Gå til innhold

Hvorfor tror kvinner at de blir undertrykt i samfunnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget ditt? At siden det er (noen) menn som begår volden, så er det helt greit at menn blir utsatt for vold? Er du idiot eller hva er greia di? 

Anonymkode: 978c0...5ad

Har du lest trådens tema? Det virker ikke sånn skjønner du. Men jeg kan forklare trådens tema for deg. Denne tråden handler om at noen mener at kvinner ikke blir undertrykket. Den handler IKKE om hvorvidt det er greit at menn blir utsatt for vold, med mindre du mener dette har en sammenheng med undertrykkelse av menn eller noe som kan brukes som et argument for at menn blir undertrykket av kvinner på lik linje som menn undertrykker kvinner. 

Anonymkode: 9fd9f...c04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du tror at det er kvinner som står for denne fysiske volden mot menn som de ikke kjenner? Du tror kvinner er de som står for blind vold mot menn på byen? 

Om ikke, hva slags logisk sammenheng har det med undertrykkelse mot menn? Tror du blant annet at det er en lik andel menn som kvinner som frykter for å gå fra sin partner fordi de kan ende opp med å bli drept?

Anonymkode: 9fd9f...c04

Nei, kvinner kan ikke utøve vold. De er for svake. Det er alle menn som begår vold, mot alle menn...og kvinner. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest trådens tema? Det virker ikke sånn skjønner du. Men jeg kan forklare trådens tema for deg. Denne tråden handler om at noen mener at kvinner ikke blir undertrykket. Den handler IKKE om hvorvidt det er greit at menn blir utsatt for vold, med mindre du mener dette har en sammenheng med undertrykkelse av menn eller noe som kan brukes som et argument for at menn blir undertrykket av kvinner på lik linje som menn undertrykker kvinner. 

Anonymkode: 9fd9f...c04

Samfunnet aksepterer aldri at kvinner og barn er offer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Meltzer skrev:

Nei, kvinner kan ikke utøve vold. De er for svake. Det er alle menn som begår vold, mot alle menn...og kvinner. 

Samfunnet aksepterer aldri at kvinner og barn er offer...

Synes du ironi er en god måte å få frem en konstruktiv argumentasjon? 

Du må gjerne vise kilder på at det er kvinner som hovedsakelig er voldsutøvere mot menn om du mener det, om du er interessert i å argumentere saklig.

Anonymkode: 9fd9f...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes du ironi er en god måte å få frem en konstruktiv argumentasjon? 

Du må gjerne vise kilder på at det er kvinner som hovedsakelig er voldsutøvere mot menn om du mener det, om du er interessert i å argumentere saklig.

Anonymkode: 9fd9f...c04

Var mer sarkasme.

Men poenget mitt var overhode ikke hvem som er voldsutøveren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meltzer skrev:

Var mer sarkasme.

Men poenget mitt var overhode ikke hvem som er voldsutøveren...

Hva er formålet med å være på et diskusjonsforum om du ikke er interessert i en diskusjon? For det er faktisk fullstendig umulig å diskutere med deg, og jeg gidder ikke bruke tid og energi på å hale ut hva du da mener er poenget ditt.

Håper du tar med deg det til neste tråd du går inn i. 

Anonymkode: 9fd9f...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er ikke undertrykket, og egentlig var de ikke det i gamle dager heller. Kvinner måtte være hjemme med barna, hva ellers skulle de gjort? Det fantes ikke barnehager og dagmammaer før. Folk måtte klare seg selv. Siden kvinner blir gravide og fødte flere barn før, så var det naturlig at de tok seg av huset, barna og de eldre. Siden menn er fysisk sterkere var det naturlig at de fikk det harde arbeidet ute. Og det var hardt og tungt arbeid. Det var helt logisk at de fikk oppgaver ut i fra kjønnet sitt før. For hjelp var det ikke noe som het. 

Anonymkode: 85538...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er formålet med å være på et diskusjonsforum om du ikke er interessert i en diskusjon? For det er faktisk fullstendig umulig å diskutere med deg, og jeg gidder ikke bruke tid og energi på å hale ut hva du da mener er poenget ditt.

Håper du tar med deg det til neste tråd du går inn i. 

Anonymkode: 9fd9f...c04

Hvem har sagt at jeg er interessert i å diskutere med deg? Og jeg bruker liten tid på dette. 

Generelt finner jeg få på KG det er verdt å diskutere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og du tror at det er kvinner som står for denne fysiske volden mot menn som de ikke kjenner? Du tror kvinner er de som står for blind vold mot menn på byen? 

Om ikke, hva slags logisk sammenheng har det med undertrykkelse mot menn? Tror du blant annet at det er en lik andel menn som kvinner som frykter for å gå fra sin partner fordi de kan ende opp med å bli drept?

Anonymkode: 9fd9f...c04

Ro deg ned. Jeg svarte bare på en kommentar som mente at vi ikke har likestilling ford kvinner blir banket. Alt jeg gjorde var å påpeke at menn blir banka oftere enn kvinner. Men bare hold deg til offerrollen du, den ser ut til å kle deg. 

Anonymkode: 978c0...5ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler mye om at vi har mennesker som lever av og institusjoner som eksisterer for å kommunisere til kvinner hvor undertrykkede de er og "gjøre noe" med dette, og følgelig vil en del kvinner tro dette er reelt, eksempelvis når en del tror de tjener mindre grunnet kjønn heller enn egne valg. 

Videre er nok "komforten" i en offerstatus, som noen påpeker over, også en del av det ved at å være offer gir enkelte privilegier samtidig som det gjør at en slipper å ta ansvar for egen situasjon. Ikke minst er offerstatus noe som gir mye oppmerksomhet og "cred", og dagens mediebilde gjør det ekstremt enkelt å lage kampanjer eller fronte historier der en er offer, og bli hyllet for dette. Dermed begynner en med å fortelle unge kvinner hvordan de er offer, løfter de som omfavner dette bildet opp og frem, og dermed tar nok disse kvinnene betraktelig mer plass og gjør mer ut av seg enn "vanlige" kvinner som ikke har omfavnet offermentaliteten. 

Og nettopp det at det trolig er snakk om en høylydt minoritet er viktig. Det kan kanskje virke som om veldig mange kvinner ser på seg selv som offer og er sinte feminister, men de utgjør faktisk en relativt sett liten del av befolkningen.

https://www.dagbladet.no/kultur/feminismens-overdrevne-kroppsfokus/60211752

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 17.24, herzeleid skrev:

Jeg tror det handler mye om at vi har mennesker som lever av og institusjoner som eksisterer for å kommunisere til kvinner hvor undertrykkede de er og "gjøre noe" med dette, og følgelig vil en del kvinner tro dette er reelt, eksempelvis når en del tror de tjener mindre grunnet kjønn heller enn egne valg. 

Videre er nok "komforten" i en offerstatus, som noen påpeker over, også en del av det ved at å være offer gir enkelte privilegier samtidig som det gjør at en slipper å ta ansvar for egen situasjon. Ikke minst er offerstatus noe som gir mye oppmerksomhet og "cred", og dagens mediebilde gjør det ekstremt enkelt å lage kampanjer eller fronte historier der en er offer, og bli hyllet for dette. Dermed begynner en med å fortelle unge kvinner hvordan de er offer, løfter de som omfavner dette bildet opp og frem, og dermed tar nok disse kvinnene betraktelig mer plass og gjør mer ut av seg enn "vanlige" kvinner som ikke har omfavnet offermentaliteten. 

Og nettopp det at det trolig er snakk om en høylydt minoritet er viktig. Det kan kanskje virke som om veldig mange kvinner ser på seg selv som offer og er sinte feminister, men de utgjør faktisk en relativt sett liten del av befolkningen.

https://www.dagbladet.no/kultur/feminismens-overdrevne-kroppsfokus/60211752

Også må det tas med hvor mye menn bidrar til dette og da når de stadig forteller at kvinner er svakere, ikke passer til ditt og datt, typiske kvinnejobber er uviktige, kvinner klarer ikke x og y osv.

Blir sært å klage over de kvinner som leker offer samtidig som man sier kvinner er svakere og dummere..

Anonymkode: f6cc4...103

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også må det tas med hvor mye menn bidrar til dette og da når de stadig forteller at kvinner er svakere, ikke passer til ditt og datt, typiske kvinnejobber er uviktige, kvinner klarer ikke x og y osv.

Blir sært å klage over de kvinner som leker offer samtidig som man sier kvinner er svakere og dummere..

Anonymkode: f6cc4...103

Det finnes sikkert noen av de og, men jeg tror de har betraktelig mindre påvirkning enn det jeg snakker om i mitt innlegg, som tross alt er en millionindustri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2020 den 20.53, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis du KUN ser på partnervold, ja. Men ikke vold generelt. Der er menn mye mer utsatt. 

"I voksen alder oppgir 1 av 4 kvinner og nesten annenhver mann at de har vært utsatt for vold etter 18 års alder." 

https://www.fhi.no/nettpub/hin/skader/vold/

Anonymkode: 978c0...5ad

Menn banker menn og menn banker kvinner. Det at dere også banker hverandre ute på byen gjør ikke kvinner noe tryggere i hjemmene sine. Partnervold er et stort kvinneproblem og noe som bidrar til undertrykking av altfor mange kvinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 17.24, herzeleid skrev:

Jeg tror det handler mye om at vi har mennesker som lever av og institusjoner som eksisterer for å kommunisere til kvinner hvor undertrykkede de er og "gjøre noe" med dette, og følgelig vil en del kvinner tro dette er reelt, eksempelvis når en del tror de tjener mindre grunnet kjønn heller enn egne valg. 

 

Her var det mye synsing og vissvass. Nå er det fakrisk sånn at kvinner har vært undertrykt helt frem til andre verdenskrig. Da i vestlige land primært i form av økonomisk undertrykkelse, ikke samme kultur/stimuli/evne til å utdanne seg og dermed forsørge seg selv. Via å ikke forsørge seg selv har kvinnen vært avhengig av en økonomisk omsorgsperson, mannen. Hun var da ikke selvstendig (likestilt) på samme måte som i dag. 
Det er fortsatt ulikheter rundt jenter og gutters kulturelle og sosiale forutsetninger. Men som de aller fleste vet så har mye snudd, og spesielt innenfor skole og utdanning så er det nå jenter/kvinner som ligger godt an.

På 14.11.2020 den 17.24, herzeleid skrev:

Videre er nok "komforten" i en offerstatus, som noen påpeker over, også en del av det ved at å være offer gir enkelte privilegier samtidig som det gjør at en slipper å ta ansvar for egen situasjon. Ikke minst er offerstatus noe som gir mye oppmerksomhet og "cred", og dagens mediebilde gjør det ekstremt enkelt å lage kampanjer eller fronte historier der en er offer, og bli hyllet for dette. Dermed begynner en med å fortelle unge kvinner hvordan de er offer, løfter de som omfavner dette bildet opp og frem, og dermed tar nok disse kvinnene betraktelig mer plass og gjør mer ut av seg enn "vanlige" kvinner som ikke har omfavnet offermentaliteten. 

 

Jeg antar denne «behagelige offerrollen» du mener enkelte kvinner koser seg med er også likt for menn? Så når menn begynner å sutre over at jenter gjør det så bra på skolen og skolen er mer utformet for å tilpasses jenter, så er dette menn som koser seg i offerrollen. Ikkesant?
 

Og det samme gjelder selvfølgelig menn som lever som ufrivillig singel, disse bare koser seg med all «cred» offerstatusen gir dem. 

- Eller er det bare kvinner du mener besitter slike stusselige og kjipe egenskaper? 
 

På 14.11.2020 den 17.24, herzeleid skrev:

Og nettopp det at det trolig er snakk om en høylydt minoritet er viktig. Det kan kanskje virke som om veldig mange kvinner ser på seg selv som offer og er sinte feminister, men de utgjør faktisk en relativt sett liten del av befolkningen.

https://www.dagbladet.no/kultur/feminismens-overdrevne-kroppsfokus/60211752

Igjen så er det så mye oppgulp av hummer og kanari at man vet knapt hvor man skal starte.. men la oss kort si det sånn at kvinner som snakker om feminisme og likestilling trenger da overhodet ikke være offer eller «høylytt minoritet». Vår egen statsminister snakker da tidvis om disse temaene, uten at det har noe med disse negative agendaene du ser ut til å henvise til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Raven.Writingdesk skrev:

Her var det mye synsing og vissvass. Nå er det fakrisk sånn at kvinner har vært undertrykt helt frem til andre verdenskrig. Da i vestlige land primært i form av økonomisk undertrykkelse, ikke samme kultur/stimuli/evne til å utdanne seg og dermed forsørge seg selv. Via å ikke forsørge seg selv har kvinnen vært avhengig av en økonomisk omsorgsperson, mannen. Hun var da ikke selvstendig (likestilt) på samme måte som i dag. 
Det er fortsatt ulikheter rundt jenter og gutters kulturelle og sosiale forutsetninger. Men som de aller fleste vet så har mye snudd, og spesielt innenfor skole og utdanning så er det nå jenter/kvinner som ligger godt an.

Jeg ser du siterer meg og hevder det jeg skriver er "synsing og vissvass" men jeg kan ikke se at du her påpeker noe konkret du er uenig i.

Sitat

 

Jeg antar denne «behagelige offerrollen» du mener enkelte kvinner koser seg med er også likt for menn? Så når menn begynner å sutre over at jenter gjør det så bra på skolen og skolen er mer utformet for å tilpasses jenter, så er dette menn som koser seg i offerrollen. Ikkesant?
 

Og det samme gjelder selvfølgelig menn som lever som ufrivillig singel, disse bare koser seg med all «cred» offerstatusen gir dem. 

- Eller er det bare kvinner du mener besitter slike stusselige og kjipe egenskaper? 

 

Her virker det ikke som du tok innover deg hele avsnittet du siterer, og kommer dermed litt skjevt ut. Det er åpenbart noe behagelig for mange av begge kjønn ved å sette seg i en situasjon som offer og dermed slippe å ta ansvar for områder en selv kommer til kort. At noen "koser seg" med dette tviler jeg på, og det fremstår som en lite rasjonell tolkning av det jeg skriver. 

Sitat

Igjen så er det så mye oppgulp av hummer og kanari at man vet knapt hvor man skal starte.. men la oss kort si det sånn at kvinner som snakker om feminisme og likestilling trenger da overhodet ikke være offer eller «høylytt minoritet». Vår egen statsminister snakker da tidvis om disse temaene, uten at det har noe med disse negative agendaene du ser ut til å henvise til. 

Igjen er det litt vanskelig å se hva du mener du svarer på. Jeg tror ikke noen har påstått at alle kvinner som snakker om feminisme og likestilling er offer eller høylytte, men at de som er nettopp dette er i minoritet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2020 den 20.05):

Hvorfor er det slik at så mange kvinner, som bor i Vesten, tror at de er undertrykt, og at det er en forseggjort sammensvergelse mot dem? I realiteten blir kvinner, av samfunnet, behandlet med silkehansker, og de blir målt etter nedsatte standarder.

Føler kvinner at de, som klasse, oppriktig er "ofre"?

 

 

Anonymkode: a683b...dd5

Jeg kan være enig i at noen kvinner er slik ja! Men jeg kjenner meg ikke personlig igjen i det du skriver. Men har du sett Explained episoden om likestilling? Den forklarer veldig greit grunnen til at det finnes forskjeller den dag i dag osv. 😊 Jeg føler personlig at det er forskjell på menn og kvinner som gjør oss mer og mindre egnet til diverse - selvfølgelig med unntak. 

Kvinne 30

Anonymkode: 09ee7...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...