Gå til innhold

Fikk nettopp vite at jeg muligens har endomitriose

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var hos en gynekolog idag tidlig og han kunne se en cyste på den ene eggstokken😩 han trodde dette kommer av endometriose, og jeg er så lei meg nå etter den beskjeden 😔 han kunne ikke finne noe mer med vanlig UL men han trodde sterkt at denne cysten var grunnet endo! Kan det være en annen form for cyste, at han tar feil? Vi prøver å bli gravide, har prøvd i 6 mnd uten hell nå så dette var en skikkelig nedtur synes jeg! Sitter med mange spm nå etter timen når jeg har fått tenkt😔 er det flere her inne med påvist endo? Ble du raskt gravid narurlig? Måtte du operere? Og hvorfor kan det være vanskelig å bli gravid med endo? Kjenner jeg er så skuffet nå! 

Anonymkode: 7d24e...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg. Jeg fikk påvist pcos i sommer, og gikk helt i kjelleren. Jeg vil bare si at det blir bedre når nyheten har sunket ❤️

Anonymkode: 0d55a...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pcos og endometriose, men har ikke tenkt til å få barn i løpet av livet. Jeg anbefaler deg å søke opp gruppa "Endometriose/adenomyose selvhjelpsgruppe Norge (lukket gruppe)" på facebook, der er det veldig mange i samme båt som deg, og alle er veldig støttende og behjelpelige der.

Anonymkode: 43fc1...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var hos en gynekolog idag tidlig og han kunne se en cyste på den ene eggstokken😩 han trodde dette kommer av endometriose, og jeg er så lei meg nå etter den beskjeden 😔 han kunne ikke finne noe mer med vanlig UL men han trodde sterkt at denne cysten var grunnet endo! Kan det være en annen form for cyste, at han tar feil? Vi prøver å bli gravide, har prøvd i 6 mnd uten hell nå så dette var en skikkelig nedtur synes jeg! Sitter med mange spm nå etter timen når jeg har fått tenkt😔 er det flere her inne med påvist endo? Ble du raskt gravid narurlig? Måtte du operere? Og hvorfor kan det være vanskelig å bli gravid med endo? Kjenner jeg er så skuffet nå! 

Det han så var nok en blodfylt cyste, såkalt sjokoladecyste.

Jeg fikk første barn naturlig etter 9pp, visste ikke jeg hadde endometriose.

Prøving på nummer 2  fungerte ikke hverken naturlig eller med IVF, måtte operere cyste og der fant de store mengder betent vev. Dette merket jeg selv ved slapphet, strålende smerter og mye rieaktige smerter. Måtte gi opp etter 4 år pga annen sykdom. 

Anonymkode: 07aa6...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte både blodfylte og vanlige cyster med vann, har IKKE endometriose. Trenger ikke å være en sammenheng. Du må ta kikkhull for å få en diagnose, ul er ikke nok! 

Anonymkode: f8a62...aa0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg håper så klart at dette er en cyste som ikke har en sammenheng med endo... noen som vet om det er vanskeligere å bli gravid bare av å ha en cyste på eggstokken? Har stabile syklus med positive eggløsnings tester hver 14 dag og mensen hver 28. Har ikke noe smerter ellers.. så skjønner ikke hvordan jeg har endo uten symptomer 😔 eneste er at den siden cysten er gjorde vondt under ultralyden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Jeg håper så klart at dette er en cyste som ikke har en sammenheng med endo... noen som vet om det er vanskeligere å bli gravid bare av å ha en cyste på eggstokken? Har stabile syklus med positive eggløsnings tester hver 14 dag og mensen hver 28. Har ikke noe smerter ellers.. så skjønner ikke hvordan jeg har endo uten symptomer 😔 eneste er at den siden cysten er gjorde vondt under ultralyden.. 

Klem til deg! Var du bare paa en generell time hvor han saa dette? 

Anonymkode: 858e8...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endometriose, og har operert for det. Da vi begynte å prøve fikk vi det ikke til. Vi gikk for IVF i det offentlige (Porsgrunn), og jeg fikk ut 4 egg, to ble befruktet. Satt først inn et 2-dagers embryo, som ikke festet seg. Så satt vi inn et fryst 5-dagers embryo som festet seg❤️ Er nå gravid i uke 26🥰 Det tok litt under et år fra vi søkte IVF til jeg var gravid, selvom vi måtte vente to-tre mnd med koronastengt polyklinikk mellom de to insettene.

Husk at mange med endo klarer å lage barn på egenhånd, og alt under 12 mnd med prøving er normalt🤞🏼😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pcos og endometriose :) Har ikke prøvd å få barn enda, men vet det kan bli vanskelig.

Anbefaler at du får bekreftet diagnosen med kikkhull, da fjerner de samtidig endometriose-vevet de finner, og det er en god sjanse for å bli gravid etterpå. Anbefaler virkelig Ullevål, de er veldig gode på det der ❤️ 

Anonymkode: 4102f...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er håp. Masse folk har blitt friske fra endometriose ved å kutte ut oksalater. 

https://www.urologyofva.net/articles/category/healthy-living/3740469/the-damaging-effects-of-oxalates-on-the-human-body

Her er noen tips fra en Dr Paul Saladino som vil hjelpe deg i gang:

Anonymkode: 7c599...77b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier så er det nok mange andre mulige årsaker til en sjokoladecyste.. har hatt det selv og har ikke endo.. har i dag (snart) to barn. 
har pcos da.. fikk konstatert for 10 år siden og kjenner meg igjen med at jeg ble skrekkslagen og brukte mye tid på å bekymre meg:/ spesielt mtp barn. Men det gikk jo helt fint - med litt hormonhjelp vel og merke:)

Syns også det har hjulpet meg å søke konkrete svar fra gyn når h*n undersøker deg. Spør om dette kan ha noe å si for fertiliteten.. mange ganger får man et realistisk og positivt svar. 

Dersom du ikke er gravid innen et år eller så , så er det kanskje uansett naturlig å gå videre med utredning og da kan det være det blir mer avdekket. 

Om det skulle være endo så finnes det vel uansett ulike grader av det. Langt i fra alle har problemer med å bli gravid

Anonymkode: 7d93a...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en sjokoladecyste og mistenkt endo med bakgrunn i sykehistorien min (store smerter ved mens bl.a). Skulle operere den ut i våres for så å gå i gang med ivf, men operasjonen ble avlyst pga korona. Men jeg ble jammen gravid likevel, og har få uker igjen til termin nå. Vi har prøvd i mange år, og vi kunne gått i gang med ivf mye tidligere. 

Når det er sagt er 6 mnd prøving helt innenfor normalen. De fleste får det til i løpet av et år. 

Anonymkode: 1e805...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det hørtes sært ut at han sier endo av én cyste. Det er jo helt vanlig å ha cyster innimellom. 

Anonymkode: 2cb0f...0af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det hørtes sært ut at han sier endo av én cyste. Det er jo helt vanlig å ha cyster innimellom. 

Anonymkode: 2cb0f...0af

Ja, var det jeg også synes var rart. Han virket veldig sikker i sin sak... jeg tenker vi fortsetter prøvingen videre og hvis det går over et år så kan jeg evt undersøke dette nærmere.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en sjokoladecyste og mistenkt endo med bakgrunn i sykehistorien min (store smerter ved mens bl.a). Skulle operere den ut i våres for så å gå i gang med ivf, men operasjonen ble avlyst pga korona. Men jeg ble jammen gravid likevel, og har få uker igjen til termin nå. Vi har prøvd i mange år, og vi kunne gått i gang med ivf mye tidligere. 

Når det er sagt er 6 mnd prøving helt innenfor normalen. De fleste får det til i løpet av et år. 

Så godt å høre at du alikevel ble gravid! Gratulerer så mye! 🥰 gir håp da selv om jeg også har en cyste.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre at du alikevel ble gravid! Gratulerer så mye! 🥰 gir håp da selv om jeg også har en cyste.. 

Takk. :) Vil bare legge til at svangerskapet har vært helt problemfritt mtp. cysten. Veldig deilig med månedsvis uten smerter, og jeg er spent på hvordan det blir etter fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 12.11.2020 den 20.59, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk selv påvist endometriose i desember i 2019 etter å ha gått gjennom både IUI og ivf. Nå er jeg endelig gravid etter fryseforsøk og har vært prøvere i nesten 5 år. Så deg er fullt mulig, det skal sies at vi brukte litt ekstra medisiner under fryseforsøket som jeg tror var med på å bedre sjansene🥰 lykke til

Anonymkode: b72d9...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk påvist endometriose etter kikkhullsoperasjon i 2018, etter jeg hadde vært inn og ut og av legekontor i årevis for å finne ut av alle smertene og de sterke blødningene. De fant små cyster på eggstokkene et år før jeg ble diagnostisert, og gjorde ingenting med det. 

Etter operasjonen fikk jeg satt inn spiral, som jeg tok ut etter ett og et halvt år, da vi følte oss klar for barn. Jeg hadde svært uregelmessig syklus etter uttaket av spiralen, men det har jeg egentlig alltid hatt også, så det ble vanskelig for oss å treffe på eggløsning. Med sykluser på oppimot 50-60 dager orket jeg ikke å teste etter eggløsning så ofte, men den ene gangen jeg testet og eggløsningstesten var positiv, så satt jaggu spiren også! Spiralen ble tatt ut i oktober i 2019, og i juli 2020 ble jeg gravid, men jeg hadde kun tre eller fire sykluser på den tiden, og vi fant som sagt eggløsning kun en gang. Så, for meg var det kun den uregelmessige syklusen, en følge av endoen, som gjorde det vanskelig å bli gravid, til tross for at jeg har slitt med endometriose og store smerter i mange år. En operasjon kan hjelpe på, da man får fjernet gammelt arrvev osv fra endometriosen som kan hindre befruktning/ at spiren fester seg etc, så det kan jo ha gjort utslaget for min del.

Håpet er i alle fall ikke ute bare fordi du potensielt har endometriose, jeg hadde samme frykt som deg, og nå er jeg jo fem mnd på vei med ei lita jente i magen:-) Vi ble også henvist til spesialisthelsetjenesten etter 6 mnd med prøving, i stedet for 12 mnd, da det kan være problematisk med oppbluss igjen av endometriose ved slutt på prevensjon, og ville nok allerede luktet på IVF om ikke spiren satt uka før vi skulle på sykehuset første timen. Man kan få mye god hjelp om man har endo, og jeg følte meg hørt og sett hos legen, så jeg ville ikke vært så bekymret riktig enda om jeg var deg:-)

Anonymkode: ca23f...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/13/2020 at 11:42 AM, AnonymBruker said:

Det er håp. Masse folk har blitt friske fra endometriose ved å kutte ut oksalater. 

https://www.urologyofva.net/articles/category/healthy-living/3740469/the-damaging-effects-of-oxalates-on-the-human-body

Her er noen tips fra en Dr Paul Saladino som vil hjelpe deg i gang:

Anonymkode: 7c599...77b

Dette er reinhekla vås. Endometriose er livmorvev på vidvanke i bukhulen, og det forsvinner ikke på grunn av kosthold. Det kan derimot holdes i sjakk ved å unngå å menstruere (hormonbehandling eller graviditet).

Anonymkode: 06fb6...f9f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2020 den 11.35, AnonymBruker skrev:

Jeg har pcos og endometriose :) Har ikke prøvd å få barn enda, men vet det kan bli vanskelig.

Anbefaler at du får bekreftet diagnosen med kikkhull, da fjerner de samtidig endometriose-vevet de finner, og det er en god sjanse for å bli gravid etterpå. Anbefaler virkelig Ullevål, de er veldig gode på det der ❤️ 

Anonymkode: 4102f...74e

Nei, det er ikke lurt om man ikke har åpenbare indikasjoner.

Ja, Ullevåll er flinke - men de er og klinkende klare på at inngrepet kan gi komplikasjoner.

Fjerning av cyste betyr fjerning også av noen egg. Og for min del, skadet eggleder.

Men jeg måtte, fordi jeg hadde stor og veldig smertefull sjokoladecyste.

Og JO, det kan man se på UL - de er blodfylte, ikke vannfylte. Det ser man på UL, og sjokoldecyste indikerer ganske klart endometriose.

Men uten slik cyste er lapraskopi eneste sikre diagnosesetting ja.

Hilsen meg som har vært fulgt opp mange ganger på Ullevåll og Fertilitetssenteret hos Dr Holst ifbm IVF. 

Anonymkode: 07aa6...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...