AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #21 Skrevet 10. november 2020 Vi har en datter som fikk diagnosen når hun var 10 år. Hun hadde store problemer med å like brødet i starten, men nå liker hun de fleste brødene. Vi er alltid på tilbudssiden i bursdagsbesøk, men synes folk er flinke til å tilrettelegge. Det vanskeligste i starten er nok å forklare de hvor alvorlig de må ta det- at de bruker ren slikkepott f.eks. Nå er hun 14, og alle vennene vet hva de må gjøre- så nå ordner hun opp selv. Vi pleier å sende med frokostblanding på overnatting, slik at det ikke blir noe styr med frokost (som kanskje er det vanskeligste måltidet å ha glutenfritt). Vi tilrettelegger så godt vi kan- sånn at cøliakien aldri skal begrense hun. På ferie på en liten øy i Hellas hadde vi med endel vakumpakket brødmat og mel fordi der fikk vi ikke tak i noe glutenfri mat (som ikke var naturlig glutenfritt). På restauranter snakket jeg gjerne med kokken - slik at vi alltid var sikker på at det var trygt. I Italia derimot er det fantastisk - og mye bedre enn hjemme. Vi er også opptatt av å ikke synes så synd på hun, men er heller opptatt av å finne løsninger. Det er en overgang, og man blir tvunget til å ta hensyn til det hver eneste dag. Men alt blir en vane! Anonymkode: 39611...fe3 2
Vera Vinge Skrevet 10. november 2020 #22 Skrevet 10. november 2020 Enig i det som skrives her. Jeg lagde også et eget skriv til barnehage og Sfo om hva barnet typisk ikke kan og kan spise, hvor jeg også beskrev kort hva cøliaki er og hvorfor det er viktig å spise strengt glutenfritt, hvorfor det er viktig å unngå smitte osv. Og alltid sende melding i forkant av bursdager, noen dager før. Jeg pleier å spørre hva de planlegger å servere så jeg kan tilpasse hva jeg sender med. Pølser pleier å være glutenfrie (dvs jeg spør hvilket merke eller ber dem sende ingredienslista, for sikkerhets skyld). Da pleier jeg å sende med noen sånne små glutenfrie tortillalefser som kan brukes som lompe. Og så tilbyr jeg meg å ta med kake i en boks, men har også bare spurt hva de baker. Mange baker uansett ferdig sjokoladekake fra Toro, og den er uansett glutenfri. Bare vær obs på at enkelte typer kakepynt kan ha gluten i seg. Og så ber jeg barnet vente med å spise godteriet i godtepose til han blir hentet, så vi kan sjekke. Mye er glutenfritt, men så har plutselig smarties gluten, og sjokolader med kjeks eller crunch, og en del lakris. Jeg syns omleggingen til glutenfritt kosthold gikk veldig bra, og vi fokuserte også mye på hva han faktisk kan spise. Den største utfordringen har vært bursdager og det å være med noen hjem. Med vennebesøk har jeg enten sendt med en ekstra matpakke, eller tipset om hva som kan spises. Middagsmat er jo egentlig lett å lage glutenfritt om man bare er obs. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #23 Skrevet 10. november 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Meld dere inn i NCF. Hvor gammelt er barnet? Vår spiser et grovt brød som heter "spirebrød", fra meny, frossent og oppskåret. Vår tåler ikke glutenfri hvetestivelse heller, så vi sender med i bursdager. Folk er villige til å tilpasse og lage Toro sjokoladekake for eksempel, men når barnet ikke tåler det en gang blir det vanskelig. Bor dere i Oslo? Baker Hansen har en del ok ting. Ellers er Peppes glutenfrie pizza trygg, og MacDonalds er bedre enn andre. Mexicana street-marked tacolomper bruker vi som lomper. En del feller som kan være fint å vite at man må unngå: Vanlig sprøstekt løk. Saltstenger er ikke glutenfritt. Ikke Pringles potetgull. Ikke Hubba-bubba teip-rull. Kun noen kinderegg-sjokolader, de ser ganske like ut, men noen har gluten i seg. Vær obs på alt av buljong. Finles alt av godteri. Smarties er ikke glutenfrie. Snakk med skole og sfo jevnlig, der skjer det mye glipper. Send med kjeks og glutenfrie pepperkaker nå mot jul, som lærer kan ha på lur. Anonymkode: d8da2...052 Oisann😳 Det var mange ting jeg ikke ville ha tenkt hadde gluten i seg. Vi sjekker bakpå alt nå for tiden og har fått oss en del overraskelser. Barnet er fem år og vil nok fint tilpasse seg tenker jeg. Det blir deilig å bli bra igjen. NCF var lurt. Jeg skal melde oss inn der. Hvordan fant dere ut at deres barn ikke tåler hvetestivelse? (Eller, jeg kan nok kanskje tenke meg det..🥴😔) Vi har ikke hatt diett på barnet så lenge ennå, så vi har mye å lære. Skal sjekke ut Baker Hansen, og tenker det blir glede i heimen med Peppes og MacDonalds likevel. Visste ikke hvor bra utvalg det faktisk var for tiden. Takk for svar☺️ TS Anonymkode: 1048a...1c5 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #24 Skrevet 10. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi har en datter som fikk diagnosen når hun var 10 år. Hun hadde store problemer med å like brødet i starten, men nå liker hun de fleste brødene. Vi er alltid på tilbudssiden i bursdagsbesøk, men synes folk er flinke til å tilrettelegge. Det vanskeligste i starten er nok å forklare de hvor alvorlig de må ta det- at de bruker ren slikkepott f.eks. Nå er hun 14, og alle vennene vet hva de må gjøre- så nå ordner hun opp selv. Vi pleier å sende med frokostblanding på overnatting, slik at det ikke blir noe styr med frokost (som kanskje er det vanskeligste måltidet å ha glutenfritt). Vi tilrettelegger så godt vi kan- sånn at cøliakien aldri skal begrense hun. På ferie på en liten øy i Hellas hadde vi med endel vakumpakket brødmat og mel fordi der fikk vi ikke tak i noe glutenfri mat (som ikke var naturlig glutenfritt). På restauranter snakket jeg gjerne med kokken - slik at vi alltid var sikker på at det var trygt. I Italia derimot er det fantastisk - og mye bedre enn hjemme. Vi er også opptatt av å ikke synes så synd på hun, men er heller opptatt av å finne løsninger. Det er en overgang, og man blir tvunget til å ta hensyn til det hver eneste dag. Men alt blir en vane! Anonymkode: 39611...fe3 Enig. Vi var heller ikke klar over hvor lite gluten som skal til før man kan bli dårlig. Har kjøpt egen brødrister. Hvordan gjør dere det med vaffeljern? Tørker dere bare av eller har dere eget? Gleder meg til vi kan dra til Italia☺️ (Om en stund..) Enig i at det ikke er synd på barnet. Sånn er livet bare. Det finnes mye verre ting enn cøliaki. Er fortsatt lettet over at det var DET det var. Takk for svar☺️ TS Anonymkode: 1048a...1c5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #25 Skrevet 10. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enig. Vi var heller ikke klar over hvor lite gluten som skal til før man kan bli dårlig. Har kjøpt egen brødrister. Hvordan gjør dere det med vaffeljern? Tørker dere bare av eller har dere eget? Gleder meg til vi kan dra til Italia☺️ (Om en stund..) Enig i at det ikke er synd på barnet. Sånn er livet bare. Det finnes mye verre ting enn cøliaki. Er fortsatt lettet over at det var DET det var. Takk for svar☺️ TS Anonymkode: 1048a...1c5 Vi lager egentlig bare glutenfrie vafler. For å slippe å være redd for å søle med hvetemel, vaske ekstra og lage to av alt så lager vi bare glutenfrie vafler, boller og kaker. Men vi lager vanlig pasta til oss andre, og vi spiser også vanlig brød. Men besteforeldre lager glutenfrie vafler på vaffeljern som blir brukt til å lage vanlige vafler på. De vasker det godt, og de to første glutenfrie vaflene går til noen som tåler gluten😊 Vi har en glutenfri sone og en sone hvor vi har glutenholdig mat på kjøkkenet. På den måten unngår vi å bruke en forurenset skjærefjøl eller kniv. Og ja, gled dere til Italia! Vi bor i Bergen og her har vi ikke noen steder med ferske bakervarer. Så ethvert sted hvor vi kan det synes vi er så gøy! Jeg undersøker alltid før ferier sånn at jeg vet hva vi kan vente oss, og om det er steder vi ikke må gå glipp av. Spania er også supert, om enn ikke like bra som Italia. Synes du har fått mange gode tips her. Jeg er med i «barn med cøliaki», «glutenfri guide i utlandet» og «norsk cøliakiforening forum» på Facebook. Der kan man søke etter ting man lurer på, evt spørre på forumet (selv om tonen på sistnevnte kan være litt vel krass), og man får noen tips. Anonymkode: 39611...fe3 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #26 Skrevet 10. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi lager egentlig bare glutenfrie vafler. For å slippe å være redd for å søle med hvetemel, vaske ekstra og lage to av alt så lager vi bare glutenfrie vafler, boller og kaker. Men vi lager vanlig pasta til oss andre, og vi spiser også vanlig brød. Men besteforeldre lager glutenfrie vafler på vaffeljern som blir brukt til å lage vanlige vafler på. De vasker det godt, og de to første glutenfrie vaflene går til noen som tåler gluten😊 Vi har en glutenfri sone og en sone hvor vi har glutenholdig mat på kjøkkenet. På den måten unngår vi å bruke en forurenset skjærefjøl eller kniv. Og ja, gled dere til Italia! Vi bor i Bergen og her har vi ikke noen steder med ferske bakervarer. Så ethvert sted hvor vi kan det synes vi er så gøy! Jeg undersøker alltid før ferier sånn at jeg vet hva vi kan vente oss, og om det er steder vi ikke må gå glipp av. Spania er også supert, om enn ikke like bra som Italia. Synes du har fått mange gode tips her. Jeg er med i «barn med cøliaki», «glutenfri guide i utlandet» og «norsk cøliakiforening forum» på Facebook. Der kan man søke etter ting man lurer på, evt spørre på forumet (selv om tonen på sistnevnte kan være litt vel krass), og man får noen tips. Anonymkode: 39611...fe3 Jeg fikk mange flere gode og vennlige svar enn jeg hadde våget å håpe på. Skriver sjelden her på kvinneguiden for jeg vet hvor lett man får pekefinger fra noen😅 Tusen tusen hjertelig takk alle sammen. Alle gode tips og triks er lagret. Skal bli med i de gruppene som du foreslo. Det er heldigvis mange å spørre og mye støtte å få ser det ut til.❤️ God kveld☀️ TS Anonymkode: 1048a...1c5 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #27 Skrevet 17. november 2020 Hei igjen dere. Nå har barnet vårt spist glutenfritt i nesten én måned. På lørdag hadde vi et uhell der jeg glemte meg helt bort og ga barnet en vanlig kjeks. Pappaen ba barnet spytte ut med en gang og så gjort. Altså🤦♀️ for en mor... Kvelden etter så vi at magen var oppblåst og vi fikk høre om magevondt igjen. Så, mitt spørsmål er. Hvor stort uhell skal til for at det merkes? Og kan man reagere en hel dag etterpå? (Jeg skal diskutere dette med legen altså, jeg spør dere kun av nysgjerrighet og fordi jeg lurer på deres erfaringer. Dette er altså ikke istedenfor å konsultere fagfolk.) Vennlig hilsen TS Anonymkode: 1048a...1c5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #28 Skrevet 17. november 2020 God dialog med barnehage/skole! ☺️ Når de skal lage mat der, foreslå at alle kan lage noe glutenfritt iblant, sånn at det ikke blir slik at ditt barn alltid må ha «spesialopplegg». Ikke alle bhg/skoler tenker over at ALLE kan spise glutenfritt iblant 😘 De trenger gode forslag fra dere som etterhvert er eksperter 😃👍🏼 Anonymkode: 3e39f...1d3 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #29 Skrevet 17. november 2020 Mange gode tips her. Slenger også med "cøliakiskolen" på Instagram, mange gode tips. Ellers melde seg inn i cøliakiforeningen, finne egne oppskrifter som er laget for glutenfritt mel (ikke bare bytte ut fra andre oppskrifter, blir sjelden en suksess), stekeposer til brødrister om man ikke vil kjøpe egen eller er på besøk, riste glutenfritt brød (smaker mye bedre) og fryse ned og ta opp akkurat mengde man skal ha om mn baker noe sel da gf bakst ofte blir fort tørt. Anonymkode: da8b0...49b 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #30 Skrevet 17. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen dere. Nå har barnet vårt spist glutenfritt i nesten én måned. På lørdag hadde vi et uhell der jeg glemte meg helt bort og ga barnet en vanlig kjeks. Pappaen ba barnet spytte ut med en gang og så gjort. Altså🤦♀️ for en mor... Kvelden etter så vi at magen var oppblåst og vi fikk høre om magevondt igjen. Så, mitt spørsmål er. Hvor stort uhell skal til for at det merkes? Og kan man reagere en hel dag etterpå? (Jeg skal diskutere dette med legen altså, jeg spør dere kun av nysgjerrighet og fordi jeg lurer på deres erfaringer. Dette er altså ikke istedenfor å konsultere fagfolk.) Vennlig hilsen TS Anonymkode: 1048a...1c5 Uff da, men uhell skjer. En bit av en kjeks er mer enn nok til å bli syk av. Selv usynlige smuler vil irritere tarmen og gjøre oss syke (det er derfor man ikke skal bruke samme brødfjøl eller smørboks). Hvor raskt man reagerer og hvor lenge man er syk, varierer fra person til person og også fra gang til gang. Reaksjonen blir verre når det er lenge siden dere kuttet ut gluten og tarmene er blitt "friske". Kanskje dere burde omorganisere kjøkkenet for virkelig å forstå hvilke endringer som må til. Lage en egen del av kjøkkenet hvor glutenholdig mat oppbevares, sånn at du er helt sikker på at du ikke tar feil og at ikke f.eks. hvetemel blåses opp av posen og havner på glutenfri mat. Anonymkode: 32f33...41c 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #31 Skrevet 18. november 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Uff da, men uhell skjer. En bit av en kjeks er mer enn nok til å bli syk av. Selv usynlige smuler vil irritere tarmen og gjøre oss syke (det er derfor man ikke skal bruke samme brødfjøl eller smørboks). Hvor raskt man reagerer og hvor lenge man er syk, varierer fra person til person og også fra gang til gang. Reaksjonen blir verre når det er lenge siden dere kuttet ut gluten og tarmene er blitt "friske". Kanskje dere burde omorganisere kjøkkenet for virkelig å forstå hvilke endringer som må til. Lage en egen del av kjøkkenet hvor glutenholdig mat oppbevares, sånn at du er helt sikker på at du ikke tar feil og at ikke f.eks. hvetemel blåses opp av posen og havner på glutenfri mat. Anonymkode: 32f33...41c Ja, det er jeg helt enig i. Jeg har allerede delt kjøkkenet i soner. Lager matpakkene til barna separat, så jeg ikke skal få smuler med gluten i på maten til den glutenfrie. Forskjellige brødfjøler har vi og også egen brødrister til det glutenfrie. Vi har vært forsiktige. Den glutenfrie maten oppbevarer jeg i et eget skap. Det er derfor jeg er så lei for dette uhellet, og jeg skjønner jo nå hvor raskt det kan gå galt. Vi må jo få endret hele tankemønsteret. 😅Det var lillesøsken som hadde kjeks og da den store spurte om å få smake sa jeg ja, som i refleks. Heldigvis for snar pappa❤️😔. Huff. Tusen takk for svar. TS. Anonymkode: 1048a...1c5 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #32 Skrevet 18. november 2020 Jeg spør av nysgjerrighet og uvitenhet; hvorfor går bare ikke hele familien over til glutenfritt? Det virker enklere for meg som ikke kan noe om det. Er det fordi det er dyrere? Anonymkode: ec516...23d 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #33 Skrevet 18. november 2020 49 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spør av nysgjerrighet og uvitenhet; hvorfor går bare ikke hele familien over til glutenfritt? Det virker enklere for meg som ikke kan noe om det. Er det fordi det er dyrere? Anonymkode: ec516...23d Nå spør du godt😅 enig i at det høres enklere ut. Jeg har tenkt på det. Men, vi er en familie på fem og selv med tilskudd på 1000 i mnd ca, så koster det en del mer. Middager og varmmat lager jeg stort sett glutenfritt til alle. Unntaket er pasta og matpakker. Vi pleide å kjøpe billig 1 kg corn flakes for 9 kroner. Nå koster det 40 for 350 gram🤪 et ferdig glutenfritt brød koster mellom 50-70 kroner. Dette er en av grunnene til at jeg opprettet tråden. Dette er jo fortsatt helt nytt for oss. TS Anonymkode: 1048a...1c5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #34 Skrevet 18. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jeg helt enig i. Jeg har allerede delt kjøkkenet i soner. Lager matpakkene til barna separat, så jeg ikke skal få smuler med gluten i på maten til den glutenfrie. Forskjellige brødfjøler har vi og også egen brødrister til det glutenfrie. Vi har vært forsiktige. Den glutenfrie maten oppbevarer jeg i et eget skap. Det er derfor jeg er så lei for dette uhellet, og jeg skjønner jo nå hvor raskt det kan gå galt. Vi må jo få endret hele tankemønsteret. 😅Det var lillesøsken som hadde kjeks og da den store spurte om å få smake sa jeg ja, som i refleks. Heldigvis for snar pappa❤️😔. Huff. Tusen takk for svar. TS. Anonymkode: 1048a...1c5 Ja, skjønner at det er fort gjort. Men hva om dere bytter om på sånn som dere har organisert kjøkkenskapene nå? Og flytter glutenholdig kjeks, lasagneplater, hvetemel osv. til et eget skap? Tross alt er jo hovedparten av den maten vi har i kjøkkenskapene glutenfri. Ris, kakao, sukker, bakepulver osv. er jo glutenfritt, og man bør være påpasselig med å ikke smitte fra hvetemelsposen over til sukkerposen. Jeg tror at hvis dere flytter den glutenholdige maten til et eget skap, vil det også medføre en mental endring. Fra at glutenfritt er det spesielle, til at det er det som er det vanlige. Tror kanskje også dere burde prøve å legge an til at barna i familien spiser det samme. Barn vil ha det samme som det de ser andre spiser, og synes det er urettferdig hvis de ikke får det samme. Og hvis de spiser det samme er det liten sjanse for at det oppstår uhell igjen. Her er en oppskrift på "hverdagskjeks" som vi ofte baker. Du regulerer enkelt sukkermengden selv. Og så kan man eventuelt velge å pynte på toppen med nøtter, rosiner, bær/syltetøy. https://www.roede.com/oppskrifter/hjemmelagde-havrekjeks Istedetfor hvetemel bruker vi havremel (altså havregryn som vi maler i food processor). Anonymkode: 32f33...41c 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #35 Skrevet 18. november 2020 Mitt barn blir dårlig med magesmerter etter noen timer, smerter, kvalme og diare dagen etter (kvalme og oppkast hvis det var mye), og blek, sliten, sur og uten appetitt i to uker etter et sånt uhell..... Mitt barn tåler ikke smuler, "spor av" eller noe. Jeg har også gjort det samme (at det var jeg som ga noe lite med gluten i), og mormoren også. Trøst deg med at nå vet dere hvor fort gjort det er, og at man ikke kan stole på noen/seg selv en gang og derfor må dobbeltsjekke ALT alltid. Dere vil få gode rutiner etterhvert, mitt råd er å ha gluteninnholdig mat for seg selv, at det er den som er unntaket (selvom det er det dere har mest av) det bør være den maten som står adskilt i eget skap og egne skuffer og som man skal behandle særskilt. En (dårlig) trøst er også at når barnet blir syk sånn, så merker hun det selv og vil ønske selv å unngå det. Kjipt, men viktig når de blir eldre. Anonymkode: d8da2...052 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #36 Skrevet 18. november 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Mitt barn blir dårlig med magesmerter etter noen timer, smerter, kvalme og diare dagen etter (kvalme og oppkast hvis det var mye), og blek, sliten, sur og uten appetitt i to uker etter et sånt uhell..... Mitt barn tåler ikke smuler, "spor av" eller noe. Jeg har også gjort det samme (at det var jeg som ga noe lite med gluten i), og mormoren også. Trøst deg med at nå vet dere hvor fort gjort det er, og at man ikke kan stole på noen/seg selv en gang og derfor må dobbeltsjekke ALT alltid. Dere vil få gode rutiner etterhvert, mitt råd er å ha gluteninnholdig mat for seg selv, at det er den som er unntaket (selvom det er det dere har mest av) det bør være den maten som står adskilt i eget skap og egne skuffer og som man skal behandle særskilt. En (dårlig) trøst er også at når barnet blir syk sånn, så merker hun det selv og vil ønske selv å unngå det. Kjipt, men viktig når de blir eldre. Anonymkode: d8da2...052 Takk for oppmuntrende og trøstende ord❤️ å dele inn kjøkkenet som du forslår var lurt👍 TS Anonymkode: 1048a...1c5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #37 Skrevet 19. november 2020 Det er nok litt individuelt hvor syk man merker at man blir når man får i seg gluten. Jeg kan reagere veldig sterkt med oppkast og diaré, eller ikke reagere i det hele tatt, nå som jeg er voksen. Folk har også veldig forskjellige symptomer, noen kan faktisk bli sinnsyke – altså få personlighetsforstyrrelser, mens andre får oppblåst mage, vondt i magen osv. Jeg ble diagnostisert fordi jeg ble sykelig undervektig i tidlig tenårene. Legen trodde jeg hadde anoreksi eller bulimi, men mamma sto heldigvis på krava og kunne forsikre om at jeg spiste som en hest og ikke kvittet meg med det etterpå. Jeg tok bare ikke til meg næring siden tarmtottene var helt borte. Men tarmene blir jo påvirket uansett om du merker det eller ikke – så separate soner på kjøkkenet og rene redskaper er viktig Når man kan reise på ferier igjen, vil jeg tipse om å bruke reisekort for å forsikre om at restaurantene tar det på alvor! Kommer veldig an på hvor i verden man, hvor seriøst det blir tatt er min erfaring. I Paris har jeg feks flere ganger blitt nektet servering på fine restauranter fordi kokken ikke vil endre på en rett. Og når det bare er 2-3 retter å velge mellom har det ikke vært noe jeg kunne spise. Men det er heldigvis sjelden, og sikkert bare noe for pompøse franske kokker Men kortene er hvertfall fine å laste ned/skrive ut på riktig språk før avreise! https://www.celiactravel.com/cards/ Anonymkode: 4197b...1bb
Tbilisi Skrevet 19. november 2020 #38 Skrevet 19. november 2020 Anbefaler sterkt å bake brød selv.. de man får kjøpt er proppa full av både mais og sukker. Særlig Fria. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #39 Skrevet 24. januar 2021 Hei alle dere som ga oss gode tips. Vi har bakt oss gjennom mange oppskrifter og funnet frem til noen rundstykker som likes godt. Jeg baker en stor porsjon søndager og fryser ned for uka. Skjærer opp før de fryses og smører dem bare frosne og så tiner de i matpakka. Tortilla som lomper funker veldig godt☺️ Har også funnet enda et svar til den som lurte på hvorfor ikke alle bare går over til glutenfritt. Vi har flere barn og de skal nå også testes. Legen sa at vi ikke måtte frarøve dem muligheten til å få en diagnose de kanskje burde ha. Og det er jo sant. Jeg har meldt oss inn i NCF og gruppa på Facebook. Sistnevnte har jeg dog ikke turt å skrive noe i for jeg ser det er litt ufine tilbakemeldinger der i blant. Til sist et hjertesukk. Etter nesten tre måneder med glutenfri diett, og uten flere uhell (som vi vet om) har barnet fortsatt jevnlig vondt i magen😔. vennlig hilsen TS Anonymkode: 1048a...1c5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #40 Skrevet 24. januar 2021 Det kan nok ta tid før tarmene fungerer ordentlig. Vi fikk tips fra legen på Haukeland om å kjøre laktosefritt i starten- så vi gjorde det de første 6 mnd ca. Grunnen er at tarmtotter som er «nedslipt» takler laktose dårlig. Om dere ikke har prøvd det kan det være en midletidig løsning. Når tarmene igjen er bra så kan man gå tilbake til vanlig melk. Det er ikke så vanskelig å spise laktosefritt- kjøp laktosefri melk, yoghurt og rømme. Vanlig ost kan hun fremdeles spise, men hold hun unna brunost og prim (som har enorme mengder laktose). Vi har to barn med cøliaki og ett barn uten. Vi lever ikke helt glutenfritt (både pga smak og økonomi). Det går fint- 6 åringen spør automatisk om det er glutenfritt om det er matvarer han ikke er kjent med- så etterhvert vil nok datteren din selv tenke på det. 14 åringen vår ordner også opp selv- og vennene hennes tar hensyn når hun er hos de. Anonymkode: 39611...fe3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå