Gå til innhold

Etter treningssentrene stengte sitter jeg bare hjemme og spiser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i samme båt som deg når treningssenteret mitt stengte i mars. Jeg trente tung styrke på treningssenter og det var dét som ga meg glede, så hverken løping ute eller hjemmetrening med kroppsvekt eller strikker gjorde noe særlig for meg. Jeg endte opp med å legge på meg en god del, og spisemønsteret har kun endret seg nå nylig, etter jeg begynte å trene på senteret igjen. Når jeg ser tilbake så skulle jeg ønske at jeg eksperimenterte mer med ulike treningsformer - til nå har jeg kun funnet glede i tung styrke, men det er mye mulig jeg hadde funnet trivsel i noe annet om jeg virkelig ga det en sjanse.

Jeg vil også anbefale deg om å planlegge handleturene dine ved å skrive ned en handleliste og ikke kjøpe noe som ikke står på den, samt kun gå 1-2 ganger i uken etter f. eks middag slik at eventuelle fristelser ikke er like sterke. Om du ikke finner en treningsform som du liker, så kan du prøve å ta opp en ny hobby som holder deg opptatt, f. eks strikking eller maling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ikke synd i deg. du får mosjonereute da vet du.

Nordmenn har blitt en gjeng med sutrekopper.

Anonymkode: 1acf7...d89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Vil du ikke si at dette er å ta ansvar - å rekke ut en hånd og å be om tips til å komme seg utav disse dårlige vanene? 

Hvis TS hadde skrevet: "Jeg har fra før strevd med motivasjonen for å trene, og nå med pandemien er det blitt enda verre", så hadde TS kanskje fått mer forståelsesfulle svar.

Men TS skriver at vanen før har vært å trene hardt hver morgen (ihvertfall oppfatter jeg det som noe TS gjør hver dag), og da blir pandemien/stengte treningssentre mer en unnskylding enn en dårlig vane. For TS sier jo selv at den gode vanen har vært der. Den bare forsvant den dagen tredemøllen ble byttet ut med asfalt.

Så lenge asfalten tydeligvis ikke er et hinder for å komme seg til butikken, så bør den kanskje ikke være et hinder for å løpe seg en tur? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke synd i deg. du får mosjonereute da vet du.

Nordmenn har blitt en gjeng med sutrekopper.

Anonymkode: 1acf7...d89

Herregud, det må da gå an å be om råd og tips uten at en haug anonymbrukere skal komme til angrep. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MorTil2 skrev:

Hvis TS hadde skrevet: "Jeg har fra før strevd med motivasjonen for å trene, og nå med pandemien er det blitt enda verre", så hadde TS kanskje fått mer forståelsesfulle svar.

Men TS skriver at vanen før har vært å trene hardt hver morgen (ihvertfall oppfatter jeg det som noe TS gjør hver dag), og da blir pandemien/stengte treningssentre mer en unnskylding enn en dårlig vane. For TS sier jo selv at den gode vanen har vært der. Den bare forsvant den dagen tredemøllen ble byttet ut med asfalt.

Så lenge asfalten tydeligvis ikke er et hinder for å komme seg til butikken, så bør den kanskje ikke være et hinder for å løpe seg en tur? 

Det er mange som sliter med å miste motivasjon når rutiner endrer seg. Her er det en som har innsett at hun har kommet inn i dårlige vaner, og ber om tips til å komme seg ut. Uansett om du synes det er teit eller om du synes hun mangler selvdisiplin, så kan du ikke si at dette ikke er en som i det minste prøver å ta ansvar. Det er ikke bare-bare for alle, og kanskje hun til og med ønsket å få litt trøstende eller motiverende ord også. Uansett, å være nedlatende og å komme med skjennepreken hjelper absolutt ingen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min strategi i krevende tider: lag deg et prosjekt! Det kan være alt mulig. Gå turer, begynne å jogge, bli en bedre kokk, alltid ha nybakt brød i forskjellig varianter... bare fantasien setter en stopper. Hva som helt som er oppbyggende og får deg og tankene heftet med ett eller annet. 

Anonymkode: 9b3f3...0af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Det er mange som sliter med å miste motivasjon når rutiner endrer seg. Her er det en som har innsett at hun har kommet inn i dårlige vaner, og ber om tips til å komme seg ut. Uansett om du synes det er teit eller om du synes hun mangler selvdisiplin, så kan du ikke si at dette ikke er en som i det minste prøver å ta ansvar. Det er ikke bare-bare for alle, og kanskje hun til og med ønsket å få litt trøstende eller motiverende ord også. Uansett, å være nedlatende og å komme med skjennepreken hjelper absolutt ingen. 

TS selv påpeker to forhold som burde være motivasjon i seg selv : hun er vant til å løpe langt hver dag og hun kjeder seg. 

Så eneste man kan svare her, er "Reis deg opp og fortsett med den gode vanen du hadde før, men nå ute istedenfor inne". Og det er nettopp det flere gjør i denne tråden. For slik det virker, så er den eneste rutinen som reellt er endret, er om løpingen på 10 km skal foregå inne eller ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater når folk skriver "gå ut og løp", "nordmenn har blitt så late" og whatnot. Grattis med å være utendørsentusiast og den eneste riktige typen nordmann 🙄 Jeg, for min del, absolutt forakter å løpe ute. Synes det er oppriktig dødskjipt. Kaldt, for vått og jeg må gå i 25+ min for å komme til et sted jeg faktisk kan jogge. Bor midt på et fjell med kun bratte bakker rundt huset i alle retninger, med varierende grad av fortau og konstant stopping og venting for å krysse veien. Den kjølige luften påvirker dessuten prestasjonen min negativt.

Etter mange år med overvekt, psykiske plager og dårlig selvbilde, har jeg endelig funnet en treningsrutine jeg liker. Som har gitt meg en fysisk og psykisk form jeg trives med, men som fortsatt er veldig skjør. Rutinen min er veldig lik TS sin, og akkurat som hos TS er den nærmest en forutsetning for at jeg ikke trøkker i meg masse mat resten av dagen, sover godt på natta osv. Nå må jeg i stedet ty til alternative løsninger som jeg vet ikke fungerer på samme måte for akkurat meg. Der jeg ender opp med å bruke mindre energi sammenlagt, men sitter igjen med fysisk ubehag og en kjip opplevelse.

Til deg som sarkastisk spør om sentrene er stengt bare for å gjøre livet kjipere: neida, men de er heller ikke stengt på bakgrunn av eksisterende kunnskap. Det er bokstavelig talt ingen faglige argumenter for nedstenging av akkurat treningssentre. Det er lavere smitte inne på sentrene enn i samfunnet forøvrig, vi har ingen kjente tilfeller av smitte fra ordinære treningssentre og det finnes i hvert fall én randomisert, norsk studie som peker på at de ikke bidrar til å øke smittefaren. Samtidig får utelivet, som står bak et utall smitteutbrudd, holde (begrenset) åpent. For det er dyrere og politisk vondere å stenge. Folk står fritt til å dyrke sine dårlige vaner på bar mens jeg løper og peser ute i regnet i november 🤷🏼‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MorTil2 skrev:

TS selv påpeker to forhold som burde være motivasjon i seg selv : hun er vant til å løpe langt hver dag og hun kjeder seg. 

Så eneste man kan svare her, er "Reis deg opp og fortsett med den gode vanen du hadde før, men nå ute istedenfor inne". Og det er nettopp det flere gjør i denne tråden. For slik det virker, så er den eneste rutinen som reellt er endret, er om løpingen på 10 km skal foregå inne eller ute. 

Selv om du mener disse to tingene burde være nok motivasjon, så betyr ikke det at ts føler det slik. Mennesker motiveres av ulike ting, og noen trenger gjerne et par ekstra dytt i riktig retning. Det er ingenting galt med det. 

Jeg kom med et langt mer utfyllende svar enn det, så at "det er det eneste man kan svare" er bare tull. Dessuten kommenterte jeg ikke på de som sa at hun skulle komme seg ut å løpe, det er greie tips det og, men jeg skjønner ikke hvorfor enkelte absolutt skal være nedlatende i samme slengen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...