Jytte Skrevet 16. november 2020 #61 Skrevet 16. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: En halv kilo om dagen?! Det høres ekstremt mye ut. Da hadde jeg blitt veldig mett, av kun grønnsakene. Anonymkode: 395ef...674 Tror ikke det er anbefalt fra myndighetene heller. Ser for meg at jeg spiser et halvt kilo gulrøtter, eller halvt kilo kål. Hva med halvt kilo paprika... Det går sikkert, men ville blitt veldig mett, og lei. Hvis sopp er inkludert i et måltid går det greit. I fårikål blir det jo en del kål. En pakke potetgull er vel på 250 gram? Alt går, tror de som spiser frukt får i seg mer totalt i mengde, men ofte varierer de ikke stort med grønnsaker, i alle fall ikke de eldre.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #62 Skrevet 16. november 2020 Samboer og jeg spiser 700 g grønnsaker hver + 2 frukt hver daglig. Til middag spiser vi hver 1 kylling filet, 2 laksefilet, en boks linser/bønner/kikerter el.l. Vi er veldig glade i grønt så ikke noe problem, men observerer at vi skjelden får servert våre vante mengder andre steder. Og på restaurant må vi ofte nesten flire, er jo ingen grønsaker omtrent. 😅 Anonymkode: febe6...f80 2
Meadow Skrevet 16. november 2020 #63 Skrevet 16. november 2020 Jeg pleier å klare 5 om dagen/500 g om dagen. I dag har jeg spist 1 banan, 1 eple, salat til lunsj, pluss at det blir grønnsaker som tilbehør til middagen. Tror det blir noen druer til kvelds også. Jeg handler som regel frukt og grønnsaker bare én gang i uka, så på andre handleturer er det ikke sikkert det ligger noe grønt i kurven. Synes det er tåpelig at folk sniker i kurvene til andre. Toro er forresten min venn i en travel hverdag, for eksempel kan vi finne på å ha gryterett en dag- og da putter vi alltid oppi både løk, paprika, squash og purre, samt har salat til. Så det skammer jeg meg ikke over!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #64 Skrevet 16. november 2020 Det er jo bare tøys at julemiddager er hovedsaklig kjøtt. Eneste måten å få til det på er om en ikke regnet poteter, gulrotstuing, ertestuing, surkål, rødkål, kålrabistappe som de grønnsakene de er. Sånn i tillegg til rosenkål, brokkoli, agurksalat og ja - litt gulerot Svisker og eplebåter er det attpåtil vanlig å servere til ribbe og steik. Vanlige julemiddager har mye grønnsaksbasert tilbehør! Julemiddager er tradisjoner fra gammelt av, da hadde en ikke mulighet til at folk skulle spise seg mett på kun dyrt kjøtt. Alt tilbehøret er en vel så stor del av juletradisjonene våre. Ikke sjeldent at om vi forsyner oss av alt tilbehøret først er det knapt plass til kjøttet på tallerkenen. Men om det eneste som teller som grønnsak er ‘skåret i biter og kokt’ - ja, da er det kanskje ikke mye grønnsaker i julematen da 😛 Anonymkode: 0f585...491 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #65 Skrevet 16. november 2020 Hør her, en halv kg frukt og grønt er ingenting. En banan og to appelsiner er 300g, så mangler man bare 200g grønnsaker. Vanskelig? Nei. Anonymkode: f422e...0c1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå