AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #21 Skrevet 13. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror egentlig at det er ganske unødvendig å ta opp plass ved helsestasjonen bare for dette altså! Språket kommer nok etter hvert av seg selv. Men det hjelper" ikke at foreldrene begynner å mase eller strsse rundt dette. Anonymkode: 585bb...a7b Tror du? Er blitt litt stresset fordi alle rundt oss er bekymret.... hører det daglig at vi burde gjøre noe, som feks å sjekke hørsel, som jeg er sikker på er god! Anonymkode: 372fa...f82
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #22 Skrevet 13. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror du? Er blitt litt stresset fordi alle rundt oss er bekymret.... hører det daglig at vi burde gjøre noe, som feks å sjekke hørsel, som jeg er sikker på er god! Anonymkode: 372fa...f82 Men hva tenker du at helsestasjonen skal gjøre de? Hn har enten dårlig hørsel eller autisme hvis han ikke bare er treg og der kan ikke helsestasjonen trylle akkurat. Anonymkode: ac6c1...665 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #23 Skrevet 13. november 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror egentlig at det er ganske unødvendig å ta opp plass ved helsestasjonen bare for dette altså! Språket kommer nok etter hvert av seg selv. Men det hjelper" ikke at foreldrene begynner å mase eller strsse rundt dette. Anonymkode: 585bb...a7b Men herlighet, det får vel helsestasjonen avgjøre selv? Ts er bekymret og barnehagen har uttrykt bekymring. Det er stor variasjon i språkutviklingen, og det går sikkert bra, men med all den bekymringen er det kanskje greit å en prat med helsestasjonen? Anonymkode: 03f25...f94 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #24 Skrevet 13. november 2020 Helt normalt: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/skjema/barnesykdommer/normal-sprakutvikling/ Anonymkode: e1029...a02 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #25 Skrevet 13. november 2020 Aner ikke, gått ut av telling. Men hun snakker i lange setninger, synger mange sanger, har god grammatikk (bøyer korrekt). Det er nok ikke forventet på den alderen Anonymkode: 23e5b...efc
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #26 Skrevet 14. november 2020 Min er 23 mnd og sier kun tre ord, men ikke på korrekt måte. Han sier "nenn" (nei), "da" (ja) og "dadda" (hade). Men han forstår masse, klarer å bable alle ulike lyder, har godt nonverbalt språk og er sosial. Overhodet ikke bekymret. Er selv pedagog. Men om han blir 2,5 og ikke har utviklet mer, må vi jobbe mer med språket for å stimulere til utvikling. Men før det kan alt skje. Innen 6 mnd kan han kanskje snakke i fem-ords-setninger for alt jeg vet. Ingen grunn til bekymring enda. Anonymkode: ae017...458 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #27 Skrevet 14. november 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Aner ikke, gått ut av telling. Men hun snakker i lange setninger, synger mange sanger, har god grammatikk (bøyer korrekt). Det er nok ikke forventet på den alderen Anonymkode: 23e5b...efc 😂😂😂. Best i Norge også faktisk😂😂👏. Så lange setninger at ingen før har snakket slik😂😂. Hvorfor skryte slik i en slik tråd? For det er det det er; skryt. Alt annet er bare dine ord. Anonymkode: 0ac2f...2fd 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #28 Skrevet 14. november 2020 På 11.11.2020 den 12.04, AnonymBruker skrev: Min er 21 måneder, og sier under 10 ord. Kun vi foreldrene som forstår disse ordene. Barnehagen er IKKE bekymret, men jeg skal bestille for å snakke med helsestasjonen.... Anonymkode: 372fa...f82 Hvorfor heller ikke snakke med barnehagelæreren? På helsestasjonen er det sykepleiere med etterutdanning som har sett barnet ditt sporadisk gjennom oppveksten. I barnehagen er det en med 3 åring høyskoleutdanning på barns utvikling som ser barnet ditt hver dag. Er jo ikke tvil om hvem jeg ville ha pratet med. Anonymkode: 83923...742 2
tangent Skrevet 14. november 2020 #29 Skrevet 14. november 2020 Jeg har helt normale barn som ikke begynte å løsne på språk før de var etter tre. Veldig få ord, men de forsto mye og kommuniserte på alle andre mulige måter med lyder, kroppsspråk. Barnehagen var ikke bekymret i noen av tilfellene, ikke helsesøster heller. Vi sjekket hørsel bare for å være sikre på at det ikke var et problem, men det var bare at mine barn venter litt med språk. Ingen av dem har diagnoser eller utfordringer. Glade, fornøyde, oppegående barn som somler med språket. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #30 Skrevet 14. november 2020 Ts her. Takk for svar alle sammen Ser at normalområdet er stort. Og det vet jeg jo forsåvidt fra min eldste også, som var tidligere ute enn lillesøster. Jeg kommer ikke til å gjøre annet enn å fortsette å snakke med henne, og trene på lyder. Forstår at det ikke er grunn til bekymring enda. Og hun har faktisk begynt å herme mye mer etter oss de siste dagene. Nå prøver hun å si nesten alle ord jeg ber henne om, men det hun sier ligner nesten ikke da 😂 Men hun skal ha for forsøket. Anonymkode: b146a...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #31 Skrevet 14. november 2020 Min hadde mellom 15 og 20 på den alderen. Vi skjønte hva andre lyder betydde, men det var fordi vi kjenner henne. ved 2,5 snakker hun veldig bra. Vi har samtaler og hun er lett å snakke med for folk som ikke kjenner henne og. De sier i bhg at hun er veldig langt fremme for alderen. Det var noe som skjedde da hun fylte 2 og plutselig bare rant det på med ord. (hun har vært sistemann i barselgruppa på alt annet (snu seg, gå, spise+++)) Anonymkode: 9ebc9...ce4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #32 Skrevet 14. november 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: 😂😂😂. Best i Norge også faktisk😂😂👏. Så lange setninger at ingen før har snakket slik😂😂. Hvorfor skryte slik i en slik tråd? For det er det det er; skryt. Alt annet er bare dine ord. Anonymkode: 0ac2f...2fd Spørsmålet var i forhold til språk i den alderen. Det er enorme forskjeller, og story normal området. Barnet er nok ikke best i Norge gitt, språklig sterk i forhold til alderen. Akkurat som andre barn har sine styrker (noen er gode sosialt, noen flinke finmotorisk, noen grovmotorisk etc). Anonymkode: 23e5b...efc 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #33 Skrevet 14. november 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Min er 23 mnd og sier kun tre ord, men ikke på korrekt måte. Han sier "nenn" (nei), "da" (ja) og "dadda" (hade). Men han forstår masse, klarer å bable alle ulike lyder, har godt nonverbalt språk og er sosial. Overhodet ikke bekymret. Er selv pedagog. Men om han blir 2,5 og ikke har utviklet mer, må vi jobbe mer med språket for å stimulere til utvikling. Men før det kan alt skje. Innen 6 mnd kan han kanskje snakke i fem-ords-setninger for alt jeg vet. Ingen grunn til bekymring enda. Anonymkode: ae017...458 Normalområdet er jo stort.. Men det sies jo at barn på 2 år som et minimum skal kunne sette sammen to ord til en minisetning og at det ofte skjer når de har lært 50 enkeltord.. Selv om mye skjer på en mnd i den alderen, er han jo ganske langt unna? Anonymkode: 23e5b...efc
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #34 Skrevet 14. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Normalområdet er jo stort.. Men det sies jo at barn på 2 år som et minimum skal kunne sette sammen to ord til en minisetning og at det ofte skjer når de har lært 50 enkeltord.. Selv om mye skjer på en mnd i den alderen, er han jo ganske langt unna? Anonymkode: 23e5b...efc Er det ein ting eg har lært av å ha barn, så er det at vi må ta det som står i lærebøkene med ei klype salt. Eg hengde meg opp i at utviklinga skal vere slik og slik, og sjølv om det som står sikkert gjeld for fleirtalet av barna, er det nok ikkje så uvanlig at der er barn som lærer på ein litt annan måte, utan at dei har forsinka utvikling. Jenta mi gjekk så å seie rett frå ti ord av type "mø" og "mam" (=mamma) til å formulere setningar på to-tre ord då ho runda 2 år. Eg visste ikkje at ho kunne verb, men "hoppe", "danse", "huske" kom i løpet av ei helg. ☺️ Eg var også ein smule bekymra for at ho ikkje krabba og viste liten interesse for å reise seg og gå langs møblar ved 1-års alder. Då ho var 14 månader, bestemte ho seg for å gå. Eg trur kanskje slike "hopp" i utviklinga er vanlegare enn vi trur? 🙂 Anonymkode: 6d2f6...710 3
Gjest Lija Skrevet 14. november 2020 #35 Skrevet 14. november 2020 (endret) Er jo så mye som er normalt:) Dere som synes det går tregt- lær barna deres tegn til tale!👏 det er kjempelett! Frøkna her har gjort tegn fra hun var mindre enn et år. Kan tegn for feks opp, hjelpe,kjøre bil, vente, spise, sove, hoppe og huske(disse), og da er man kanskje spart for mye frustrasjon fordi de ikke prater eller fordi ingen skjønner hva de sier:) Endret 14. november 2020 av Lija
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #36 Skrevet 14. november 2020 44 minutter siden, Lija skrev: Er jo så mye som er normalt:) Dere som synes det går tregt- lær barna deres tegn til tale!👏 det er kjempelett! Frøkna her har gjort tegn fra hun var mindre enn et år. Kan tegn for feks opp, hjelpe,kjøre bil, vente, spise, sove, hoppe og huske(disse), og da er man kanskje spart for mye frustrasjon fordi de ikke prater eller fordi ingen skjønner hva de sier:) Kanskje det var ein ide, ja 🙂 "Faren" da kan vel kanskje vere at teikn til tale fungerer så godt og er så gøy å lære at barna heller vil bruke dette enn det andre språket sitt? 🙂 Anonymkode: 6d2f6...710
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #37 Skrevet 14. november 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor heller ikke snakke med barnehagelæreren? På helsestasjonen er det sykepleiere med etterutdanning som har sett barnet ditt sporadisk gjennom oppveksten. I barnehagen er det en med 3 åring høyskoleutdanning på barns utvikling som ser barnet ditt hver dag. Er jo ikke tvil om hvem jeg ville ha pratet med. Anonymkode: 83923...742 Barnehagelærere er generalister og et på ingen måte eksperter i barns fysiske, psykiske eller språklige utvikling. Ikke har de kompetanse på hørsel heller. Jeg synes det er for tidlig for TS å være bekymret. Men om hun skal gjøre noe, ville jeg tatt med barne til ørelege. Anonymkode: c46e8...9fc 1
Gjest Lija Skrevet 14. november 2020 #38 Skrevet 14. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kanskje det var ein ide, ja 🙂 "Faren" da kan vel kanskje vere at teikn til tale fungerer så godt og er så gøy å lære at barna heller vil bruke dette enn det andre språket sitt? 🙂 Anonymkode: 6d2f6...710 Nei, det er en myte:) “Babytegn gir babyene tidlig språk og tidlig motivasjon til å ønske å kommunisere mer med de rundt seg. Når babyen får respons og opplever å bli forstått gir dette motivasjon til å lære mer. Vi ser at mange babytegn-barn gjerne snakker tidligere og bedre. En undersøkelse i USA viste at en 3-åring som hadde brukt babytegn var på et språklig nivå med en 4-åring som ikke hadde brukt babytegn. Når du lærer om babytegn og hvordan du skal bruke det med barnet ditt så blir du som forelder også mer bevist på hvordan du kommuniserer med barnet ditt. Hvordan dere ordlegger dere og kommuniserer sammen. Dette er også med på å fremme barnets språk.” Mi på 18 mnd har byttet ut fler av tegna med ord allerede😊 tekst hentet fra http://www.christinaenghauge.no
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #39 Skrevet 14. november 2020 Min blir to i februar. Jeg tror han ligger der de pleier ligge mtp ordforråd. Han bruker enkle ord som "hei, hade, mamma, babba (pappa), mer, nam, mø, ball, bæ, bil, der, mhm, nei, etc han prater veldig mye, men det er jo på sitt eget språk 😅 Jeg har ikke telt over hvor mange ord han har egenltig. Tenker at han tar ting i sitt eget tempo. Vi peker og prater mye med han ihvertfall. Han sier jo ikke disse ordene megatydelig men jeg tror de aller fleste skjønner hva han mener når han sier ordene. Anonymkode: 53920...9a2 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #40 Skrevet 14. november 2020 1 minutt siden, Lija skrev: Nei, det er en myte:) “Babytegn gir babyene tidlig språk og tidlig motivasjon til å ønske å kommunisere mer med de rundt seg. Når babyen får respons og opplever å bli forstått gir dette motivasjon til å lære mer. Vi ser at mange babytegn-barn gjerne snakker tidligere og bedre. En undersøkelse i USA viste at en 3-åring som hadde brukt babytegn var på et språklig nivå med en 4-åring som ikke hadde brukt babytegn. Når du lærer om babytegn og hvordan du skal bruke det med barnet ditt så blir du som forelder også mer bevist på hvordan du kommuniserer med barnet ditt. Hvordan dere ordlegger dere og kommuniserer sammen. Dette er også med på å fremme barnets språk.” Mi på 18 mnd har byttet ut fler av tegna med ord allerede😊 tekst hentet fra http://www.christinaenghauge.no «En undersøkelse i USA» faktisk. Men er ellers enig med deg. Tegn-til-tale er supert. Anonymkode: c46e8...9fc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå