AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #1 Skrevet 11. november 2020 I dag fikk jeg en liten aha-opplevelse. Veksler på tur langs vei, park og skog. Langs vei blir det gjerne en "runde". Blir på mellom 30min-1t. Pleier ikke ta tiden ellers da jeg vet tiden. Så i skogen har jeg ikke sett på klokken. Men i dag så jeg tilfeldig på klokken før tur og da vi var tilbake hadde det kun gått 20min. Jeg følte vi hadde fått lenger. Det jeg lurer på er om dette blir for lite? Er jo uten om morgentur og kveldstur. Hunden liker seg best i skogen da. Tipper jeg også tidligere har feilberegnet tid på andre stier. Anonymkode: 90fce...b3a
nordlending Skrevet 11. november 2020 #2 Skrevet 11. november 2020 Det er alt etter hva hunden er vant til. Noen krever mye, andre har mye mindre behov. Uansett er det greit å veksle på det, hunden tar ikke skade av noen rolige dager 😊 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 11. november 2020 #3 Skrevet 11. november 2020 For lite, tja. Mye bedre enn ingen ting ja Og hva mener du sjøl at du vil ha ut av det? Om du snakker trening av hunden så er alt over 15 min bra. Nå er 20 min i skogen (ulendt terreng) mye bedre for musklatur og skjelett enn 30 min langs veien. 4
Tabris Skrevet 11. november 2020 #4 Skrevet 11. november 2020 Det spørs jo litt på rase, størrelse, alder og helse. Og som andre sier så er det selvsagt bedre enn ingenting. Men på generell basis synes jeg det er litt lite. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #5 Skrevet 11. november 2020 Både jeg og bikkjedyret hadde gått på veggene av en så kort tur. Vi går 1,5-2 timer i skogen hver dag, pluss 2-4 korte tisseturer. Har voksen labrador. Anonymkode: 8d589...05e 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #6 Skrevet 12. november 2020 20 min synes jeg er litt lite ja. Det er det tisseturene om morgningen ligger på. Den korteste skogsturen min varer 40 minutter og brukes på nøddager hvor jeg ikke har tid eller ork til å gå så langt. Anonymkode: a98ba...bf9 2
Carrot Skrevet 12. november 2020 #7 Skrevet 12. november 2020 Dette er det da virkelig ingen fasit på, våre er ulike, den ene trenger mye mer aktivitet enn den andre. Mens en er mentalt sliten etter 10 minutter med mentak trening kan den andre holde det gående i en time, samme på fjellet, den ene kan gå i timevis mens den andre vil bli tydelig sliten etter en time. Jeg tror ingen seriøse hundeeire belager seg på å svare bastant at "ja det er for lite" uten å kjenne deg og hunden din, dens aktivitetsbehov osv. Så lenge hunden er "problemfri" og virker lykkelig syns jeg ikke tiden på turen skal bestemme om det er for lite eller nok basert på så lite informasjon 3
Troyamin Skrevet 12. november 2020 #8 Skrevet 12. november 2020 Dette er en av årsakene til at jeg fastholder hva min hundetrener (yrkesmilitær med bakgrunn fra idrettshøgskolen) sa for snart 20 år siden og som fremdeles er relevant; 6 kilometer tur for en voksen, frisk hund. Uansett rase. 6 kilometer får i gang mage/tarmsystem og det er nok til å få roe ned huet til hunden, sånn at den kan være mottagelig for flere mentale inntrykk under turen. Turen må likevel ikke være under 15 minutter da det ikke setter i gang kroppslige funksjoner. Så tenk 6 km i behagelig tempo. 2
Carrot Skrevet 12. november 2020 #9 Skrevet 12. november 2020 3 minutter siden, Troyamin skrev: Dette er en av årsakene til at jeg fastholder hva min hundetrener (yrkesmilitær med bakgrunn fra idrettshøgskolen) sa for snart 20 år siden og som fremdeles er relevant; 6 kilometer tur for en voksen, frisk hund. Uansett rase. 6 kilometer får i gang mage/tarmsystem og det er nok til å få roe ned huet til hunden, sånn at den kan være mottagelig for flere mentale inntrykk under turen. Turen må likevel ikke være under 15 minutter da det ikke setter i gang kroppslige funksjoner. Så tenk 6 km i behagelig tempo. Er man en bedre trener som yrkesmilitær med bakgrunn fra idrett? Siden du valgte starte med dette? 7
Troyamin Skrevet 12. november 2020 #10 Skrevet 12. november 2020 Akkurat nå, Carrot skrev: Er man en bedre trener som yrkesmilitær med bakgrunn fra idrett? Siden du valgte starte med dette? En med en slik bakgrunn har litt mer kunnskap med kropp, helse, kosthold, trening, skader osv enn det hvermannsen er. Kunnskapen er basert på fakta, ikke synsing. Akkurat som en PT med bakgrunn som ernæringsfysiolog er bedre enn hvermannsen som trener for oss mennesker 😉 1
Carrot Skrevet 12. november 2020 #11 Skrevet 12. november 2020 8 minutter siden, Troyamin skrev: En med en slik bakgrunn har litt mer kunnskap med kropp, helse, kosthold, trening, skader osv enn det hvermannsen er. Kunnskapen er basert på fakta, ikke synsing. Akkurat som en PT med bakgrunn som ernæringsfysiolog er bedre enn hvermannsen som trener for oss mennesker 😉 og det er relevant for alle hunderaser fordi?
Troyamin Skrevet 12. november 2020 #12 Skrevet 12. november 2020 1 minutt siden, Carrot skrev: og det er relevant for alle hunderaser fordi? Det står i innlegget. Det virker som om du går bevisst inn for å misoppfatte. Hvis du ikke forstår at dette er en "tommelfingerregel" så er det ikke mitt problem. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #13 Skrevet 12. november 2020 Er 20 minutter for kort for en retriever på 6 mnd synes dere? Hvis vi er ute så kort er han løs store deler av turen. Kan være 30-45 minutters tur også, da er han løs 20 min av turen ca. Tisseturer kommer i tillegg (5-10 minutter x 4 ca) Anonymkode: c257e...bdf
Tabris Skrevet 12. november 2020 #14 Skrevet 12. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er 20 minutter for kort for en retriever på 6 mnd synes dere? Hvis vi er ute så kort er han løs store deler av turen. Kan være 30-45 minutters tur også, da er han løs 20 min av turen ca. Tisseturer kommer i tillegg (5-10 minutter x 4 ca) Anonymkode: c257e...bdf På en valp så ville jeg heller fokusert på antall inntrykk enn hvor lenge dere er ute. Hvis han på de 20 minuttene får god sosialisering og miljøtrening så kan det være nok inntrykk for ham. Men om dere f.eks bare vimser i skogen eller et sted med lite forstyrrelser, så kan dere være ute lenger. Det er uansett ikke om å gjøre å gå så veldig langt med en valp, men heller fokusere på god sosialisering og miljøtrening når man er ute. 5
Carrot Skrevet 12. november 2020 #15 Skrevet 12. november 2020 59 minutter siden, Troyamin skrev: Det står i innlegget. Det virker som om du går bevisst inn for å misoppfatte. Hvis du ikke forstår at dette er en "tommelfingerregel" så er det ikke mitt problem. Du viser til menneskerk TS snakker om en hund - det er ulike raser hunder på samme måte som det er ulike typer mennesker, det finnes ingen tommelfingerregel som funker på alle. Enhver PT eller dyreeier vet dette, det er ikke snakk om å misforstå med vilje, det er snakk om å skjønne hva du mener når du påstår å ha et fasitsvar som gjelder alle fordi en du kjenner har en gitt bakgrunn som du mener er bedre enn noe annet. 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #16 Skrevet 12. november 2020 Jeg blir helt sjokkert over det jeg leser her inne, ikke bare i denne tråden altså, men generelt. Ja 20 minutter er ALT for lite, spesielt for en retriever. Har selv en engelsk bulldog som er ute i timesvis hver dag. Først en liten tissetur, så 2-3 timer i skogen og så en kveldstur på 30-60 min. Kommer vi oss ikke til skogs blir alternativet 3 turer a en time per stk i området, en tur i hundeparken eller lydighetstrening. Og dette er altså en bulldog. 20 minutter er ikke noe for noen hunder med mindre de er veldig gamle og ikke vil gå mer. De bør likevel få være ute, selv om de ikke går så mye tur, altså ligge i hage/park. 20 minutter tid du sikkert bruker på mobilen 10 ganger i løpet av en dag, bytt ut tiden på hunden din! Anonymkode: 7600f...e63 2
Diamant20 Skrevet 12. november 2020 #17 Skrevet 12. november 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er 20 minutter for kort for en retriever på 6 mnd synes dere? Hvis vi er ute så kort er han løs store deler av turen. Kan være 30-45 minutters tur også, da er han løs 20 min av turen ca. Tisseturer kommer i tillegg (5-10 minutter x 4 ca) Anonymkode: c257e...bdf Helt greit! I og med at en del retriever har litt HD og AD er det lurt å være litt forsiktig. Selv skulle jeg ønske jeg fokuserte mer på ro mens vår golden var valp😄 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #18 Skrevet 12. november 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: I dag fikk jeg en liten aha-opplevelse. Veksler på tur langs vei, park og skog. Langs vei blir det gjerne en "runde". Blir på mellom 30min-1t. Pleier ikke ta tiden ellers da jeg vet tiden. Så i skogen har jeg ikke sett på klokken. Men i dag så jeg tilfeldig på klokken før tur og da vi var tilbake hadde det kun gått 20min. Jeg følte vi hadde fått lenger. Det jeg lurer på er om dette blir for lite? Er jo uten om morgentur og kveldstur. Hunden liker seg best i skogen da. Tipper jeg også tidligere har feilberegnet tid på andre stier. Anonymkode: 90fce...b3a Du kan stoppe opp i skogen og trene godbitsøk, innkalling og andre ting. Godbitsøk (hiv en neve med frokosten til hunden f.eks i skogkanten, så får han brukt 10-15 min på å sniffe seg frem til maten). Da får han brukt hjernen, og om du legger inn tid til å trene andre ting også, så vil du få et bedre samarbeid med han ut av huset. Kontaktsøk er flott å trene på hver gang man går tur. Da blir skogsturen lengre, og han får slitt ut hodet også. Anonymkode: 028ad...66d 1
Troyamin Skrevet 12. november 2020 #19 Skrevet 12. november 2020 14 minutter siden, Carrot skrev: Du viser til menneskerk TS snakker om en hund - det er ulike raser hunder på samme måte som det er ulike typer mennesker, det finnes ingen tommelfingerregel som funker på alle. Enhver PT eller dyreeier vet dette, det er ikke snakk om å misforstå med vilje, det er snakk om å skjønne hva du mener når du påstår å ha et fasitsvar som gjelder alle fordi en du kjenner har en gitt bakgrunn som du mener er bedre enn noe annet. Hvis ikke du forstår at det var hund i denne settingen, får så være. Jeg forholder meg til fakta. Stoler mer på en som har jobbet med hund i mange år (både forsvar og sivilt, med bakgrunn fra idrettshøgskole) enn andre som synser og mener ting. Prøv selv og gå 6 kmhver dag. Det vil gjøre deg godt. 😉 1
Carrot Skrevet 12. november 2020 #20 Skrevet 12. november 2020 27 minutter siden, Troyamin skrev: Hvis ikke du forstår at det var hund i denne settingen, får så være. Jeg forholder meg til fakta. Stoler mer på en som har jobbet med hund i mange år (både forsvar og sivilt, med bakgrunn fra idrettshøgskole) enn andre som synser og mener ting. Prøv selv og gå 6 kmhver dag. Det vil gjøre deg godt. 😉 Så hyggelig du er, jeg tror kanskej du med fordel kan fokusere på egen oppførsel i diskusjoner. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå