Gå til innhold

Gå fra drivstoff til elektrisk - alt det praktiske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Klagenfurt skrev:

I tillegg kommer du til å bremse mye mindre fordi motoren regenererer,

Det der skjønte jeg ikke noe av. 
 

Men takk for svar angående det andre du skrev. 👍

Anonymkode: 4abe5...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 11/11/2020 at 11:18 PM, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hva du betalte for å få installert laderen? Regner med problemene her kan stå i kø både i sikringsskapet, fra døra ut og ned til der vi parkerer, og det faktum at vi ikke har garasje. Så da må vi kanskje grave ned kabelen i hagen og lage et lite "hus" eller noe til laderen...??

Noen som vil fortelle hva de betalte med "litt ekstra-problematikk"?

Anonymkode: e3aa4...324

Vi betalte ca 20000 for 2. En på veggen og en i garasjen.

Anonymkode: 4317d...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der skjønte jeg ikke noe av. 
 

Men takk for svar angående det andre du skrev. 👍

Anonymkode: 4abe5...01f

Elbiler fungerer sånn at de bremser av seg selv når du slipper opp gassen for å lage ny strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Klarer du ikke å planlegge såpass, at du har strøm nok til du skal hjem igjen? Og det skal verten gi bort strøm for? Nei vet du hva, har du valgt slik kjøretøy får du versgo finne deg i å få et nei til lading! Og det er helt ærlig sagt!

Anonymkode: 9e6f7...be9

En del litt eldre elbiler, som første generasjons e-Golf og eldre Leaf kommer kanskje rundt 100-130km på vinterstid. Så av og til kan det være betryggende å kunne lade litt hos de man er på besøk hos. Rene strømkostnader for besøket kan kanskje strekke seg opp til 3kr/timen vinterstid, inkludert nettleie. Virker litt smålig å blankt nekte denslags. Må gjesten ha med seg egen saus til middagen også? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, newman01 skrev:

En del litt eldre elbiler, som første generasjons e-Golf og eldre Leaf kommer kanskje rundt 100-130km på vinterstid. Så av og til kan det være betryggende å kunne lade litt hos de man er på besøk hos. Rene strømkostnader for besøket kan kanskje strekke seg opp til 3kr/timen vinterstid, inkludert nettleie. Virker litt smålig å blankt nekte denslags. Må gjesten ha med seg egen saus til middagen også? 

Det siste har ikke noe med saken å gjøre! 
Du er kun ute etter å snylte, og få gratis. Kunne ikke falt meg inn, å kjøre bort på besøk og spørre etter bensin/diesel, for å komme meg hjem igjen. Såpass klarer jeg å planlegge.

Anonymkode: 9e6f7...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det siste har ikke noe med saken å gjøre! 
Du er kun ute etter å snylte, og få gratis. Kunne ikke falt meg inn, å kjøre bort på besøk og spørre etter bensin/diesel, for å komme meg hjem igjen. Såpass klarer jeg å planlegge.

Anonymkode: 9e6f7...be9

Vet du hvor lite det koster å lade en elbil?

Anonymkode: 1cb64...049

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvor lite det koster å lade en elbil?

Anonymkode: 1cb64...049

Mye eller lite har ikke noe som helst å si, det er prinsippet! Man må da kunne klare å beregne tid for lading når man er på tur til og fra? Er det virkelig så vanskelig? Og hva gjør du om det er 4-5 elbiler som vil ha samtidig? Da er det vel kritisk for en sikring eller to, tror du ikke det?

Anonymkode: 9e6f7...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mye eller lite har ikke noe som helst å si, det er prinsippet! Man må da kunne klare å beregne tid for lading når man er på tur til og fra? Er det virkelig så vanskelig? Og hva gjør du om det er 4-5 elbiler som vil ha samtidig? Da er det vel kritisk for en sikring eller to, tror du ikke det?

Anonymkode: 9e6f7...be9

Joda, det kan selvfølgelig være litt problematisk om du plutselig skulle få besøk av 5 gamle elbiler med dårlig batterikapasitet samtidig der alle trenger akutt strøm for å i det hele tatt komme seg vekk fra tomta di. Men mange synes det er greit å lade litt mens man sitter og skravler og spiser middag fremfor å måtte sitte utafor en bensinstasjon i 40 minutter etter at selskapet er avsluttet for å lade opp bilen, kun fordi verten har en absurd avsmak for elbiler, og rir prinsippene så hardt at selv MDG blir irriterte... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt Tesla i to år, og har nesten ikke ladet hjemme. Jeg lader gratis på jobb, og på langtur lader vi gratis på hurtigladere. På hytta har vi ikke lader, men må reise inn til nærmeste by og benytte vanlig lader der. Det er litt upraktisk, men gir oss det vi trenger frem til vi kommer på hurtiglader neste gang. 

Anonymkode: a2912...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, newman01 skrev:

Joda, det kan selvfølgelig være litt problematisk om du plutselig skulle få besøk av 5 gamle elbiler med dårlig batterikapasitet samtidig der alle trenger akutt strøm for å i det hele tatt komme seg vekk fra tomta di. Men mange synes det er greit å lade litt mens man sitter og skravler og spiser middag fremfor å måtte sitte utafor en bensinstasjon i 40 minutter etter at selskapet er avsluttet for å lade opp bilen, kun fordi verten har en absurd avsmak for elbiler, og rir prinsippene så hardt at selv MDG blir irriterte... 

 

Husk at det er ditt valg å kjøpe noe som ikke rekker helt fram, ikke mitt.

Anonymkode: 9e6f7...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye eller lite har ikke noe som helst å si, det er prinsippet! Man må da kunne klare å beregne tid for lading når man er på tur til og fra? Er det virkelig så vanskelig? Og hva gjør du om det er 4-5 elbiler som vil ha samtidig? Da er det vel kritisk for en sikring eller to, tror du ikke det?

Anonymkode: 9e6f7...be9

Ja, prinsippet er viktig. Å få lov å nødlade hos noen. Jeg har aldri vært i nærheten av å gå tom for strøm selv, jeg er heldig og har en bil med god rekkevidde. Men jeg hadde aldri nektet noen å lade hos meg hvis de trengte det mens de var på besøk. Hadde du? Det syns jeg er smålig av deg :) Man kan være uheldig vet du. Plutselig måtte hente noen som trenger det, kjøre noen på legevakta, eller at det plutselig ble kaldt. Ting kan skje, alt i livet kan ikke planlegges.

Har du besøk av 4-5 husstander nå? Hm. Tror du må revurdere litt i disse tider. Jeg tviler også svært mye på at 4-5 elbiler sliter med å komme seg hjem samtidig. Da får de lade på omgang, eller hva? 

Jeg har blitt tilbudt lading hos venner uten å spørre om det, bare fordi de HAR en lader til elbil i huset. Har takket nei hver gang, men det er godt å se at hyggelige mennesker finnes. Ingen vi kjenner kjører elektrisk, men om de bytter skal de selvsagt få lade mens de er hos oss hvis de spør. 

Anonymkode: 1cb64...049

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, -jk- skrev:

Så lenge du monterer opp ladestasjoner med type 2 uttak (ikke med fast kabel) kan du gjøre dette på forhånd da disse kan brukes til alle elbiler. Ladestasjoner med fast kabel passer ikke til alle elbiler da det finnes to forskjeliige plugger på bilsiden. Med type 2 uttak bruker man en løs kabel i tillegg, disse følger normalt med bilen.

Jeg valgte selv fast type 2 kabel og angrer ikke i det hele tatt. Deilig bare "å fylle" som vanlig uten å måtte koble til ledning hele tiden.

Har hatt elbil i fire år og neste er antakelig en med type 2 kontakt det også. Om jeg må bytte om noen år er det helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Illuminatum skrev:

Jeg valgte selv fast type 2 kabel og angrer ikke i det hele tatt. Deilig bare "å fylle" som vanlig uten å måtte koble til ledning hele tiden.

Har hatt elbil i fire år og neste er antakelig en med type 2 kontakt det også. Om jeg må bytte om noen år er det helt greit. 

Du kan da ha en ledning hengende fast i en ladestasjon med type 2 uttak hele tiden også. Forskjellen er at du kan bytte kabel enkelt selv om det:

- Kommer en elbil med type 1 kontakt på besøk
- Kabelen blir utslitt/ødelagt
- Du innimellom har bruk for lengre kabel

For eksempel. Kabler er "forbruksvare", de varer ikke evig. En ladestasjon vil nok kunne vare mye lengre enn en kabel, da er det greit å enkelt kunne bytte kabelen uten å handle dyre reservedeler og tilkalle elektriker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.11.2020 den 22.19, AnonymBruker skrev:

Om ti-tyve år så vil jo sannsynligvis fossiler være forbudt. Så ville ikke være så bekymret for det.

Dessuten hvis du skal bli boende i 10-20 år så har du veldig mange år å skrive ned investeringen til lader på.

Anonymkode: 7be4c...647

kan du utdype denne? forbud? er det ikke et MÅL? altså med mest mulige elbiler😳

Anonymkode: 4c43b...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...