AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #1 Skrevet 9. november 2020 Jeg begynte for 19 uker siden på antidepressiva. Siden den gang har jeg testet ut 5 forskjellige preparat, brintellix, cipralex, remeron, Wellbutrin og tolvon (skulle brukes sammen med Wellbutrin men ble skikkelig dårlig av de så det ble et engangstilfelle. Når jeg ser tilbake på denne tiden så har disse medikamentene bare forverret alt. Jeg har så langt i fra vært meg selv, jeg er så forvirret at jeg ikke lenger vet hva som et medisinene og hva som er meg. Jeg føler jeg har tappet det helt. Dette har jo da dessverre gått ut over flere relasjoner da jeg har vært helt koko... Liten oppfølging har jeg fått av lege, og jeg synes også det et rart at nedtrappingene har gått på en dag, før jeg har startet på nye.. Er det rart jeg har blitt sprø? Anonymkode: 8de70...813 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #2 Skrevet 9. november 2020 Du må stoppe, det er farlig å bruke slike ting uten noe oppfølging. Jeg vil ikke anbefale det, fikk du en historie om kjemisk ubalanse i hjernen din som skal opprettes igjen med medisiner? Anonymkode: 940eb...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #3 Skrevet 9. november 2020 Les denne boka du: https://bokelskere.no/bok/frakoblet-de-egentlige-aarsakene-til-depresjon-og-de-overraskende-loesningene/556027/ Anonymkode: 940eb...8e6 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #4 Skrevet 9. november 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte for 19 uker siden på antidepressiva. Siden den gang har jeg testet ut 5 forskjellige preparat, brintellix, cipralex, remeron, Wellbutrin og tolvon (skulle brukes sammen med Wellbutrin men ble skikkelig dårlig av de så det ble et engangstilfelle. Når jeg ser tilbake på denne tiden så har disse medikamentene bare forverret alt. Jeg har så langt i fra vært meg selv, jeg er så forvirret at jeg ikke lenger vet hva som et medisinene og hva som er meg. Jeg føler jeg har tappet det helt. Dette har jo da dessverre gått ut over flere relasjoner da jeg har vært helt koko... Liten oppfølging har jeg fått av lege, og jeg synes også det et rart at nedtrappingene har gått på en dag, før jeg har startet på nye.. Er det rart jeg har blitt sprø? Anonymkode: 8de70...813 Herregud, hva slags medisinutdannelse har legen din som er så uprofesjonell??! Jeg har gått på div, og på den ene antidepressivaen fikk jeg beskjed om at effekten ofte ikke kom før 2 mnd etter jeg startet. Det stemte. Da jeg skulle trappe ned brukte vi 2 uker. Du skal også, om jeg ikke husker rett, vente en liten periode med å starte på nytt medikament etter du har trappet ned forrige medikament. På 5 mnd har du vært innom4-5 antidepressiva, det er ikke slik det skal gjøres. Her hadde jeg skiftet fastlege på flekken. Anonymkode: ed738...83c 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Skrevet 9. november 2020 Antidepressiva er djevelens verk (medisinindustriens store melkeku for å være presis) Anonymkode: 82567...141 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #6 Skrevet 9. november 2020 Det virker helt logisk at du har det som du beskriver, og den legen som har gitt seg disse medisinene med så korte prøveperioder burde få en ordentlig reprimande! Man må trappe ordentlig ned, og gi deg god oppfølging når du går helt cold turkey. Man kan få så mange rare bivirkni ger når man starter på slike preparater, og man kan få minst like mange rare bivirk inger når man slutter. Noen (en lege eller psykiater) må ta ansvar og ordne opp i dette, for slik skal du ikke ha det! Sender deg en god klem Anonymkode: fd54c...1f9 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Skrevet 9. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antidepressiva er djevelens verk (medisinindustriens store melkeku for å være presis) Anonymkode: 82567...141 Er uenig der, men det må gjøres riktig samtidig som man har tilgang på samtaleterapi og kompetente fagpersoner. Og de må hjelpe en til å slutte når den tid kommer. Anonymkode: fd54c...1f9 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Skrevet 9. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må stoppe, det er farlig å bruke slike ting uten noe oppfølging. Jeg vil ikke anbefale det, fikk du en historie om kjemisk ubalanse i hjernen din som skal opprettes igjen med medisiner? Anonymkode: 940eb...8e6 Legen min jobber 20%, jeg har jo i det siste reagert på hvor minimal oppfølgingen var. Står på venteliste på et annet legesenter. Nei, gjorde ikke det.. Anonymkode: 8de70...813
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Skrevet 9. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud, hva slags medisinutdannelse har legen din som er så uprofesjonell??! Jeg har gått på div, og på den ene antidepressivaen fikk jeg beskjed om at effekten ofte ikke kom før 2 mnd etter jeg startet. Det stemte. Da jeg skulle trappe ned brukte vi 2 uker. Du skal også, om jeg ikke husker rett, vente en liten periode med å starte på nytt medikament etter du har trappet ned forrige medikament. På 5 mnd har du vært innom4-5 antidepressiva, det er ikke slik det skal gjøres. Her hadde jeg skiftet fastlege på flekken. Anonymkode: ed738...83c Ja det kan du si.. Jeg har satt meg på venteliste, det tar jo sin tid. Anonymkode: 8de70...813
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Skrevet 9. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker helt logisk at du har det som du beskriver, og den legen som har gitt seg disse medisinene med så korte prøveperioder burde få en ordentlig reprimande! Man må trappe ordentlig ned, og gi deg god oppfølging når du går helt cold turkey. Man kan få så mange rare bivirkni ger når man starter på slike preparater, og man kan få minst like mange rare bivirk inger når man slutter. Noen (en lege eller psykiater) må ta ansvar og ordne opp i dette, for slik skal du ikke ha det! Sender deg en god klem Anonymkode: fd54c...1f9 Takk for fin, støttende melding. Har kanskje en overlege på dps som kan hjelpe meg ila uken. Håper iallefall det! Anonymkode: 8de70...813
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 Hvis depresjonen er så alvorlig at du trenger medisiner, burde du jo blitt henvist til dps? Medisiner kan være en god krykke, og av og til må man prøve ut litt forskjellige. Men ikke 5stk på 19 uker! Man må jo gi de litt tid til å virke/kroppen må venne seg til de, før man bytter de ut. Krev en henvisning til psykisk helsehjelp! De er også flinkere med medisinering og oppfølging. Anonymkode: 61b9c...cfe
Gjest Wilma89 Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 Jeg er ikke lege, men dette høres ikke bra ut. Går selv på cipralex. Trappet sakte opp og fikk beskjed om at vi ikke visste virkningen før det har gått to månender. Nå har jeg gått på det i såpass mange år at jeg har prøvd å trappe ned. Det skal også gjøres sakte, og over tid! Les deg opp på seponeringssyndrom. Jeg har vært veldig plaget av dette, selv om jeg har trappet ned aldri så sakte. Å bare slutte fra en dag til en annen, kan jeg tenke meg er et helvete!
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis depresjonen er så alvorlig at du trenger medisiner, burde du jo blitt henvist til dps? Medisiner kan være en god krykke, og av og til må man prøve ut litt forskjellige. Men ikke 5stk på 19 uker! Man må jo gi de litt tid til å virke/kroppen må venne seg til de, før man bytter de ut. Krev en henvisning til psykisk helsehjelp! De er også flinkere med medisinering og oppfølging. Anonymkode: 61b9c...cfe Det har jeg også blitt, men det har jo tatt sin tid. Skal i første møte med behandler på onsdag. Jeg har hatt en del uheldige bivirkninger, det skal sies og har vært årsakene til jeg har byttet. Men hva som er hva er jo umulig å vite når det er over en så kort periode Anonymkode: 8de70...813
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte for 19 uker siden på antidepressiva. Siden den gang har jeg testet ut 5 forskjellige preparat, brintellix, cipralex, remeron, Wellbutrin og tolvon (skulle brukes sammen med Wellbutrin men ble skikkelig dårlig av de så det ble et engangstilfelle. Når jeg ser tilbake på denne tiden så har disse medikamentene bare forverret alt. Jeg har så langt i fra vært meg selv, jeg er så forvirret at jeg ikke lenger vet hva som et medisinene og hva som er meg. Jeg føler jeg har tappet det helt. Dette har jo da dessverre gått ut over flere relasjoner da jeg har vært helt koko... Liten oppfølging har jeg fått av lege, og jeg synes også det et rart at nedtrappingene har gått på en dag, før jeg har startet på nye.. Er det rart jeg har blitt sprø? Anonymkode: 8de70...813 La meg gjette, du har fler enn 1 diagnose? Anonymkode: 62cac...809
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 28 minutter siden, Wilma89 skrev: Jeg er ikke lege, men dette høres ikke bra ut. Går selv på cipralex. Trappet sakte opp og fikk beskjed om at vi ikke visste virkningen før det har gått to månender. Nå har jeg gått på det i såpass mange år at jeg har prøvd å trappe ned. Det skal også gjøres sakte, og over tid! Les deg opp på seponeringssyndrom. Jeg har vært veldig plaget av dette, selv om jeg har trappet ned aldri så sakte. Å bare slutte fra en dag til en annen, kan jeg tenke meg er et helvete! Cipralex var det andre preparatet jeg prøvde, der hadde jeg ca 16 negative bivirkninger. Det er jo det som egentlig har vært problemet med det meste, men som du sier så er det nok gjort på en helsprø måte.. Takk, det skal jeg gjøre Anonymkode: 8de70...813
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #16 Skrevet 9. november 2020 Antidepressiva skal ikke lekes med på denne måten. Det må skje under profesjonell oppfølgning! Cipralex var for meg et reinspikket helvete. Anonymkode: a10ca...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #17 Skrevet 9. november 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for fin, støttende melding. Har kanskje en overlege på dps som kan hjelpe meg ila uken. Håper iallefall det! Anonymkode: 8de70...813 All min medlidenhet. Har selv måtte bråseponere på flere medisiner fordi kroppen ikke ville ha de. Men må ha medisiner. Det er en lang prosess og finne rett medikament. Noen startsbivirkninger har de fleste, men de går over. Og det tar tid før man finner rett medisin og rett dose. Så håper en psykriater kan gi deg rette medisiner og rette doser. Og fornuftige opptrappingen og nedtrappinger. Du bør også når du har det bedre, melde din lege inn. For slik gjør man ikke. Anonymkode: 9bbaa...e4e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #18 Skrevet 9. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: All min medlidenhet. Har selv måtte bråseponere på flere medisiner fordi kroppen ikke ville ha de. Men må ha medisiner. Det er en lang prosess og finne rett medikament. Noen startsbivirkninger har de fleste, men de går over. Og det tar tid før man finner rett medisin og rett dose. Så håper en psykriater kan gi deg rette medisiner og rette doser. Og fornuftige opptrappingen og nedtrappinger. Du bør også når du har det bedre, melde din lege inn. For slik gjør man ikke. Anonymkode: 9bbaa...e4e Nesten sånn jeg har fått skrekken for medisiner, har heller føltes ut som gift... Jeg må nok ha en god prat om dette og hva som har skjedd om jeg skal prøve igjen. Hvor melder man en lege? Anonymkode: 8de70...813
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #19 Skrevet 9. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nesten sånn jeg har fått skrekken for medisiner, har heller føltes ut som gift... Jeg må nok ha en god prat om dette og hva som har skjedd om jeg skal prøve igjen. Hvor melder man en lege? Anonymkode: 8de70...813 Var akkurat du er nå i august. Trodde jeg var ødelagt da kroppen fikk alt av bivirkninger. Hadde så en pause før vi starter på nye medisiner ( er bipolar som må ha medisiner for å fungere i hverdagen). Og nå, midt i opptrapping av siste type medisin så har bivirkningene vart kun 1 uke og ikke så ille. Så viktig å ha en lege som vet hva de driver med. Og det finnes håp altså. Pasientklagenemda er stedet du melder i fra. Anonymkode: 9bbaa...e4e
Linka2 Skrevet 9. november 2020 #20 Skrevet 9. november 2020 (endret) Mennesker trenger tilhørighet. At noen trenger dem. Å kjenne seg nyttige. Håper samtalen med psykiater på DPS vil hjelpe deg når den tid kommer. Sender gode tanker. Endret 21. november 2020 av Linka2 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå