Gå til innhold

Ringe legevakta, kun for de rike

Fremhevede innlegg

Skrevet
7 minutter siden, theTitanic skrev:

Dyrt for et dårlig svar selvsagt, men rik må man ikke være. For hvor ofte ringer man legevakten? 1 gang i året? 

Har ikke for vane å ringe legevakta. Legevakt er om det kan være potensielt livstruende. 

Anonymkode: 3cc8d...64a

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke for vane å ringe legevakta. Legevakt er om det kan være potensielt livstruende. 

Er det potensielt livstruende ringer du selvsagt AMK ikke legevakta. 

Skrevet
1 time siden, theTitanic skrev:

Er det potensielt livstruende ringer du selvsagt AMK ikke legevakta. 

Hvis det er akutt og livstruende det. Man ringer ikke legevakta for filleting. Terskelen for å ringe er ganske høy. Fåttpoengetinnmedteskjenå?

• Liker 1
Skrevet

Så pussig. Det har jeg aldri hørt om før. Selv om man har snakket med lege. Men kanskje de har ulike regler i ulike kommuner. Eller at reglene er endret nylig? 

Jeg har snakket flere gang med lege på legevakt. Da for å avtale hvor mye medisiner jeg skal gi barnet mitt som har alvorlige allergier. Jeg er sykepleier selv og vi bor langt fra legevakt. Da har vi blitt enig om at jeg kan observere og medisinere hjemme, men i samråd med lege. 

Anonymkode: e4204...f35

Gjest theTitanic
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er akutt og livstruende det. Man ringer ikke legevakta for filleting. Terskelen for å ringe er ganske høy. Fåttpoengetinnmedteskjenå?

Skjønner ikke hvilken teskje du snakker om. Jeg har da aldri påstått noen skal ringe for filleting. Er vi på samme planet? Tråden handlet om kr for tlf. Men glem alt sammen, jeg gidder da ikke kaste bort til på tullet ditt

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis legen konsulteres så må en betale.

Anonymkode: e4533...56b

Da må dette være noe nytt, for jeg har heller aldri opplevd å måtte betale.

Anonymkode: 81ba5...611

Skrevet
1 time siden, theTitanic skrev:

Skjønner ikke hvilken teskje du snakker om. Jeg har da aldri påstått noen skal ringe for filleting. Er vi på samme planet? Tråden handlet om kr for tlf. Men glem alt sammen, jeg gidder da ikke kaste bort til på tullet ditt

Å herregud! 🙈🙈

Anonymkode: 81ba5...611

• Liker 1
Skrevet

Fra Helsenorge: Det er gratis å ringe. Legevakt skal tilby hjelp til det som ikke kan vente når fastlegekontoret ditt er stengt. Legevakten skal også hjelpe deg når du ikke er i nærheten av fastlegen din, for eksempel hvis du er på ferie eller reise. Hvis du tror det er akutt og står om liv, ringer du medisinsk nødhjelp 113.

TS bør klage på regningen.

Anonymkode: b293d...98c

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis legen konsulteres så må en betale.

Anonymkode: e4533...56b

Korte telefonkonsultasjoner skal normalt takseres 1bd eller 1bk og da er det HELFO som betaler. Under denne pågående Covid pandemien har det blitt åpnet opp for å unntaksvis takste for e-konsultasjon, selv om man bare snakker i telefonen. Dette blir dessverre misbrukt over en lav sko av enkelte legevaktsleger som vil tjene mest mulig penger. Her hadde jeg klagd. 

Edit: 

Hva står det på regningskortet ditt, TS? Det skal fremgå hva du betaler for. 

Endret av studerende
  • Liker 5
Skrevet

Jeg ringte legevakta da jeg var plaget med sterke stikkinger i ene lungen og ringte for å høre om det måtte sjekkes ut. Sekretæren sa at hun ikke er sikker men at legen kan ringe meg opp og høre. Fem minutter på telefonen der hun sa at «det går sikkert bra» 

og nå kom regninga; 349kr (!) dessuten har jeg frikort... 349kr for at noen skal si «det går sikkert bra»... Virkelig?!!

Dette er ikke dyrt. Skaff deg jobb

Anonymkode: 7dcd4...af7

Skrevet

TS, er du sikker på at du ringte legevakten og ikke et eller annet lignende nummer? Kanskje vedkommende i den andre enden så sitt snitt til å tjene noen kroner og spilte med.

Anonymkode: 38b9d...d0c

Skrevet
11 minutter siden, studerende skrev:

Korte telefonkonsultasjoner skal normalt takseres 1bd eller 1bk og da er det HELFO som betaler. Under denne pågående Covid pandemien har det blitt åpnet opp for å unntaksvis takste for e-konsultasjon, selv om man bare snakker i telefonen. Dette blir dessverre misbrukt over en lav sko av enkelte legevaktsleger som vil tjene mest mulig penger. Her hadde jeg klagd. 

Stemmer!
https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/yf/allmennlegeforeningen/nyheter/endringer-i-takster/

Skrevet

Jeg ringte legevakta da jeg var plaget med sterke stikkinger i ene lungen og ringte for å høre om det måtte sjekkes ut. Sekretæren sa at hun ikke er sikker men at legen kan ringe meg opp og høre. Fem minutter på telefonen der hun sa at «det går sikkert bra» 

og nå kom regninga; 349kr (!) dessuten har jeg frikort... 349kr for at noen skal si «det går sikkert bra»... Virkelig?!!

Så merkelig- det bør du klage på. Men slik jeg ser det, har det ikke noe med rik-fattig å gjøre. Det har kun noe med sprengt helsevesen å gjøre. 

Anonymkode: fe1a8...80b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...