Gå til innhold

KRISE! Kjemisk reaksjon på lut og metall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okei, så jeg skulle lage lut. Jeg hadde en kjele med vann og helte kaustisk soda oppi den. Så rørte jeg rundt med en metallvisp... Jeg vet ikke om det er kjelen eller vispen som er feil her, men det begynte å boble, bruse og koke over og ble helt grått. Jeg rakk å helle det over i en annen kjele og ta ut vispen før hele verandaen min ble ødelagt. 

Jeg skjønner at enten kjelen eller vispen var av feil metall, jeg skulle lest nøyere på boksen.

Men spørsmålet mitt her er hva jeg skal gjøre nå. Nå står det én kjele som er full av grå sodabobler, én kjele som inneholder grå lut og en visp som også er full av dårlig lut. HVA GJØR JEG?? Jeg kan vel ikke helle det i do heller?? Eller i vasken?? 

Anonymkode: 9900a...279

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les dette grundig før du gjør noe mer! (Jeg har fremdeles arr etter min første befatning med kaustisk soda og det er over 35 år siden...).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natriumhydroksid, NaOH, reagerer med f.eks. aluminium og danner hydrogengass.

Bruke gummihansker, eller tilsvarende. Dette er ikke ufarlig.

Du kan vanne ut luten, KRAFTIG. For så å helle det ut, fortsett å skylle, LENGE.

Kasserolle og visp er bare å kaste.

 

Hvorfor skulle du lage lut? Løse opp et lik? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stan skrev:

Natriumhydroksid, NaOH, reagerer med f.eks. aluminium og danner hydrogengass.

Bruke gummihansker, eller tilsvarende. Dette er ikke ufarlig.

Du kan vanne ut luten, KRAFTIG. For så å helle det ut, fortsett å skylle, LENGE.

Kasserolle og visp er bare å kaste.

 

Hvorfor skulle du lage lut? Løse opp et lik? 

:laugh: Det tenkte jeg også!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha unnskyld at jeg ler, men hvorfor prøver du på noe så idiotisk hjemme hos deg selv? Vet du at lut er noe av det mest etsende som finnes? Helt unødvendig å lage med mindre du skal løse opp et lik 😆 

Håper for Guds skyld du hadde på vernebriller og brukte gummihansker. 👀 

Også bør du lufte godt så du lufter vekk hydrogengassen som er ekstremt brannfarlig.

Tenker du burde vanne dette ut kraftig og helle det ut i vasken. Kaste utstyret som ble brukt.

Hell ut litt og litt mens vasken står på kaldt vann for fullt. Pass på å ikke helle for mye så du ødelegger rørene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stan said:

Natriumhydroksid, NaOH, reagerer med f.eks. aluminium og danner hydrogengass.

Bruke gummihansker, eller tilsvarende. Dette er ikke ufarlig.

Du kan vanne ut luten, KRAFTIG. For så å helle det ut, fortsett å skylle, LENGE.

Kasserolle og visp er bare å kaste.

 

Hvorfor skulle du lage lut? Løse opp et lik? 

Hahaha veldig enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle du lage lut med alle risikoene det medfører??  😯  Er du så glad i horror i hverdagen? PS,  jeg har hatt andre grads forbrenning ( ikke pga lut riktignok)  Andre smerter kan bare gå og legge seg og hele armen så ut som halloweenpartydeco

Anonymkode: 00c03...6aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2020 den 13.38, Villfisker skrev:

Oi. Dette må jeg få med meg svarene på, i tilfelle jeg trenger informasjonen senere.

Jeg har funnet ut at det, en kjemiker fortalte meg at jeg måtte kompensere med en god del eddik, og så var det bare å helle i toalettet.

16 timer siden, stan skrev:

Natriumhydroksid, NaOH, reagerer med f.eks. aluminium og danner hydrogengass.

Bruke gummihansker, eller tilsvarende. Dette er ikke ufarlig.

Du kan vanne ut luten, KRAFTIG. For så å helle det ut, fortsett å skylle, LENGE.

Kasserolle og visp er bare å kaste.

 

Hvorfor skulle du lage lut? Løse opp et lik? 

 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle du lage lut med alle risikoene det medfører??  😯  Er du så glad i horror i hverdagen? PS,  jeg har hatt andre grads forbrenning ( ikke pga lut riktignok)  Andre smerter kan bare gå og legge seg og hele armen så ut som halloweenpartydeco

Anonymkode: 00c03...6aa

16 timer siden, sommerfugl154 skrev:

Haha unnskyld at jeg ler, men hvorfor prøver du på noe så idiotisk hjemme hos deg selv? Vet du at lut er noe av det mest etsende som finnes? Helt unødvendig å lage med mindre du skal løse opp et lik 😆 

Håper for Guds skyld du hadde på vernebriller og brukte gummihansker. 👀 

Også bør du lufte godt så du lufter vekk hydrogengassen som er ekstremt brannfarlig.

Tenker du burde vanne dette ut kraftig og helle det ut i vasken. Kaste utstyret som ble brukt.

Hell ut litt og litt mens vasken står på kaldt vann for fullt. Pass på å ikke helle for mye så du ødelegger rørene.

Men slapp av folkens, jeg skulle bare lage hjemmelaget såpe. Har laget det et par ganger før med litt andre redskaper, og da har det gått heelt fint. Lurte bare på hvor jeg skulle gjøre av sakene som ikke kunne bli brukt av åpenbare grunner. Hvordan lager dere lutefisk om lut bare kan bli brukt til å løse opp et lik?

Jeg hadde selvsagt på både hansker og vernebriller, og (som sagt) ble det gjort på verandaen, så ingen farlig luft i hus. 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Laila is that you? 

Anonymkode: 69986...73d

Haha nei jeg heter IKKE Laila.

Anonymkode: 9900a...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har funnet ut at det, en kjemiker fortalte meg at jeg måtte kompensere med en god del eddik, og så var det bare å helle i toalettet.

 

Men slapp av folkens, jeg skulle bare lage hjemmelaget såpe. Har laget det et par ganger før med litt andre redskaper, og da har det gått heelt fint. Lurte bare på hvor jeg skulle gjøre av sakene som ikke kunne bli brukt av åpenbare grunner. Hvordan lager dere lutefisk om lut bare kan bli brukt til å løse opp et lik?

Jeg hadde selvsagt på både hansker og vernebriller, og (som sagt) ble det gjort på verandaen, så ingen farlig luft i hus. 

Haha nei jeg heter IKKE Laila.

Anonymkode: 9900a...279

Takk, det gir mening. Skjønner at den nøytraliserer ph-en på luten. Så bra :) 

Anonymkode: 45cfb...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvfølgelig ikke lov å helle ut lut i avløpet. Du må nøytralisere basen med en passende syre før du heller det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, prt90 skrev:

Det er selvfølgelig ikke lov å helle ut lut i avløpet. Du må nøytralisere basen med en passende syre før du heller det ut.

Jeg skrev jo at jeg gjorde det, kompenserte med eddik.

Anonymkode: 9900a...279

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan lager dere lutefisk om lut bare kan bli brukt til å løse opp et lik?

Neida, det var en spøk. Konsentrasjonen man trenger for lutefisk er litt lavere enn det du endte opp med. 🙂

Fortell mer om såpelaging. Det har jeg aldri prøvd, selv om jeg har undervist prinsippet mange ganger. Bruker du fett fra dyr eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En av de mest fascinerende trådene jeg har lest på en stund. 😶 Jeg er imponert over pågangsmotet ditt, TS. Å lage sin egen lut for så å lage såpe, høres ut som et spennende prosjekt. 

Anonymkode: 3b43d...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2020 den 17.14, stan skrev:

Neida, det var en spøk. Konsentrasjonen man trenger for lutefisk er litt lavere enn det du endte opp med. 🙂

Fortell mer om såpelaging. Det har jeg aldri prøvd, selv om jeg har undervist prinsippet mange ganger. Bruker du fett fra dyr eller? 

Åneida, du trenger ikke annet enn olivenolje! Først lager du lut på 125g kaustisk soda og 3dl vann. Så heller du dette saakte oppi en kjele med olje som er varmet opp til 40grader, mens du bruker en stavmikser for å blande det sammen. Bland med stavmikser til røra er tykk, litt som kakerøre. Da kan du legge til farge og lukt og andre fancy ting. Hell så i former og la det stivne en dag. Så tar du de ut av formene dagen etter og kutter opp. Etter det igjen skal det stå i skapet en måned til. Helt supre julegaver! 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

En av de mest fascinerende trådene jeg har lest på en stund. 😶 Jeg er imponert over pågangsmotet ditt, TS. Å lage sin egen lut for så å lage såpe, høres ut som et spennende prosjekt. 

Anonymkode: 3b43d...8a5

Haha, jo takk! Det gikk til slutt, nå er skapet fullt av god, duftende såpe.

Anonymkode: 9900a...279

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2020 den 12.55, prt90 skrev:

Det er selvfølgelig ikke lov å helle ut lut i avløpet. Du må nøytralisere basen med en passende syre før du heller det ut.

Hvordan fungerer da avløpsåpnere som plumbo o.l. ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette deg som lurte på om du trenger egen stavmikser til såpeproduksjon, eller om du kunne bruke den vanlige...?

Anonymkode: 4d3c3...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...