Gå til innhold

Utekatt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei da jeg var yngre og bodde hos faren min så hadde vi katt. Den gikk inn og ut når den selv ville. Men etter at faren min ble ilag med ei katteallergisk dame så får den aldri komme inn mer. De valgte også ta vare på en kattunge til. Så tingen er nå at de har 2 katter som har blitt til ''utekatter'', det ser ikke ut som de har det vondt og sover som oftest på verandaen. De sier at de får kos og at de prater med de kvar dag. Jeg har ikke så mye imot dette når det er sommer og ellers mildt. Tenker mest på de dagene da det er 1m snø og flere minusgrader ute. Jeg har ikke mulighet til å ha kjæledyr pågrunn av arbeidstid, ellers ville jeg tatt med meg begge. De har det ikke vondt, men de kunne ha fått det bedre, bare en gang eller et rom i huset som kun de fikk være på. Vil bare de skal kunne sove en plass der rommet er varmt, ikke at de skal finne en hule og fryse :( De får mat, og etter flere år nå har de endelig fått senger på verandaen.  Jeg stoler på faren min, men de kommer med argumentet at '' de har blitt utekatter, og vil ikke like seg inne.'' Det er greit, men jeg vil fortsatt tro at de hadde valgt å ligge på varmekabler inne enn å holde varmen ute i -20 grader.

Er jeg unødvendig redd for kattene våre? De blir da kalde de og? 

Takk for svar :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår deg godt! 

Hva med å kjøpe et hønsehus eller kanin hus og ha varmelys eller varmekabler i det? Så har kattene et varmt, lunt og trygt oppholdssted 

Anonymkode: 395e4...2f4

• Liker 2
Skrevet

Katter er egentlig ørkendyr og ikke ‘bygd’ for mye kulde. De kan lett forfryse ører og nese. Det er dyreplageri å la katter gå ute i kulda uten ly og varme 

Anonymkode: 31ba5...64c

• Liker 11
Skrevet

Dagens tamkatter antas å ha sin opprinnelse fra nordlige deler av Afrika, og er ikke skapt for å gå ute i norsk vinterklima. Det er ikke anbefalt å ha utekatter. 

Dersom det er snakk om allergi burde de virkelig heller omplassere dyrene. 

• Liker 8
Skrevet

Har nevnt for faren min at han kan bygge noe til de, men han sier at de ikke tørr å gå inn i det. For eksempel at andre katter kommer, så vil de være ''stengt'' inne i dette huset. Men jeg er helt enig i å lage noe til de, en eller annen varmekilde trenger de. Får vondt av de fine pusene mine, katter elsker varme og som flere av dere sier så er de opprinnelig fra varmere land. 

Jeg må sloss litt til å få lage noe til de. Eller må de bare bli omplassert. 

Takk for kjappe svar!

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Kathrine_ skrev:

Har nevnt for faren min at han kan bygge noe til de, men han sier at de ikke tørr å gå inn i det. For eksempel at andre katter kommer, så vil de være ''stengt'' inne i dette huset. Men jeg er helt enig i å lage noe til de, en eller annen varmekilde trenger de. Får vondt av de fine pusene mine, katter elsker varme og som flere av dere sier så er de opprinnelig fra varmere land. 

Jeg må sloss litt til å få lage noe til de. Eller må de bare bli omplassert. 

Takk for kjappe svar!

Det går jo helt fint å kjøpe et hønse / kanin hus, også bare lage en til åpning! 😊 Slik at de alltid har en exit utgang om det skulle komme en annen skummel katt og skremme de vekk

• Liker 4
Skrevet

Så de ser ut til å klare seg fint selv om det blir 20 minus? Det er jo fantastisk for meg å lese, jeg har nyilg måttet flytte ut av huset mitt pga mugg, og kan ikke flytte inn igjen. Mens jeg leter etter hus og bor et annet sted nå, er kattene mine hos naboen men tør ikke gå inn der. De har flere små uthus som de frekventerer, og der har jeg satt inn pappkasser med saueskinn osv. Godt å høre at kattene mine kommer sannsynligvis til å klare seg fint selv om det blir kaldt før vi kommer i hus! Så utrolig bra at du startet denne tråden :)

Når det gjelder kattene til foreldrene dine, går det ikke an å få til et slags kattehus på verandaen som er isolert, og dermed litt varmere enn ute? Faren din høres ut som han har mange unnskyldinger, man må jo bare lage huset og så se hvordan det går, herregud 🙄

Anonymkode: b16a1...d16

• Liker 2
Skrevet

Det du kan gjøre, er å oppsøke en vgs som har en bygge / snekker linje! De pleier ofre ta oppdrag fra privat personer, for det gir jo bare elevene en utfordring, og du kjøper det av skolen for en veldig billig penge. Pengene du gir går ofra da til skolen, som de bruker på turer osv. Så vinn vinn for begge parter! 

Da ville du gitt dem en utfordring elevene kan lære masse av 😊 og kattene dine får et trygt og varmt sted!

• Liker 7
Skrevet

Når det gjelder om det kan komme andre katter, nei, de blir ikke fanget der inne og dere må ikke ha to utganger. Kattene kan forsvare den ene utgangen om det kommer inntrengere, men ikke to! En katt som ligger i en liten åpning kan forsvare seg godt med klørne, så det er null problem. "Fanget" kan de bare bli til noen kommer ut på verandaen og jager den andre katten, så dette er ikke noe problem.

• Liker 4
Skrevet

Du kan anmelde faren din, skaffes man seg dyr skal de ha mat og ly.  Katter er ørkendyr og tåler lite kulde.  Kjenner jeg blir kraftig provosert, er ikke dette almennkunnskap i dag??

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke greit. De kan enkelt få frostskader. Kan jeg spørre hva du mener med at du ikke kan ha de pga arbeidstid?

Anonymkode: a458d...f45

• Liker 3
Skrevet

Det er forresten ikke sant at katter lett kan forfryse det ene og det andre når de er vant til å være ute. Dette er hvis man hiver ut en innekatt i mange kuldegrader og lar dem være ute i timesvis, ikke en utekatt.
Jeg hadde en hannkatt som absolutt ikke ville bo hos meg. Han vandret rundt på gårdene i nærheten, og kom til meg sånn ca to ganger i året når det var dårlig med mus. Første gangen han var borte lenge var midt på vinteren, han kom faktisk vandrende tilbake i snøen i 20 minus. En venninne som har "greie på katter" mente han ville være død, men det var han absolutt ikke. Har aldri sett en så tykk pels på en katt, og han var så flott og blank i pelsen også.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke greit. De kan enkelt få frostskader. Kan jeg spørre hva du mener med at du ikke kan ha de pga arbeidstid?

Anonymkode: a458d...f45

Jeg skrev arbeidstid, men kan også si at jeg skal i militæret. Så jeg vil være flere mil unna hjem og kattene i flere måneder. Og jeg bor i en liten leilighet i 2etg med type og hund, plassen ute er svært traffikert og vil ikke egne seg for katter som har bodd ved siden av skog i flere år. 

Skrevet

Som jeg skulle sette mannen på verandaen pga han er blitt allergisk mot katta. Man har ikke katter ute. De tåler det ikke. De lider, ja de kan overleve, men de lider.

Anonymkode: 78a64...7a1

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er forresten ikke sant at katter lett kan forfryse det ene og det andre når de er vant til å være ute. Dette er hvis man hiver ut en innekatt i mange kuldegrader og lar dem være ute i timesvis, ikke en utekatt.
Jeg hadde en hannkatt som absolutt ikke ville bo hos meg. Han vandret rundt på gårdene i nærheten, og kom til meg sånn ca to ganger i året når det var dårlig med mus. Første gangen han var borte lenge var midt på vinteren, han kom faktisk vandrende tilbake i snøen i 20 minus. En venninne som har "greie på katter" mente han ville være død, men det var han absolutt ikke. Har aldri sett en så tykk pels på en katt, og han var så flott og blank i pelsen også.

Det er det ikke. Les bøker om katter, deres opprinnelse og hva de skal ha for et godt liv.

Anonymkode: 78a64...7a1

• Liker 5
Skrevet

Vi har en katt som vi fikk fra en gård hvor den vokste opp ute. Katten nekter å være inne annet enn å komme inn for mat og litt kos. Den nekter absolutt å være inne på natta vinter som  sommer. Den er frisk og glad og kommer alltid løpende for å kose når den ser oss ute, men er altså en totalt lykkelig utekatt året rundt.

Anonymkode: 7d441...cb9

• Liker 3
Skrevet

Veldig lurt å spørre en videregående skole om å lage en. Eller bare kjøpe en på finn. 

Blir veldig irritert på han selv da han nekter å prøve ett hus til de. Man vet ikke at de ikke vil gå inn får man har prøvd det. 

De har også fin tykk pels, og har klart seg flere vintrer. MEN vil fortsatt at de skal få varme. 

• Liker 5
Skrevet

Huff. Om du bor på Vestlandet ts, så tar jeg gjerne de kattene! De fortjener et trygt hjem der de kan komme inn!

Anonymkode: 8ed0e...a3c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...