Gå til innhold

Livskrise!! Flytte til Bahamas?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså...

Jeg vet ikke hva som skjer med meg. Jeg var på en ferie for mange år siden som jeg sent vil glemme. Dro til en tropisk øy på andre siden av kloden. Jeg var der bare på ferie, men jeg følte meg 100% hjemme der. Jeg har hele livet ønsket å dra til et slikt sted, vet ikke hvorfor. Men en dragning dit har jeg hatt.

Nå sitter jeg og ser på programmet "husjakt på Bahamas" og gråter fordi jeg vil tilbake til det stedet der jeg var på ferie.

Jeg har vokst opp med voldelige foreldre både psykisk og fysisk. Ble mobbet på skolen og jobbene. Voldtatt. Sveket av gode venner. Utro kjæreste. Droppet ut av utdanning, prøvd på nytt. Klarte ikke jobb, delvis ufør.

Er det slik at jeg dras mot et annet liv som en slags flukt fra det livet jeg ikke synes er verdt å leve her i Norge?

Eller er magefølelsen alltid riktig?

Har noen her fulgt drømmene sine? Hvordan gikk det?

Jeg føler meg som en fisk på land her i Norge. Jeg har aldri følt meg hjemme her, har alltid hatt en trang til å dra andre steder.

Jeg har blitt ekstremt introvert og skulle jeg dratt rundt halve jordkloden er jeg redd jeg hadde endt opp alene... Og da hadde jeg nok følt på samme måte og ødelagt livet mitt fordi jeg ikke har noe å dra tilbake til...

Føler meg bare så... trist pga alle disse følelsene og tankene...

Beklager rotete innlegg, lurer egentlig bare på om andre føler det slik og hva de har konkludert med. :)

Anonymkode: d0bdd...98b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på å være på ferie og bo et sted. Men om du har muligheten økonomisk er det selvsagt ok å flytte. Men den følelsen du hadde på ferie kommer ikke til å være der. 

Anonymkode: a63f0...359

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt fått en jobb, så hadde jeg flyttet på flekken.

Anonymkode: bc781...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne følelsen går nok mye på det faktum at du var på ferie. Hverdagen på Bahamas blir nok neppe like fantastisk. Spar opp så mye du kan resten av året, og ta deg en lang ferie på Bahamas én gang i året.

Endret av Traktor
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg hatt fått en jobb, så hadde jeg flyttet på flekken.

Anonymkode: bc781...2ca

Men da flytter du så fort du har klart å jobbe bli ufør. 

Anonymkode: efcc9...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da flytter du så fort du har klart å jobbe bli ufør. 

Anonymkode: efcc9...bbd

Hehe. Kunne ikke falt meg inn å bli ufør, selv om jeg kunne. Min selvverdi bygges mye opp av å jobbe.

Ser titt og ofte på stillinger i helseforetak i utlandet som er norske. Men enda ikke sett fagbrevstillinger der.

 

Anonymkode: bc781...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er etablert med barn enda ville jeg si; bare gjør det! Hva med å ta et årsstudium på nett innen noe du interesserer for, og leve på lånekassen et år? Hvis du er fagarbeider innen helse finnes det kanskje noe relevant videreutdanning som er nettbasert? 

Anonymkode: 6df13...57d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet, så kan jo dette være en super artig ting å gjøre. Du kan jo tenke at det er for noen uker eller måneder. 

Neppe så lett med oppholdstillatelse uten fast jobb, men det finnes flere måter å oppleve et land på. Du kan sjekke ut om du kan jobbe som volenteer, da får du gratis kost og losji, men står stort sett for lommepenger selv. Mange opplever dette som en fin måte å bli kjent med både land, kultur og mennesker på. 

Har selv reist mye og har hatt stort utbytte av det, 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du bør huske er at nissen ofte følger med på lasset uansett hva du bestemmer deg for.

Anonymkode: cc1c8...dab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting du bør huske er at nissen ofte følger med på lasset uansett hva du bestemmer deg for.

Anonymkode: cc1c8...dab

Noen kvitter seg med nissen underveis:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Aureka skrev:

Noen kvitter seg med nissen underveis:)

Det er sant. Men mange som har flyttet i jakt på et bedre liv har også endt opp skuffet (og blakke). TS bør i det minste gå både tre og fire runder med seg selv, se grundig på motivasjonen og hva hun ønsker å oppnå, og hvor realistisk det er at prosjektet går som hun håper.

Jeg må innrømme at jeg nok hadde vært mer positiv hvis HI hadde vært noe a la "Var på Bahamas ungdommen og elsket det! Har det egentlig fint med venner og familie og jobb her, men vurderer å bo der et halvt år før jeg blir etablert og kjedelig, bare for gøy! Har fått jobb i strandbar og skal jobbe frivillig som leksehjelper sammen med noen jeg kjenner der, og surfe masse!"

Å flytte TIL noe er ganske annerledes enn å primært flytte FRA noe.

Anonymkode: 4cc30...94e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
På 9.11.2020 den 23.12, AnonymBruker skrev:

Å flytte TIL noe er ganske annerledes enn å primært flytte FRA noe.

Anonymkode: 4cc30...94e

Man gjør jo begge deler. Syns det bare er positivt og livserfaring og stor livsendring - å flytte til et helt annet land. Livet er for kort til å ikke ta noen sjanser som kan føre til mye bedre livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.11.2020 den 23.12, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Men mange som har flyttet i jakt på et bedre liv har også endt opp skuffet (og blakke). TS bør i det minste gå både tre og fire runder med seg selv, se grundig på motivasjonen og hva hun ønsker å oppnå, og hvor realistisk det er at prosjektet går som hun håper.

Jeg må innrømme at jeg nok hadde vært mer positiv hvis HI hadde vært noe a la "Var på Bahamas ungdommen og elsket det! Har det egentlig fint med venner og familie og jobb her, men vurderer å bo der et halvt år før jeg blir etablert og kjedelig, bare for gøy! Har fått jobb i strandbar og skal jobbe frivillig som leksehjelper sammen med noen jeg kjenner der, og surfe masse!"

Å flytte TIL noe er ganske annerledes enn å primært flytte FRA noe.

Anonymkode: 4cc30...94e

Noen ganger kan det være sånn, andre ganger ikke. Nye omgivelser og nye input kan gi masse energi og positive opplevelser. Dette er igjen med på å forme vår oppfatning av oss selv, og fører til nye og gode innsikter som materialiserer seg i nye handlinger. 

Vi formes i stor grad av miljøet vårt, hvordan andre ser og tror om oss. Noen trenger å komme ut og få ny luft og annet lys på seg for å kunne bli mer levende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å være demotiverende når man sier at "nissen blir med på lasset" og slike ting. Ikke hør på sånt tull, Ts. Jeg ville tatt sjansen jeg, begynn å spare nå og så tar du en lengre ferie der først hvor formålet er å undersøke i forhold til mer permanent bolig og eventuelt jobb. Bli litt mer kjent med lokalsamfunnet, det er lettere når dette er agendaen for reisen enn når det bare er en ferie. Du tenkte kanskje ikke så mye på slike ting sist du var der, siden du da var på ferie.

Det er som regel rimeligere å leve i slike land enn i Norge, så hvis du kan ta med deg en liten norsk inntekt så kan du leve rimelig greit. For eksempel en nettbasert deltidsjobb for et norsk firma, slike muligheter ville jeg vurdert. Og så kombinert det med en deltidsjobb der nede, slik at du bli integrert i lokalsamfunnet via jobb. Men hvis du satser på å kun forsørge deg med en jobb der nede, så må du mest sansynlig jobbe veldig mye, og for lite penger. Ville funnet ut av slike ting, og hatt en klar plan på dette. Bruk tiden mens du sparer til første turen nedover igjen på å undersøke forskjellig slikt. 

Det er noen skatteregler å passe på ved flytting til et annet land, pass på så du ikke må betale dobbelskatt. Du kan lese litt på denne tråden: https://www.diskusjon.no/topic/1837755-noen-som-vet-om-skatteavtalen-mellom-norge-og-bahamas-er/

Denne artikkelen omtaler imidlertid Bahamas som et skatteparadis: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wP9EoM/verdens-beste-skatteparadis

Så er det jo litt forskjellig informasjon om å reise til Bahamas fra regjeringen, men det har du kanskje lest allerede siden du har vært der før: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_bahamas/id2428963/

Denne artikkelen sier noe om oppholdstillatelse, først sitat fra artikkelen:

Sitat

Det finnes flere måter å få lovlig fast bosted i Bahamas, men det enkleste - med mindre du gifter deg med en lokal - gjenstår å kjøpe en eiendom som er verdsatt til $ 500 000 eller mer. Hvis det ikke er budsjettet ditt, er det en annen løsning: Etter at du har kjøpt et hjem i Bahamas, blir eiere kvalifisert for et hjemmeeiers oppholdskort. I likhet med de langsiktige visumene eller oppholdstillatelsene fra andre land - med unntak av at disse ofte medfører retten til å arbeide, hvilket dette kortet ikke eksplisitt ikke gjør - Med oppholdskortet kan huseiere bo i, samt fritt inn og ut, landet i løpet av ett års varighet av gyldigheten. Årlig vil kortet gi deg tilbake $ 500, pluss et innledende behandlingsgebyr på $ 100. Hvis det virker dyrt, husk at det er bra for hele familien. Mange andre nasjoner krever særskilte oppholdstillatelser, hver med sine egne tilhørende avgifter, for hvert familiemedlem.

Det står en del annen interessant og relevant informasjon i artikkelen også. Hele artikkelen: https://no.talkingofmoney.com/how-much-money-do-you-need-to-retire-in-bahamas

Lykke til! Og du, hvis du gjør dette så lag en blogg eller en side her på forumet og fortell gjerne trinnvis om opplevelsen! 👍

Anonymkode: f9036...144

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også på å flytte til et annet land, har ikke noe som holder meg igjen her. Jeg har også noen utfordringer og vet at disse vil være med meg dit jeg flytter, men samtidig vil jeg være fri til å "gjenoppfinne" meg selv. Der er det ingen som vet noe om meg, drar jeg alene er det lettere å bli kjent med andre hvis jeg går inn for det selv. Jeg tenker å bli med på kurs, hobbyting, eller annet som gjør at jeg kan møte mennesker. Sånn som jeg ser på det så kan jeg alltids flytte tilbake hvis jeg føler for det, jeg er jo ikke stuck der resten av livet hvis jeg ikke vil. Livet er for kort til å ikke prøve noe man har lyst til og har muligheten til. 

Anonymkode: b0bb5...0ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2020 den 15.22, AnonymBruker skrev:

Snakk om å være demotiverende når man sier at "nissen blir med på lasset" og slike ting. Ikke hør på sånt tull, Ts. Jeg ville tatt sjansen jeg, begynn å spare nå og så tar du en lengre ferie der først hvor formålet er å undersøke i forhold til mer permanent bolig og eventuelt jobb. Bli litt mer kjent med lokalsamfunnet, det er lettere når dette er agendaen for reisen enn når det bare er en ferie. Du tenkte kanskje ikke så mye på slike ting sist du var der, siden du da var på ferie.

Det er som regel rimeligere å leve i slike land enn i Norge, så hvis du kan ta med deg en liten norsk inntekt så kan du leve rimelig greit. For eksempel en nettbasert deltidsjobb for et norsk firma, slike muligheter ville jeg vurdert. Og så kombinert det med en deltidsjobb der nede, slik at du bli integrert i lokalsamfunnet via jobb. Men hvis du satser på å kun forsørge deg med en jobb der nede, så må du mest sansynlig jobbe veldig mye, og for lite penger. Ville funnet ut av slike ting, og hatt en klar plan på dette. Bruk tiden mens du sparer til første turen nedover igjen på å undersøke forskjellig slikt. 

Det er noen skatteregler å passe på ved flytting til et annet land, pass på så du ikke må betale dobbelskatt. Du kan lese litt på denne tråden: https://www.diskusjon.no/topic/1837755-noen-som-vet-om-skatteavtalen-mellom-norge-og-bahamas-er/

Denne artikkelen omtaler imidlertid Bahamas som et skatteparadis: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wP9EoM/verdens-beste-skatteparadis

Så er det jo litt forskjellig informasjon om å reise til Bahamas fra regjeringen, men det har du kanskje lest allerede siden du har vært der før: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_bahamas/id2428963/

Denne artikkelen sier noe om oppholdstillatelse, først sitat fra artikkelen:

Det står en del annen interessant og relevant informasjon i artikkelen også. Hele artikkelen: https://no.talkingofmoney.com/how-much-money-do-you-need-to-retire-in-bahamas

Lykke til! Og du, hvis du gjør dette så lag en blogg eller en side her på forumet og fortell gjerne trinnvis om opplevelsen! 👍

Anonymkode: f9036...144

Wow, tusen takk for at du har sjekket alle disse tingene for meg! Blir helt rørt over at du tok deg tiden til det! Ble litt satt ut av det faktisk. 🥰

Dere andre også, tusen takk for svar! 

Jeg må jo si at mye av det jeg reiser fra er været. Jeg trives ikke når det er kaldt og regn (varmt regn funker), snø, rundt null grader, eller egentlig under 15grader. Ikke liker jeg snø og snøakriviteter heller. Og det at sola så godt som forsvinner fra september til april er så utrolig vanskelig for meg.

Jeg har også endel revmatiske plager som omtrent forsvinner når det er godt og varmt.

Ettersom jeg da ikke føler at jeg har gode nok venner her (føler jeg har vokst fra alle vennene mine og at vi møtes bare fordi vi en gang var gode venner), eller har noe særlig god kontakt med egen familie (vold i hjemmet), så.... jeg føler meg så fremmed her. Nesten som en fange.

Jeg har mer tilfeller med mine utenlandske kollegaer f.eks. De har en mer forståelig måte å kommunisere på. De er åpne, rett frem og ikke så opptatt av fasade. Jeg har kanskje feil venner, men føler de fleste nordmenn er så politisk korrekte, tør ikke si hva de mener (hvor er alle som stemmer Frp?) og ganske overfladiske.  Jeg føler meg så mye mer avslappet sammen med mennesker fra andre kulturer.

Hm... Men så er jeg jo over 35 år, så det er ikke så lett å bare stikke og begynne på nytt et annet sted heller. Jeg har studert i utlandet og følte meg så hjemme der.

Kanskje jeg bare ikke passer inn i Norge? Eller ikke passer sammen med mennesker?

Anonymkode: d0bdd...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...