Gå til innhold

Brennpunkt: Smiths venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det står masse i bibelen om å oppgi alt for Jesus og følge ham. Det står også endel om hvordan disiplene gav alt de hadde til menighetene for å bygge dem slik at flest mulig kunne få høre evangeliet.

Anonymkode: 29559...97a

For Jesus, ikke for mennesker.

Anonymkode: bea4b...9c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo også for Jesus BCC-medlemmer oppgir alt, ikke for ledelsen i BCC eller noen andre. Det er heller ikke sånn at det er et konstant pengemas eller pengefokus, men det har kostet en del penger å bygge Brunstad. 

Anonymkode: a638b...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei men du vet ingenting om hvordan livet på innsiden av BCC er, likevel kommer du med svar som at du vet det. Sekten du var med i er ikke lik BCC.

Nei, men da sier vi det sånn😅 

Anonymkode: 3a0ad...5f3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også for Jesus BCC-medlemmer oppgir alt, ikke for ledelsen i BCC eller noen andre. Det er heller ikke sånn at det er et konstant pengemas eller pengefokus, men det har kostet en del penger å bygge Brunstad. 

Nei, det er for menigheten at medlemmene har gjort det. Ikke for Jesus. Du gir til Jesus når du gir til de minste. Til de som trenger.

Du gir til menigheten når du gir til menigheten.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, kvikksand9 said:

har ikke sett episoden, men fra det jeg husker fra religion studie undret jeg hva Smiths venner egentlig var, og lærte aldri heller.
Tenker en tommelfingerregel er; om det er mann som starter en egen retning innenfor en religion, er det aldri bra.  

Nei, det kan gå riktig dårlig:

https://no.wikipedia.org/wiki/Jim_Jones

Nå var jo dette noe annet enn Smiths venner, men det er mye likt.

Anonymkode: d9b72...364

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemmene gir ikke til mennesker. De gir til felleskapet slik at alle får nytte og glede av pengene. Hele poenget med fellesskap. Men noen personer må forvalte de pengene. Det betyr ikke at pengene gis til mennesker i den forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medlemmene gir ikke til mennesker. De gir til felleskapet

Så da er du enig med meg i det jeg skrev altså. Takk.

Minner deg på det jeg skrev:

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er for menigheten at medlemmene har gjort det. Ikke for Jesus. Du gir til Jesus når du gir til de minste. Til de som trenger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør vi jo også! Men man trenger ikke være det bilde man har av en misjonær for å være en kristen. Man kan være en kristen akkurat der man er satt: en god mor for barna sine f.eks. Det handler om å være trofast der man er satt og følge de minnelser Jesus gir deg i hjertet og være våken for de behov menneskene som kommer i din vei har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er du enig med meg i det jeg skrev altså. Takk.

Minner deg på det jeg skrev:

Det er jo en stor forskjell på å gi til felleskapet og berike et annet menneske. 

Ta feks at fotballlaget du er en del av vil lage en ny fotballbane, for den gamle er så dårlig. Alle betaler en del av kaka. Noen må nødvendigvis ta på seg oppgaven å samle pengene og kjøpe inn nye mål, osv.  

En som har mye penger betaler tilfeldigvis frivillig 50 %. En som ikke har penger betaler ingenting. Når fotballbanen er ferdig kan likevel alle bruke den. Til glede for felleskapet altså. 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør vi jo også! Men man trenger ikke være det bilde man har av en misjonær for å være en kristen. Man kan være en kristen akkurat der man er satt: en god mor for barna sine f.eks. Det handler om å være trofast der man er satt og følge de minnelser Jesus gir deg i hjertet og være våken for de behov menneskene som kommer i din vei har. 

Det gjør noen, ja. Men de som er størst i menigheten er av det slaget som hvis de gir så gjør de det høylytt. Jeg har sett menighetspersoner (enkeltvis, som enkelte individer, ikke sammen, samlet) stå frem i lokalavisen og skryte av hva de har gjort for folk som har trengt hjelp. Det er det motsatte av det Jesus sa vi skulle gjøre.

Jeg kjenner de i menigheten som gir til de som trenger også. Uten at prates stort om. For det skjer ikke fordi det er noe menigheten legger vekt på, det skjer fordi, som du er inne på, det er noe Jesus formaner en til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en stor forskjell på å gi til felleskapet og berike et annet menneske. 

Ta feks at fotballlaget du er en del av vil lage en ny fotballbane, for den gamle er så dårlig. Alle betaler en del av kaka. Noen må nødvendigvis ta på seg oppgaven å samle pengene og kjøpe inn nye mål, osv.  

En som har mye penger betaler tilfeldigvis frivillig 50 %. En som ikke har penger betaler ingenting. Når fotballbanen er ferdig kan likevel alle bruke den. Til glede for felleskapet altså. 😊

Men nå er vi inne på et helt annet spor enn det jeg tok opp.

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står masse i bibelen om å oppgi alt for Jesus og følge ham. Det står også endel om hvordan disiplene gav alt de hadde til menighetene for å bygge dem slik at flest mulig kunne få høre evangeliet.

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør noen, ja. Men de som er størst i menigheten er av det slaget som hvis de gir så gjør de det høylytt. Jeg har sett menighetspersoner (enkeltvis, som enkelte individer, ikke sammen, samlet) stå frem i lokalavisen og skryte av hva de har gjort for folk som har trengt hjelp. Det er det motsatte av det Jesus sa vi skulle gjøre.

Jeg kjenner de i menigheten som gir til de som trenger også. Uten at prates stort om. For det skjer ikke fordi det er noe menigheten legger vekt på, det skjer fordi, som du er inne på, det er noe Jesus formaner en til.

Er enig i at selvskryt av man gir og gjør av «gode gjerninger» er helt feil og at bibelen formaner oss til det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte fra noen tidligere medlemmer og som kom fra en diger søskenflokk, at det som regel var de eldste barna som tok seg av de yngste, mens mor var lite involvert. 

Noen som kan bekrefte/avkrefte? 

Anonymkode: ea18e...cf6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå er vi inne på et helt annet spor enn det jeg tok opp.

Men det er jo sånn det er i BCC. Vi samler inn til glede for fellesskapet. Vi beriker ikke enkeltmennesker slik media liker å fremstille det. Vi har bl.a bygget oslofjord hotell (https://oslofjord.com/overnatting/) og oslofjord arena (https://oslofjord.com/oslofjord-arena/). Til fellesskapet. Også til andre enn bcc-medlemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte fra noen tidligere medlemmer og som kom fra en diger søskenflokk, at det som regel var de eldste barna som tok seg av de yngste, mens mor var lite involvert. 

Det var sikkert sånn hos de, men kan avkrefte at alle hadde det sånn. Jeg er av de eldste i en stor søskenflokk, men jeg hjalp lite til hjemme. Altfor lite, burde hjulpet mye mer. Eneste oppgave jeg hadde var å rydde rommet mitt. Hadde alltid lekekamerater da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo sånn det er i BCC. Vi samler inn til glede for fellesskapet. Vi beriker ikke enkeltmennesker slik media liker å fremstille det. Vi har bl.a bygget oslofjord hotell (https://oslofjord.com/overnatting/) og oslofjord arena (https://oslofjord.com/oslofjord-arena/). Til fellesskapet. Også til andre enn bcc-medlemmer. 

Det er motivasjonen, ja. NRK sa ikke at folk ga fordi de ville at noen få skulle bli rike. NRK sa at de som ble gitt ble utnyttet av noen få til å berike seg på.

Mitt inntrykk av deg nå er helt sikkert feil, litt sånn lørdagsform og alt, men det virker som du vil krangle bare for å krangle heller enn å diskutere fordi du har et poeng. Det betyr ikke at det er slik, ikke misforstå, jeg kan ta feil (det har faktisk skjedd før, jeg vet du har vanskelig for å tro det, men faktisk!).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat DET er normalt. Det er slik i større familier. Det er derfor det er lettere for foreldre å få mange barn enn folk som har "bare" to-tre barn tror. Fordi de eldste er store nok til å kunne hjelpe de mindre så blir det også lettere for foreldrene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det har vært sånn i noen familier, akkurat slik det IKKE har vært sånn. Hva de gjør i de forskjellige familiene er jo veldig individuelt. At de eldste tar mye ansvar kan være både en naturlig og en «påpresset» konsekvens. Men det er fortsatt ikke noe som oppfordres fra BCC eller kommer derfra.

Anonymkode: 0a0d7...772

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, når jeg ser "BCC" så tenker jeg "Brunstad Conferance Center". Sorry!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er motivasjonen, ja. NRK sa ikke at folk ga fordi de ville at noen få skulle bli rike. NRK sa at de som ble gitt ble utnyttet av noen få til å berike seg på.

Mitt inntrykk av deg nå er helt sikkert feil, litt sånn lørdagsform og alt, men det virker som du vil krangle bare for å krangle heller enn å diskutere fordi du har et poeng. Det betyr ikke at det er slik, ikke misforstå, jeg kan ta feil (det har faktisk skjedd før, jeg vet du har vanskelig for å tro det, men faktisk!).

Haha, nei, jeg krangler ikke for å krangle. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...