Gå til innhold

Urettferdig juleturnus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette et sted du har lyst å få deg fast jobb på senere? Viss ikke ville jeg bare sluttet dersom du syntes det er så kjipt og viss du i tillegg har et annet sted å jobbe på. Jeg ville ikke snakket med noe ledelse og heller bare sagt takk for meg med en ok tone. Så er du hvertfall sikret en god referanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Zidji skrev:

Er dette et sted du har lyst å få deg fast jobb på senere? Viss ikke ville jeg bare sluttet dersom du syntes det er så kjipt og viss du i tillegg har et annet sted å jobbe på. Jeg ville ikke snakket med noe ledelse og heller bare sagt takk for meg med en ok tone. Så er du hvertfall sikret en god referanse.

Nei er er sted det er lett å ta ekstra, men kan ikke tenke meg å jobbe der fast. Jeg trenger ikke hun som ordner vaktene til å være referanse så akkurat den delen bryr jeg meg ikke om. Jeg er godt likt, har aldri vært syk og stiller på kort varsel. Har alltid vært den som blir spurt først når det er ledige vakter

Anonymkode: 6735f...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg finner meg ikke i urettferdig behandling som dette. Da slutter jeg heller.

Anonymkode: 6735f...103

Urettferdig? Finnes jo ikke noe rettferdighet i arbeidslivet.

Anonymkode: 44bd6...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Istedet for å ødelegge en referanse , (ved å si nei til alle vakter) ville jeg spurt på en grei måte om hvorfor. 

Anonymkode: e934f...5e8

Enig i dette. Og bruk for all del ikke ordet «urettferdig» når du snakker med sjefen. 

Anonymkode: 0582f...ce8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. Og bruk for all del ikke ordet «urettferdig» når du snakker med sjefen. 

Anonymkode: 0582f...ce8

Hvorfor det?

Anonymkode: 6735f...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det?

Anonymkode: 6735f...103

Fordi det virker barnslig. Bare spør enkelt om det er grunn for at det ble slik. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det?

Anonymkode: 6735f...103

Det er et elendig og direkte barnslig argument. Vær saklig. Å klage over at noe er «urettferdig» er ikke saklig. Det hører hjemme på barneskolen. 

Anonymkode: 0582f...ce8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik er arbeidslivet, da er det noen andre som bestemmer. Ikke du.

Dette må du forstå, er ikke noe som heter rettferdighet i arbeidslivet.

Anonymkode: 44bd6...524

feil. da mine røde dager ble gitt til en som nettopp hadde begynt. dette var mine dager i forhold til turnus og ga selvsagt beskjed om at dette ikke var greit .og fikk tilbake mine røde dager. arbeidsgiver kan ikke styre på som de vil. utrolig at folk finner seg i alt mulig bare fordi de er arbeidstakere. du har en arbeidsmiljølov å forholde deg til

Anonymkode: 18f91...d52

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. Og bruk for all del ikke ordet «urettferdig» når du snakker med sjefen. 

Anonymkode: 0582f...ce8

Helt enig. Ikke godta , men vær saklig og profesjonell. 

Anonymkode: e934f...5e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Urettferdig? Finnes jo ikke noe rettferdighet i arbeidslivet.

Anonymkode: 44bd6...524

joda det gjør det. arbeidsmiljøloven sørger for at ting går mest mulig rettferdig for seg, både med tanke på arbeidstakere og arbeidsgiver. om du er en idiot og ikke gidder å si ifra om brudd på arbeidsmiljøloven så får det være opp til deg men da lar du deg herse med og det er din egen feil

Anonymkode: 18f91...d52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner frustrasjonen din godt, TS. Jobbet som tilkallingsvikar i et par år og opplevde noe av det samme. Var godt likt blant de fast ansatte og arbeidslederne, stilte stort sett alltid opp på kort varsel og var en av de som fikk flest vakter.  En del av de fast ansatte var fra land i øst Europa og mange av dem ønsket ferie for ønsket å feire jul i hjemlandet begynte sjefen som regel å planlegge bemanningen over jul/nyttår i oktober. Da sendte han en mail til vikarene med spørsmål om hvordan vi ønsket jobbe over jula/nyttår. 

Jeg svarte at gjerne ville jobbe mest mulig i jula, så det var bare å sette meg opp. Da vaktene ble fordelt fikk jeg jobbe en rød dag, mens et par vikarer som studerte utenlands og kun jobbet rundt jul/nyttår og i sommerferien fikk jobbe alle de røde dagene.  

Spurte sjefen hvorfor han fordelte de røde dagene som han gjorde. Svaret var at studentene trang å tjene mest mulig penger når de først var hjemme og kunne jobbe, så derfor fikk de røde dager. Vi andre kunne jo jobbe året rundt, så vi trang ikke røde dager like mye mente han. Jeg fikk heldigvis fast jobb ikke lenge etterpå og sa opp. 

Anonymkode: a9b4a...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

joda det gjør det. arbeidsmiljøloven sørger for at ting går mest mulig rettferdig for seg, både med tanke på arbeidstakere og arbeidsgiver. om du er en idiot og ikke gidder å si ifra om brudd på arbeidsmiljøloven så får det være opp til deg men da lar du deg herse med og det er din egen feil

Anonymkode: 18f91...d52

Men her er TS tilkallingsvikar, hen har ikke noen rett på disse vaktene i henhold til turnus, og aml hjelper ikke. 

Anonymkode: 0582f...ce8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men her er TS tilkallingsvikar, hen har ikke noen rett på disse vaktene i henhold til turnus, og aml hjelper ikke. 

Anonymkode: 0582f...ce8

Selvsagt men det var ikke det jeg kommenterte. Noen i denne tråden mener at arbeidslivet ikke er urettferdig uansett siden det er sjefene som bestemmer. Min kommentar er rettet mot disse. Ingen arbeidsgiver kan Ture fram som de vil uten å forholde seg til lover og regler. Ingen arbeidsplasser kan heve seg over arbeidsmiljøloven og tariffavtaler. Vi arbeidstakere har godt arbeidsvern i dette landet, dessverre er det alt for få ansatte som vet dette eller som tør å ta den kampen. 

Anonymkode: 18f91...d52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som er fast ansatt, skal vel bli prioritert først. Det er vanlig praksis de fleste steder.

Anonymkode: 4c7d0...8a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt men det var ikke det jeg kommenterte. Noen i denne tråden mener at arbeidslivet ikke er urettferdig uansett siden det er sjefene som bestemmer. Min kommentar er rettet mot disse. Ingen arbeidsgiver kan Ture fram som de vil uten å forholde seg til lover og regler. Ingen arbeidsplasser kan heve seg over arbeidsmiljøloven og tariffavtaler. Vi arbeidstakere har godt arbeidsvern i dette landet, dessverre er det alt for få ansatte som vet dette eller som tør å ta den kampen. 

Anonymkode: 18f91...d52

Det er jeg enig i, men det hjelper altså dessverre ikke i alle kamper mot «urettferdighet» - som denne. 

Anonymkode: 0582f...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett i det hele å være verken fast ansatt eller tilkalingsvikar. Jeg har begge 2 bak meg, og en ting er sikkert når det gjelder arbeidslivet og det er at det er urettferdig uansett. Jeg vet ikke med TS om det er veldig mye økonomi som ligger bak men der hvor jeg jobber så er det flere som har snakket med sjefen sin om at de trenger sårt de pengene de røde dagene gir og så har de fått de. Og for mange handler det jo om nettopp det, økonomi. Jeg har selv stilt opp mer enn flere ganger, gjort om på planer fordi de trenger meg på jobb, jeg har takket ned til sammenkomster og avlyst turer fordi jeg har fått en tlf om at de mangler folk. Ekstra sårt er det da når jeg nå hadde beregnet de dagene i julen  men jeg vet at det er sånn det blir denne gangen. Jeg snakket med sjefen min og spurte om hvorfor jeg kom lengst bak i køen når det gjaldt vaktene i helligdagene men det som overrasket meg var svaret" Det er sånn det blir men ikke legg noen planer for du vet.... " Jepp da, da er jeg jo like langt. 

 

Nå i disse Covid-19 tidene skal man jo ikke reise eller samles noe særlig i julen, og vi har 3 sønner som alle studerer andre steder i Landet, som kommer hjem med sine kjærester/ektefeller, men jeg måtte da si at dere er da velkommen hjem men dere må holde dere unna meg i 10 dager pga at jeg kanskje må på jobb, men sånn blir det. Og kjære TS. Jeg vet ikke hva du jobber med eller hvor men det vil ordne seg, ha det litt i bakhånd, ikke gi opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...