Gå til innhold

fossilbilers fremtid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg tenker på å kjøpe meg en ny diesel bil, men er engstelig pga «trusselen» med at fossilbiler kan bli forbudt. blir økonomisk katastrofe om jeg i 2025 sitter med en bil jeg ikke kan bruke eller selge, antar den vil være vert rundt 300 000 da🤷‍♀️

kan dette bli virkeligheten🤭

Anonymkode: ed589...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

jeg tenker på å kjøpe meg en ny diesel bil, men er engstelig pga «trusselen» med at fossilbiler kan bli forbudt. blir økonomisk katastrofe om jeg i 2025 sitter med en bil jeg ikke kan bruke eller selge, antar den vil være vert rundt 300 000 da🤷‍♀️

kan dette bli virkeligheten🤭

Anonymkode: ed589...24a

Det å ikke kunne selge fossilbiler i 2025 gjelder nybilsalg, og bare hvis enkelte partier får det som de vil (husk det når det er tid for valg ;)). Det kommer nok til å ta enda en god rekke år før det blir totalforbud, men at det blir lagt høyere skatter (som co2-avgift) på drivstoff er rimelig sikkert. 

Anonymkode: 4073d...239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å ikke kunne selge fossilbiler i 2025 gjelder nybilsalg, og bare hvis enkelte partier får det som de vil (husk det når det er tid for valg ;)). Det kommer nok til å ta enda en god rekke år før det blir totalforbud, men at det blir lagt høyere skatter (som co2-avgift) på drivstoff er rimelig sikkert. 

Anonymkode: 4073d...239

takk☺️uff blir bare dyrere😭jeg har ikke lyst på elbil🙈er jeg en utdøende rase eller😝

Anonymkode: ed589...24a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

takk☺️uff blir bare dyrere😭jeg har ikke lyst på elbil🙈er jeg en utdøende rase eller😝

Anonymkode: ed589...24a

Neida, det er mange av oss som sliter med å ha elbil av ulike grunner, enten det er rekkeviddeangsten (det er kanskje utdøende), ikke troen på den menneskeskapte klimakrisen, eller kanskje det som oftest er - vi har ikke råd.

Med leid leilighet i sentrum (uten lademuligheter) og et relativt lavt bilbudsjett, samt behov for å kjøre lenger enn hva en eldre nissan leaf kan gi, blir det svært vanskelig å ha en elbil.

Anonymkode: 4073d...239

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk☺️uff blir bare dyrere😭jeg har ikke lyst på elbil🙈er jeg en utdøende rase eller😝

Anonymkode: ed589...24a

Neida, vi er mange som ikke ønsker elektrisk bil :) Om jeg skal ha det, må de i tilfelle forbedres kraftig

Anonymkode: 6d45a...aef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre at vi er flere. jeg har ingen steder å lade, og hurtiglading blir dyrt. synes det virker veldig stressende også...fyller diesel en gang per mnd på min gamle bil, og har kontroll. elbil faller også veldig mye i verdi, noe jeg ikke er komfortabel med. den jeg tenker på å kjøpe er solid med lang»levetid» og holder seg godt i verdi. 

min gamle må snart byttes ut, og jeg tenker å ha den nye i mange år. sikkert mange som synes jeg er et miljøsvin, men orker ikke tanken på elbil😂

Anonymkode: ed589...24a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har to fossilbiler og én elbil, alle til hvert sitt bruk, tenker jeg. Men verdifallet er ikke så stort på elbil. Leafen kjøpte vi for to år siden, brukt, og den har faktisk ikke falt i verdi én krone siden. De som kjøpte Opel Ampera på sitt billigste, har tapt 50000kr på fem år. Det er helt fantastisk! Så du kommer ikke utenom at elbil er svært billig i det norske skatteregimet.

Anonymkode: 98a57...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg tenker på å kjøpe meg en ny diesel bil, men er engstelig pga «trusselen» med at fossilbiler kan bli forbudt. blir økonomisk katastrofe om jeg i 2025 sitter med en bil jeg ikke kan bruke eller selge, antar den vil være vert rundt 300 000 da🤷‍♀️

kan dette bli virkeligheten🤭

Anonymkode: ed589...24a

Kjøp diesel med god samvittighet og kjør som du vil! Det er noen merkelig påstander over her, som ikke henger på greip. Det er et MÅL, og ikke forbud som gjelder for 2025. Det er noe alle burde lære seg først som sist. I byer hvor det vurderes å utestenge dieselbiler, er det ikke de nyeste det gjelder, men de eldre. Det er noe alle klarer å finne ut av bare de leser hele teksten, og ikke bare overskriften. Dieselmotor med Euro 5 og 6 er renere enn hva enkelte liker å tro. På Euro 6 motorene har de også adblue for å hjelpe til med fjerne NoX.

Anonymkode: 16f53...3c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har to fossilbiler og én elbil, alle til hvert sitt bruk, tenker jeg. Men verdifallet er ikke så stort på elbil. Leafen kjøpte vi for to år siden, brukt, og den har faktisk ikke falt i verdi én krone siden. De som kjøpte Opel Ampera på sitt billigste, har tapt 50000kr på fem år. Det er helt fantastisk! Så du kommer ikke utenom at elbil er svært billig i det norske skatteregimet.

Anonymkode: 98a57...8fd

Neida, det er sant det, men du må likevel opp i en viss sum for at det skal være billig. Det blir litt som regla "det er dyrt å være fattig".

Hvis du ikke har mulighet for hjemmelader (ev. må installere det, noe som er en uaktuell utgift om du leier), så hjelper det lite å kjøpe en Leaf som ikke faller i verdi. Det at den ikke faller i verdi gjør dermed også at den ikke er særlig attraktiv for de med dårlig råd, og et sjansespill - den går jo til slutt i stykker, den også, og da med en høy verdi.

Anonymkode: 4073d...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjøp diesel med god samvittighet og kjør som du vil! Det er noen merkelig påstander over her, som ikke henger på greip. Det er et MÅL, og ikke forbud som gjelder for 2025. Det er noe alle burde lære seg først som sist. I byer hvor det vurderes å utestenge dieselbiler, er det ikke de nyeste det gjelder, men de eldre. Det er noe alle klarer å finne ut av bare de leser hele teksten, og ikke bare overskriften. Dieselmotor med Euro 5 og 6 er renere enn hva enkelte liker å tro. På Euro 6 motorene har de også adblue for å hjelpe til med fjerne NoX.

Anonymkode: 16f53...3c3

Påstandene over her, om du hadde giddi å lese de, sier akkurat det samme som deg ;D 

Anonymkode: 4073d...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi unngikk dieselbil da vi kjøpte ny bil i høst.

Her vi bor, er det reell fare for at de innfører forbud mot diesel-biler innenfor bom-ringen... 

Når det er så usikkert, ville vi ikke legge penger i det. 

Men bensin-biler tror jeg de sliter mer med å legge ned forbud mot. Det er såpass mange som ikke har mulighet til å lade el-biler (gateparkering, borettslag med felles-parkeringsplasser og ikke nok midler til ladeplass til alle, osv), at å tvinge hele befolkningen over på el-bil er litt drøyt. 

Anonymkode: 1e567...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg tenker på å kjøpe meg en ny diesel bil, men er engstelig pga «trusselen» med at fossilbiler kan bli forbudt. blir økonomisk katastrofe om jeg i 2025 sitter med en bil jeg ikke kan bruke eller selge, antar den vil være vert rundt 300 000 da🤷‍♀️

kan dette bli virkeligheten🤭

Anonymkode: ed589...24a

Det høres jo litt drøyt ut å kjøpe en NY dieselbil til over 400.000 nå. For den prisen kan du jo få en god elbil. Hvis du på død og liv skal ha diesel må det jo være bedre å kjøpe noe brukt?

Anonymkode: a9bc8...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp diesel med god samvittighet og kjør som du vil! Det er noen merkelig påstander over her, som ikke henger på greip. Det er et MÅL, og ikke forbud som gjelder for 2025. Det er noe alle burde lære seg først som sist. I byer hvor det vurderes å utestenge dieselbiler, er det ikke de nyeste det gjelder, men de eldre. Det er noe alle klarer å finne ut av bare de leser hele teksten, og ikke bare overskriften. Dieselmotor med Euro 5 og 6 er renere enn hva enkelte liker å tro. På Euro 6 motorene har de også adblue for å hjelpe til med fjerne NoX.

Anonymkode: 16f53...3c3

Jepp. Nye dieselbiler ble så rene at det fortsatt sitter flere tidligere toppsjefer fra tysk bilindustri i fengsel, og hundretusenvis av nybiler ble sendt rett på skraphaugen i USA.

Dieselbiler er bare rene inne på et laboratoriet. Prøv å start opp en moderne dieselbil i norske vinterforhold så ser du hvor ren den egentlig er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo litt drøyt ut å kjøpe en NY dieselbil til over 400.000 nå. For den prisen kan du jo få en god elbil. Hvis du på død og liv skal ha diesel må det jo være bedre å kjøpe noe brukt?

Anonymkode: a9bc8...26d

fordi jeg får mva tilbake. bilen skal brukes både i næring og privat. i dag er det ikke mva på elbil.

ts

Anonymkode: ed589...24a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prt90 skrev:

Jepp. Nye dieselbiler ble så rene at det fortsatt sitter flere tidligere toppsjefer fra tysk bilindustri i fengsel, og hundretusenvis av nybiler ble sendt rett på skraphaugen i USA.

Dieselbiler er bare rene inne på et laboratoriet. Prøv å start opp en moderne dieselbil i norske vinterforhold så ser du hvor ren den egentlig er...

Hvordan kan det ha seg eksosrøret ikke er skittent inni, etter flere tusen km? Det hadde det vert uten rensing, det trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne. Og du har heller ikke gidda å sette deg inn i hvorfor de parkerte så mange VW i USA. Og når det er sagt, er heller ikke elbil det spor bedre, de klarer jo ikke å ha en oppgitt rekkevidde når det passerer null og videre nedover. Det er mye bortkasta energi, som kunne vert brukt til andre formål!

Anonymkode: 16f53...3c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2020 den 15.09, AnonymBruker skrev:

.... elbil faller også veldig mye i verdi, noe jeg ikke er komfortabel med. den jeg tenker på å kjøpe er solid med lang»levetid» og holder seg godt i verdi. 

....

Anonymkode: ed589...24a

What???? Jeg driver å skal finne en brukt elbil, og de er jo sinnsykt priset. Jeg synes det nesten ikke er verdifall på dem. Det er noen som faller som stein, men som regel kan du se at det direkte er koblet til batterikapasitet. 

Anonymkode: df870...2da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, prt90 skrev:

Jepp. Nye dieselbiler ble så rene at det fortsatt sitter flere tidligere toppsjefer fra tysk bilindustri i fengsel, og hundretusenvis av nybiler ble sendt rett på skraphaugen i USA.

Dieselbiler er bare rene inne på et laboratoriet. Prøv å start opp en moderne dieselbil i norske vinterforhold så ser du hvor ren den egentlig er...

Det er mange dieselbiler som er markant renere enn stort det meste, så lenge de bruker AdBlue. Og i fremtiden kan diesel bli klimanøytralt. Vi vet hvordan å lage diesel klimanøytralt. (i motsetning til bensin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU kommer ikke til å tillatte Norge å forby fossil biler. Ihvertfall ikke i neste 5 år slikk som noen norske politikere drømmer om.

Men at norske politikere kan snakke om forbud hele tiden og dermed påvirke folk psykisk i sin bil valg ,ja det gjør de nå.

Anonymkode: 735cd...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

EU kommer ikke til å tillatte Norge å forby fossil biler. Ihvertfall ikke i neste 5 år slikk som noen norske politikere drømmer om.

Men at norske politikere kan snakke om forbud hele tiden og dermed påvirke folk psykisk i sin bil valg ,ja det gjør de nå.

Anonymkode: 735cd...583

De snakker ikke om forbud, men et mål. Det er stor forskjell.

Anonymkode: 16f53...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på elbil nr 2. Hadde først en hyundai ioniq og nå har jeg en audi e-tron. Kunne ikke vært mer fornøyd med å velge el fremfor fossil. For meg er det helt uhørt at enkelte velger diesel og bensinbil når de kjøper ny bil i 2020 (med mindre de skal trekke campingvogn eller pendler langt hver dag) teknologien på en elbil er noe helt annet enn en fossilbil. det går stadig raskere å hurtiglade bilene om man skal kjøre lengere enn rekkevidden på bilen. Ny teknologi med faststoffbatteri skal snart sørge for at det tar like lang tid å lade bilen som det tar å fylle bensin/diesel (som nå tar 15-20 min for elbil) da er det BYEBYE til fossile privatbiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...