AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #1 Skrevet 15. november 2020 Hei Jeg har en valp på snart 7 mnd og han er egentlig rolig, snill og ikke noe tegn til agressjon, ved uttak av når han finner ting han ikke skal ha! Han er ikke sint når jeg forsøker å ta fra han lekene hans og vi leker sammen med de, men finner han pinner ute eller leker til barna så begynner han å knurre og nærmest flekker tenner når jeg skal ta det fra han. Hvordan fikse dette? Han kan kommandoen slipp til tider, men han er sta ofte og jeg er redd han skal utvikle seg til å bli en aggressiv hund. Han er ikke sunt om jeg rører matskål eller slikt, gjelder bare sånne ting han finner ute/inne som han ikke skal leke med.. 😔 Anonymkode: 59882...58e
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #2 Skrevet 16. november 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg har en valp på snart 7 mnd og han er egentlig rolig, snill og ikke noe tegn til agressjon, ved uttak av når han finner ting han ikke skal ha! Han er ikke sint når jeg forsøker å ta fra han lekene hans og vi leker sammen med de, men finner han pinner ute eller leker til barna så begynner han å knurre og nærmest flekker tenner når jeg skal ta det fra han. Hvordan fikse dette? Han kan kommandoen slipp til tider, men han er sta ofte og jeg er redd han skal utvikle seg til å bli en aggressiv hund. Han er ikke sunt om jeg rører matskål eller slikt, gjelder bare sånne ting han finner ute/inne som han ikke skal leke med.. 😔 Anonymkode: 59882...58e Du må gi han noe annet når han har fått tak i noe han ikke skal ha. Å prøve å ta det fra ham kan gjøre det verre. I hans hode har han fått tak i noe verdifullt, og om han knurrer for å få ha det alene og dere ikke lar han være i fred og prøver å ta det fra ham, så vil han føle at han ikke blir respektert, og da må han si ifra tydeligere og tydeligere (til hvor han går rett til å glefse/bite). Lær han 'bytt'. Tren gjerne med vanlige leker han ikke er eiesyk over. Ha to leker. Gi han én leke. Så legger du/vifter med den andre leken. Når han legger fra seg første leken og tar den du holder frem, så sier du "bytt". Vær rolig og fin i stemmen. Gjør det til en fin, morsom ting. Når han får tak i noe han er eiesyk over, hent en godbit eller noe han elsker. Sett deg på gulvet og legg godbiten/annet litt unna deg og si "bytt". Forhåpentligvis legger han fra seg pinnen/barneleker for å ta det du har presentert. Da kan du ta tilbake det han hadde. Greia er å lære han at å legge fra seg det han er eiesyk over er fint og positivt. Anonymkode: 39963...cbd 8
Trikken Skrevet 16. november 2020 #3 Skrevet 16. november 2020 Såfremt han slipper den å bare knurrer, bare overse det, så kan du sol nevnt øve på å bytte
Tabris Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 Som nevnt over, steg 1 er å slutte å ta det fra ham hvis du ikke absolutt må. Han knurrer og flekker tenner fordi han har erfart at ting blir tatt fra ham og at han derfor må forsvare det han har. Jeg vil også anbefale å trene "bytt" som AB nevner - med en liten forskjell. Når du viser ham noe bedre og han slipper det han har, gi ham det du har og la ham beholde begge delene. Hunder som allerede har utviklet ressursforsvar kan reagere når de ser at hånden nærmer seg deres ting, selv om de nettopp har fått en godbit/leke for å slippe. (At de har sluppet det betyr ikke at det er greit at du tar det). Ni av ti ganger, tren dette på den måten. Den ene gangen kan du strekke ut hånden og ta det han har sluppet. Men ikke strekk ut hånden før det. Gi ham noe som han kan ha, vis ham noe bedre, når han av seg selv slipper, si "bra!" og gi det du har - og SÅ (en av ti ganger) tar du det han hadde. 5
Troyamin Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 Og så har du andre hundeeiere som bare tar fra hunden det den ikke får lov til å ha, uten å lage en stor greie ut av det hele....😉 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #6 Skrevet 16. november 2020 5 minutter siden, Troyamin skrev: Og så har du andre hundeeiere som bare tar fra hunden det den ikke får lov til å ha, uten å lage en stor greie ut av det hele....😉 Ved å gjøre det på den måte kan du få en hund med resurrsforsvar.. og det vil du ikke ha! Anonymkode: 498a1...e80 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #7 Skrevet 16. november 2020 9 minutter siden, Troyamin skrev: Og så har du andre hundeeiere som bare tar fra hunden det den ikke får lov til å ha, uten å lage en stor greie ut av det hele....😉 Har du hatt hund med stort ressursforsvar? Kanskje det går greit for den voksne men plutselig er det ett av barna som skal prøve å ta tilbake en leke. Anonymkode: b02ae...0ae
Tabris Skrevet 16. november 2020 #8 Skrevet 16. november 2020 12 minutter siden, Troyamin said: Og så har du andre hundeeiere som bare tar fra hunden det den ikke får lov til å ha, uten å lage en stor greie ut av det hele....😉 Det er nettopp det TS har gjort, og dermed har dette problemet utviklet seg. 2
Troyamin Skrevet 16. november 2020 #9 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du hatt hund med stort ressursforsvar? Kanskje det går greit for den voksne men plutselig er det ett av barna som skal prøve å ta tilbake en leke. Anonymkode: b02ae...0ae Ja, jeg både har og har hatt hund med ressursforsvar. Og barn skal ikke holde på med en hund med et slikt problem. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #10 Skrevet 16. november 2020 20 minutter siden, Troyamin skrev: Ja, jeg både har og har hatt hund med ressursforsvar. Og barn skal ikke holde på med en hund med et slikt problem. Nettopp derfor bør Ts trene vekk dette på en måte som ikke gjør forsvaret verre. Anonymkode: 39963...cbd 5
Troyamin Skrevet 16. november 2020 #11 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nettopp derfor bør Ts trene vekk dette på en måte som ikke gjør forsvaret verre. Anonymkode: 39963...cbd Hold det enkelt. Slutt å overanalysere. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #12 Skrevet 16. november 2020 53 minutter siden, Troyamin skrev: Ja, jeg både har og har hatt hund med ressursforsvar. Og barn skal ikke holde på med en hund med et slikt problem. Bare å gi bort valpen da? Ganske krevende å konstant passe på at hunden ikke får tak i noe den ikke skal ha og unngå at barna har noe med det å gjøre. Vet ikke hvor gamle barna til Ts er, men i de fleste småbarnshjem jeg kjenner til så ligger det leker både her og der. Anonymkode: b02ae...0ae
Min_hund_er_Grå Skrevet 16. november 2020 #13 Skrevet 16. november 2020 Mentalt svake førere fostrer hunder med et unødvendig ressurs forsvar. Det er her uansett snakk om en valp! Si nei, ta ting bli ferdig med det. 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bare å gi bort valpen da? Ganske krevende å konstant passe på at hunden ikke får tak i noe den ikke skal ha og unngå at barna har noe med det å gjøre. Vet ikke hvor gamle barna til Ts er, men i de fleste småbarnshjem jeg kjenner til så ligger det leker både her og der. Anonymkode: b02ae...0ae Derfor lærer man valpen til hva som er valpe leker og hva som ikke er. Akuratt som man lærer unga sine at valpen ikke er et leketøy. 1
Troyamin Skrevet 16. november 2020 #15 Skrevet 16. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare å gi bort valpen da? Ganske krevende å konstant passe på at hunden ikke får tak i noe den ikke skal ha og unngå at barna har noe med det å gjøre. Vet ikke hvor gamle barna til Ts er, men i de fleste småbarnshjem jeg kjenner til så ligger det leker både her og der. Anonymkode: b02ae...0ae Du lærer hunden at det ikke er tillatt å ta barnas leker. Og så passer man på at barna aldri er alene med hunden. Selvsagt! 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #16 Skrevet 16. november 2020 Takk for mange svar! Har ikke barn selv, så får ikke tatt tak i dette problemet i hverdagen. Har hendt når vi er hos søsteren min som har små barn. Barna er selvsagt ikke alene med hunden og de leker fint sammen. Det skjer ikke at han tar alle lekene til barna men det har skjedd en gang eller to på en dag. Kommer ikke til å gi fra meg valpen pga dette, vil heller forsøke å trene dette bort. Tidligere har vi bare tatt fra han, så det er nok derfor han har blitt så overbeskyttende for ting han finner. 😔 Anonymkode: 59882...58e 2
Min_hund_er_Grå Skrevet 16. november 2020 #17 Skrevet 16. november 2020 Det her er et problem du som eier har skapt helt på egen hånd. Valpen din er for ung til å vise aggressjon i noen som helst form. Den er ikke mentalt utviklet til å kunne ha det. Den viser en atferd som du har lært den er ok å vise. Enkelt og greit. Er ikke noe hokus pokus med dette. Valpen viser en atferd, du ved dine handlinger evt mangel av handling forteller valpen at dette var riktig atferd i dette tilfelle. Valpen kommer da til å forsette med dette. Når vi her snakker om valper og normale hunder så er 99% av all atferd hunden viser et resultat av at eier tillater hunden å vise den gitte atferd. Det er faktisk så enkelt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #18 Skrevet 16. november 2020 14 minutter siden, Min_hund_er_Grå skrev: Det her er et problem du som eier har skapt helt på egen hånd. Valpen din er for ung til å vise aggressjon i noen som helst form. Den er ikke mentalt utviklet til å kunne ha det. Den viser en atferd som du har lært den er ok å vise. Enkelt og greit. Er ikke noe hokus pokus med dette. Valpen viser en atferd, du ved dine handlinger evt mangel av handling forteller valpen at dette var riktig atferd i dette tilfelle. Valpen kommer da til å forsette med dette. Når vi her snakker om valper og normale hunder så er 99% av all atferd hunden viser et resultat av at eier tillater hunden å vise den gitte atferd. Det er faktisk så enkelt. Jaja kom med pekefinger å si at han gjør det fordi jeg tillater det, men nå ba jeg ikke om å få høre "sånn skjer når du er dårlig hundeeier". Kom nå heller med en løsning enn å være så ufin. Tidligere forrige uka var første gang vi så slik atferd. Og nå spør jeg her om noen vet hva jeg kan gjøre for å trene vekk denne atferd, jeg ba ikke om noe bekreftelse på at dette er pga meg - For det vet jeg, jeg spør om hjelp. Anonymkode: 59882...58e 4
Inochan Skrevet 16. november 2020 #19 Skrevet 16. november 2020 26 minutter siden, Min_hund_er_Grå skrev: Det her er et problem du som eier har skapt helt på egen hånd. Valpen din er for ung til å vise aggressjon i noen som helst form. Den er ikke mentalt utviklet til å kunne ha det. Den viser en atferd som du har lært den er ok å vise. Enkelt og greit. Er ikke noe hokus pokus med dette. Valpen viser en atferd, du ved dine handlinger evt mangel av handling forteller valpen at dette var riktig atferd i dette tilfelle. Valpen kommer da til å forsette med dette. Når vi her snakker om valper og normale hunder så er 99% av all atferd hunden viser et resultat av at eier tillater hunden å vise den gitte atferd. Det er faktisk så enkelt. Med svar som dette, skjønner jeg godt at folk ikke ber om hjelp til ting.. 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #20 Skrevet 16. november 2020 Vi har en enkel løsning på resursforsvar og uønsket adferd rundt mat på vår hund. Lydighet. Hun er god på apport og kan hente å slippe ting, og hun har kommando for «gå vekk». Hvis jeg gir tyggebein hun ikke vil gi ifra seg så «lurer» jeg henne med å være entusiastisk og gi kommando om å ta tyggebeinet å gi det til meg. Akkurat som om hun skulle hentet en ball til meg osv. Ikke alltid hun er like entusiastisk, men hun gir meg alltid det jeg ber om og jeg belønner med å gi gjenstanden tilbake eller gi henne noe annet godt. Aldri opplevd sure miner eller at hunden er ukomfortabel, og vi får begge en god opplevelse. Anonymkode: 9c4a1...cbb 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå