Gå til innhold

Fikk nettopp vite at jeg muligens har endomitriose

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for mange gode svar her! Fint å lese at flere her har blitt gravide selv med endo, men samtidig litt skremmende å lese om dem som prøvde lende og måtte igjennom IVF.  

jeg stusser veldig da jeg for flere år siden var til gyn og da sa han at jeg hadde en tvillingcyste. Tenkte ikke mer over den ettersom han sa den bare er der og at jeg mest sannsynlig har hatt den siden jeg ble født. Nå når jeg var til en annen gyn så har jeg jo helt glemt denne tvillingcysten og han sier at han finner en endometriose cyste på den samme eggstokken han andre sa dette var en tvillingcyste!? Så en av de tar jo feil tenker jeg, for jeg tror de snakker om samme cyste.... så fikk jeg et godt svar for personen over her, at man kan se på ultralyd hva cysten inneholder...  
Det jeg reagerer på er at han gynekologen jeg var hos nå sa han kunne fjerne denne cysten og anbefalte meg sterkt en kikkehulloperasjon så han evt kunne fjerne endo vev med det samme. Men nå har jeg lest litt og man anbefaler ikke å fjerne cyster på eggstokken i mindre den er til veldig plage! For man risikerer som hun over her skriver at man i verstefall mister en eggstokk og skadde eggleder også 😫 og jeg er ikke så plaget med denne cysten, den er ca 2-3cm sa han.

Noen med god peiling her som har noe svar på alt jeg skrev nå, tvillingcyste og nå endocyste? Og å anbefale fjerning av en cyste som ikke er noe mye plager med når jeg prøver på å bli gravid er jo også rart? Jeg tenger sårt råd da det jeg gjør med dette kan bli et dumt valg! Virker som jeg bare må bestemme meg om jeg vil i operasjon så skulle han ordne det. 

ts

Anonymkode: 7d24e...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart legen din stilte den diagnosen på grunnlag av 1 ultralyd. Det er ikke mulig og se endo på ultralyd man må ha lapraskopi. Vanncyster er vanlig og ha, man kan få litt vondt når disse sprekker. Har du sjokoladecyste bør du jo følges opp. Jeg hadde det da jeg var i 20 årene og måtte opereres. Legen på sykehuset sa at det farlig når disse sprekker pga infeksjonsfaren. Først under operasjonen fant de ut at jeg hadde kraftig endometriose, legen hadde ikke sett dette på ultralyd. 

Anonymkode: 5c7a9...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart legen din stilte den diagnosen på grunnlag av 1 ultralyd. Det er ikke mulig og se endo på ultralyd man må ha lapraskopi. Vanncyster er vanlig og ha, man kan få litt vondt når disse sprekker. Har du sjokoladecyste bør du jo følges opp. Jeg hadde det da jeg var i 20 årene og måtte opereres. Legen på sykehuset sa at det farlig når disse sprekker pga infeksjonsfaren. Først under operasjonen fant de ut at jeg hadde kraftig endometriose, legen hadde ikke sett dette på ultralyd. 

Anonymkode: 5c7a9...a99

Men er det vanlig med sjokolde cyster når man Ikke har endo da? Synes også det er så rart som jeg skrev over her at en annen gyn for flere år siden mente denne cysten var en tvillingcyste.. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2020 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode svar her! Fint å lese at flere her har blitt gravide selv med endo, men samtidig litt skremmende å lese om dem som prøvde lende og måtte igjennom IVF.  

jeg stusser veldig da jeg for flere år siden var til gyn og da sa han at jeg hadde en tvillingcyste. Tenkte ikke mer over den ettersom han sa den bare er der og at jeg mest sannsynlig har hatt den siden jeg ble født. Nå når jeg var til en annen gyn så har jeg jo helt glemt denne tvillingcysten og han sier at han finner en endometriose cyste på den samme eggstokken han andre sa dette var en tvillingcyste!? Så en av de tar jo feil tenker jeg, for jeg tror de snakker om samme cyste.... så fikk jeg et godt svar for personen over her, at man kan se på ultralyd hva cysten inneholder...  
Det jeg reagerer på er at han gynekologen jeg var hos nå sa han kunne fjerne denne cysten og anbefalte meg sterkt en kikkehulloperasjon så han evt kunne fjerne endo vev med det samme. Men nå har jeg lest litt og man anbefaler ikke å fjerne cyster på eggstokken i mindre den er til veldig plage! For man risikerer som hun over her skriver at man i verstefall mister en eggstokk og skadde eggleder også 😫 og jeg er ikke så plaget med denne cysten, den er ca 2-3cm sa han.

Noen med god peiling her som har noe svar på alt jeg skrev nå, tvillingcyste og nå endocyste? Og å anbefale fjerning av en cyste som ikke er noe mye plager med når jeg prøver på å bli gravid er jo også rart? Jeg tenger sårt råd da det jeg gjør med dette kan bli et dumt valg! Virker som jeg bare må bestemme meg om jeg vil i operasjon så skulle han ordne det. 

ts

Altså, jeg hadde sjokoladecyste.

I samtaler med kirurgen på Ullevål ble det avtalt å se om det kunne vente med operasjon pga de tingene du nevner. Og jeg ankom dit i ambulanse :P 

Smertene gav seg ikke, så det endte med operasjon 2 mnd senere.

Da fikk jeg jo mindre eggreserver, og egglederen var skadet. Men hadde også MYE betent endovev, som de fjernet.

Jeg ble omtrent helt smertefri og er det enda 2 år senere, men lyktes ikke med IVF heller etter det.

Ble gravid, men mistet - trolig pga dårlig eggkvalitet.

Sånn sett hjalp kanskje lapraskopiem til å bedre miljøet - og egglederen tror jeg igrunnen var skadet fra før. 

Hadde ikke gjort noe uten å få beskjed fra IVFklinikk og du ikke har større smerter forbundet med det. 

Anonymkode: 07aa6...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at mim vokste jææææævlig fort.

Dr Holst på Fertilitetssenteret hadde sett en mindre i mai jeg ikke merket særlig, kanskje på din størrelse. Anbefalte ikke noe spesielt. 

4 mnd senere var den supersmertefull, og hadde vokst noe voldsomt fort ifølge ham. Da sendte han henvisning med en gang (da hadde den gitt meg store plager i 2 mnd). 

Ta en second opinion før du roter inni der er mitt råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du?

Spør heller om tips til en dyktig gynekolog med erfaring på fertilitet og endometriose. Ikke alle er dyktige på det som gynekologer.

Om du bor i eller nær Oslo anbefaler jeg altså Dr Holst, han fikk bedre funn enn selv 4 spesialister på Ullevåls kvinneklinikk :) De måtte riktignok lete rundt i en blodfylt masse da (cysten sprakk sikkert noe, usikker). 

Eller spør om tips i din by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...