Gå til innhold

Er det ikke litt idiotisk å prøve å bli gravid i denne tiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slik samfunnet er lagt opp i dag, med at man må ha fast jobb for å få foreldrepenger, så er veldig mange ikke helt unge når de begynner å prøve.

Anonymkode: 7c613...022

Dette er feil. Det er ikke noe krav om fast jobb. Kravet er at man må ha hatt inntekt.

Anonymkode: 3bedd...908

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fatter ikke at noen vil bringe barn inn i en verden som er så isolert, usikker og kaotisk som den er nå.  

Anonymkode: 4bfa0...fb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ikke prøver nå, så blir det ikke flere barn på oss. Har klokken i mot oss fra før av, så nei - korona stopper oss ikke fra å prøve.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt verre for økonomien om folk skipper å få barn i 2021 og heller utsetter det til 2022 

Anonymkode: 661b1...f25

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født før, er ikke redd for å føde alene. Man trenger ikke sette livet på vent, man tilpasser seg heller.

Mitt barn kommer i mars, er ikke bekymret i det hele tatt.

Begge har også fast jobb uten mulighet for å miste arbeidet.

Anonymkode: 1177b...4b2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Att hæ? Fordi man ikke får ha partner med på fødsel?? Hva med belastningen hver gravide er for helsevesenet? 

Anonymkode: 774f8...51f

Hvor stor belastning gir egentlig en gjennomsnittlig gravid? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det lureste kvinner kan gjøre nå er å gjøre virkningen av pandemien ENDA verre ved å ikle få barn. Lurt! 🙄

Målet må jo være at vi bare dør ut slik at det stakkars helsevesenet ikke overbelastes av den enorme mengden fødende vi har i dette landet... 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man endrer ikke familieplaner pga dette. Jeg ble gravid i starten av pandemien, og skal snart føde.

Ja, gruer meg til en isolert barseltid, og permisjon, men vi ønsket den aldersforskjellen mellom våre barn. Om et år og to er det glemt, og familielivet er slik vi ønsket..

Hadde jeg vært 20-28 år,  og planla første barn, hadde jeg muligens ventet ett år.

Anonymkode: a47c1...6c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du selv ikke har et brennende behov for å få barn, så virker det kanskje teit ved første tanke. Men om man tenker gjennom alt, så gir det mening. Her er noen få grunner til å (prøve å) få barn under en pandemi:

- barn og tanken på barn gir håp om fremtiden

- man har noe å fokusere på som er positivt istedenfor bare å gå å tenke på at verden kanskje går under (nei, den gjør ikke det, men det er mange ille ting man kan tenke om man bare sitter hjemme og grubler)

- hvis man uansett må jobbe hjemmefra pga. pandemien, er det en ideell tid til å være gravid. Ingen humpende buss hvor du lurer på hvor du kan kaste opp hvis du ikke klarer å holde igjen kvalmen. Ingen sjefer eller kollegaer som lurer på hvorfor du ser helt grønn ut i ansiktet hver dag eller hvorfor du sovner sittende i en kontorstol foran pc-en.

- det er få/ingen fester, hytteturer, ferieturer, selskaper, konserter e.l. hvor det er forventet at du skal drikke alkohol, hvor du enten må dele noe veldig privat (at du prøver/sliter med å bli gravid) eller lyve om hvorfor du ikke drikker. Det samme gjelder spekemat, ikke gjennomstekt kjøtt, upasteuristerte oster m.m.

- du og partneren har - hvis den som ikke er i permisjon har hjemmekontor - ENORMT mye mer tid sammen og til den nyfødte enn i det vanlige, hektiske livet vi har i vår kultur. Pga. Covid-19 var samboeren min mye mer hjemme mens jeg hadde permisjon enn han ellers ville vært. Han kan ikke ha hjemmekontor, men han har (så langt) vært forkjøla tre ganger og derfor måttet holde seg hjemme noen dager - den ene gangen et par uker. Det har vært gull verdt for tilknytningen mellom han og vår lille. Før pandemien var hun mye tryggere hos meg enn ham, men etter noen uker hjemme i mars/april, så var hun plutselig like pappadalt som mammadalt. Det var en fantastisk følelse for ham, deilig for meg med avlastningen og veldig godt å se, og helt sikkert supert for vår lille også.

- livet er rett og slett roligere nå, så sannsynligheten for å bli gravid er høyere. Stress fungerer faktisk som et prevensjonsmiddel. (Ikke et bra et, men det reduserer sannsynligheten for å bli gravid noe.) For folk som har slitt i lang tid, kan det være den lille hjelpen de trenger for at kroppen skal få det til.

Jeg fødte før pandemien, og jeg er utrolig glad for å ha hatt med partneren min under fødselen, men risikoen for å ikke kunne det, er ikke nok til å ikke ville få flere barn. Vi er ca. 40 år gamle begge to, så det å vente er ikke særlig smart. Vi traff hverandre sent, og ønsker begge tre barn. Nå er vi gravide igjen, og det gleder oss begge enormt.

Så langt (litt over halvveis i graviditeten) er vi ikke noen stor belastning for helsevesenet. Jeg har vært til to ultralyder og blodprøver (en ultralyd og en blodprøve var for fostervannsdiagnostikk fordi jeg er såpass gammel), en legetime, en vaksinasjon (influensa) og en time på helsestasjonen. Ja, det er litt, men helsevesenet i Norge har god kapasitet til å håndtere pandemien slik status er nå. Det blir ikke flere intensivplasser for infeksjonssyke ved at jeg ikke går til helsestasjonen eller fastlegen. Det er selvfølgelig en bitteliten risiko for at jeg vil trenge pustehjelp etter fødselen, men det er svært få som trenger det hvert år, så jeg tror ikke det er fødsler som tar opp utstyret som trengs til Covid-19-pasienter. Jeg tror det vil være et større problem for helsevesenet om veldig mange blir gravide rett etter pandemien er over/under kontroll slik at veldig mange skal føde på kort tid. Det er allerede problemer med at så mange føder i juli og august hvert år (pga. retten til barnehageplass og sannsynligheten for å få plass i en barnehage nær der man bor). Fødeavdelingene har ikke kapasitet til så mange som føder da - tenk hvordan det vil bli om mange venter et år eller tre nå, og så blir alle gravide samtidig etterpå?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet og verden må gå videre. Barn har mennesker fått til alle tider. 
Føde gjør jeg hjemme, så der er det ikke noen forskjell for min del, corona eller ei. Ikke utgjør mine svangerskap noen belastning på helsevesenet ellers heller, med unntak av ultralyd og vanlige kontroller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det også. Godt argument. Men folk tenker mest meg, meg, meg 

Anonymkode: 6a4d6...e37

Så man skal ta hensyn til helsevesenet istedet for å få barn? 

Anonymkode: 3f7e2...b5a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Denne tiden" vil jo ikke vare evig. Jeg ville ikke lagt prøvingen på hylla, nei, særlig ikke hvis min alder var en faktor.

Anonymkode: 528da...ca2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som veit korleis verda ser ut om ni månader. Kanskje er pandemien noko vi knapt treng å tenke på lenger, kanskje har tredje verdskrig starta. Skal ein tenke slik, kan ein faktisk ikkje få barn i det heile.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er lurt å prøve på det nå! 

Man kan ikke gjøre så mye annet for tiden, så man går ikke glipp av noe. Liker man å reise, så kan man heller gjøre det senere når barna har blitt litt større.  Jeg mener at man utnytter tiden på best mulig måte NÅ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke idiotisk, ting skjer hele tiden og man vet aldri hva som kommer. Vi må rett og slett bare tilpasse oss.

forøvrig synes jeg det er fin tid å være gravid på 😛

Anonymkode: f475f...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi risikerer at vi aldri blir kvitt korona, slik som forkjølelse. 

Anonymkode: 040c0...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøverforumet og dagbøkene er like aktive som før. Er ikke det litt idiotisk egentlig? Å prøve å bli gravid nå som man ikke vet noe som helst om månedene videre mtp viruset?   Blir dere ikke stressa av tanken på å måtte gjennomføre fødsel uten partner fks? 

Anonymkode: 6a4d6...e37

:klo: Mener du, helt på alvor, at du tror korona kommer til å påvirke et barn som blir født i 2021 mer enn forurensing og klimaendring? 
Jeg er helt enig i at en føder barn inn i det uforutsigbare. Og om jeg ikke visste med sikkerhet at jeg kunne legge av et titals millioner til et barn som kommer til å oppleve at vår levestandard pulveriseres og at helse og det gode liv kun er for rikfolk så ville jeg ikke funnet på å få barn. Å være fattig stinker, og barna våre vil møte den skjebnen.

Men hva korona har med saken å gjøre er jeg usikker på. Den har veldig lav dødelighet. Den har vel blitt marginalt mer dødelig enn psyksisk sykdom (selvmord), men er vesentlig mindre dødelig enn demens eller diabetes. Om du skal være redd for noe, Ts: Vær redd for noe farlig.
https://forskning.no/sykdommer-virus/dette-dor-folk-av-i-verden/1686490

Anonymkode: da8d2...0d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...