AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #1 Del Skrevet 7. november 2020 Ligger ofte våken på natta og tenker på hvordan livet blir med baby 😂 Det som opptar tankene i natt er om det går an å klare seg i Oslo med baby uten bil? Er det flere som bor i blokk uten heis og har baby? Hvordan gjør man det etter fødsel, er det ok å ta taxi hjem fra sykehuset? Jeg har lappen, sambo ikke.. Rop ut med egne tanker og erfaringer ❤️ Anonymkode: 9cb5f...fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #2 Del Skrevet 7. november 2020 Det går helt fint å bo i byen uten bil med baby! Vi bodde i tredje etasje uten heis, men det gikk fint. Eneste som var kjipt var at dersom babyen sovnet i vognen kunne vi ikke trille vognen inn i leiligheten. Babyen våknet som regel dersom vi løftet henne ut, så da måtte jeg enten være ute eller på cafe, alternativt risikere å vekke henne. Det er helt greit å ta taxi både til og fra sykehuset. Anonymkode: 842da...069 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #3 Del Skrevet 7. november 2020 Hadde ikke bil første 8 mnd med vår første. Satt på med svigers hvis vi måtte kjøre noe sted. Typisk til dåpen, ferie og i en bursdag utenfor Oslo. Hadde t-bane nær gikk greit men mye kjekkere å ha bil selv. Mannen hadde ikke lappen før ettter andre ung Anonymkode: 8d04e...5d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #4 Del Skrevet 7. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går helt fint å bo i byen uten bil med baby! Vi bodde i tredje etasje uten heis, men det gikk fint. Eneste som var kjipt var at dersom babyen sovnet i vognen kunne vi ikke trille vognen inn i leiligheten. Babyen våknet som regel dersom vi løftet henne ut, så da måtte jeg enten være ute eller på cafe, alternativt risikere å vekke henne. Det er helt greit å ta taxi både til og fra sykehuset. Anonymkode: 842da...069 Dette løser seg fint ved å bruke bag-delen på vognen og løfte baby inn i den. Kjøp en vogn med en bag-del som er lett, f.eks Bugaboo. Når baby er større og bytter til sittedelen, har du rutinene mer på plass og kan beregne tider for når det passer å gå lange turer mht soving. Jeg bodde alene i tredje etasje uten heis, det gikk fint! Anonymkode: ed361...ae4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #5 Del Skrevet 7. november 2020 Vi bodde i tredje etasje uten heis til vi fikk nummer to, da kjøpte vi rekkehus litt utenfor Oslo. Mangel på bil går nok fint i hverdagen, men er litt kjipt med tanke på ferie eller besøk til familie. Anonymkode: ef07c...ccf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #6 Del Skrevet 7. november 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Dette løser seg fint ved å bruke bag-delen på vognen og løfte baby inn i den. Kjøp en vogn med en bag-del som er lett, f.eks Bugaboo. Når baby er større og bytter til sittedelen, har du rutinene mer på plass og kan beregne tider for når det passer å gå lange turer mht soving. Jeg bodde alene i tredje etasje uten heis, det gikk fint! Anonymkode: ed361...ae4 Min våknet av at jeg løftet bagdelen, men ikke alle gjør det. til TS, det går fint å bo i Oslo uten bil, men med barn. Også uten heis. Anonymkode: 4d3de...c44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeStudentLenger Skrevet 7. november 2020 #7 Del Skrevet 7. november 2020 Vi tok taxi til og fra sykehuset det gikk fint. Baby er 1 måned nå, så kan være ting endrer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #8 Del Skrevet 7. november 2020 Ville kjøpt bilstol til taxien, siden man aldri er sikre på de som taxien har. Anonymkode: 3f41a...43e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #9 Del Skrevet 7. november 2020 TS her! Takk for mange oppløftende svar 😄 Har hele tiden tenkt at ting ikke blir noe problem, bare utfordringer en blir gode på. Men så er det alltid venner/familiemedlem som skal pirke i hvordan hverdagen vår er. Typisk med «nå må dere se etter hus langt utenfor sentrum», og da er det lett å bli usikker og påvirket. Såå takk 🥰😅 Anonymkode: 9cb5f...fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #10 Del Skrevet 7. november 2020 Vi bor i Oslo uten bil med ettåring, barnehage og tidsklemme. Synes det går veldig fint! Bor i andre etasje i blokk uten heis og det er null problem 😊 Tok taxi hjem fra sykehuset og det var null stress. Hadde egentlig avtalt at svigerfar skulle være sjåfør, men han var bortreist da baby kom en måned før termin, men det var null stress å fikse annen skyss. Hadde jeg vært i bedre form etter fødsel (ks med komplikasjoner) kunne vi sikkert tatt buss hjem fra sykehuset også. Anonymkode: 24d26...656 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #11 Del Skrevet 7. november 2020 Bor ikke i Oslo, men i av de andre "større" byene. Har to barn på 2 og 4 år, vi har ikke bil, og klarer oss fint uten. Sparer mye på det. Du kan jo bare ta taxi når du MÅ bli kjørt noe sted. Kan faktisk ta ganske mye taxi iforhold til hva det vil koste å ha bil. Bor bare i andre etg uten heis, det går fint. Men om du feks bor i sjette så blir det nok veldig stress.... Anonymkode: 813cc...7c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pentagon Skrevet 7. november 2020 #12 Del Skrevet 7. november 2020 Det går heeelt fint! Vi bodde i 3. Etg ute heis med vårt første barn. Bærte bare bagdelen opp og ned om bebis sov. Gav meg masse trim ihvertfall😅 Alt handler om innstilling. Går man rundt og offer seg og tenker på at man ønsker seg heis etc etc, så blir det dritt, tar man det som det er går det helt fint. Når det gjelder rett etter fødsel, er det noen som kan hente dere på sykehuset? Uansett trenger dere ett bilsete til bebis. Om dere blir hentet av noen eller tar taxi går helt fint begge deler. De første 2-3 ukene gikk jeg særdeles lite ut, hadde nok med å komme meg og få til ammingen. Greit å ha det du trenger i hus, også får pappa ut på butikken for det dere eventuelt mangler. Anbefaler dere å få matvarer levert på døren, det er tungt å drive og bære det også opp og ned.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #13 Del Skrevet 7. november 2020 Det spørs hvordan «kabalen» deres er. Vi greier oss ikke uten bil. Jeg bor sørøst og jobber nordøst. Det er utrolig dårlig offentlig kommunikasjon på dette strekket. Uten bil hadde det blitt alt for lange dager i barnehagen. Anonymkode: 79bf4...2bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ididi Skrevet 8. november 2020 #14 Del Skrevet 8. november 2020 Vi har bil, men i hverdagen bruker vi den lite. Samboeren tar offentlig til og fra jobb og jeg jobber hjemmefra (i koronatid). I mammapermen brukte jeg heller ikke bilen mer enn kanskje en gang i måneden. I hverdagen er det mer styr enn hjelp med bil - i hvert fall når t-banen er 6-7 minutter hjemmefra. Det er SÅ mye lettere å putte ungen i vogna og trille inn på T-banen enn å skulle ha ungen i bilsetet og vogna i bilen, så kjøre alene med gråtende baby i baksetet, finne parkeringsplass, betale for parkering, for så å ta ut vogn og baby. Har bare brukt bilen for å dra til IKEA og sånt, men vi hadde fint fått til de tingene uten bil også. Hovedgrunnen til at vi har bil er at samboeren er pålagt å ha det pga. jobben - enten privat bil som jobben betaler for bruken av eller firmavarebil. Da er det bedre med privat bil som vi tross alt kan bruke som familie ved sjeldne behov. Nå i coronatid har vi brukt bilen mer enn før. Ikke fordi vi selv føler behovet, men for å bidra til å redusere belastningen på offentlig transport slik at de som ikke har bil og må bruke offentlig, kan gjøre det trygt. Men jeg syns det er styr hver gang jeg skal avsted alene med ungen og bilen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå