AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #1 Del Skrevet 15. november 2020 Skjønner ikke hva vi skal med det, men må nå lære meg deg pga krav til generelle studiekompetanse. Så, hvordan lære meg det? Kan ingenting.... og jeg må bli god. Er det mulig å lære seg å skrive korrekt nynorsk på 4 mnd? Anonymkode: ec031...6d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #2 Del Skrevet 15. november 2020 Les gode bøker som f.eks. Skammarens dotter og bøkene til Maria Parr. Anonymkode: a44f6...1de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #3 Del Skrevet 15. november 2020 Det klarer du heilt fint. Prioriter grunnleggjande grammatikk, det vil seie hovudreglane for bøying av substantiv, e- og a-verb, dei viktigaster sterke verba og pronomen. Det kan du fint lære deg på eit par timer. Det ligg ein læringssti på NDLA som heiter Ein enkel veg til heilt grei nynorsk – bruk han. Elles: Les nynorsk – tipsa til AB over er gode barnebøker, elles er det mykje bra ungdoms- og vaksenlitteratur. Sjekk f.eks. ut Aina Basso, Agnes Ravatn eller Carl Frode Tiller. Endre språket på mobil og Facebook til nynorsk. Ikkje minst – SKRIV nynorsk. Skriv dagbok i fem minutt kvar kveld. Det gjer ikkje noko om ikkje alt blir rett, men du må øve deg for å internalisere grammatikken som du allereie har øvd på Veit ikkje kva du legg i "god", men gjer du dette er du i alle fall på middels måloppnåing på det reint språklege. Anonymkode: d7ec2...7f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #4 Del Skrevet 15. november 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke hva vi skal med det, men må nå lære meg deg pga krav til generelle studiekompetanse. Så, hvordan lære meg det? Kan ingenting.... og jeg må bli god. Er det mulig å lære seg å skrive korrekt nynorsk på 4 mnd? Anonymkode: ec031...6d5 Det er helt klart mulig, jeg tok studiespes. på et snaut halvår (voksenopplæring, seks fag). Jeg hadde jo pensumbøkene, det vil nok lette veldig og anbefales. Videre er det mye ressurser på nettet, som NDLA. Let også etter eldre eksamensoppgaver. Dette fikser du Trenger kanskje ikke gå for en sekser, men det er ikke så alt for vanskelig å få til en akseptabel karakter. Gjør alt av oppgaver i pensumboka. Anonymkode: cd2f6...a6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #5 Del Skrevet 5. desember 2020 Jeg lærte aldri noe særlig nynorsk i løpet av hele 10 år med grunnskole. Da kommer jeg sannsynligvis aldri til å lære dette i voksen alder heller. Anonymkode: 516bc...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #6 Del Skrevet 5. desember 2020 Den beste måten å lære eit språk er å bruke det. Skriv nynorsk så ofte/mykje som mogleg, les bøker skrivne på nynorsk, skift språk på ulike appar til nynorsk som føreslått over. Ikkje gå i den fella at du endar absolutt alle verb med «ar» eller overdriver nynorsken. Og ikkje bruk tid på å tenkje at nynorsk er eit grusomt og vanskeleg skriftspråk - med den innstillinga vil du aldri lære det. Anonymkode: 61b60...b9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #7 Del Skrevet 11. desember 2020 Bruk denne og oversett bokmål. Det blir ikke perfekt, men det er godt nok. https://www.apertium.org/index.nob.html?dir=nob-nno#translation Anonymkode: 28f0a...66d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #8 Del Skrevet 11. desember 2020 Du kan jo starte med å svare her i tråden på nynorsk, så skal me bruke same skriftspråket 😌 Anonymkode: c1925...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå