Gå til innhold

Krynetreff

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis en vennegjeng avtalte å møtes for ha snøballkrig med lov til å kryne hverandre, kaltes det krynetreff? Kom over ordet i en annen tråd her.

Eller oppsto det mer spontant, uten å hete noe?

Anonymkode: 28628...e56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

'Nå skal vi ut og ha snøballkrig, og det er lov å døpe hverandre' kunne vi si.  Men kryne- eløer døpetreff? Heller snøkrig kanskje, hvis det ikke var meningen å kaste snøball men dynke hverandre? Alle mot alle, lage lag eller alle mot en av gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryne er jo det å velte noen overende i snøen, hive seg på og skuffe masse snø i ansiktet deres. Gjerne i nakken også. Det mange heller kaller for eksempel å dynke eller døpe. Mange ganger var det en gjeng som gjorde dette sammen. Men var det planlagt eller spontant? Opplevd begge deler selv. På skolen var det gjerne spontant når det kom snø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag et krynetreff så snart man kan være nær hverandre igjen- eller gjør det med noen du har som nærkontakt allerede, denne vinteren. Hvordan vil du gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo, og har aldri hørt ordet "kryne". Hverken som barn i oppveksten eller som voksen. Tror ikke det brukes her omkring. Kan det være lokaldialekt et sted eller i en landsdel? Det kan jo være brukt i Oslo også, men jeg har altså aldri hørt det i bruk. Hverken i egen oppvekst eller fra sønnen min da han vokste opp i Akershus.

Kan heller ikke huske at vi avtalte på forhånd at snøballkrigene skulle gå over i dynking i snøen. Om det skjedde, deltok i hvert fall ikke jeg på noen sånne. Kan heller ikke huske at brødrene mine noengang pratet om sånne, men det kan jo ha skjedd at de deltok på sånne dynketreff i snøen.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Million skrev:

Jeg bor i Oslo, og har aldri hørt ordet "kryne". Hverken som barn i oppveksten eller som voksen. Tror ikke det brukes her omkring. Kan det være lokaldialekt et sted eller i en landsdel? Det kan jo være brukt i Oslo også, men jeg har altså aldri hørt det i bruk. Hverken i egen oppvekst eller fra sønnen min da han vokste opp i Akershus.

Kan heller ikke huske at vi avtalte på forhånd at snøballkrigene skulle gå over i dynking i snøen. Om det skjedde, deltok i hvert fall ikke jeg på noen sånne. Kan heller ikke huske at brødrene mine noengang pratet om sånne, men det kan jo ha skjedd at de deltok på sånne dynketreff i snøen.

Kryne brukes i noen områder sør for Oslo i alle fall. Asker, Drammen, Røyken.  Man kunne kanskje avtale snøballkiger, og så gikk de over  dynking etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du huske første gang du var med på det? Jeg var helt på slutten av tenårene da jeg våget meg med første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne hatt lyst til å rundkryne enkelte.  Men voksne gjør vel ikke sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sitter oppå og kryner, hvordan vet du at nok er nok?  Når stopper du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi jeg ser det som en slags flørt, og første gang jeg så en jente gjøre det, ble jeg litt forelsket i henne.  Når hun sitter oppå noen og gjør det...eller når jeg kjente kroppen til ei jente inntil meg, om jeg krynte eller ble krynt...gir det noen mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...