Gå til innhold

Hvor mye grønnsaker til middag?

Fremhevede innlegg

Skrevet
40 minutter siden, Brunhilde skrev:

Jeg syns det er litt fasinerende at noen kan henge seg opp i andre folk sine handlekurver. Jeg legger ofte ikke merke til hva personen foran meg handler, en gang, langt mindre hva andre kunder putter i sin kurv. Jeg passer mitt, så kan andre handle hva de vil, det være seg gulrøtter eller sjokolade!

Nå er det ikke enkeltmenneskers handlekurver jeg snakker om, men generelt en stor overvekt av ferdigprodukter hos de aller fleste. Og om din handlevogn bestod av frukt og grønnsaker skal jeg love deg at dy hadde lagt merke til andres også. Det er nemlig min handlevogn som blir den 'rare', hver eneste gang. Det skal jo ikke være slik.

Anonymkode: f422e...0c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes generelt det er for lite grønnsaker i de fleste oppskrifter. Så jeg tilsetter alltid mer, men regner ikke med at alle gjør det. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke enkeltmenneskers handlekurver jeg snakker om, men generelt en stor overvekt av ferdigprodukter hos de aller fleste. Og om din handlevogn bestod av frukt og grønnsaker skal jeg love deg at dy hadde lagt merke til andres også. Det er nemlig min handlevogn som blir den 'rare', hver eneste gang. Det skal jo ikke være slik.

For å se det du kaller "de aller fleste" så må du nesten se den enkelte handlekurven, så ja, du bryr det om hva andre enkeltmennesker handler.

Uansett samme faen hva jeg har i min handlekurv så legger jeg ikke merke til andres varer, fordi det ikke interesserer meg og fordi jeg har den innstillingen at de bestemmer selv. 

Du burde lære deg å bry deg utenom, det er bedre både for deg og for andre!

• Liker 3
Skrevet
På 13.11.2020 den 20.28, AnonymBruker skrev:

Jeg bor nær Brumunddal, finnes ikke hverken hjemlevering av grønt her, eller grønnsaksbutikker. Det er innvandrerbutikk med grønt i Hamar og Gjøvik, men det er igrunn ikke så mye billigere enn på Kiwi. Jeg handler så og si bare på Kiwi, for der har de 15% på grønt for medlemmer, så når man bor her skulle man tro folk gjorde som meg da.

Joda, det gjør det. 

Anonymkode: 3d04b...014

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden er det som plager deg? Handlevogna di blir vel ikke rar av at andre har noe annet i sin vogn. Hvorfor følger du med på hva andre handler, det kan da ikke spille noen rolle for deg hvor mye grønnsaker eller ferdigretter andre spiser?  Jeg for min del legger ikke merke til andre folks handlevogner. Jeg er opptatt av å spise sunt selv, hva andre spiser bryr jeg meg virkelig ikke om 😄

Anonymkode: 9f3bc...e5e

• Liker 4
Skrevet
På 13.11.2020 den 17.14, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser bare frukt og grønnsaker, så ingen problem for meg med den halve kiloen i alle fall. Når jeg ser på folks handlevogner så skjønner jeg at de spiser lite grønnsaker ja, og hvor er frukta? Det er jo bare hel- og halvfabrikata folk handler, samt noe kjøttdeig og mellk,

Det er jo ingen vits å kjøpe en ukes forbruk av grønnsaker på en gang da ikke alt holder seg like bra. Best å kjøpe ferskest mulig. Er nok derfor det ser ut som folk spiser lite selv om de ikke nødvendigvis gjør det.

Anonymkode: ca2d7...d2a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingen vits å kjøpe en ukes forbruk av grønnsaker på en gang da ikke alt holder seg like bra. Best å kjøpe ferskest mulig. Er nok derfor det ser ut som folk spiser lite selv om de ikke nødvendigvis gjør det.

Jeg spiser fint grønnsaker jeg kjøpte for opptil to uker siden. Oppbevarer du dem rett og ser at det er bra når du kjøper det (eller helst nesten modent), så holder grønnsakene seg lenge. Poteter og løk kan holde i månedsvis i et mørkt rom/mørkt skap, og så må du være obs på hvilke grønnsaker som ikke skal oppbevares ved siden av hverandre. Disse plastposene grønnsakene kommer i er oftest ikke ideelt, da gass fra grønnsaken (f.eks gulrot) ikke slipper ut av posen, og gjør dem dårlig raskere. Les litt om det, og vurder hva du kan gjøre annerledes :) Jeg gjør det ikke perfekt enda selv, men jeg tar alltid gulrøtter og paprika ut av poser, og legger dem tilbake uten forpakning rundt, i en skål.

Det viktigste er å lukte og smake, og ikke kaste bare fordi noe har vært i kjøleskapet lenge. 

Så min handlevogn kan være kun hermetikk og snacks for helga, selv om kjøleskapet er fullt av sunne grønnsaker :) 

Anonymkode: 2f7c4...c41

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden er det som plager deg? Handlevogna di blir vel ikke rar av at andre har noe annet i sin vogn. Hvorfor følger du med på hva andre handler, det kan da ikke spille noen rolle for deg hvor mye grønnsaker eller ferdigretter andre spiser?  Jeg for min del legger ikke merke til andre folks handlevogner. Jeg er opptatt av å spise sunt selv, hva andre spiser bryr jeg meg virkelig ikke om 😄

Jeg tror du hadde lagt merke til min. De som sitter i kassen kommenterer det, og da blir man jo selv litt obs på at det er annerledes.

Og jeg holder fast på at folk handler lite frukt og grønnsaker i forhold til andre ting.

Skrevet

Jeg spiser vegetarisk men selv før det pleide jeg fylle halve middagstallerkenen med grønnsaker eller salat - skikkelige digge grønnsaker, typ ovnsbakt eller smørdampet, eller med god hjemmaget vinaigrette. Kjøttet var det jeg prioriterte minst i matlagingen så steget til å bli vegetarianer var ganske kort! Men det er jo en vanesak. Det tar litt tid å omstille seg til at grønnsakene er hoveddelen av måltidet. 

Skrevet
På 13.11.2020 den 20.28, AnonymBruker skrev:

Jeg bor nær Brumunddal, finnes ikke hverken hjemlevering av grønt her, eller grønnsaksbutikker. Det er innvandrerbutikk med grønt i Hamar og Gjøvik, men det er igrunn ikke så mye billigere enn på Kiwi. Jeg handler så og si bare på Kiwi, for der har de 15% på grønt for medlemmer, så når man bor her skulle man tro folk gjorde som meg da.

Nå leverer kolonial.no til Brumunddal,så du vet ikke om folk handler der

Anonymkode: e914c...570

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå leverer kolonial.no til Brumunddal,så du vet ikke om folk handler der

Anonymkode: e914c...570

Er det noen som bestiller BARE frukt og grønt på kolonial.no? Da skulle man jo tro at de handlet alt der, eller..? Det var snakk om hjemlevering av grønnsaker, ikke dagligvarer generelt.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det gjør det. 

Hvem leverer? Har lett etter det skjønner du.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som bestiller BARE frukt og grønt på kolonial.no? Da skulle man jo tro at de handlet alt der, eller..? Det var snakk om hjemlevering av grønnsaker, ikke dagligvarer generelt.

Hvis du bestiller bare frukt og grønt der, så er jeg sikker på at de leverer bare frukt og grønt..... 🤪

• Liker 2
Skrevet

Til hverdagsmat varierer det etter hovedrett men det varierer mellom kokte poteter og en pose med frossen grønnsaksblanding, rå eller kokt gulrot, salatbolle. Av og til stekte grønnsaker som tomat, squash, sopp. 

Anonymkode: 0e280...632

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bestiller bare frukt og grønt der, så er jeg sikker på at de leverer bare frukt og grønt..... 🤪

Dette er så typisk KG, man må bare slenge ut et eller annet. Kolonial.no er en KOLONIAL, det vil si de leverer alt av dagligvarer, så det er helt irrelevant i denne sammenhengen at de leverer til Brumunddal.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel stort sett bare ruccola og friske urter som ikke tåler ei ukes oppbevaring, så det er vel ikke egentlig noen vits å la være å kjøpe ei kes forbruk av grønnsaker på en gang heller. 

• Liker 3
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du hadde lagt merke til min. De som sitter i kassen kommenterer det, og da blir man jo selv litt obs på at det er annerledes.

Og jeg holder fast på at folk handler lite frukt og grønnsaker i forhold til andre ting.

Da tror jeg du har i overkant nysgjerrige ansatte på din nærbutikk. Jeg bestiller alle tørrvarene mine på nett, kjøper alltid snacks eller drikke til gjester samme dag som de skal komme på den bittelille sjappa rett utenfor døra mi og kjøper aldri annet enn friske grønnsaker og hygieneprodukter på Rema 1000, Kiwi eller Spar. Gjerne full handlevogn med topp hver gang, og aldri noensinne har en ansatt (eller en annen kunde for den del) kommentert hva jeg kjøper. Ikke her jeg bor nå og ikke de stedene jeg bodde før. Den eneste gangen noen har kommentert handlevogna mi var den dagen jeg handlet inn brus, sjokolade og snacks til bryllupet mitt med 64 gjester. Da fikk jeg mange stygge kommentarer og ble spyttet etter to ganger (av andre kunder, de ansatte sa som vanlig ingenting). Feite gris som spiser konfekt Ferrero Rocher og After Eight for tusenvis av kroner på en vanlig tirsdag, vettu... 

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem leverer? Har lett etter det skjønner du.

Alm Østre. Det tok 40 sekunder å finne det på google.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alm Østre. Det tok 40 sekunder å finne det på google.

Tror du virkelig det er en haug med folk i Br.dal som bestiller grønnsaker fra Alm? De leverer heller ikke hjem, man må hente på et hentested. Jeg handler hos dem på Reko-ringen, og jeg skal love deg at der er det kjøtt og egg folk bestiller og fint lite grønnsaker. Ikke har de frukt heller, så ikke kom her og si at de manglende frukt og grønnsaker i folks handlevogn i Br.dal kommer fra Alm Østre. Maken til kverulering i denne tråden.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig det er en haug med folk i Br.dal som bestiller grønnsaker fra Alm? De leverer heller ikke hjem, man må hente på et hentested. Jeg handler hos dem på Reko-ringen, og jeg skal love deg at der er det kjøtt og egg folk bestiller og fint lite grønnsaker. Ikke har de frukt heller, så ikke kom her og si at de manglende frukt og grønnsaker i folks handlevogn i Br.dal kommer fra Alm Østre. Maken til kverulering i denne tråden.

Oida, så mye for å prøve å hjelpe deg med å finne en grønnsaksleverandør du har lett etter. Forventet ikke akkurat jubel og takk, men ikke akkurat å bli kjefta ut heller.

De leverer hjem også i Ringsaker hvis du kjøper litt mengder eller dere er flere i området som bestiller.

(Og jo, de har noe frukt også deler av året. Du skal forøvrig lete en stund hvis du planlegger å finne en lokal produsent som leverer variert fersk frukt på helårsbasis her i Norge.) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...