AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #1 Del Skrevet 7. november 2020 En tidligere klasse kamerat fra ungdomsskolen tok livet sitt for ikke enge siden, registrerer at det er mange unge nå som "velger og ta livet sitt" Tenker at mange som sliter ikke får hjelp før det er for seint pga corona kommer foran alt Flere som deler denne tanken? Anonymkode: 68f49...0ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hemmelig158 Skrevet 7. november 2020 #2 Del Skrevet 7. november 2020 Dette sier seg selv at kommer til skje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 8. november 2020 #3 Del Skrevet 8. november 2020 Det er viktig å være ekstra oppmerksom på allerede sårbare og utsatte personer, for å forebygge selvmord. Men foreløpig er det ikke noen tall som tyder på at det har vært ekstra mange selvmord i år, heller motsatt. "I perioden mars til og med mai 2020 er det til nå registrert 140 selvmord tilsvarende en rate på 2,8 per 100.000 (tabell 1), noe som er lavere enn for de andre årene i perioden 2014–2018, men fortsatt innenfor hva man kan forvente ut fra tilfeldig variasjon. (...) Det er for tidlig å si noe om det reelt sett har vært færre selvmord i denne perioden, men det er ingen indikasjon på at det har vært flere selvmord enn tidligere år." https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/dodsarsaksregisteret/forelopige-tall-for-dodsarsaker-i-perioden-mars-til-mai-2020/ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #4 Del Skrevet 8. november 2020 4 timer siden, Ichiko skrev: Det er viktig å være ekstra oppmerksom på allerede sårbare og utsatte personer, for å forebygge selvmord. Men foreløpig er det ikke noen tall som tyder på at det har vært ekstra mange selvmord i år, heller motsatt. "I perioden mars til og med mai 2020 er det til nå registrert 140 selvmord tilsvarende en rate på 2,8 per 100.000 (tabell 1), noe som er lavere enn for de andre årene i perioden 2014–2018, men fortsatt innenfor hva man kan forvente ut fra tilfeldig variasjon. (...) Det er for tidlig å si noe om det reelt sett har vært færre selvmord i denne perioden, men det er ingen indikasjon på at det har vært flere selvmord enn tidligere år." https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/dodsarsaksregisteret/forelopige-tall-for-dodsarsaker-i-perioden-mars-til-mai-2020/ Etter Ari Behn tragiske bortgang hvor de var åpne om hva som hadde hendt, har andre også valgt å være åpne om det i dødsannonser Anonymkode: 68f49...0ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 8. november 2020 #5 Del Skrevet 8. november 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Etter Ari Behn tragiske bortgang hvor de var åpne om hva som hadde hendt, har andre også valgt å være åpne om det i dødsannonser Anonymkode: 68f49...0ae Ja, jeg har sett noen sånne dødsannonser; også tidligere. Kanskje det kan være med på å bryte ned noe av tabuet rundt temaet selvmord. Veldig leit med din tidligere klassekamerat, det må ha gjort sterkt inntrykk. Og du har rett i at det er mange unge som dør så altfor tidlig, noen av selvmord og andre av et selvdestruktivt liv(ofte hardt rusmisbruk). Det er så trist. Mange trenger omfattende hjelp for å klare livet sitt, og hjelpeapparatet må bli mye mer tilgjengelig for dem, og jobbe helhetlig: De som er mest utsatt, trenger ofte hjelp til flere ting - økonomi, bolig, tilhørighet til andre - mer enn bare noen å snakke med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #6 Del Skrevet 8. november 2020 7 timer siden, Ichiko skrev: Det er viktig å være ekstra oppmerksom på allerede sårbare og utsatte personer, for å forebygge selvmord. Men foreløpig er det ikke noen tall som tyder på at det har vært ekstra mange selvmord i år, heller motsatt. "I perioden mars til og med mai 2020 er det til nå registrert 140 selvmord tilsvarende en rate på 2,8 per 100.000 (tabell 1), noe som er lavere enn for de andre årene i perioden 2014–2018, men fortsatt innenfor hva man kan forvente ut fra tilfeldig variasjon. (...) Det er for tidlig å si noe om det reelt sett har vært færre selvmord i denne perioden, men det er ingen indikasjon på at det har vært flere selvmord enn tidligere år." https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/dodsarsaksregisteret/forelopige-tall-for-dodsarsaker-i-perioden-mars-til-mai-2020/ Er vel fra mai til nå som vil fortelle noe. Er veldig få som er så psyke de ikke tåler litt. Anonymkode: 3037b...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #7 Del Skrevet 9. november 2020 Jeg er ufør som følge av psykisk sykdom og deler ikke ditt syn. Jeg syns psykiske syke har vært høyt prioritert gjennom hele pandemien. Faktisk er det heller sånn at jeg vært flau og provosert over oppførselen til enkelte andre psykisk syke under pandemien. Mennesker som står frem i media og uttaler seg "på vegne av psykisk syke" med egoistiske, selvsentrerte og selvmedlidende avisinnlegg om hvor fæle og grusomme tiltak som er der for å redde liv er for dem. Folk som fullstendig mangler gangsyn og bare tenker på seg selv og sitt. Jeg blir rett og slett eitrende forbanna for at de er frekk nok til å fremstille ting som at alle psykisk syke tenker som dem selv. Det er ingenting som peker mot at korona-restriksjoner øker antallet selvmord, men mye som peker mot det motsatte. Noe som er naturlig. Det er normalt at flere setter pris på livet når det blir truet. Mange av oss som er psykisk syke er og bedre rustet enn noen andre til å takle å være alene mye, fordi det er det vi er vant til fra før. Anonymkode: 723e3...428 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #8 Del Skrevet 9. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ufør som følge av psykisk sykdom og deler ikke ditt syn. Jeg syns psykiske syke har vært høyt prioritert gjennom hele pandemien. Faktisk er det heller sånn at jeg vært flau og provosert over oppførselen til enkelte andre psykisk syke under pandemien. Mennesker som står frem i media og uttaler seg "på vegne av psykisk syke" med egoistiske, selvsentrerte og selvmedlidende avisinnlegg om hvor fæle og grusomme tiltak som er der for å redde liv er for dem. Folk som fullstendig mangler gangsyn og bare tenker på seg selv og sitt. Jeg blir rett og slett eitrende forbanna for at de er frekk nok til å fremstille ting som at alle psykisk syke tenker som dem selv. Det er ingenting som peker mot at korona-restriksjoner øker antallet selvmord, men mye som peker mot det motsatte. Noe som er naturlig. Det er normalt at flere setter pris på livet når det blir truet. Mange av oss som er psykisk syke er og bedre rustet enn noen andre til å takle å være alene mye, fordi det er det vi er vant til fra før. Anonymkode: 723e3...428 Delvis enig med deg, men det er mange som sliter og ikke søker hjelp, mange dødsfall kommer som lyn fra klar himmel Anonymkode: 68f49...0ae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #9 Del Skrevet 9. november 2020 Husk at endel som tar selvmord gjør det pga det sitter fast i NAV-systemet. De orker ikke mer, så NAV tar faktisk noen liv hvert år. Vet om 5 selv. Anonymkode: 545e5...0db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #10 Del Skrevet 9. november 2020 Fortelle alle du kjenner at ting vil bli veldig mye bedre neste år! All gjeld vil forsvinne, alle vil ha mer enn nok med penger, det vil komme nye oppfinnelser og kurer. Medisinsenger som kurerer alt og regenererer kroppen om du mangler en arm, nyre eller har dårlig syn. Dette er bare dråpen i havet! Livet vil bli ufattelig mye bedre! Alt dette koronahysteriet? Det vil forsvinne! Anonymkode: 8b8d2...cf2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amz Skrevet 9. november 2020 #11 Del Skrevet 9. november 2020 Selvmord er kanskje ikke så tabu som det en gang var. Tallene viser å være jevne, det kan føles at det skjer om man har folk i sin omgangskrets som har valgt denne veien. Men tror tallene er stabile. Uansett, tror det er viktig å passe på de rundt oss og strekke ut en hånd. Vi vet ikke hva folk har i seg eller bærer. Disse plagene er ofte usynlige. Som regel er det alltid hjelp å få, det gjelder at man kan snakke om dette. Mer åpenhet kan være bra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minitroll Skrevet 9. november 2020 #12 Del Skrevet 9. november 2020 Jeg ser at det er svært mange unge dødsfall i oktober her hvor jeg bor. Vet ikke dødsårsakene men tenker det er mye selvmord nå ja. Og det har ofte en smitteeffekt innad noen områder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #13 Del Skrevet 9. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at endel som tar selvmord gjør det pga det sitter fast i NAV-systemet. De orker ikke mer, så NAV tar faktisk noen liv hvert år. Vet om 5 selv. Anonymkode: 545e5...0db Jeg er enig i at NAV kan være en meget frustrerende prosess, og det heter seg at man må være frisk for å forholde seg til NAV, men alternativet er faktisk verre. NAV har ikke tatt noen liv, det har de gjort selv! Anonymkode: d90c8...06f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. november 2020 #14 Del Skrevet 9. november 2020 Nja, grunnen til at det ikke nevnes i dødsannonser er ikke bare pga tabuet, men at selvdrap faktisk har blitt trender i noen miljøer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #15 Del Skrevet 9. november 2020 4 minutter siden, Minitroll skrev: Jeg ser at det er svært mange unge dødsfall i oktober her hvor jeg bor. Vet ikke dødsårsakene men tenker det er mye selvmord nå ja. Og det har ofte en smitteeffekt innad noen områder. Det er derfor det får lite oppmerksomhet. Selvmord er ikke tabu, det er bevisst å unngå å oppgi selvmord som dødsårsak, for å forhindre smitte. En smitte som er mer alvorlig enn korona. Dødstallene er også mye verre enn korona, i tillegg rammes ofte unge friske mennesker i langt større grad enn korona. Naturlig å trekke inn korona i dette bildet da folk ser ut til å slite med å sette ting inn i riktig perspektiv. Vi kan ikke slippe alt vi har i hendene, låse oss inne og bare sitte og lese smittetall for korona. Anonymkode: fa670...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 9. november 2020 #16 Del Skrevet 9. november 2020 17 hours ago, AnonymBruker said: Er vel fra mai til nå som vil fortelle noe. Er veldig få som er så psyke de ikke tåler litt. Anonymkode: 3037b...d08 Vel...det er flere hundre dødsfall hvert eneste år som man med sikkerhet vet er selvmord; og det antas at det i tillegg finnes en del "skjulte" selvmord som er kamuflert som ulykker. Totalt er det mange hvert år som forlater livet slik, og tilbake er det enda flere som kjente de menneskene, og de sliter ofte svært tungt i ettertid. Uansett er det en stund til vi har tall for hele 2020. Enten statistikken da vil vise økning eller nedgang, vil det være viktig å finne ut hvorfor. All kunnskap kan være til hjelp i å forebygge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. november 2020 #17 Del Skrevet 9. november 2020 2 timer siden, Ichiko skrev: Vel...det er flere hundre dødsfall hvert eneste år som man med sikkerhet vet er selvmord; og det antas at det i tillegg finnes en del "skjulte" selvmord som er kamuflert som ulykker. Totalt er det mange hvert år som forlater livet slik, og tilbake er det enda flere som kjente de menneskene, og de sliter ofte svært tungt i ettertid. Uansett er det en stund til vi har tall for hele 2020. Enten statistikken da vil vise økning eller nedgang, vil det være viktig å finne ut hvorfor. All kunnskap kan være til hjelp i å forebygge. Det er ca 4-500 selvmord i året og 4-5000 selvmordsforsøk av varierende grad. Mens drap ligger stabilt på 30-40 om man tar bort 2011. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #18 Del Skrevet 9. november 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ufør som følge av psykisk sykdom og deler ikke ditt syn. Jeg syns psykiske syke har vært høyt prioritert gjennom hele pandemien. Faktisk er det heller sånn at jeg vært flau og provosert over oppførselen til enkelte andre psykisk syke under pandemien. Mennesker som står frem i media og uttaler seg "på vegne av psykisk syke" med egoistiske, selvsentrerte og selvmedlidende avisinnlegg om hvor fæle og grusomme tiltak som er der for å redde liv er for dem. Folk som fullstendig mangler gangsyn og bare tenker på seg selv og sitt. Jeg blir rett og slett eitrende forbanna for at de er frekk nok til å fremstille ting som at alle psykisk syke tenker som dem selv. Det er ingenting som peker mot at korona-restriksjoner øker antallet selvmord, men mye som peker mot det motsatte. Noe som er naturlig. Det er normalt at flere setter pris på livet når det blir truet. Mange av oss som er psykisk syke er og bedre rustet enn noen andre til å takle å være alene mye, fordi det er det vi er vant til fra før. Anonymkode: 723e3...428 Har du noen kildehenvisning til disse artiklene? Synes det er meget rart fra en som selv er ufør pga psykiske lidelser mener at andre som sliter psykisk og står fram i media og gjør en innsats for de som så vidt tør å gå ut døra og få hjelp, får tyn og diss. Det overrasker meg heller ikke at det er ofte de som sliter selv som er de verste og sparker sine likesinnede ned i grøfta. Så du bommer helt totalt når du kaller andre psykisk syke for egoistiske, selvmedlidende og dårlig oppførsel pga et avisinnlegg der de står fram som krever ganske mye og hjelper andre som ikke klarer det. Jeg kjenner noen som kritiserer og er flau over psykisk syke og synes det alltid er teit når de står fram på tven og eller avisa. Du minner meg om en av de, dette innlegget ditt gjør meg flau og direkte provosert og sier veldig mye om deg som person og ikke de som klager. Anonymkode: 39e1b...9a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #19 Del Skrevet 9. november 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du noen kildehenvisning til disse artiklene? Synes det er meget rart fra en som selv er ufør pga psykiske lidelser mener at andre som sliter psykisk og står fram i media og gjør en innsats for de som så vidt tør å gå ut døra og få hjelp, får tyn og diss. Det overrasker meg heller ikke at det er ofte de som sliter selv som er de verste og sparker sine likesinnede ned i grøfta. Så du bommer helt totalt når du kaller andre psykisk syke for egoistiske, selvmedlidende og dårlig oppførsel pga et avisinnlegg der de står fram som krever ganske mye og hjelper andre som ikke klarer det. Jeg kjenner noen som kritiserer og er flau over psykisk syke og synes det alltid er teit når de står fram på tven og eller avisa. Du minner meg om en av de, dette innlegget ditt gjør meg flau og direkte provosert og sier veldig mye om deg som person og ikke de som klager. Anonymkode: 39e1b...9a7 Jeg tror du har misforstått veldig hva vedkommende skriver. Les en gang til. Hun skriver ikke at andre psykisk syke er egoistiske og lignende, men peker ut de som snakker på vegne av andre mennesker. Jeg er selv psykisk syk og har ikke lidd mer enn andre under denne pandemien, snarere tvert imot. Anonymkode: 216a7...0f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå