AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #1 Skrevet 8. november 2020 Hei, er det noen hundevante her inne som kan gi meg et par råd? Jeg har en fantastisk kjekk hannhund som er 18 mmd, han drar noe helt enormt etter andre hunder og mennesker og hopper fortsatt opp på voksne og barn han hilser på, uansett hvor mye jeg har forsøkt å trene han av med dette. Ellers er han en lydig og snill kosebamse, finnes ikke hissig eller truende i noen situasjoner, men han blir liksom aldri voksen i hodet i hilsesituasjoner eller når han blir glad. Det kunne vært søtt om han var en miniatyrhund, men han er 60 kg og slår pusten utav meg og andre når han hopper og hisser på seg andre hunder som kanskje føler seg truet av hoppingen eller noe? Han er jo også veldig sterk og det har desverre blitt sånn at jeg gruer meg til å gå på tur med han, da jeg blir nykket og dratt i alle retninger av han, har blitt dratt iver ende og veltet flere ganger de siste mnd. Ønsker virkelig å få orden på dette, for han er som sagt en fantastisk hund på alle andre måter og skikkelig fin å ha i hus og på tur, uten andre folk eller dyr. Bruker sele og vanlig leiebånd, om dette har noe å si. Har hatt hund i over 20 år og aldri opplevd slike utfordringer før. Hvorfor hopper og danser han sånn overalt? 😅 Anonymkode: c81e5...354
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #2 Skrevet 8. november 2020 Er en rase innenfor molosser-familien om det har noe å si. TS Anonymkode: c81e5...354
Troyamin Skrevet 8. november 2020 #3 Skrevet 8. november 2020 Ser du skriver at du har forsøkt å trene han av med å hoppe. Kan du fortelle litt om hva slags trening du har gjort? Og hva er grunnen til at du bruker sele? 3
Tabris Skrevet 8. november 2020 #4 Skrevet 8. november 2020 (endret) Hunder er forskjellige, men det er ikke uvanlig at en ung hannhund har "lopper i blodet" og kan være litt livlige. Det får også, som du selv er inne på, litt større konsekvenser når hunden er stor. Han tester ikke grenser, han er bare en ivrig og glad unghund. At en hund drar en del i båndet har flere årsaker. Hovedårsaken er som oftest at hunden over tid har bygget seg opp store forventninger til at det er kjekt å gå tur og de forventningene gjør at stressnivået går opp. Forhøyet stressnivå fører til mer draing i båndet. Alder og energinivå spiller selvsagt også inn, samt at de fleste hunders gangfart er raskere enn vår. Hunden vil også raskt dra i båndet hvis båndet er for kort. For en stor hund så er det ikke mange stegene den skal ta før et kort bånd blir stramt. For å få hunden til å dra mindre så ville jeg derfor fokusert på å redusere stressnivået. Dette gjennom kontakttrening og godbitsøk. Tren inn frivillig kontakt (dvs at hunden ser på deg uten at du sier "sitt", roper på den eller noe annet). Du kan starte treningen ved å gi den en gratis godbit. Når han ser på deg for å få en til, si kort "bra!", tell 1-2 og så gi en godbit. Gjenta denne treningen flere ganger om dagen til han skjønner hva du vil og lett tar kontakt når du stiller deg opp. Tren så kontakttrening ved ytterdøren, både innenfor og utenfor. Stopp og tren kontakt flere ganger på turen, ha gjerne også godbitsøk flere ganger. Dvs kast godbiter i grøft/gress og la hunden finne dem. Både prosessen med å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise vil ofte redusere stressnivået. Stå i minst 10-15 minutter. Det å gå pent i bånd er ikke gjort på en dag, det er en prosess som kommer seg jo mer og oftere man trener og jo eldre og mer moden hunden blir. Kombinert med at hunden selvsagt må få den mengde fysisk og mental aktivisering den trenger for å være rolig. Ang hopping så blir det egentlig som å trene kontakt, bare med forstyrrelser. Tren kontakt som nevnt over. Få så noen til å ta noen steg mot dere. Med en gang hunden snur seg mot vedkommende, si "bra!" og gi godbit. Ha hunden i bånd og be vedkommende om å trekke seg lenger unna hvis det blir så vanskelig at hunden mister fokus på deg. Du kan se mer om fremgangsmåten for hilse pent her: Endret 8. november 2020 av Tabris 8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #5 Skrevet 8. november 2020 TS, har du ille gått på dressurkurs? Anonymkode: 77342...a4b
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #6 Skrevet 8. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS, har du ille gått på dressurkurs? Anonymkode: 77342...a4b Åårh, det måtte jo komme noe så fordømmende som dette. Hvor i HI står det at jeg ikke har gått på dressurkurs? Jeg har dessuten lang erfaring med trening av hund og med hundehold, har hatt flere veldresserte shæferhunder ila over 20 år, men han her har et par uvaner som jeg synes er vanskelig å bli kvitt. Hvorfor svarer du på tråden min om du ikke har et bra tips å komme med?🙈👌🏻 TS Anonymkode: c81e5...354 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #7 Skrevet 8. november 2020 1 time siden, Tabris skrev: Hunder er forskjellige, men det er ikke uvanlig at en ung hannhund har "lopper i blodet" og kan være litt livlige. Det får også, som du selv er inne på, litt større konsekvenser når hunden er stor. Han tester ikke grenser, han er bare en ivrig og glad unghund. At en hund drar en del i båndet har flere årsaker. Hovedårsaken er som oftest at hunden over tid har bygget seg opp store forventninger til at det er kjekt å gå tur og de forventningene gjør at stressnivået går opp. Forhøyet stressnivå fører til mer draing i båndet. Alder og energinivå spiller selvsagt også inn, samt at de fleste hunders gangfart er raskere enn vår. Hunden vil også raskt dra i båndet hvis båndet er for kort. For en stor hund så er det ikke mange stegene den skal ta før et kort bånd blir stramt. For å få hunden til å dra mindre så ville jeg derfor fokusert på å redusere stressnivået. Dette gjennom kontakttrening og godbitsøk. Tren inn frivillig kontakt (dvs at hunden ser på deg uten at du sier "sitt", roper på den eller noe annet). Du kan starte treningen ved å gi den en gratis godbit. Når han ser på deg for å få en til, si kort "bra!", tell 1-2 og så gi en godbit. Gjenta denne treningen flere ganger om dagen til han skjønner hva du vil og lett tar kontakt når du stiller deg opp. Tren så kontakttrening ved ytterdøren, både innenfor og utenfor. Stopp og tren kontakt flere ganger på turen, ha gjerne også godbitsøk flere ganger. Dvs kast godbiter i grøft/gress og la hunden finne dem. Både prosessen med å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise vil ofte redusere stressnivået. Stå i minst 10-15 minutter. Det å gå pent i bånd er ikke gjort på en dag, det er en prosess som kommer seg jo mer og oftere man trener og jo eldre og mer moden hunden blir. Kombinert med at hunden selvsagt må få den mengde fysisk og mental aktivisering den trenger for å være rolig. Ang hopping så blir det egentlig som å trene kontakt, bare med forstyrrelser. Tren kontakt som nevnt over. Få så noen til å ta noen steg mot dere. Med en gang hunden snur seg mot vedkommende, si "bra!" og gi godbit. Ha hunden i bånd og be vedkommende om å trekke seg lenger unna hvis det blir så vanskelig at hunden mister fokus på deg. Du kan se mer om fremgangsmåten for hilse pent her: Tusen takk for tips, jeg kan forsøke å trene mer på kontakt, men har kontinuerlig gjort dette allerede fra jeg fikk han. Kan det hende at hunden min rett og slett er litt dum/enkel/vrangtrent? TS Anonymkode: c81e5...354 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #8 Skrevet 8. november 2020 1 time siden, Troyamin skrev: Ser du skriver at du har forsøkt å trene han av med å hoppe. Kan du fortelle litt om hva slags trening du har gjort? Og hva er grunnen til at du bruker sele? Har trent mye ved å avlede og så belønne når han lar seg avlede og er rolig. Jeg bruker sele mtp at det ikke er bra for hunden å dra i et halsbånd til han brekker seg og fordi han brukes til kløv på langturer. TS Anonymkode: c81e5...354 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #9 Skrevet 8. november 2020 Denne metoden kan du også bruke når han (ikke) hopper på andre. Det du gjør er å ha godbiter klar, og når han setter seg foran noen andre fordi han vil ha noe (det kommer han til å gjøre om du leker denne "leken" mye), så stikker du til han en godbit. Jeg gjorde dette med min egen hund med hell, hun oppdaget at sitting funket bedre enn noe annet i mange situasjoner. Anonymkode: 38f3f...ab4 2
Troyamin Skrevet 8. november 2020 #10 Skrevet 8. november 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har trent mye ved å avlede og så belønne når han lar seg avlede og er rolig. Jeg bruker sele mtp at det ikke er bra for hunden å dra i et halsbånd til han brekker seg og fordi han brukes til kløv på langturer. TS Anonymkode: c81e5...354 Du har en 60 kg molosser på 18 måneder. Kontroll er viktig. Lær han å gå fint med halsbånd. Lettere å få kontakt og kunne korrigere feil adferd. Kan anbefale Robert Cabral, dog jumping on people in public og Robert Cabral, what to do when your dog jumps on people. 4
Tabris Skrevet 9. november 2020 #11 Skrevet 9. november 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for tips, jeg kan forsøke å trene mer på kontakt, men har kontinuerlig gjort dette allerede fra jeg fikk han. Kan det hende at hunden min rett og slett er litt dum/enkel/vrangtrent? TS Anonymkode: c81e5...354 Nei, problemet ligger som regel hos oss, ikke hos hunden. Hvor ligger problemet når det kommer til kontakttrening? Hva er det du ikke får til? 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #12 Skrevet 9. november 2020 14 minutter siden, Tabris skrev: Nei, problemet ligger som regel hos oss, ikke hos hunden. Hvor ligger problemet når det kommer til kontakttrening? Hva er det du ikke får til? Jada, jeg vet da det, skrev det med litt glimt i øyet. Synes hele situasjonen er utrolig dum og slitsom. 😊🤗 TS Anonymkode: c81e5...354 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #13 Skrevet 9. november 2020 15 minutter siden, Tabris skrev: Nei, problemet ligger som regel hos oss, ikke hos hunden. Hvor ligger problemet når det kommer til kontakttrening? Hva er det du ikke får til? Han er mer oppmerksom på omgivelsene enn noe annet. Har forsøkt med utallige godbiter, han bare bryr seg ikke i så stor grad om det, kontra andre hunder og mennesker som dukker opp. TS Anonymkode: c81e5...354
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #14 Skrevet 9. november 2020 10 timer siden, Troyamin skrev: Du har en 60 kg molosser på 18 måneder. Kontroll er viktig. Lær han å gå fint med halsbånd. Lettere å få kontakt og kunne korrigere feil adferd. Kan anbefale Robert Cabral, dog jumping on people in public og Robert Cabral, what to do when your dog jumps on people. Vi bruker ikke halsbånd, av den grunn at hvis vi må få med oss hunden avgårde, eller hun snur seg med stramt bånd så er halsbåndet plutselig av. Anonymkode: cd03d...3e0 1
Diamant20 Skrevet 9. november 2020 #15 Skrevet 9. november 2020 Ts, anbefaler trekking belt av non stop. Da blir det mindre belastning på armene, og mer behagelig å gå på tur med hunden.
Tabris Skrevet 9. november 2020 #16 Skrevet 9. november 2020 34 minutter siden, AnonymBruker said: Han er mer oppmerksom på omgivelsene enn noe annet. Har forsøkt med utallige godbiter, han bare bryr seg ikke i så stor grad om det, kontra andre hunder og mennesker som dukker opp. TS Anonymkode: c81e5...354 Jeg skjønner at det er vanskelig og frustrerende. Unge hannhunder er ofte litt "borte" i hormontåka med fluer i hodet. Det kan være slitsomt for noen og enhver. Ang. kontakttrening så ville jeg da gått frem følgende: 1. Tren det ofte inne slik at han er godt vant med øvelsen. Pass på at det er frivillig kontakttrening, dvs at han ser på deg av seg selv, uten at du ber ham sitte, roper på ham osv. 2. Bruk de beste godbitene ute. Start på steder med minst mulig forstyrrelser og med størst mulig avstand til de forstyrrelsene som er. Lag f.eks en vane med å trene kontakt rett ved ytterdøren, både inne og ute. Stopp så flere steder på turen og vent på kontakt. Hvis han bare ser seg rundt, gå til et sted hvor det er lite forstyrrelser og lite som skjer. Start gjerne med godbitsøk hvis han virker oppgiret og trenger å roe ned. 3
Tabris Skrevet 9. november 2020 #17 Skrevet 9. november 2020 (endret) Dobbeltpost Endret 9. november 2020 av Tabris
Troyamin Skrevet 9. november 2020 #18 Skrevet 9. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bruker ikke halsbånd, av den grunn at hvis vi må få med oss hunden avgårde, eller hun snur seg med stramt bånd så er halsbåndet plutselig av. Anonymkode: cd03d...3e0 Du bruker strup. Kjetting fra Herm Sprenger. Dette er jo snakk om i opplæringsammenheng. Når du har lært hunden å gå fint, så kan du velge om du vil gå tilbake til det du bruker nå.😊 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #19 Skrevet 9. november 2020 3 timer siden, Troyamin skrev: Du bruker strup. Kjetting fra Herm Sprenger. Dette er jo snakk om i opplæringsammenheng. Når du har lært hunden å gå fint, så kan du velge om du vil gå tilbake til det du bruker nå.😊 Her er jeg faktisk enig, enkelte dager hadde jeg bare satt på strup opp under øra og krevd at nå går du pent ved siden av. Det funker selv på de mest ivrige huskyene altså. Er ikke alltid jeg er i humør til å trene gå-pent-i-sele en hel tur. Anonymkode: ef245...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #20 Skrevet 9. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er mer oppmerksom på omgivelsene enn noe annet. Har forsøkt med utallige godbiter, han bare bryr seg ikke i så stor grad om det, kontra andre hunder og mennesker som dukker opp. TS Anonymkode: c81e5...354 Da er du for nær triggerne. Tren der det er minst forstyrrelser først, ja slik som Tabris sier. Jeg fikk det først til i stua, hun var mer ukonsentrert i gangen. Så utvidet jeg til rett utenfor huset osv. Bruker du kontaktlyd og så belønning når han ser på deg? Vet du hva han liker aller best i hele verden? Med min var det kylling og leverpostei. Anonymkode: 38f3f...ab4 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå