Gå til innhold

Hvor mye grønnsaker til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er også oppgitt over mangelen på grønnsaker i alt av oppskrifter. En halv løk og en dillkvast, liksom, dett er dett i en middag til fire.. 

Jeg bruker oppskrifter som utgangspunkt, og har i masse grønnsaker på eget initiativ. Men skulle ønske jeg slapp, det er ikke alltid lett å vite hva som faktisk passer til. 

Her skal jeg ha minst tre porsjoner ulike grønnsaker til middag. Dvs 100 g av tre ulike grønnsaker. Grønnsaker er det som skal ta størst del av tallerkenen. 

Anonymkode: 65c00...5bf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også oppgitt over mangelen på grønnsaker i alt av oppskrifter. En halv løk og en dillkvast, liksom, dett er dett i en middag til fire.. 

Jeg bruker oppskrifter som utgangspunkt, og har i masse grønnsaker på eget initiativ. Men skulle ønske jeg slapp, det er ikke alltid lett å vite hva som faktisk passer til. 

Her skal jeg ha minst tre porsjoner ulike grønnsaker til middag. Dvs 100 g av tre ulike grønnsaker. Grønnsaker er det som skal ta størst del av tallerkenen. 

Hvem sier det, og hvorfor?

Anonymkode: 02e0d...97f

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sier det, og hvorfor?

Google "fem om dagen".... 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det forrige gang det kom opp, tidligere i tråden. 3x100 gram er bare én av tolkningene/versjonene av "fem om dagen". Jeg personlig oppfatter hensikten med en så løselig frase som "fem om dagen" som en pekepinn for å folk til å spise bedre, ikke et presist mål som bare kommer til å skape urimelig hodebry for folk. 

Og det med "skal ta størst del av tallerkenen"?

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke helt sansen for at vi skal presses til fem ulike sorter om dagen, fem til åtte i uka passer bedre? 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det forrige gang det kom opp, tidligere i tråden. 3x100 gram er bare én av tolkningene/versjonene av "fem om dagen". Jeg personlig oppfatter hensikten med en så løselig frase som "fem om dagen" som en pekepinn for å folk til å spise bedre, ikke et presist mål som bare kommer til å skape urimelig hodebry for folk. 

Og det med "skal ta størst del av tallerkenen"?

Oppfatter det på samme måte. Bor alene og mat vil bli ødelagt hvis jeg skal spise fem ulike grønnsaker hver dag. Men spiser ikke det samme daglig, det er spredt over hele uka. 

Går mest av løk, blomkål, brokkoli, gulrot, tyttebær, hvitløk, ingefær, litt chili, hode- eller sommerkål, asparges, sopp, paprika, tomat, agurk, squash, nøtter, frø, sellerirot og bredbladet persille. Bruker kanel i kaffen, og gurkemeie og pepper og sitron eller lime i teen. Pluss en bit mørk sjokolade som regel til kaffen. Da er jeg oppe i cirka 20 i uka, pluss på med litt bringebær og blåbær i chiagrøten. (Er ikke oppe i 20 hver uke, det skal sies) 

I gamle dager klarte de seg som regel med potet, ville bær, korn, fisk, innmat, egg, kjøtt og melk. Noen hadde gulrot og kålrot, kanskje løk en gang i blant, ofte bare gressløk som de plukket selv. Innmat er næringsrikt, vi har kanskje noe å hente der sånn at vi får brukt hele dyret? 

edit. Glemte å nevne spinat og rødkål samt rødbeter. Men alt blir ikke spist samme dag, ikke samme uke heller. Synes det får være måte på hysteri. Variasjon er vel heller nøkkelen? 

Endret av Jytte
Skrevet

Fem om dagen er ikke fem ulike grønnsaker til dagen, det er fem porsjoner frukt/grønt til dagen. En porsjon er 100 gram, dvs. 500 gram frukt/grønt til dagen.

Anonymkode: f422e...0c1

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fem om dagen er ikke fem ulike grønnsaker til dagen, det er fem porsjoner frukt/grønt til dagen. En porsjon er 100 gram, dvs. 500 gram frukt/grønt til dagen.

Hva med oss som spiser 2-3 ganger per dag? Ofte er jeg nede i to måltider, av og til ett. 

Skrevet
Akkurat nå, Jytte skrev:

Hva med oss som spiser 2-3 ganger per dag? Ofte er jeg nede i to måltider, av og til ett. 

Man må ikke spise det til ulike tider..

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Jytte skrev:

Hva med dere? 

Anonymkode: 3d04b...014

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man må ikke spise det til ulike tider..

Er klar over det, men det kan bli voldsomme mengder og dårlig for magen? 

Vanligvis spiser jeg 2-3 måltider. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med dere? 

Anonymkode: 3d04b...014

Spurte bare, ba ikke om et motspørsmål uten innhold. 

Skrevet
1 minutt siden, Jytte skrev:

Er klar over det, men det kan bli voldsomme mengder og dårlig for magen? 

Vanligvis spiser jeg 2-3 måltider. 

Jeg spiser 20-30 om dagen, fordelt på 3-4 måltider.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser 20-30 om dagen, fordelt på 3-4 måltider.

Ok. Kan jeg spørre hvordan en vanlig dagsmeny ser ut? 

Skrevet (endret)

...

Endret av Alvario
Skrevet
45 minutter siden, Jytte skrev:

Ok. Kan jeg spørre hvordan en vanlig dagsmeny ser ut? 

To fruktsmoothies, en varmrett med grønnsaker, og noen rester fra kjøleskapet til kvelds. Gjerne noen juicer innimellom også.

Skrevet

To fruktsmoothies, en varmrett med grønnsaker, og noen rester fra kjøleskapet til kvelds. Gjerne noen juicer innimellom også.

Takk for svar, men hvordan får du til å komme opp i tjue ulike sorter grønt og frukt? 

Skrevet
27 minutter siden, Jytte skrev:

Takk for svar, men hvordan får du til å komme opp i tjue ulike sorter grønt og frukt? 

20-30 porsjoner, ikke sorter.

• Liker 1
Skrevet

20-30 porsjoner, ikke sorter.

Og der falt jeg av lasset, hadde aldri klart å spise to ganger i timen. 

Skrevet
On 11/13/2020 at 11:28 PM, AnonymBruker said:

Jeg leser ukesmenyer og julemenyer og det slår meg at folk bruker utrolig lite grønnsaker til. Det er liksom litt gulrøtter og kjøttet utgjør hoveddelen av måltidet. Hvordan sørger man da for å få spist en halv kilo grønt hver dag?!

En halv kilo om dagen?! Det høres ekstremt mye ut.

Da hadde jeg blitt veldig mett, av kun grønnsakene.

Anonymkode: 395ef...674

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...