevd få avslag om det er noe somatisk som må undersøkes videre. her blir de fleste henvist på røntgen om de har ei forstuet tå. Får ikke avslag. men innen psykisk helse hører jeg om suicidale mennesker som får avslag på hjelp. min venninne som er alenemor fikk seg en real knekk etter en skilsmisse. Selvmordstanker og depresjon. Fikk avslag 2 ganger. hun følte seg så verdiløs at hun var ikke verdt hjelp engang. dette er nå 2 år siden. Hun tok med barna flyttet i et annet fylke, der fikk hun hjelp. barna måtte bytte skole og barnehage. helt sykt! Anonymkode: 6151b...d37 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #6 Skrevet 16. november 2020 2 minutter siden, Klagenfurt skrev: Jepp, det er det. Evig lang ventetid på henvisning til spesialist, enda lenger ventetid på behandling. Må kjempe og krangle for å få tilstrekkelig behandling raskt nok. Så det psykiske skiller seg ikke ut, nei... Det har jeg aldri opplevd, men tragisk er det. Men en står jo på ventetid da. En får ikke avslag. Beklager, du er ikke syk nok. Har ikke kapasitet. Anonymkode: 6151b...d37
Gjest Skrevet 16. november 2020 #7 Skrevet 16. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: På pinner står de ikke. Men du får ikke avslag.. aldri opplevd få avslag om det er noe somatisk som må undersøkes videre. her blir de fleste henvist på røntgen om de har ei forstuet tå. Får ikke avslag. men innen psykisk helse hører jeg om suicidale mennesker som får avslag på hjelp. min venninne som er alenemor fikk seg en real knekk etter en skilsmisse. Selvmordstanker og depresjon. Fikk avslag 2 ganger. hun følte seg så verdiløs at hun var ikke verdt hjelp engang. dette er nå 2 år siden. Hun tok med barna flyttet i et annet fylke, der fikk hun hjelp. barna måtte bytte skole og barnehage. helt sykt! Anonymkode: 6151b...d37 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg aldri opplevd, men tragisk er det. Men en står jo på ventetid da. En får ikke avslag. Beklager, du er ikke syk nok. Har ikke kapasitet. Anonymkode: 6151b...d37 Har hørt mange få avslag på somatisk behandling jeg.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #8 Skrevet 16. november 2020 9 minutter siden, Klagenfurt skrev: Har hørt mange få avslag på somatisk behandling jeg. Avslag på behandling eller avslag på undersøkelse? uansett, nå handlet denne tråden om de som får avslag på psykisk helsehjelp. med vet jo ikke hvor lidende en person er uten å ha vurdert han/ henne..? Anonymkode: 6151b...d37
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #9 Skrevet 16. november 2020 Jeg opplevde noe sånt i dps. Jeg snakket om at jeg har traumer pga flere voldtekter. Dette kan jeg hjelpe deg med, vi må bare bli litt bedre kjent med hverandre først fikk jeg beskjed om. Greit det, men helt plutselig fikk jeg beskjed om at nå må vi avslutte samtalene fordi det er så mange som trenger hjelp og vi har så mange vi må følge opp. Der og da gikk alt rett i dass. Innleggelser, samarbeid med lege og psykisk helse var nermest bortkastet fordi jeg ikke kunne få hjelp med det jeg virkelig sliter med. Det nytter ikke at psykisk helse maser på at man skal være med på aktiviteter og gå turer når man faktisk ikke får den hjelpen man trenger. Anonymkode: 573f3...48d 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #10 Skrevet 16. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg opplevde noe sånt i dps. Jeg snakket om at jeg har traumer pga flere voldtekter. Dette kan jeg hjelpe deg med, vi må bare bli litt bedre kjent med hverandre først fikk jeg beskjed om. Greit det, men helt plutselig fikk jeg beskjed om at nå må vi avslutte samtalene fordi det er så mange som trenger hjelp og vi har så mange vi må følge opp. Der og da gikk alt rett i dass. Innleggelser, samarbeid med lege og psykisk helse var nermest bortkastet fordi jeg ikke kunne få hjelp med det jeg virkelig sliter med. Det nytter ikke at psykisk helse maser på at man skal være med på aktiviteter og gå turer når man faktisk ikke får den hjelpen man trenger. Anonymkode: 573f3...48d Så hvilken hjelp fikk du egentlig? Fikk du bearbeidet traumene dine? Anonymkode: 6151b...d37 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #11 Skrevet 16. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg opplevde noe sånt i dps. Jeg snakket om at jeg har traumer pga flere voldtekter. Dette kan jeg hjelpe deg med, vi må bare bli litt bedre kjent med hverandre først fikk jeg beskjed om. Greit det, men helt plutselig fikk jeg beskjed om at nå må vi avslutte samtalene fordi det er så mange som trenger hjelp og vi har så mange vi må følge opp. Der og da gikk alt rett i dass. Innleggelser, samarbeid med lege og psykisk helse var nermest bortkastet fordi jeg ikke kunne få hjelp med det jeg virkelig sliter med. Det nytter ikke at psykisk helse maser på at man skal være med på aktiviteter og gå turer når man faktisk ikke får den hjelpen man trenger. Anonymkode: 573f3...48d Hvor lenge gikk du der før du ble avsluttet? Anonymkode: 6151b...d37
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #12 Skrevet 16. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så hvilken hjelp fikk du egentlig? Fikk du bearbeidet traumene dine? Anonymkode: 6151b...d37 Fikk ikke noe hjelp i det hele tatt. Vi snakket litt om det, men så bare helt brått fikk jeg beskjed om at vi måtte avslutte. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor lenge gikk du der før du ble avsluttet? Anonymkode: 6151b...d37 Ca. 3 mnd. Anonymkode: 573f3...48d 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #13 Skrevet 16. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk ikke noe hjelp i det hele tatt. Vi snakket litt om det, men så bare helt brått fikk jeg beskjed om at vi måtte avslutte. Ca. 3 mnd. Anonymkode: 573f3...48d Du kan klage på at du ikke har fått forsvarlig helsehjelp. Slik jeg ser det så er det jo mer belastende å starte opp en behandling når en ikke får hjelp. spurte du om veien videre? Om de følte du var ferdig behandlet eller? Anonymkode: 6151b...d37
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk ikke noe hjelp i det hele tatt. Vi snakket litt om det, men så bare helt brått fikk jeg beskjed om at vi måtte avslutte. Ca. 3 mnd. Anonymkode: 573f3...48d Jeg har også bare 2 timer igjen. Men kommer ikke til å møte opp, fikk beskjed sist time om det. Jeg er midt i en vanskelig situasjon akkurat nå, men for meg er det bedre å prøve glemme det, enn å begynne å rote i det og åpne det opp når jeg nå skal avslutte. Så slik er det. Må være fryktelig slitsomt å jobbe som psykolog når de ikke får gjort jobben sin pga tidspress. Anonymkode: 6151b...d37
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #15 Skrevet 16. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan klage på at du ikke har fått forsvarlig helsehjelp. Slik jeg ser det så er det jo mer belastende å starte opp en behandling når en ikke får hjelp. spurte du om veien videre? Om de følte du var ferdig behandlet eller? Anonymkode: 6151b...d37 Nei, jeg spurte ikke om det. Bare ga opp egentlig. Deres avgjørelse var at vi ikke kunne fortsette. Anonymkode: 573f3...48d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #16 Skrevet 16. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også bare 2 timer igjen. Men kommer ikke til å møte opp, fikk beskjed sist time om det. Jeg er midt i en vanskelig situasjon akkurat nå, men for meg er det bedre å prøve glemme det, enn å begynne å rote i det og åpne det opp når jeg nå skal avslutte. Så slik er det. Må være fryktelig slitsomt å jobbe som psykolog når de ikke får gjort jobben sin pga tidspress. Anonymkode: 6151b...d37 Det samme tenker jeg. Det er vel bare å leve med det siden de ikke kan hjelpe. Anonymkode: 573f3...48d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #17 Skrevet 16. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg spurte ikke om det. Bare ga opp egentlig. Deres avgjørelse var at vi ikke kunne fortsette. Anonymkode: 573f3...48d Etter endt behandling skal de jo skrive en epikrise til fastlegen. Hva skal de da skrive? Vi har ikke fått jobbet med noe, vi måtte avslutte pga pågang? Hvis de gjør dette med alle pasientene, er det jo ingen som i utgangspunktet får noe som helst hjelp.. du kan jo få hjelp i kommunen.. men det er jo ikke behandling, er jo mer som en «venninne prat» Anonymkode: 6151b...d37
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #18 Skrevet 16. november 2020 Jeg har opplevd å ikke å få hjelp, men jeg har og opplevd å få hjelp. Erfaringer med DPS er dårlig, går til privatpraktiserende med avtale nå, og føler meg sett, hørt og forstått. Mitt råd er å komme på venteliste, fortsett å prøv, det finnes hjelp utenfor DPS. Anonymkode: 6228f...4a2 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #19 Skrevet 16. november 2020 Nuvel, jeg røk korsbåndet i en fotballkamp for et par år siden og fikk beskjed om 2 mnd og 2 uker ventetid for MR, da kunne jeg risikert varige skader så jeg måtte gjøre det privat og betale en masse. Før det igjen, i tenårene slet jeg mye med hovne mandler og stod på venteliste i 1 år før de ble fjernet. Selvfølgelig er det ikke bra og selvfølgelig burde alle få hjelp enten det er psykisk eller fysisk. Men TS..hva skal de gjøre når det er 100 000 som trenger hjelp og kun 1000 offentlige psykiatere (NB, ikke nødvendigvis korrekte tall, men du skjønner tegninga)? Nordmenn har aldri hatt så skjør psyke som nå og en haug ønsker å snakke med psykiater, men man kan jo ikke trylle fram psykiatere heller? Jeg tror dessverre det blir verre før det blir bedre. Psykisk sykdom kommer til å fortsette å øke i Norge uten at velferdssystemet klarer å holde tritt med utgiftene dette medfører. Jeg skulle ønske livsmestring og psykisk styrke ble en større del av læreplanen på norske skoler. Anonymkode: ec762...adb 2
Gjest Skrevet 16. november 2020 #20 Skrevet 16. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Avslag på behandling eller avslag på undersøkelse? uansett, nå handlet denne tråden om de som får avslag på psykisk helsehjelp. med vet jo ikke hvor lidende en person er uten å ha vurdert han/ henne..? Anonymkode: 6151b...d37 Begge deler. Poenget var at det er likt for somatisk helsehjelp, slik at psykisk helsehjelp ikke er i noen særklasse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå