Gå til innhold

Ordforråd barn 20 mnd

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det var ein ide, ja 🙂 

"Faren" da kan vel kanskje vere at teikn til tale fungerer så godt og er så gøy å lære at barna heller vil bruke dette enn det andre språket sitt? 🙂 

Anonymkode: 6d2f6...710

Ikke meg du siterte, men PPT sa til meg, som er pedagog, at barn som bruker tegn til tale, lærer språk på en annen måte enn andre. Derfor må man være bevisst og ha kunnskap om hva man holder på med når barn lærer tegn. Jeg rakk ikke å spørre mer, men begynner jo å tenke i de baner du gjør; at man risikerer at tegnene erstatter tale framfor å supplementere. Og det er vel ikke helt hensikten med barn som har normal språkutvikling. Men for all del, alle burde kunne de mest grunnleggende tegnene. Man vet aldri når man kan få bruk for dem. 

Anonymkode: ae017...458

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«En undersøkelse i USA» faktisk.   Men er ellers enig med deg. Tegn-til-tale er supert.

Anonymkode: c46e8...9fc

https://www.researchgate.net/publication/226583485_Impact_of_Symbolic_Gesturing_on_Early_Language_Development

Å så det er ikke bra nok?🤓😂 Har du annen erfaring? Vi har drevet med tegn i 3 år nå (først til storebror DS) og alle vi har møtt sier det ikke forsinker... 

du får se på denne da.

After comparisons of the two control groups minimized concerns about training effects, comparisons between the Sign Training and the Non-intervention Control group indicated an advantage for the Sign Training group on the vast majority of language acquisition measures. These results provide strong evidence that symbolic gesturing does not hamper verbal development and may even facilitate it. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterte, men PPT sa til meg, som er pedagog, at barn som bruker tegn til tale, lærer språk på en annen måte enn andre. Derfor må man være bevisst og ha kunnskap om hva man holder på med når barn lærer tegn. Jeg rakk ikke å spørre mer, men begynner jo å tenke i de baner du gjør; at man risikerer at tegnene erstatter tale framfor å supplementere. Og det er vel ikke helt hensikten med barn som har normal språkutvikling. Men for all del, alle burde kunne de mest grunnleggende tegnene. Man vet aldri når man kan få bruk for dem. 

Anonymkode: ae017...458

Fare blir det vel først om man liksom setter i gang med fullt døvespråk/tegnspråk.   Å snakke masse til barna samtidig som man lærer dem noen enkle tegn for «tørst» «sulten» «stopp» etc blir jo noe helt annet.   

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Lija skrev:

https://www.researchgate.net/publication/226583485_Impact_of_Symbolic_Gesturing_on_Early_Language_Development

Å så det er ikke bra nok?🤓😂 Har du annen erfaring? Vi har drevet med tegn i 3 år nå (først til storebror DS) og alle vi har møtt sier det ikke forsinker... 

du får se på denne da.

After comparisons of the two control groups minimized concerns about training effects, comparisons between the Sign Training and the Non-intervention Control group indicated an advantage for the Sign Training group on the vast majority of language acquisition measures. These results provide strong evidence that symbolic gesturing does not hamper verbal development and may even facilitate it. 

Men lese kan du ikke, eller? Du siterer meg jo på at jeg synes tegn til tale er bra 🙂

Uansett: å henvise til uspesifiserte undersøkelser fra USA, det er dessverre ikke veldig tillitvekkende. Slik gjør bare folk som ikke aner hva forskning er 🙂

Skrevet (endret)
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men lese kan du ikke, eller? Du siterer meg jo på at jeg synes tegn til tale er bra 🙂

Uansett: å henvise til uspesifiserte undersøkelser fra USA, det er dessverre ikke veldig tillitvekkende. Slik gjør bare folk som ikke aner hva forskning er 🙂

Har jeg sagt du ikke synes det?

Hvordan tror du at du høres ut når du skriver «en undersøkelse fra USA faktisk»

Du fremstår som en bedreviter.

fortell meg gjerne din erfaring fra tegn..? 
Jeg har tatt nok utdanning til at jeg vet hva forskning er;) jeg sendte kjapt en tekst fra en blogg for å trygge vedkommende på at det ikke er hemmende å lære babytegn. Visste ikke at KG var så opptatt av forskning😂 

Endret av Lija
Skrevet (endret)
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fare blir det vel først om man liksom setter i gang med fullt døvespråk/tegnspråk.   Å snakke masse til barna samtidig som man lærer dem noen enkle tegn for «tørst» «sulten» «stopp» etc blir jo noe helt annet.   

Helt enig. Det er snakk om hjelpetegn for opp, mer, spise, stopp, melk osv. slik at man slipper masse frustrasjon i den tiden barna ikke kan uttrykke seg godt nok ved tale❣️

Vi har hatt kjempenytte av «hjelp» «ferdig» og «mer».. spart for masse grinig og gjetting☺️ Nå 18 mnd gammel sier hun også ordene. 

Endret av Lija
Skrevet
På 10.11.2020 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Synes 30 ord var mye jeg.. min på 19 mnd har ikke så mange enda..

Anonymkode: 47067...2ec

Samme her. 19 mnd men sier ikke så mange ord. Mer Babbel. 

Skrevet

Gutt 22 mnd. Sier mamma, pappa, ba (alle tre med div. betydninger) 

Men han forstår mye, så verken vi eller barnehagen er bekymret.

Skal sies at han lærer flere språk da, så er forberedt på at det kan ta tid..

Anonymkode: 7e2a1...3e6

Skrevet

Jeg telte nå, barnet mitt på litt over 2 år har nøyaktig 13 ord. Men klarer å uttrykke utrolig mye via kroppsspråk, og ligger langt foran jevnaldrende motorisk. Det kommer når det kommer. 

Anonymkode: ea117...f3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...