Gå til innhold

Hvor mye grønnsaker til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser ukesmenyer og julemenyer og det slår meg at folk bruker utrolig lite grønnsaker til. Det er liksom litt gulrøtter og kjøttet utgjør hoveddelen av måltidet. Hvordan sørger man da for å få spist en halv kilo grønt hver dag?!

Hvor mye grønnsaker har du til en hverdagsmiddag og til julematen? 

Anonymkode: 64956...3ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser ukesmenyer og julemenyer og det slår meg at folk bruker utrolig lite grønnsaker til. Det er liksom litt gulrøtter og kjøttet utgjør hoveddelen av måltidet. Hvordan sørger man da for å få spist en halv kilo grønt hver dag?!

Det varierer, som regel mer grønnsaker til f.eks. kylling eller fet fisk. Er det biff, er den så mettende at mengden grønnsaker blir mindre, men har begynt å spise mindre porsjoner kjøtt og heller ha en god saus til. Tror ikke jeg spiser et halvt kilo grønnsaker daglig, skal man det? Jeg er mer opptatt av å spise variert. Er aldri forkjølet eller syk, men tar tran og solaray multivitaminer med mineraler. Har også kanel i kaffen, gurkemeie, pepper og lime i tekoppen, spiser mye fisk og egg som pålegg. 

Til julematen? Ofte mer kjøtt enn grønnsaker eller 50/50. Kommer an på hva magen sier. 

Endret av Jytte
Skrevet

Til to voksne bruker jeg f.eks en hel ganske stor brokkoli eller blomkål hvis det er eneste grønnsak. En pose wokblanding synes jeg er i minste laget, så jeg sper gjerne på med det jeg måtte ha i kjøleskapet. Lager salat av en pose ferdigkuttet pluss paprika, mais, vårløk, rødløk osv.

Nå må jeg vel si at jeg spiser minst 2/3 av grønnsakene og 1/3 av kjøttet. Hvis mannen lager middag må jeg ordne med grønnsaker/salat.

Anonymkode: 1c3c5...2ce

Skrevet

Jeg spiser bare frukt og grønnsaker, så ingen problem for meg med den halve kiloen i alle fall. Når jeg ser på folks handlevogner så skjønner jeg at de spiser lite grønnsaker ja, og hvor er frukta? Det er jo bare hel- og halvfabrikata folk handler, samt noe kjøttdeig og mellk,

Anonymkode: f422e...0c1

• Liker 2
Skrevet

punktum.

Skrevet

Jeg spiser sjeldent en halv kilo grønt hver dag, er nok nærmere 200-250 gram. Men jeg spiser sjeldent kjøtt, spiser mest vegetarisk. Linser, bønner og kikerter. Jeg lager mye gryter og supper, og da er det mye grønt i, men oppkuttet salat ved siden av et måltid syns jeg er ganske kjedelig.

Anonymkode: 2f7c4...c41

• Liker 1
Skrevet

Jeg leser ukesmenyer og julemenyer og det slår meg at folk bruker utrolig lite grønnsaker til.

Jula er en ganske spesiell uke for de fleste nordmenn, og det er ikke så stor variasjon av grønnsaker i tradisjonell julemat. 

Det er liksom litt gulrøtter og kjøttet utgjør hoveddelen av måltidet.

Det er da helt normalt, selv om du setter det litt på spissen (for effekt). 

Hvordan sørger man da for å få spist en halv kilo grønt hver dag?!

Aner ikke. Jeg gjør ikke det. Jeg forholder meg til "fem om dagen", hvorav to er frukt og tre er grønnsaker, og så spiser jeg så mye som jeg synes er en passe porsjon, som er avhengig av hva det er og hva det spises sammen med.

Anonymkode: 02e0d...97f

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser ukesmenyer og julemenyer og det slår meg at folk bruker utrolig lite grønnsaker til.

Jula er en ganske spesiell uke for de fleste nordmenn, og det er ikke så stor variasjon av grønnsaker i tradisjonell julemat. 

Det er liksom litt gulrøtter og kjøttet utgjør hoveddelen av måltidet.

Det er da helt normalt, selv om du setter det litt på spissen (for effekt). 

Hvordan sørger man da for å få spist en halv kilo grønt hver dag?!

Aner ikke. Jeg gjør ikke det. Jeg forholder meg til "fem om dagen", hvorav to er frukt og tre er grønnsaker, og så spiser jeg så mye som jeg synes er en passe porsjon, som er avhengig av hva det er og hva det spises sammen med.

Anonymkode: 02e0d...97f

Spser du fem som dagen med to frukt ville det betydd 300 gram frukt og 450 gram grønnsaker om dagen

• Liker 2
Skrevet

Vi har lite kjøtt og mye grønnsaker. Sjelden ris, pasta og potet. Så 2/3 er grønnsaker normalt sett. Selvfølgelig unntak her og. 

Jeg er veldig glad i grønnsaker da. 

Anonymkode: 096f5...4b8

Skrevet

Jeg spiser vegetar så i de fleste rettene jeg lager så er det ikke én proteinkilde + karbohydrat + noen grønnsaker på siden, det er som regel godt blandet så det er litt vanskelig å si nøyaktig hvor mye som jeg får i meg. Jeg kan nevne hva jeg har spist i dag for middagen var nokså grei å beregne, men jeg ser nå at det ikke ble særlig mye grønt i dag 😅

Frokost: havregrøt med 1,5 håndfull frosne blåbær

Mellommåltid: klementin på klementin 

Lunsj: Omelett med 3 frosne spinatkuber 

Middag: Byggrynsris med ovnsbakte gulrøtter og rødbeter (1 gigantisk gulrot og 1 rødbete ble det i dag) (+ fetaost og balsamicodressing med honning for dem som er interessert 🤤)

Snacks senere i kveld: 1 rød paprika med kremost 

På julaften så spiser jeg også vegetarisk, men bryr meg helt ærlig ikke om hvor mange grønnsaker som ligger på tallerkenen. Ellers i jula bryr jeg meg som normalt 

Anonymkode: 79237...105

• Liker 3
Skrevet

Hva man spiser av grønnsaker til julemiddagene er jo komplett likegyldig om det er ernæring du er opptatt av - julemiddagene varer maks en uke. 

Men siden du henger deg opp i julemeny: 
- Julaften spiser jeg pinnekjøtt med mandelpoteter og kålrabistappe (som også inneholder gulrøtter). Og ikke noe annet tøys! Det går med store mengder stappe (mye mer enn kjøtt), så jeg vil helt klart tro jeg i det måltidet får 3 av de anbefalte 5 porsjonene. Til dessert riskrem med bringebærsaus med masse hele bringebær fra fryseren i. Det er ikke så variert innad i måltidet, men om man spiser 3-5 av de samme grønnsakene til hver middag en uke i stedet blir det jo omtrent akkurat like lite variert.

- 1. juledag spiser jeg ovnsbakt kveite med en ualminnelig god smørsaus og et lite berg av dampede friske grønnsaker, som regel gulrøtter, blomkål, grønne bønner og agurksalat.

- 2. juledag spiser jeg and med ovnsstekte poteter dynket i andefett, hjemmelaget rødkål med masse rødbeter, eple og eplejuice, og en haug dampede rosenkål. Masse erkesunn brassica, med andre ord, sunnere kan det knapt bli.

Og da er julemiddagene mine over. Håper det ble nok grønt for deg TS.

Mht hverdagsmiddager: En normal uke har vi 1 kjøttmiddag (som regel søndagen), ellers 2-3 fiskemiddager og 2-3 vegetarmiddager. Fisken har som regel kun grønnsaker som tilbehør, og da kan det være virkelig alt mulig, fra dampet mangold, grillet asparges og konfitert asparges til kålrabistappe (yay! prøv det til fiskekakene), blomkålpuré eller hel ovnsbakt sellerirot. Vegetarmiddagene består ellers som man skjønner hovedsaklig av grønnsaker.

Anonymkode: 99609...000

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser bare frukt og grønnsaker, så ingen problem for meg med den halve kiloen i alle fall. Når jeg ser på folks handlevogner så skjønner jeg at de spiser lite grønnsaker ja, og hvor er frukta? Det er jo bare hel- og halvfabrikata folk handler, samt noe kjøttdeig og mellk,

Svar: I den breddfulle kassen med økologisk frukt og grønt jeg får levert på døra hver fjortende dag, slik jeg har fått de siste 15 årene.

Eller med andre ord: Ikke stirr deg blind på folks handlevogner og tro at det du dermed vet alt om dem. :lur: Forteller like lite om folk som middagen deres på julaften, vil jeg vel si.

• Liker 7
Skrevet

I jula siden den er nevnt, går det jo med en del nøtter, klementiner, marsipan og sjokolade ikke minst, det er fire om dagen bare der. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svar: I den breddfulle kassen med økologisk frukt og grønt jeg får levert på døra hver fjortende dag, slik jeg har fått de siste 15 årene.

Eller med andre ord: Ikke stirr deg blind på folks handlevogner og tro at det du dermed vet alt om dem. :lur: Forteller like lite om folk som middagen deres på julaften, vil jeg vel si.

Aha, så smart!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aha, så smart!

Ja, man kan ikke se på handlevogna hva folk egentlig spiser. Jeg går innom den lokale frukt og grønt en dag, neste dag er jeg på kiwi, en annen dag på meny. Handler ikke daglig, en til to ganger i uka, men har ikke bil så må gjøre det etappevis. Prøver også prente inn prisene på matvarene i de forskjellige butikkene. Det er korona nå, jeg vet det, men handler ikke stort. Bor alene, og det er ikke sånn at jeg løper etter tilbud, ser på hva som vanligvis koster mindre et sted. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Jytte skrev:

Ja, man kan ikke se på handlevogna hva folk egentlig spiser. Jeg går innom den lokale frukt og grønt en dag, neste dag er jeg på kiwi, en annen dag på meny. Handler ikke daglig, en til to ganger i uka, men har ikke bil så må gjøre det etappevis. Prøver også prente inn prisene på matvarene i de forskjellige butikkene. Det er korona nå, jeg vet det, men handler ikke stort. Bor alene, og det er ikke sånn at jeg løper etter tilbud, ser på hva som vanligvis koster mindre et sted. 

Jeg bor nær Brumunddal, finnes ikke hverken hjemlevering av grønt her, eller grønnsaksbutikker. Det er innvandrerbutikk med grønt i Hamar og Gjøvik, men det er igrunn ikke så mye billigere enn på Kiwi. Jeg handler så og si bare på Kiwi, for der har de 15% på grønt for medlemmer, så når man bor her skulle man tro folk gjorde som meg da.

Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg bruker mye grønnsaker. Elsker ovnsbakte rotgrønnsaker og dropper ofte poteter for mer grønnsaker.

Lager gryter og supper med mye grønnsaker. Og jeg spiser også grønnsaker (Tomater, agurk og paprika) til lunsj.

I Coop-appen er over halvparten av bonusen min medlemsfordel frukt og grønt.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor nær Brumunddal, finnes ikke hverken hjemlevering av grønt her, eller grønnsaksbutikker. Det er innvandrerbutikk med grønt i Hamar og Gjøvik, men det er igrunn ikke så mye billigere enn på Kiwi. Jeg handler så og si bare på Kiwi, for der har de 15% på grønt for medlemmer, så når man bor her skulle man tro folk gjorde som meg da.

Da er det greit. Jeg sjekker til og med prisene på en pakke pastiller, de varierer veldig. Prisene har blitt høye etter at korona kom, og de vil ikke falle igjen. Før det så jeg ikke så mye på priser, hvis det ikke var åpenbart noe som var på tilbud. Ser også på kilopris, har heldigvis fryser. 

Skrevet
På 13.11.2020 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Reduser kjøttmengden. Er selv veganer og har null problemer med å fylle opp grønnsaker. Og dette gjelder også om jeg f.eks lager pasta bolognese med linsesaus,vegansk lasagne,en middag med en type kjøtterstatning osv osv

Anonymkode: e914c...570

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er litt fasinerende at noen kan henge seg opp i andre folk sine handlekurver. Jeg legger ofte ikke merke til hva personen foran meg handler, en gang, langt mindre hva andre kunder putter i sin kurv. Jeg passer mitt, så kan andre handle hva de vil, det være seg gulrøtter eller sjokolade!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...