Gå til innhold

Erfaringer med kobberspiral?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan dere som har (hatt) det fortelle om deres erfaringer og eventuelle (plagsomme) bivirkninger? 

Anonymkode: 14e2c...2b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk kraftigere blødninger under menstruasjon, og sterke smerter. Slet også med smerter (samme type som under mens) ved eggløsning. Så jeg tok min ut. 

Anonymkode: 29526...bd2

Skrevet

Besvimte en halvtime etterpå, kjente noe stikking av den. Måtte tilbake for å se om den lå riktig,  og det gjorde den. Så noen timer senere kom stikkingen og smertene tilbake, måtte da på legevakta og få tatt den ut. 4 timer, mye penger rett i søpla.. 

Anonymkode: f7c2e...7dd

Skrevet

Veldig fornøyd 😊 Tre dager med mensen, ingen smerter. Sånn har det holdt seg stabilt i ti år. 

Anonymkode: 27f52...8a0

Skrevet

Har min første mensen med kobberspiral nå, jeg måtte sette meg ned fordi jeg klarer ikke å gå opp trappa uten å høres ut som en veddeløpshest i mål. Ringte legevakt og de sa det høres ut som jernmangel i og med at jeg blør som en vannhydrant. Er dag 3 uti mensen og jeg håper det roer seg. Ellers fornøyd.

Anonymkode: e45a5...2dc

Skrevet

Opplevde veldig uregelmessige blødninger. Fjernet den etter 9. mnd.

Skrevet
34 minutter siden, Kokeshi skrev:

Opplevde veldig uregelmessige blødninger. Fjernet den etter 9. mnd.

Samme her.

Nå i dag ville jeg aldri brukt noe prevansjon som er hormoner eller spiral.

Kun kondom, men jeg har valgt å sterilisere meg.

Anonymkode: 7e685...4ce

Skrevet

Har hatt den i 3,5 år nå. 

Opplever at jeg blødde MASSE de første 3 årene under mensen, noe jeg aldri har gjort før. Noe uregelmessig mens, kan komme 3-4 dager før enn den skal, og vare alt fra 3 til 8 dager. 

Lite menssmerter.

Nå de siste 6 mnd har jeg blødd mye mindre, men den er fremdeles uregelmessig. 

Opplever fremdeles at samboer kjenner den under samleie, dog det er ikke vondt, men litt rart.

Anonymkode: 26ff5...16a

Skrevet

Fikk enorme blødninger, så måtte ta den ut. Anbefales ikke.

Anonymkode: 5a752...98d

Skrevet

Ts her.

Blæh, høres ut som mange er misfornøyd...tåler ikke hormonprevensjon lenger, får så mye kviser av det. Spørst om jeg da skal spør om å få Diane...

Skrevet

Har alltid brukt kobberspiral, satte vel inn for fjerde gang nå sist. Og min erfaring er ganske lik alle gangene. For meg har det vært en del småsmerter/menssmerter-lignende ca i en uke etter at den er satt inn, og deretter har jeg ikke merket den i det hele tatt. Sverger absolutt til dette alternativet, spesielt etter at fastlegen min fortalte meg i fortrolighet at legene selvsagt ikke bruker noe annet enn dette selv, da de vet hvor skadelig hormonpreparater er.

Siste gangen jeg satte den inn var nå under koronaen, og jeg var nødt til å bruke en annen gynekolog enn jeg tidligere har brukt. Og denne tosken klarte å sette den inn feil! Jeg holdt på å svime av, gikk nesten rett i bakken, og han måtte ta den ut og sette den inn på nytt. Da gikk det bedre, men har foreløpig hatt litt ubehag iblant, så jeg tror denne gynekologen har gjort et eller annet feil. Jeg råder deg til å høre med folk du kjenner, og få dem til å anbefale en som er skikkelig flink gynekolog til dette, for jeg tror det er litt variasjon på gynekologene på akkurat dette feltet. Jeg tror de som opplever smerter rett og slett har vært hos en som ikke kan jobben sin godt nok. Det skal ikke gjøre vondt hvis den er satt inn riktig. Jeg skal tilbake og sjekke med ultralyd etter at koronaen er over, sånn at jeg vet at det ikke er noe feil. Du kan evt få gynekologen til å sjekke med ultralyd når du er der, etter at den er satt inn, så du er sikker på at alt er i orden. Råder deg absolutt til å ihvertfall prøve kobberspiral, siden hormonpreparater er såpass skadelig. 

Anonymkode: ba6d3...c5f

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid brukt kobberspiral, satte vel inn for fjerde gang nå sist. Og min erfaring er ganske lik alle gangene. For meg har det vært en del småsmerter/menssmerter-lignende ca i en uke etter at den er satt inn, og deretter har jeg ikke merket den i det hele tatt. Sverger absolutt til dette alternativet, spesielt etter at fastlegen min fortalte meg i fortrolighet at legene selvsagt ikke bruker noe annet enn dette selv, da de vet hvor skadelig hormonpreparater er.

Siste gangen jeg satte den inn var nå under koronaen, og jeg var nødt til å bruke en annen gynekolog enn jeg tidligere har brukt. Og denne tosken klarte å sette den inn feil! Jeg holdt på å svime av, gikk nesten rett i bakken, og han måtte ta den ut og sette den inn på nytt. Da gikk det bedre, men har foreløpig hatt litt ubehag iblant, så jeg tror denne gynekologen har gjort et eller annet feil. Jeg råder deg til å høre med folk du kjenner, og få dem til å anbefale en som er skikkelig flink gynekolog til dette, for jeg tror det er litt variasjon på gynekologene på akkurat dette feltet. Jeg tror de som opplever smerter rett og slett har vært hos en som ikke kan jobben sin godt nok. Det skal ikke gjøre vondt hvis den er satt inn riktig. Jeg skal tilbake og sjekke med ultralyd etter at koronaen er over, sånn at jeg vet at det ikke er noe feil. Du kan evt få gynekologen til å sjekke med ultralyd når du er der, etter at den er satt inn, så du er sikker på at alt er i orden. Råder deg absolutt til å ihvertfall prøve kobberspiral, siden hormonpreparater er såpass skadelig. 

Anonymkode: ba6d3...c5f

Nå prater du mye tull. Kjenner en Haug med leger og alke bruker hormonspiral. Synd du har en så uopplyst lege. 

Anonymkode: d13f4...980

Skrevet

Jeg har hatt kobberspiral i over tre år nå og aldri om jeg går tilbake til hormonprevansjon igjen. Har litt økte blødninger og noen perioder er smertene verre enn andre, men det kommer også an på stressnivået i kroppen (eller kanskje mer hvordan jeg takler menssmertene). Får så mye bivirkninger av hormonpreparater at jeg velger heller massive blødninger to-tre dager i måneden (syv totalt). 

• Liker 1
Skrevet

Var kjempefornøyd fram til jeg begynte å slite med bv, endte med å ta ut spiralen og da ble jeg innlagt på sykehus med salpingitt. Nå er det usikkert på om jeg kan bli gravid naturlig.

Anonymkode: 05b0f...121

Skrevet

Jeg spottet i iallefall 1 uke før mensen, så var det styrtblødning i 2-3 dager (hadde alltid ekstra skift i bilen på jobb), så var det restblødning i 1 uke etterpå.

Anonymkode: 9aa22...8e9

Skrevet

Hadde sterke mensensmerter de første 6 månedene etter innsett, men så gikk det over. Ikke en eneste bivirkning. Veldig fornøyd med kobberspiral! 

Skrevet

Ikke mye lystig lesing akkurat her, men har inntrykk av at det er et godt alternstiv for mange. Jeg skal få satt inn den nye typen Ballerine på mandag. Den former seg som en ball inni livmora. Håper det er et godt alternativ for min del! 

Skrevet

Satte i før jeg hadde vært gravid/født noe som før ikke anbefales, men gynekologen sa det var null problem.når jeg kom hjem etter å ha satt den i kom noen helt umenneskelige smerter som er helt lik eier, jeg kalfsvettet og helt utrolig at jeg ikke besvimte. Hver mensen var et helvete med store mengder blir og smerter. Kjente også menssmerter innimellom ellers i måneden også.I tillegg utviklet jeg angst som jeg etter Google søk også har sett andre har opplevd. Kroppen som reagerer på fremmedlegemet. Tok den ut etter noen mnd for orka ikke mer. 

Anonymkode: abfcd...7c6

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Blæh, høres ut som mange er misfornøyd...tåler ikke hormonprevensjon lenger, får så mye kviser av det. Spørst om jeg da skal spør om å få Diane...

Hvis du ikke tåler hormon prevensjon ala hormonspiral( som KUN inneholder progestagen og som ikke gir blodpropp) tåler du ihvertfall fall ikke Diane p-piller.

Diane inneholder jo både progestagen og østrogen og er de sterkeste p-pillene på markedet med størst risiko for blodpropp og andre bivirkninger som vektøkning, mangel på sexlyst, humørsvingninger osv. Diane blir ikke brukt som vanlig prevensjon lengre men til behandling for f.eks pcos.

Anonymkode: e7fea...051

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...