AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #21 Del Skrevet 11. november 2020 24 minutter siden, newman01 skrev: Helt til du skal til Danmark og innser at det koster 6DKK pr kWh å lade elbilen (ikke Tesla)... https://webshop.clever.dk/webshop/sms-opladning-40-kwh/c-24/p-790 Som sagt.. Som bileier er verdien av ladenettverket til Tesla svært stor. I fjor var jeg på langtur til Alicante. Hadde 0 problem med hurtiglading og strømmen var billig hele veien. (I mitt tilfelle gratis ettersom jeg har en eldre tesla med gratis supercharger) Anonymkode: 7be4c...647 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #22 Del Skrevet 11. november 2020 Sjekk grupper på fb for de ulike biltyper du vurderer. Også Norsk Elbilforening. Jeg prøvdekjørte 4 forskjellige før jeg kjøpte. Jeg måtte legge opp helt ny kurs og "rad" i sikringsskapet så det kostet litt ekstra. Har lader i innkjørselen. Husk at rekkevidden synker med ca 30% om vinteren. Jeg kjører tur/retur jobb 7 mil og har på sommerstid en rekkevidde på 30 mil. Elbil er den eneste bilen her i husstanden og jeg har aldri angret på kjøpet. Anonymkode: adc93...580 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #23 Del Skrevet 11. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk grupper på fb for de ulike biltyper du vurderer. Også Norsk Elbilforening. Jeg prøvdekjørte 4 forskjellige før jeg kjøpte. Jeg måtte legge opp helt ny kurs og "rad" i sikringsskapet så det kostet litt ekstra. Har lader i innkjørselen. Husk at rekkevidden synker med ca 30% om vinteren. Jeg kjører tur/retur jobb 7 mil og har på sommerstid en rekkevidde på 30 mil. Elbil er den eneste bilen her i husstanden og jeg har aldri angret på kjøpet. Anonymkode: adc93...580 Kan jeg spørre hva du betalte for å få installert laderen? Regner med problemene her kan stå i kø både i sikringsskapet, fra døra ut og ned til der vi parkerer, og det faktum at vi ikke har garasje. Så da må vi kanskje grave ned kabelen i hagen og lage et lite "hus" eller noe til laderen...?? Noen som vil fortelle hva de betalte med "litt ekstra-problematikk"? Anonymkode: e3aa4...324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 12. november 2020 #24 Del Skrevet 12. november 2020 Easee er ganske praktisk lader. Den er IP54-sertifisert, så den kan du henge på en vegg, en stolpe, eller som en hytteeier med hytte på fjellet med masse snø: på et tre i en liten trekasse. Sistnevnte er ikke påkrevd, men dersom det er fare for at ladeboksen snør ned kan det være greit å beskytte den litt Grave ned kabel kan være lurt. Grøft kan du grave selv, så det koster ikke noe mer enn en sår rygg Prismessig ligger det ofte på 12500-15000 for installasjon, da inkludert ladeboks, ny kurs fra sikringsskapet og en 32A sikring, en passe antall meter kabling og kjøring og boring i trevegg. Noe tillegg for boring i mur. Mangler du jordfeilbryter blir det rundt 2000kr ekstra for den 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babbla Skrevet 12. november 2020 #25 Del Skrevet 12. november 2020 Jeg synes ikke det var så mye pes å gå fra fossil til elektrisk, men det krevde hjelp fra elektriker og kostet noen kroner. Vi har en Leaf og en Tesla. Har en standard lader til Leafen, en som alle typer kan lade på, mens vi også har en Tesla-lader. I hovedsak fordi mannen mente Tesla lader mer effektivt på en Tesla-lader.. Opplever at kostnadene til drift har gått veldig ned, så verdt investeringen i laderne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmartine Skrevet 12. november 2020 #26 Del Skrevet 12. november 2020 Storfornøyd med min audi e-tron! har defa lader med 32A Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #27 Del Skrevet 12. november 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hva du betalte for å få installert laderen? Regner med problemene her kan stå i kø både i sikringsskapet, fra døra ut og ned til der vi parkerer, og det faktum at vi ikke har garasje. Så da må vi kanskje grave ned kabelen i hagen og lage et lite "hus" eller noe til laderen...?? Noen som vil fortelle hva de betalte med "litt ekstra-problematikk"? Anonymkode: e3aa4...324 Jeg mener jeg betalte 7000 for selve laderen. Var på tilbud fra Elektroimportøren. Min er fra Centech. I tillegg så betalte jeg 12000 kr til elektriker. Ekstra her pga endring i en utekontakten samt at han måtte legge opp en ny rad i sikringsskapet da det var helt fullt. Jeg lader 2 ganger i uka på sommeren og 3 ganger på vinteren. Du får litt rekkeviddeangst 😉 I juli så var det totale strømforbruket på under 100 kr og da jobbet jeg hele juli. Ikke inkl. nettleie. Anonymkode: adc93...580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2020 #28 Del Skrevet 12. november 2020 Jeg har kjørt elektrisk siden 2014 og aldri sett meg tilbake. Lading blir en vanesak, og alle biler trenger jo påfyll av et eller annet. Største utfordringen er at motorbremsen er så god at du glemmer å bruke bremsene. Rustne bremser er dyrt. Anonymkode: d5752...618 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2020 #29 Del Skrevet 13. november 2020 Det er fryktelig mye enklere enn du skulle tro. I starten kan du lade på normal stikkontant, hvis den er på egen krets og har litt lavere volt (tror jeg det heter). Du kan få elektiker til å montere hjemmelader. Tenk så greit å IKKE måtte dra til bensinstasjon for å fylle bensin, men alltid ha drivstoffet hjemme Kan anbefale Tesla. Fordelen er at du kan bruke ALLE ladestasjoner, ikke bare de som ikke er Tesla. Er vi på langtur stopper vi på hurtiglader, går på toalett på bensinstasjon og spiser kanskje noe der kjapt, og innen den tid (20 min maks) har vi nok til å komme oss i mål. Anonymkode: 1cb64...049 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 13. november 2020 #30 Del Skrevet 13. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: I starten kan du lade på normal stikkontant, hvis den er på egen krets og har litt lavere volt (tror jeg det heter). Nei, det kan du ikke. Slutt å spre livsfarlig feilinformasjon. Dette er kravene om du skal bruke "normal stikkontant", som kalles schuko-kontakt: Dedikert kurs Maks 10 A sikring Jordfeilbryter type B Overspenningsvern (Hele veien) Kilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 13. november 2020 #31 Del Skrevet 13. november 2020 2 hours ago, Klagenfurt said: Nei, det kan du ikke. Slutt å spre livsfarlig feilinformasjon. Dette er kravene om du skal bruke "normal stikkontant", som kalles schuko-kontakt: Dedikert kurs Maks 10 A sikring Jordfeilbryter type B Overspenningsvern (Hele veien) Kilde Det heter seg at man skal gjøre som du skriver dersom man skal lade slik på "permanent" basis. Tror du blir en upopulær vert om du nekter besøkende å nødlade litt i ny og ne. Alle nye biler sperrer seg selv på 6-10A uansett når man lader med slike kladder. Om man lader en uke eller to mens man venter på elektrikeren er ikke særlig krise. Det er ikke alltid man veit helt hvor det er mest praktisk å montere veggboksen før bilen faktisk er levert. Å montere tre stk bare i tilfelle man er usikker på om man skal parkere med snuta inn eller ut i garasjen blir tullete 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 14. november 2020 #32 Del Skrevet 14. november 2020 Ryddet for avsporinger. Edie, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 14. november 2020 #33 Del Skrevet 14. november 2020 På 13.11.2020 den 16.17, newman01 skrev: Tror du blir en upopulær vert om du nekter besøkende å nødlade litt i ny og ne. Jeg tror også man blir en upopulær gjest om man spør om bensinpenger hver gang man går på besøk 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 16. november 2020 #34 Del Skrevet 16. november 2020 On 11/14/2020 at 5:12 PM, Klagenfurt said: Jeg tror også man blir en upopulær gjest om man spør om bensinpenger hver gang man går på besøk 😉 Da er det godt at jeg antagelig ikke kjenner deg, og slipper å dra på besøk til deg og måtte spørre naboen din om å låne en stikkontakt så jeg kan kjøre hjem etter besøk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #35 Del Skrevet 16. november 2020 Jeg har aldri kjørt elektrisk bil før, kun kjørt fossilbiler. Er det noe annerledes ved selve kjøringen? Noe spesielt man må tenke på? Anonymkode: 4abe5...01f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. november 2020 #36 Del Skrevet 16. november 2020 1 time siden, newman01 skrev: Da er det godt at jeg antagelig ikke kjenner deg, og slipper å dra på besøk til deg og måtte spørre naboen din om å låne en stikkontakt så jeg kan kjøre hjem etter besøk. Whoosh sa det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. november 2020 #37 Del Skrevet 16. november 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri kjørt elektrisk bil før, kun kjørt fossilbiler. Er det noe annerledes ved selve kjøringen? Noe spesielt man må tenke på? Anonymkode: 4abe5...01f Egentlig ikke, det er særdeles behagelig, spesielt i by- og køkjøring. Det som kanskje er viktigst å påpeke er akselerasjonen, for momentet er konstant. Ser veldig mange med elbil som spinner på vinterstid fordi de trykker inn gasspedalen for hardt. I tillegg har jeg sett veldig mange Teslaer der sjåføren undervurderer motorkraften opp i mot vekta på bilen; folk som har skullet skifte fil og kaste seg inn i luker på motorveien har fått sleng på bilen fordi de trykker klampen i bånn, og i de heftigere Teslaene er det MYE krefter for en som er vant med å kjøre dieselmotor på 100HK. I tillegg kommer du til å bremse mye mindre fordi motoren regenererer, så du må følge litt med på skivene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #38 Del Skrevet 16. november 2020 3 timer siden, newman01 skrev: Da er det godt at jeg antagelig ikke kjenner deg, og slipper å dra på besøk til deg og måtte spørre naboen din om å låne en stikkontakt så jeg kan kjøre hjem etter besøk. Klarer du ikke å planlegge såpass, at du har strøm nok til du skal hjem igjen? Og det skal verten gi bort strøm for? Nei vet du hva, har du valgt slik kjøretøy får du versgo finne deg i å få et nei til lading! Og det er helt ærlig sagt! Anonymkode: 9e6f7...be9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #39 Del Skrevet 16. november 2020 Må være tungt å leve et så anspent, ensomt liv, da vel? Anonymkode: b8aab...191 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 16. november 2020 #40 Del Skrevet 16. november 2020 Så lenge du monterer opp ladestasjoner med type 2 uttak (ikke med fast kabel) kan du gjøre dette på forhånd da disse kan brukes til alle elbiler. Ladestasjoner med fast kabel passer ikke til alle elbiler da det finnes to forskjeliige plugger på bilsiden. Med type 2 uttak bruker man en løs kabel i tillegg, disse følger normalt med bilen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå