AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #1 Skrevet 8. november 2020 Synes dere det er fryktelig mye fokus på sykdommer i media og blant folk? Er ikke kreftfokuset kraftig overdrevet? 70% får jo aldri kreft. Og for folk under 44 er sjansen for kreft fra toppen 5% ned til 1 % i 20 årene. I 30 årene ca 5%. Er det ikke forferdelig mye fokus på noe som rammer svært få? Er det ikke en bekymring som først og fremst hører til aldersgrupper over 50? Det er min mening iallefall. Jeg synes det er altfor mye skremsel rundt tema, og at unge mennesker kan slå seg til ro med at det er høyst usannsynlig å få kreft og ikke være redd for tester. Anonymkode: 02235...da4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #2 Skrevet 8. november 2020 Er det 5% sjanse for å få kreft i 30årene??? Er farligere enn korona da! Anonymkode: ad451...076 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #3 Skrevet 8. november 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke forferdelig mye fokus på noe som rammer svært få? Er det ikke en bekymring som først og fremst hører til aldersgrupper over 50? Men har ikke du tenkt å bli 50+? Sjansen for at du får kreft i løpet av livet er 1/3. Jo eldre du blir jo mer styrkes denne prosenten. Ergo, sjansen er stor for at du også havner under kreftbehandling, og bør derfor prise deg lykkelig over hysteriet i håp om at det kommer gode medisiner, eventuelt kur! Anonymkode: f9808...b97 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #4 Skrevet 8. november 2020 Alle får faktisk kreft, hele tiden. Men kroppen fikser det selv. Anonymkode: 665a9...c19 1
Nerine_ Skrevet 8. november 2020 #5 Skrevet 8. november 2020 Nei, er helt uenig. Det bør være mye fokus på kreft, det kan ramme alle. Kunnskap blant mennesker kan være med på å forebygge, og oppdage kreft tidligere ved å være obs på diverse symptomer. 8
Brunello Skrevet 8. november 2020 #6 Skrevet 8. november 2020 Alle får kreft om de blir gamle nok. Noe av grunnen til at det er mer kreft nå er at folk blir eldre. Men en del får kreft i ung alder, og ofte er det livsstilsrelatert. Kreft er vel også den alvorlige sykdommen som medfører tidlig død for flest i vesten. Derfor er det viktig å fokusere på kreft. 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #7 Skrevet 8. november 2020 Moren min fikk hudkreft fordi hun solte seg så mye oppgjennom hele livet. Kunne lett ha unngått dette om hun visste og tok hensyn til at man lett kan få kreft om man som skandinaver skal være mørkebrun pga soling. 🤷♀️ Anonymkode: fa861...2ed 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #8 Skrevet 8. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det 5% sjanse for å få kreft i 30årene??? Er farligere enn korona da! Anonymkode: ad451...076 Unnskyld, 3 % risiko Anonymkode: 02235...da4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #9 Skrevet 8. november 2020 6 minutter siden, Brunello skrev: Alle får kreft om de blir gamle nok. Noe av grunnen til at det er mer kreft nå er at folk blir eldre. Men en del får kreft i ung alder, og ofte er det livsstilsrelatert. Kreft er vel også den alvorlige sykdommen som medfører tidlig død for flest i vesten. Derfor er det viktig å fokusere på kreft. Men blant unge under 40 er vel utbredelsen av kreft såpass mager at man knapt behøver uroe seg? Jeg mener bare at det er litt vel overdreven fokus på det enkelte ganger i media. Synes de kunne ha opplyst litt mer om hvilke aldersgrupper det er som bør lese artiklene om "10 tegn på kreft" som ofte er helt alminnelig menneskelige plager alle vil få en eller annen gang. Jeg synes det formidles feil. Med skrekkscenario. Med de verste tilfellene som eksempler. Dette er avvik, fremfor normalen. De fleste får nemlig aldri kreft. Selv om helsevesenet er totalt fraværende i livet deres etter 20, får 70% ikke kreft. Anonymkode: 02235...da4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #10 Skrevet 8. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moren min fikk hudkreft fordi hun solte seg så mye oppgjennom hele livet. Kunne lett ha unngått dette om hun visste og tok hensyn til at man lett kan få kreft om man som skandinaver skal være mørkebrun pga soling. 🤷♀️ Anonymkode: fa861...2ed Noe kreft kan man tydelig se at man selv er skyld i ja. F.eks masse soling, eller røyka helt grenseløst. Så, andre ganger, får den sunneste og mest spreke personen i nabolaget plutselig kreft. Det er litt hipp som happ Anonymkode: 02235...da4 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #11 Skrevet 8. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har ikke du tenkt å bli 50+? Sjansen for at du får kreft i løpet av livet er 1/3. Jo eldre du blir jo mer styrkes denne prosenten. Ergo, sjansen er stor for at du også havner under kreftbehandling, og bør derfor prise deg lykkelig over hysteriet i håp om at det kommer gode medisiner, eventuelt kur! Anonymkode: f9808...b97 Du misforstår meg Jeg er glad de forsker, tester og sjekker. Det jeg kritiserer er den angsten mange viser allerede i midten av 20 årene. Jeg vet om enkelte damer som løper til legen nærmest ukentlig fordi de tror de kan ha kreft. Og masse hysteri rundt den ene og andre sjekken. Når sannheten er at før 44 år er sjansen så liten at du knapt bør løfte på øyenbrynet. Er angsten for å få det jeg synes er overdreven, ikke forskning og medisinsk utvikling. De fleste slipper jo unna uansett ( heldigvis) Anonymkode: 02235...da4
Leo Skrevet 8. november 2020 #12 Skrevet 8. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du misforstår meg Jeg er glad de forsker, tester og sjekker. Det jeg kritiserer er den angsten mange viser allerede i midten av 20 årene. Jeg vet om enkelte damer som løper til legen nærmest ukentlig fordi de tror de kan ha kreft. Og masse hysteri rundt den ene og andre sjekken. Når sannheten er at før 44 år er sjansen så liten at du knapt bør løfte på øyenbrynet. Er angsten for å få det jeg synes er overdreven, ikke forskning og medisinsk utvikling. De fleste slipper jo unna uansett ( heldigvis) Anonymkode: 02235...da4 Akkurat det tror jeg ikke så mye på fordi legene ikke henviser pasienter videre hvis de ikke finner indikasjoner på sykdom. Heller ikke kreft. "Å løpe til legen nærmest ukentlig" vil derfor ikke ha noe for seg med mindre man lider av helseangst og det har strengt tatt ingenting med kreft å gjøre. Ellers finnes det jo svært mange forskjellige typer kreft og noen har gode prognoser enten til å bli helt frisk eller å få mange gode år med sykdommen. Går man for lenge uten å ta signalene på alvor venter ofte en langsom og smertefull vei til døden. Og hvis man kan unngå det så jo det noe de fleste ønsker. Hvilket kan være mulig hvis man sjekker ofte og grundig nok. F.eks. gjelder dette bryst- og underlivskreft hos kvinner, prostatakreft hos menn, forskjellige former for hudkreft osv. En annen ting er at kreft med dødelig utgang er så vidt vanlig at de fleste voksne mennesker kjenner noen eller har noen i familien som blir rammet og når man får den høyst tvilsomme gleden av å følge slike tilfeller på nært hold så kan det skremme vannet av hvem som helst. Når det gjelder medias oppslag om dette så synes ikke jeg det er noe spesielt med kreft. Det listes opp "ti tegn på at du har" eller "ti ting du må unngå" osv. når det gjelder det meste av alvorlige sykdommer har jeg inntrykk av. Her må man se på det hele med et kritisk blikk og klarer man ikke det så er vi tilbake til helseangsten jeg nevnte innledningsvis. 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #13 Skrevet 8. november 2020 Jeg har hatt kreft to ganger i 30-årene. Hadde jeg ikke bekymret meg i tide hadde jeg vært død nå. Jeg er enig i at man ikke skal bekymre seg unødvendig, men det er likevel viktig å sjekke seg (spesielt bryst, livmorhals, testikler), og å ta tegn på alvor. Konsekvensene av å være for sent ute kan mildt sagt være dramatiske. Anonymkode: 408d5...44b 9
Hedda79 Skrevet 8. november 2020 #14 Skrevet 8. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du misforstår meg Jeg er glad de forsker, tester og sjekker. Det jeg kritiserer er den angsten mange viser allerede i midten av 20 årene. Jeg vet om enkelte damer som løper til legen nærmest ukentlig fordi de tror de kan ha kreft. Og masse hysteri rundt den ene og andre sjekken. Når sannheten er at før 44 år er sjansen så liten at du knapt bør løfte på øyenbrynet. Er angsten for å få det jeg synes er overdreven, ikke forskning og medisinsk utvikling. De fleste slipper jo unna uansett ( heldigvis) Anonymkode: 02235...da4 Er en del som har overdreven helseangst ja, men jeg tror ikke det gjelder folk flest. Det er bra med økt fokus på kreft hvis det kan bidra med å opplyse og legge press på forskning. Moren min, to av hennes 3 søstre og begge bestemødrene mine døde av kreft. Tror jeg har økt risiko for å få det selv siden det er så mye av det i familien, men jeg gidder ikke å bruke livet mitt på å være redd. Jeg røyker ikke, soler meg ikke uten beskyttelse og sjekker meg jevnlig.. Om jeg får kreft kan jeg ikke gjøre stort annet enn å ta det som det kommer uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #15 Skrevet 8. november 2020 Det er lurt å tenke på helsa hele livet igjennom, men jeg er enig i at en del kanskje er noe hysteriske. "Alt" blir farlig da, og det blir mye å forholde seg til. Når det gjelder kreft, så er de fleste tilfellene forbundet med livsstil. Og siden noen krefttyper kan bruke lengre tid på å utvikle seg til farlig sykdom, er det lurt å tenke forbyggende i god tid mens man ennå er ung. Enkelte av de mest hyppige kreftformene kan være greit å teste seg for, da øker sjansen til å oppdage evt. sykdom på et tidlig stadium - noe som gir bedre prognose for pasienten og rimeligere behandling for helsevesenet. Anonymkode: 22a2c...9a3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #16 Skrevet 8. november 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lurt å tenke på helsa hele livet igjennom, men jeg er enig i at en del kanskje er noe hysteriske. "Alt" blir farlig da, og det blir mye å forholde seg til. Når det gjelder kreft, så er de fleste tilfellene forbundet med livsstil. Og siden noen krefttyper kan bruke lengre tid på å utvikle seg til farlig sykdom, er det lurt å tenke forbyggende i god tid mens man ennå er ung. Enkelte av de mest hyppige kreftformene kan være greit å teste seg for, da øker sjansen til å oppdage evt. sykdom på et tidlig stadium - noe som gir bedre prognose for pasienten og rimeligere behandling for helsevesenet. Anonymkode: 22a2c...9a3 Når tror du forebyggingen er for "sen"? Anonymkode: 02235...da4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #17 Skrevet 8. november 2020 53 minutter siden, Hedda79 skrev: Er en del som har overdreven helseangst ja, men jeg tror ikke det gjelder folk flest. Det er bra med økt fokus på kreft hvis det kan bidra med å opplyse og legge press på forskning. Moren min, to av hennes 3 søstre og begge bestemødrene mine døde av kreft. Tror jeg har økt risiko for å få det selv siden det er så mye av det i familien, men jeg gidder ikke å bruke livet mitt på å være redd. Jeg røyker ikke, soler meg ikke uten beskyttelse og sjekker meg jevnlig.. Om jeg får kreft kan jeg ikke gjøre stort annet enn å ta det som det kommer uansett. Det er en innstilling jeg øver på å ha. Kreft blant mange i nær familie trenger absolutt ikke indikere at du får det. Anonymkode: 02235...da4 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #18 Skrevet 8. november 2020 70% får aldri kreft??? Det tror jeg faktisk er feil. Om ikke lenge får alle kreft, det øker helt sinnssykt. Anonymkode: a0229...e09
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #19 Skrevet 8. november 2020 Noen er voldsomt hysteriske ja, men de lider nok av helseangst. Det ser man jo bare her inne. Det er ikke sjeldent folk tror de har fått kreft av helt normale ting og symptomer. Vent og se - holdningen er det noen som mangler, det kan jo ha gått over før man rekker å gå til legen. Og flesteparten av disse skriver at de er i 20-30 årene. For som du skriver selv så er sjansene for kreft i den alderen svært små. Den aller største årsaken til kreft er alder. Og er man sånn passe flink til å leve sunt (ikke røyk, store mengder alkohol, sol ol) så vil de fleste unngå kreft. Det er viktig å huske at de fleste også overlever en kreftdiagnose, selv om senkomplikasjonene dessverre kan være ganske så fæle å leve med for mange. Anonymkode: 2b577...4a9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #20 Skrevet 8. november 2020 Syns det er bra det er så mye fokus. Du vet aldri når det rammer deg, eller nærme familie. Mamma hadde en veninne med leddgikt, hu hadde så vondt til slutt at hu reiste til legen for å høre om andre medisiner som hjalp bedre. De hu fikk anbefalt var kreftfremkallende. Men syns at disse smertene var verdt risken. Et halvt år etterpå var hu diagnosert med kreft, og døde rundt et år etterpå. Dette gikk veldig inn på mamma, og har vært livredd for kreft siden. Så at noen reiser til legen ukentlig fordi de har kreft har nok flere grunner. Tanta mi har kreft nå, hu var helt frisk og fin, utenom det at hu var 60+. Tatt masse cellegift og ble kvitt det en gang, så kom den tilbake. Nå vet vi ikke hvordan det vil gå. Det rammer ikke få mennesker, det rammer store deler av verden. Så skjønner ikke hvor du har det fra. Anonymkode: 8c925...95d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå