Gå til innhold

Urettferdig juleturnus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som ringevikar et sted, og har gjort dette i over et år. Jeg tar de «kjipe» vaktene, og stiller på kort varsel. Har jobbet i gjennomsnitt 2 vakter per uke. Jeg ga beskjed om at jeg ønsker å jobbe mest mulig i julen. Har tidligere også sagt de må huske på meg på de røde dagene kommer, når jeg har kommet på jobb selv om jeg egentlig ikke har kunnet men ingen andre kan. Nå ser jeg at en tidligere ansatt som ikke har tatt ekstravakter på ca 7 mnd har fått alle røde dagene i julen, og jeg har kun fått 1. denne andre tidligere ansatte er venninne med hun som setter opp vakter, så jeg regner med dette er avtalt mellom disse. Hva ville du gjort hvis du var i min situasjon? Vi har lik utdannelse så kan utføre de samme oppgavene.

Anonymkode: 6735f...103

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sist denne tidligere ansatte tok ekstravakter var i påsken, på de røde dagene.jeg fikk ingen vakter i påsken.

Anonymkode: 6735f...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Si bye bye til de

Anonymkode: c3a3a...8b9

Jeg vurderer faktisk å si opp på grunn av dette. 

Anonymkode: 6735f...103

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye å gjøre med slike korrupte drittkjerringer. Få deg jobb et annet sted. 

Anonymkode: 6667a...8aa

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer faktisk å si opp på grunn av dette. 

Anonymkode: 6735f...103

Om du jobber som ringevikar har du vel i praksis ingen stilling å si opp?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Traktor skrev:

Om du jobber som ringevikar har du vel i praksis ingen stilling å si opp?

Jeg har kontrakt som ringevikar og har litt vakter fremover. Men blir selvfølgelig mest symbolsk. Vurderer også å si nei hver gang de spør meg.

Anonymkode: 6735f...103

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre hvorfor hun ble valgt fremfor deg, og si at du synes det var kjipt siden du var forberedt og håpte på ekstravakter? 

Anonymkode: 82b61...a58

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er arbeidslivet, da er det noen andre som bestemmer. Ikke du.

Dette må du forstå, er ikke noe som heter rettferdighet i arbeidslivet.

Anonymkode: 44bd6...524

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik er arbeidslivet, da er det noen andre som bestemmer. Ikke du.

Dette må du forstå, er ikke noe som heter rettferdighet i arbeidslivet.

Anonymkode: 44bd6...524

Men jeg finner meg ikke i urettferdig behandling som dette. Da slutter jeg heller.

Anonymkode: 6735f...103

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt det opp med sjefen. At når du stiller opp så mye som du gjør, så rekner du med at du får førsteretten på de røde dagene. 

Anonymkode: 22707...0b4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg finner meg ikke i urettferdig behandling som dette. Da slutter jeg heller.

Anonymkode: 6735f...103

Men altså, dette må du jo ta opp med lederen. Snakk om det, istedenfor å irritere deg grønn av det. Kan godt hende lederen tenker at du kanskje ønsker fri i julen du også, og gjør det for å være grei med deg. Det er egentlig dritkjipt å jobbe i julen selv med godt betalt. Du vet jo ikke hvorfor dette har skjedd, så finn ut av det, og uttrykk din irritasjon rundt dette. Jeg hadde også sagt at hvis det er slik det skal være så vil jeg se meg om etter noe annet. 

Anonymkode: b0dbb...b67

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg finner meg ikke i urettferdig behandling som dette. Da slutter jeg heller.

Anonymkode: 6735f...103

Er det enkelt å få jobb et annet sted? 

Anonymkode: 9f02a...f22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som ringevikar har du i utgangspunktet ingen faste vakter, du blir oppringt etter behov.

Du har dermed ikke krav på noen vakter, og for arbeidsgiver kan det være mest gunstig å ha deg i beredskap som vikar i jula, i stedet for å gi deg faste vakter. Det er stor sannsynlighet for frafall på jobben, og da ønsker arbeidsgiver å ha noen som er til å stole på sittende ved telefonen.

Anonymkode: d9255...a21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, dette må du jo ta opp med lederen. Snakk om det, istedenfor å irritere deg grønn av det. Kan godt hende lederen tenker at du kanskje ønsker fri i julen du også, og gjør det for å være grei med deg. Det er egentlig dritkjipt å jobbe i julen selv med godt betalt. Du vet jo ikke hvorfor dette har skjedd, så finn ut av det, og uttrykk din irritasjon rundt dette. Jeg hadde også sagt at hvis det er slik det skal være så vil jeg se meg om etter noe annet. 

Anonymkode: b0dbb...b67

Jeg skal ta det opp. Har gitt klar muntlig beskjed oM at jeg ønsker mest mulig jobb i julen og nyttår. Har også levert inn skriftlig beskjed om dette. 

Anonymkode: 6735f...103

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det enkelt å få jobb et annet sted? 

Anonymkode: 9f02a...f22

Ja jeg har tilbud om å få ekstra på den andre jobben min.

Anonymkode: 6735f...103

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Istedet for å ødelegge en referanse , (ved å si nei til alle vakter) ville jeg spurt på en grei måte om hvorfor. 

Anonymkode: e934f...5e8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som ringevikar har du i utgangspunktet ingen faste vakter, du blir oppringt etter behov.

Du har dermed ikke krav på noen vakter, og for arbeidsgiver kan det være mest gunstig å ha deg i beredskap som vikar i jula, i stedet for å gi deg faste vakter. Det er stor sannsynlighet for frafall på jobben, og da ønsker arbeidsgiver å ha noen som er til å stole på sittende ved telefonen.

Anonymkode: d9255...a21

Dette forstår jeg, men slik var det altså også i påsken og da var det ingen som ble syk. Så jeg endte opp med ingen vakter. Jeg kan ellers stille på kort varsel men denne julen vil jeg være sikret røde dager, og syns det er urettferdig at de setter inn noen som kun er inne å plukker røde dager.

Anonymkode: 6735f...103

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Istedet for å ødelegge en referanse , (ved å si nei til alle vakter) ville jeg spurt på en grei måte om hvorfor. 

Anonymkode: e934f...5e8

Jeg kommer til å spørre på en grei måte, men kommer til å stå opp for meg selv akkurat i denne saken. Men holder det selvfølgelig profesjonelt.

Anonymkode: 6735f...103

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss på jobb blir det delt rettferdig, men de som ikke er så godt likt av de faste ansatte eller som ikke utfører en god nok jobb blir ikke prioritert på samme måte. 
F.eks vil en som ofte setter seg opp på mange vakter for så å melde seg inn syk eller sykemelde seg rett etterpå, stille bakerst i køen på prioriteringslista. 
 

Jeg fikk mange vakter på røde dager selv om jeg og han som delte ut vaktene ble uvenner. Jeg vil tro det er fordi jeg var ok likt blant de faste, jeg kunne jobbe med alle og tilpasset meg de jeg jobbet sammen med, og fordi jeg var effektiv og flink i det jeg gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...