AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #21 Skrevet 16. november 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg har en valp på snart 7 mnd og han er egentlig rolig, snill og ikke noe tegn til agressjon, ved uttak av når han finner ting han ikke skal ha! Han er ikke sint når jeg forsøker å ta fra han lekene hans og vi leker sammen med de, men finner han pinner ute eller leker til barna så begynner han å knurre og nærmest flekker tenner når jeg skal ta det fra han. Hvordan fikse dette? Han kan kommandoen slipp til tider, men han er sta ofte og jeg er redd han skal utvikle seg til å bli en aggressiv hund. Han er ikke sunt om jeg rører matskål eller slikt, gjelder bare sånne ting han finner ute/inne som han ikke skal leke med.. 😔 Anonymkode: 59882...58e Alle dyr har ressursforsvar i større eller mindre grad, også mennesker - vi beskytter ressurser vi ønsker å ha eller kontrollere. Hunden ønsker å ha det den finner og forstår ikke hvorfor den ikke får det, og dere havner i en konflikt når du og vil ha det. Den har ikke lært å regulere seg og håndtere det. I hundeverden er det skikkelig dårlig oppførsel å ta noe en annen har. Lær hunden å bytte og ikke lag en konflikt av saken, eventuelt kall den inn til de og hold den i halsbåndet mens du sier takk og la hunden slippe tingen selv, belønn så for at den gjør det. Start med å trene på lette ting, hente dem, gå forbi dem etc og belønn- er det ting du vet hunden elsker å stikke med - så tren på å ignorere det og at belønningen er større for å la det være. Anonymkode: 1723c...78a 1
Troyamin Skrevet 16. november 2020 #22 Skrevet 16. november 2020 1 time siden, Min_hund_er_Grå skrev: Det her er et problem du som eier har skapt helt på egen hånd. Valpen din er for ung til å vise aggressjon i noen som helst form. Den er ikke mentalt utviklet til å kunne ha det. Den viser en atferd som du har lært den er ok å vise. Enkelt og greit. Er ikke noe hokus pokus med dette. Valpen viser en atferd, du ved dine handlinger evt mangel av handling forteller valpen at dette var riktig atferd i dette tilfelle. Valpen kommer da til å forsette med dette. Når vi her snakker om valper og normale hunder så er 99% av all atferd hunden viser et resultat av at eier tillater hunden å vise den gitte atferd. Det er faktisk så enkelt. Så kom med noen råd da og ikke bare påpeke fakta. 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaja kom med pekefinger å si at han gjør det fordi jeg tillater det, men nå ba jeg ikke om å få høre "sånn skjer når du er dårlig hundeeier". Kom nå heller med en løsning enn å være så ufin. Tidligere forrige uka var første gang vi så slik atferd. Og nå spør jeg her om noen vet hva jeg kan gjøre for å trene vekk denne atferd, jeg ba ikke om noe bekreftelse på at dette er pga meg - For det vet jeg, jeg spør om hjelp. Anonymkode: 59882...58e TS, anbefaler deg å bruke slipp kommandoen (som du sikkert har lært den med andre, mindre viktige ting) og så tar du bare fra hunden det den har. Sett krav bak kommandoen, rett og slett. 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 16. november 2020 #23 Skrevet 16. november 2020 4 hours ago, Min_hund_er_Grå said: Det er her uansett snakk om en valp! Si nei, ta ting bli ferdig med det. 1 hour ago, AnonymBruker said: Jaja kom med pekefinger å si at han gjør det fordi jeg tillater det, men nå ba jeg ikke om å få høre "sånn skjer når du er dårlig hundeeier". Kom nå heller med en løsning enn å være så ufin. Tidligere forrige uka var første gang vi så slik atferd. Og nå spør jeg her om noen vet hva jeg kan gjøre for å trene vekk denne atferd, jeg ba ikke om noe bekreftelse på at dette er pga meg - For det vet jeg, jeg spør om hjelp. Anonymkode: 59882...58e 1 hour ago, Inochan said: Med svar som dette, skjønner jeg godt at folk ikke ber om hjelp til ting.. Var ingen pekefinger å gi. Jeg gav råd om hvordan håndtere situasjonen. Jeg sa ikke et ord om dårlige hundeeiere. Det jeg sa var at dette er hundeeier som har skapt. Altså at det ikke er noen feil med valpen sin reaksjon. TS viser her et ønske om å gjøre noe med uønsket handling hos sin valp. Dette er vel tegn på en god hundeeier?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #24 Skrevet 16. november 2020 Jeg hadde et lignende problem med min hund da hun var valp... men det hunden min var i ekstase å finne ute var kattebæsj!! 😩😩 Jeg reagerte «neineineinei!» og det endte med at hunden bare slukte kattebæsjen... har også pirket hunden langt nedi halsen, altså pirket ut kattebæsjen 🤢 Heldigvis var dette noe hun mistet interessen for da hun rundet 1 år... Anonymkode: 52b15...cd4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #25 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde et lignende problem med min hund da hun var valp... men det hunden min var i ekstase å finne ute var kattebæsj!! 😩😩 Jeg reagerte «neineineinei!» og det endte med at hunden bare slukte kattebæsjen... har også pirket hunden langt nedi halsen, altså pirket ut kattebæsjen 🤢 Heldigvis var dette noe hun mistet interessen for da hun rundet 1 år... Anonymkode: 52b15...cd4 Kattebæsj er en delikatesse for mange hunder. Min slapp heller ikke kattebæsj om jeg ba henne om det, og slukte det rett ned 😅 Løsningen var å unngå områder som så ut som gode plasser for en katt å gå på do. Lærte meg også å se forskjell på vanlig luktig og "oi her var det noe spennende!" lukting. Ts, du har fått mange gode tips og råd 🙂 Ignorer de som har svart negativt. Selvfølgelig skal man lære hunden hva som er rett og galt, men spørsmålet er jo hvordan man lærer inn rett oppførsel og kommuniserer dette til valpen. Da blir det bare dumt å gi "råd" som "det er din feil at valpen er sånn for du har godtatt oppførselen". Erfarne hundefolk leter hele tiden etter de beste måtene å trene inn ønsket adferd. Du kan spørre om du får låne noen av de barnelekene for å trene med etter at du har trent med noe med mindre 'verdi'. Lykke til 🙂 Anonymkode: 39963...cbd 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #26 Skrevet 24. november 2020 Hei, ts her. Tenkte å oppdatere dere litt om situasjonen 😊nå kom snøen og vi har faktisk brukt den til å øve på "slipp", og nå går det som en lek. Tusen tak til de som har komme tmed gode råd. ❤️ Anonymkode: 59882...58e 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #27 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, ts her. Tenkte å oppdatere dere litt om situasjonen 😊nå kom snøen og vi har faktisk brukt den til å øve på "slipp", og nå går det som en lek. Tusen tak til de som har komme tmed gode råd. ❤️ Anonymkode: 59882...58e Så flott! Fint å høre 🙂 Anonymkode: 39963...cbd 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå