Gå til innhold

Ssangyong eller Citroën?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren skal kjøpe bil. Vi må kjøpe brukt, og står mellom en Ssangyong og en Citroën.  Vi er så usikre på hva vi bør gå for, da det er så mange rundt oss med forskjellige meninger. Ssangyong er 2007-modell, gått 240 000 kilometer og er en sjuseter. Citroën er 2009-modell, og gått 140 000 kilometer. Det er en femseter, men det er to ekstra seter slått ned i bagasjerommet, så den kan gjøres om til sjuseter. 
(Vi blir en familie på fem i februar, med tre barn i hvert sitt sete, så vi må ha god plass). 

Økonomisk sett er det Citroën vi bør gå for; den er billigere i innkjøp og forsikringa er også billigere på den. Grunnen til at vi blir usikre er fordi hele min familie mener at vi bør gå for Ssangyong fordi det er en veldig driftssikker bil, med lang holdbarhet og de mener at den bilen vil vare lenger enn Citroën. Familien til samboeren min mener motsatt. I tillegg er det automatgir i Ssangyong, men manuell i Citroën. Jeg holder på å ta lappen på automat, men det går sakte fremover, pga angst. 

Er det noen som har noen kjennskap til en Ssangyong? Og hva bør vi egentlig gå for her? 

Anonymkode: 82279...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge er forøvrig godt vedlikeholdt og i god stand, så sånn sett ingen stor forskjell. 

Anonymkode: 82279...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel de to verste bilmerkene som er å oppdrive?

Anonymkode: dce37...487

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel de to verste bilmerkene som er å oppdrive?

Anonymkode: dce37...487

Var ikke det jeg spurte om. Det er ikke rart en blir forvirra, når en hører så mye forskjellig. Jeg har familiemedlemmer med god kjennskap til biler, og de har alle sagt at det er helt kurante merker. 

Anonymkode: 82279...cf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hatt noen av de. Fransk er trøbbel med det meste når de er i den alderen. Den andre er vel bare motor som kan være noenlunde, om den er mercedes sin. Det finnes jo andre alternativer som er mer å stole på.

Anonymkode: 4b14d...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke modeller er det? Google disse modellene, og sjekk ut erfaringer.

En bil av ikke-premiummerke som har gått 240.000 ville jeg vært svært skeptisk til. Men det samme gjelder forøvrig en Citroën som har gått 140.000. Tror det er duket for trøbbel, dessverre.

Anonymkode: fdb79...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, de er jo så billige, ta en av hver så om dere er heldige så har dere en bil å bruke mens den andre er på verksted.
 

Anonymkode: 631d3...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville godt for Citroën kun fordi alternativet har gått veldig langt. Citroën har også ett større service nettverk rundt om i Norge. Hadde det vært omvendt på antall km så ville jeg valgt SS bilen. Men ta en titt under bilen før du kjøper, er det masse synlig rust ville jeg unngått bilen uavhengig merke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Morten1 skrev:

Jeg ville godt for Citroën kun fordi alternativet har gått veldig langt. Citroën har også ett større service nettverk rundt om i Norge. Hadde det vært omvendt på antall km så ville jeg valgt SS bilen. Men ta en titt under bilen før du kjøper, er det masse synlig rust ville jeg unngått bilen uavhengig merke. 

Tusen takk for svar :) 

Broren min har tatt en titt under begge, og gått over motoren på begge også (kjenner både forhandler og tidligere eier). 
Han er utdannet mekaniker, så han ble med også med på en kjøretur. Han går god for begge, men heller mest mot Ssangyongen, da han mener den er mest driftssikker og stødig. Familien til samboeren er motsatt pga kilometerstanden, og det er også grunnen til at vi tviler, i tillegg til at den er dyrere enn Citroën. 

Anonymkode: 82279...cf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar :) 

Broren min har tatt en titt under begge, og gått over motoren på begge også (kjenner både forhandler og tidligere eier). 
Han er utdannet mekaniker, så han ble med også med på en kjøretur. Han går god for begge, men heller mest mot Ssangyongen, da han mener den er mest driftssikker og stødig. Familien til samboeren er motsatt pga kilometerstanden, og det er også grunnen til at vi tviler, i tillegg til at den er dyrere enn Citroën. 

Anonymkode: 82279...cf2

Jeg er med på at SSangyongen er nok mer driftsikker, men hvor mye kjører dere i året? Hvor lett blir det å selge en bil som har gått veldig langt? Med en kilometer stand på 140k kan man selge den igjen etter 20k og forhåpentlighvis få igjen en del av kjøpssummen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Morten1 skrev:

Jeg er med på at SSangyongen er nok mer driftsikker, men hvor mye kjører dere i året? Hvor lett blir det å selge en bil som har gått veldig langt? Med en kilometer stand på 140k kan man selge den igjen etter 20k og forhåpentlighvis få igjen en del av kjøpssummen 

 

Vi kjører ca 16 000 kilometer i året, målet er å eie bilen i fem år, før vi evt bytter. Da er den ferdig nedbetalt. 

Anonymkode: 82279...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke greie på bil, men hadde en kompis som trodde han gjorde et godt kjøp da han kjøpte en»merkevare» som hadde gått over 200 000 km, til 100 000. hittil har han brukt ca 100 000 på reperasjoner som forsikring ikke har dekket. han har hatt bilen ca 3 år. personlig hadde jeg ikke kjøpt noen bil som har gått over 100 000 km.

Anonymkode: a4479...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjører ca 16 000 kilometer i året, målet er å eie bilen i fem år, før vi evt bytter. Da er den ferdig nedbetalt. 

Anonymkode: 82279...cf2

Dere har ikke tenkt til å ta lån på biler som er så gamle og har gått så langt over fem år?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har ikke greie på bil, men hadde en kompis som trodde han gjorde et godt kjøp da han kjøpte en»merkevare» som hadde gått over 200 000 km, til 100 000. hittil har han brukt ca 100 000 på reperasjoner som forsikring ikke har dekket. han har hatt bilen ca 3 år. personlig hadde jeg ikke kjøpt noen bil som har gått over 100 000 km.

Anonymkode: a4479...0b6

Det er stor forskjell på en bil som har gått 100K og en som har gått 200K da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Klagenfurt skrev:

Dere har ikke tenkt til å ta lån på biler som er så gamle og har gått så langt over fem år?!

Målet er å nedbetale et lån før vi evt må kjøpe ny bil. Antakelig tar det mindre tid enn fem år, vi må bare komme oss over den kneika vi er i nå, pga koronapermitteringer/fare for oppsigelser (begge jobber i restaurant-bransjen, det er samboerens arbeidsplass som står i fare for å måtte stenge dørene, og han har høyest inntekt). Vi har fått finansiering av forhandleren, med 1,3% rente over fem år. Vi har ikke råd til så mye mer nå. Da har vi fått vennepris, siden min bror er kompis med både tidligere eier av bilene, forhandleren og eieren av forhandleren. Skulle gjerne brukt 100 000 på en bedre bil, men vi har ikke så mye å bruke. 
 

Vi har sett på mange biler, i starten så vi på nyere modeller (fra 2012 og opp), men da må vi plutselig over 50 000 kroner i lån, og det har vi, per nå, ikke råd til. Bilen vi har nå, får vi ikke plass til tre seter i, vi har ikke sjangs, og vi har virkelig prøvd. Den er dessuten ikke i god stand, får blant ikke brukt femte gir på bilen, og vi måtte ut med 12 000 for å få bilen eu-godkjent. Til tross for dette, gir forhandleren oss 13 000 i innbytte i bilen, og det er en Nissan 2003-modell. 

Anonymkode: 82279...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster de da? Ville forresten aldri kjøpt en bil som har gått 240.000 km 🤔

Anonymkode: 81fac...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva koster de da? Ville forresten aldri kjøpt en bil som har gått 240.000 km 🤔

Anonymkode: 81fac...89e

Citroën får vi for 30 000 (minus det samboeren min får i innbytte på sin bil, så 17 000). Den andre koster egentlig 60 000, men forhandler har satt den ned til 45 for oss, så minus innbytte, får vi den for 32 000. 

Anonymkode: 82279...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ikke ut som dere har økonomi til å ha dette mtp at dere må ta opp lån for så små summer... Dette er gamle biler som er gått langt, og som potensielt blir dyre i drift.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Klagenfurt skrev:

Det høres jo ikke ut som dere har økonomi til å ha dette mtp at dere må ta opp lån for så små summer... Dette er gamle biler som er gått langt, og som potensielt blir dyre i drift.

Vel, men vi har ikke mulighet til å ikke ha bil. Nesten alt av sparepenger vi hadde, har gått pga permitteringene våre, og uten bil kommer vi oss på jobb pga dårlige bussforbindelser. Jeg kommer meg fint til og fra, men han gjør ikke det. 
 

Det er ikke alle som har 30 000 stående på konto til en enhver tid. 

Anonymkode: 82279...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg unner deg ikke den situasjonen du er i. Kjipt med permitteringer, tre unger, og behov for ny bil. En Citroën som er eldre enn fem år og som har gått over 100k er ikke toppen av kransekaka. Men Ssangyongen er, slik jeg forstår det, en SUV med høyt drivstofforbruk. Sannsynligvis er det meste av slitedeler byttet med den km-standen? 32000kr er fortsatt en del penger...ærlig talt er ingen av alternativene spesielt gode. Men mitt råd er at du stoler på broren din. Han har kompetansen, han har sett på bilene, følg hans råd.

Anonymkode: 51adc...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...