Gå til innhold

Hvordan få i seg nok proteiner?

Møretausa

Anbefalte innlegg

hei

Jeg sliter med å få i meg nok proteiner. Jeg trener styrke 4 dager i uken + 1 Tabatha og 1 intervall, dermed så trenger jeg å ha helst over 100 g protein pr dag. Men det synes helt umulig, kommer meg opp på 80g. Spiser en del fisk og ost. Ikke veldig glad i proteinshakes.

Hva spiser dere en typisk dag for å få i dere nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man trenger ikke alle disse proteinene, man trenger nok kalorier.

Anonymkode: 8f74a...588

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke vanskelig å komme opp i 100g protein på en dag, med helt vanlig mat. 

Har du virkelig sett over alt du spsier? 

En brødskive med kjøttpålegg har masse proteiner bare der. 

Jeg har null problemer med å få i meg godt over 100g protein, helt uten shakes, og helt uten å gå inn for det. Jeg så over kostholdet mitt, og så at jeg har plenty som det er, trenger ikke endre noe som helst for å få masse protein. 

Jeg spiser helt vanlig mat. Brødskiver med kjøttpålegg, ost, leverpostei, osv. Middagen er normale mengder kjøtt/fisk (150 - 200 g karbonadedeig, f.eks, en kyllingfilet, 200 g torskefilet, osv), med ris, pasta, grønnsaker, o.l.

Og kommer da helt fint opp i gode mengder protein. 

Så jeg ville sett over hva du spiser til vanlig. 

Anonymkode: ca0be...3b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke alle disse proteinene, man trenger nok kalorier.

Anonymkode: 8f74a...588

Det stemmer ikke. Leveren har 3 forskjellige lagre, eller banker om du vil. Hver konto/hvert lager kan fylles opp. Når man får for mye, vil kroppen omdanne overskuddet som overskuddsfett. Proteiner trengs for å reparere muskelvev. Det beste er å ha en balanse av alle. Noe som også er viktig for en balanse i hormonene.

Man kan gå for ketose og andre rare dietter om man vil, men da skal man vite hva man holder på med. Det gjør ikke de fleste.

Anonymkode: 50e93...b67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke har prøvd bodylab proteinpulver i smaken vanilje så anbefaler jeg den. I blender med litt knust is og en liten skvett melk så smaker den identisk som vaniljemilkshak man får på f.eks. mcdonalds. Jeg varierer også med et par sjokoladekjeks, kald espresso, frosne jordbær, peanøttsmør, osv

Linser har veldig høyt proteininnhold. Jeg bytter iblant ut potetene eller byggris med linser 

Linsepasta istedenfor vanlig pasta

Parmesan og mozzarella har veldig høyt proteininnhold

Og egg selvsagt! 

Anonymkode: 0b3fb...2df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinpuddinger? Evnt kan du kjøpe sånne ferdigshakes hos Proteinfabrikken. Veldig gode på smak og inneholder 42g per flaske. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinefilet, kyllingfilet, kylligkjøttdeig, svinekjøttdeig, karbonadedeig, hvit fisk,  cottage cheese, skyr, kesam, melk, ost, gresk yogurt, proteinpulver, biff, tofu, egg. 

Er veldig mye mat med høyt innhold av protein der ute så det skal ikke være NOE problen å nå 100g. Du tar ting med høy protieninnhold, putter det i munnen, tygger og svelger.  1 beger cottage cheese og 200g svinekjøtt så er du allerede på 100g protein.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Møretausa skrev:

hei

Jeg sliter med å få i meg nok proteiner. Jeg trener styrke 4 dager i uken + 1 Tabatha og 1 intervall, dermed så trenger jeg å ha helst over 100 g protein pr dag. Men det synes helt umulig, kommer meg opp på 80g. Spiser en del fisk og ost. Ikke veldig glad i proteinshakes.

Det er jo veldig enkelt, du må spise nok mengde av mat. Animalske proteiner vil alltid være best for et menneske.

Mange mener ca 1.8g/kg er riktig mengde. Men for vanlig dødelige kommer du fint ut med ca 1,5 g/kg.

Du bør også se på treningsmengden din, der kan være for høy. Er det 2-splitt på styrke? Alt her er å gå over til 2 dager i uken med fullkropp der du fokuserer på baseøvelser. Tid spart, kroppen får mer hvile.

Eks:
Frokost: 3 kokte egg + havregrøt på 1dl. Ca 30g prot.
Lunsj: 150g kjøtt med grønnsaker + poteter/ris.  ca 30g prot.
Middag: 200 hvit fisk med grønnsaker + potet. ca 30g prot.
Kvelds: 200g cottage cheese med bær eller annen frukt. Ca 26g prot. Kjøp den store boksen, så deler du den i to.

Kosthold er enkelt det, du bare regner på næringsinnholdet. Planlegg maten din for etpar dager om gangen Lær deg å spis "kjedelige" måltider der du kun fokuserer på det du får i deg av næring. Glem at mat er "kos". Du vil føle deg så mye bedre mentalt og fysisk med riktig næring, ta dette fra meg som var et godteri/kakemonster. Jeg spiser fortsatt pizza og hamburger, men kanskje 1-2 ganger i mnd. Men av høyere kvalitet, ikke på vanlig et gatekjøkken.

Anonymkode: 38592...f7e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du får flere greie proteinpulver med vanlije som smaker bra, dette kan du blande i kesam/cottage cheese med bær for eks. Mange muligheter.

Jeg liker denne best: https://myrevolution.no/proteinpulver/myoprotein

Jeg syns også disse er veldig gode! Spesielt mocca chocolate og choco peanut. Smaker milkshake dersom du blander de ut i vann.

Anonymkode: 50b0d...05b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns også disse er veldig gode! Spesielt mocca chocolate og choco peanut. Smaker milkshake dersom du blander de ut i vann.

Jeg blander med 50/50 vann og HELmelk :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giftmann30
16 timer siden, Møretausa skrev:

hei

Er ikke vanskelig! spise en boks cotege chees eller drikk 1 liter melk etter trening😅 eller et par ostesmørbrød med 4-5 skiver ost og 2 skiver kalkun pålegg per skive ( spis gjerne 3-4 skiver. Kjøtt til middag, protein pålegg til lunsj+ 1 egg kanskje? Jeg tar en proteinshake på morgen etter havregry. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad i magre proteinkilder som f. eks biff, kyllingfilet, torsk, kjøttpålegg (kyllingpålegg, kalkunpålegg, hamburgerrygg, kokt skinke), mager cottage cheese, mager kesam, gresk yoghurt og lettost. Med dette får jeg i meg masse proteiner, og mindre fett og karbohydrater. Ellers kan jeg varmt anbefale Clear Whey av Bodylab. Jeg liker heller ikke shakes, det blir så tungt i kroppen og jeg blir dårlig av for mye melkete produkter, men clear whey kan sammenlignes med et glass saft. Utrolig friskt og godt, føler ikke jeg drikker proteinshake, men det er jo det det er. 

https://www.bodylab.no/shop/clear-whey-3398c1.html?gclid=CjwKCAiAtK79BRAIEiwA4OskBkD9uCmvEO_IbpjoyP55ugNzjErsYnLl7Pl1DoWPeK7NtyoGZnm1axoCLQQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 10.54, AnonymBruker skrev:

Det er overhodet ikke vanskelig å komme opp i 100g protein på en dag, med helt vanlig mat. 

Har du virkelig sett over alt du spsier? 

En brødskive med kjøttpålegg har masse proteiner bare der. 

Jeg har null problemer med å få i meg godt over 100g protein, helt uten shakes, og helt uten å gå inn for det. Jeg så over kostholdet mitt, og så at jeg har plenty som det er, trenger ikke endre noe som helst for å få masse protein. 

Jeg spiser helt vanlig mat. Brødskiver med kjøttpålegg, ost, leverpostei, osv. Middagen er normale mengder kjøtt/fisk (150 - 200 g karbonadedeig, f.eks, en kyllingfilet, 200 g torskefilet, osv), med ris, pasta, grønnsaker, o.l.

Og kommer da helt fint opp i gode mengder protein. 

Så jeg ville sett over hva du spiser til vanlig. 

Anonymkode: ca0be...3b0

Hei og takk for svar:)

Jeg legger alt jeg spiser inn i en app, diett.no. Da kommer næringsinnhold automatisk fram, og på en vanlig dag ligger jeg rundt 80. Jeg må kanskje laste på mer pålegg på skiva da...fisk spiser jeg opptil flere ganger i uken. 

Jeg prøver også å holde meg til 1800kcal pr dag, så jeg kan ikke bare kjøre på med mange skiver til frokost og lunsj f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lisa Rowe skrev:

Jeg er veldig glad i magre proteinkilder som f. eks biff, kyllingfilet, torsk, kjøttpålegg (kyllingpålegg, kalkunpålegg, hamburgerrygg, kokt skinke), mager cottage cheese, mager kesam, gresk yoghurt og lettost. Med dette får jeg i meg masse proteiner, og mindre fett og karbohydrater. Ellers kan jeg varmt anbefale Clear Whey av Bodylab. Jeg liker heller ikke shakes, det blir så tungt i kroppen og jeg blir dårlig av for mye melkete produkter, men clear whey kan sammenlignes med et glass saft. Utrolig friskt og godt, føler ikke jeg drikker proteinshake, men det er jo det det er. 

https://www.bodylab.no/shop/clear-whey-3398c1.html?gclid=CjwKCAiAtK79BRAIEiwA4OskBkD9uCmvEO_IbpjoyP55ugNzjErsYnLl7Pl1DoWPeK7NtyoGZnm1axoCLQQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Hei

Takk for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Hei

Denne har jeg faktisk, den eneste jeg klarer å få i meg uten den jævlige ettersmaken mange har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...