Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kan også være slik at hovedkortet ditt ikke støtter så stor hdd. I så tilfelle må du strappe på en annen måte:

nc nc cc cc

nc nc cc cc

Trappene skal stå vertikalt.

ADHDmann

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oki...nå har jeg gjort alt...uten å sette på en jumper til....(fordi vi bare har fått en)....men det funket ikke.

Etter å ha bekreftet lagring i bios....så kommer det opp rulletekst....etter at den har rullet ferdig...så kommer det beskjed om at den ikke finner tre ting (husker bare to av dem...og det er cd-rom og floppy)....så står det at jeg skal presse hvilken som helst tast...når jeg gjør det....så kommer bare den samme meldingen om det den ikke finner opp igjen.

Forresten akkurat den samme meldingen som kom opp på den gamle harddisken etter at den hadde kræsjet.

Etter hva jeg forstår etter å ha lest om denne samsungdisktypen....så skal den formateres og partisjoneres....og derfor forstår jeg ingenting.

:sur:

Kommer vel til å få et par hjerteinfarkt i løpet av natta. *pokker* :sur:

Uff :ler:

Skrevet
Det kan også være slik at hovedkortet ditt ikke støtter så stor hdd. I så tilfelle må du strappe på en annen måte
Oki...takketakk...men jeg har bare en jump/bro.....så da må jeg forsøke å finne ut hvor jeg får tak i en til før jeg prøver mer.

Jeg liker ikke ting som ikke er logisk. :sur:

Gjest Bellatrix
Skrevet

ADHDmann har nettopp lagt seg. Han kommer tilbake i morgen.

Skrevet

Si mange takk for at han forsøkte å hjelpe meg da Fighter. :)

Skrevet
Her er vel installasjonsinstruksen...men jeg synes det er så vanskelig å forstå...fordi jeg ikke skjønner dataenglelsk.

Men er det dette som skal skje når vi installerer den nye harddisken:

* Skifte harddisk.

* Slå på pc.

* Sette inn winxp cd.

* Installasjonsanvisningen til win xp kommer opp på skjermen.

* Installere win xp.

Eller må jeg gjøre mye annet i mellomtiden?

Må jeg inn i bios?

Må jeg partisjonere og formatere harddisken før jeg kan installere win xp?

Ja, dette er den generelle prosedyren.

Partisjoneringen og formatteringen skjer under punktet "Installere win xp". Det er nesten selvforklarende.

Skrevet
Ja, dette er den generelle prosedyren.

Partisjoneringen og formatteringen skjer under punktet "Installere win xp". Det er nesten selvforklarende.

Oki....da er det spørsmålet ryddet av veien. :)

Da gjenstår bare spørsmålet om hvordan jeg kommer dit. :ler:

Gjest gjesten
Skrevet

Slenger meg litt på:

1) Disken kan normalt settes i slave, master eller cable select (cs) modus. Det kan bare være en master og en slave på en kabel. Eventuelt kan begge (om du har to enheter tilkoblet kabelen) settes til cs modus. Da er det normalt den ytterste enheten som blir master på denne kabelen.

2) Har du bare en enhet på kabelen så sett den på den ytterste kontakten.

3) Det er ikke alltid slik at enheten skal være master dersom den en den eneste på kabelen. Prøv i såfall cs modus. Dette har jeg trøblet med selv endel ganger.

En fallgruve er at hovedkortet ikke støtter en 200GB harddisk. Mener det var en grense på 133GB for noen år siden. Det fleste BIOS oppsett har en autodeteksjonsmodus når det gjelder disker. Velg den. Ofte vil systemet kunne bruke en for stor disk, men du får ikke tilgang til hele disken da (= bortkastete penger).

Pass på i BIOS at du kan boote fra CD-rom platen også siden du trenger dette når windows skal installeres.

Om ikke noe virker, så er det bare å feilsøke. Koble vekk andre enheter (andre harddisker, CD-ROM etc) fra kabelene og strømforsyning og start maskinen og se om BIOS oppdager den nye disken da).

Skrevet
Slenger meg litt på:

Tusen takk gjesten...jeg hadde nesten gitt opp å få hjelp her nå. :)

1) Disken kan normalt settes i slave, master eller cable select (cs) modus. Det kan bare være en master og en slave på en kabel. Eventuelt kan begge (om du har to enheter tilkoblet kabelen) settes til cs modus. Da er det normalt den ytterste enheten som blir master på denne kabelen.
Det blir kun en disk, og jumperen stod som forklart på harddisken når den skal være master.

2) Har du bare en enhet på kabelen så sett den på den ytterste kontakten.
Dette ble gjort.

3) Det er ikke alltid slik at enheten skal være master dersom den en den eneste på kabelen. Prøv i såfall cs modus. Dette har jeg trøblet med selv endel ganger.
Oki....dette skal jeg prøve når harddisken kommer i hus igjen i ettermiddag. (Nå er den på rundtur i håp om at noen kan få sjekket om den maskinelt er ok).

En fallgruve er at hovedkortet ikke støtter en 200GB harddisk. Mener det var en grense på 133GB for noen år siden. Det fleste BIOS oppsett har en autodeteksjonsmodus når det gjelder disker. Velg den. Ofte vil systemet kunne bruke en for stor disk, men du får ikke tilgang til hele disken da (= bortkastete penger).
Dette med 133 gb kontra 200 gb er jeg klar over kan skje.

Den står i "auto"...jeg er således klar over at jeg kan bla i bios for å sette den i en annen stilling.

Pass på i BIOS at du kan boote fra CD-rom platen også siden du trenger dette når windows skal installeres.
Mulig det er her det svikter. Jeg vet ikke hva det skal stå i bios for at jeg skal kunne boote fra cd. Ei heller vet jeg hvor det eventuelt skal stå.

Om ikke noe virker, så er det bare å feilsøke. Koble vekk andre enheter (andre harddisker, CD-ROM etc) fra kabelene og strømforsyning og start maskinen og se om BIOS oppdager den nye disken da).

Dette tror jeg rett og slett ikke vi bør begi oss ut på. Vi har aldri feilsøkt før, og aner således ingenting om det.

--------------------------

Jeg vet vi har koblet harddisken riktig i kabinettet...fordi vi får lånedisken (som jeg bruker akkurat nå) til å funke helt greit.

Uff...jeg synes det er så rart at det ikke finnes en enkel fremgangsmåte for dette. :)

Skrevet

Tilbake igjen

sånn som det du har forklart før, så ser det ut som det er noe med de jumperne på hdd'en. Når maskinen ikke finner CDromen osv. tyder det på at disse tingen krasjer sammen. Du kan bruke jumperne på den gamle disken dersom du har bare en til den nye. Synes det er rart at det var bare med en jumper siden fabrikanten sier at det skal være to.

Her er linken til fabrikantens forklaring - du skulle ha fått med et papir som sier det samme når du kjøpte den. Var den forseglet da du fikk den eller var den åpnet?

http://downloadcenter.samsung.com/content/...ide_ENGLISH.pdf

For all del ikke sett jumperne på noen annen måte enn fabrikantens anvisninger, dette kan ødelegge hdd'en!

Det er riktig at XP'en sørger for partisjonering og formattering. Stort sett skal det være bare å trykke enter på alle spørsmål (er ikke helt sikker, så her må du lese hvert spørsmål før du trykker)

I biosen er det et valg som heter Bios Features Setup. Så lenge CDROM står blandt disse valgene så skal den boote fra CDROMen, men du kan jo prove å sette CDROMen øverst. Noen ganger ber biosen under oppstart om å trykke en tast for å starte booting fra CDROMen.

Men sjekk jumperne før du går videre - tror det er noe feil der.

ADHDmann

PS. Jeg liker heller ikke ting som ikke er logisk :-)

Skrevet
Tilbake igjen

Hei igjen :)

Du kan bruke jumperne på den gamle disken dersom du har bare en til den nye.
Takk....dette var en av de tingene vi lurte på.

Synes det er rart at det var bare med en jumper siden fabrikanten sier at det skal være to.
Ja, men det står jo at det bare skal være en jumper hvis den skal være master vel?

Her er linken til fabrikantens forklaring - du skulle ha fått med et papir som sier det samme når du kjøpte den. Var den forseglet da du fikk den eller var den åpnet?

http://downloadcenter.samsung.com/content/...ide_ENGLISH.pdf

Uhu....jeg får ikke opp pdf fordi programmet ikke er installert på lånedisken jeg bruker nå. Kanskje jeg må se å få installert det.

For all del ikke sett jumperne på noen annen måte enn fabrikantens anvisninger, dette kan ødelegge hdd'en!

Takk, selv om jeg er forsiktig med det jeg ikke kan....så er jeg alltid glad for å høre hva jeg ikke må gjøre.

Det er riktig at XP'en sørger for partisjonering og formattering. Stort sett skal det være bare å trykke enter på alle spørsmål (er ikke helt sikker, så her må du lese hvert spørsmål før du trykker)

Ok, jeg har installer winxp før, og da husker jeg det gikk uten problemer. Det jeg synes er litt rart...er at det på "user guide" hos Samsung ser ut som om partisjoneringen og formateringen skal foregå i cmos. (Jeg har forresten ikke lyst til å dele opp disken nå heller).

I biosen er det et valg som heter Bios Features Setup. Så lenge CDROM står blandt disse valgene så skal den boote fra CDROMen, men du kan jo prove å sette CDROMen øverst.
Jaa....bios features setup kjenner jeg igjen. Men vet dessverre ikke hvordan jeg kan flytte noe der. Jeg vet hvordan jeg blar, men ikke hvordan jeg flytter.

Noen ganger ber biosen under oppstart om å trykke en tast for å starte booting fra CDROMen.
Jeg skal love deg den ber meg om å trykke en tast ja (any key) :ler: Hver gang jeg trykker, så forteller den frekt at den ikke finner hverken cd-rom, floppy + en ting til.

Men sjekk jumperne før du går videre - tror det er noe feil der.
Skal "forske" litt mer på det med jumperne ja. :)
Skrevet
Jaa....bios features setup kjenner jeg igjen.  Men vet dessverre ikke hvordan jeg kan flytte noe der.  Jeg vet hvordan jeg blar, men ikke hvordan jeg flytter.

Tror det er pgdown/up eller mellomromstasten

På min stasjonære kan jeg også trykke enter på hvert valg - da kommer det et valgvindu opp hvor jeg må bruke piltastene.

ADHDmann

Skrevet
Tror det er pgdown/up eller mellomromstasten
Ved hjelp av de to tastene kan jeg bla innenfor hvert "felt" (eller hva jeg skal kalle det).

Får sjekke litt mer når harddisken kommer hjem igjen i ettermiddag. :)

Skrevet

Hvor langt har du kommet her?

Finner ikke maskinen cd-rom'en engang? Litt forvirret, jeg nå...

Skrevet
Hvor langt har du kommet her?

Finner ikke maskinen cd-rom'en engang? Litt forvirret, jeg nå...

Uff...like langt/kort som jeg har vært hele tiden. :ler:

-Vi setter inn harddisken...koblingen vet vi at vi gjør riktig...fordi vi gjør det på samme måte som med den disken vi har koblet tilbake nå (og den funker jo).

-Så starter jeg maskinen mens jeg holder "deleteknappen" nede. Da kommer jeg inn i cmos.

-Så setter jeg inn winxp cd'n.

-Da begynner den vanlige rulleteksten...den som også kommer opp når win er installert. Det kommer også et pip fra pc'n som vanlig (forteller vel at den har funnet enten cd eller diskettstasjon)....men så...

...så sier den at den ikke finner tre ting (not found)....den finner ikke cd-rom...ikke floppy + en ting til som jeg ikke husker (sikkert hd). Jeg får beskjed om å trykke samme hvilken tast...og gjør det...da sier den på nytt at den ikke finner de tre tingene. (Det spiller for øvrig ingen rolle om jeg trykker en tast eller 100 :ler:)

Jeg tror at det enten er feil med jumper....eller så tror jeg at jeg skal gjøre noe i cmos som jeg ikke har peiling på. :)

Pokker :sur:

Skrevet

Ettersom den ikke finner cd-rom og floppy (floppy er forøvrig helt uavhengig av både cd-rom og harddisk)... Du er sikker på at alle kabler er satt i skikkelig, og at ingen har falt ut når du/dere har drevet på der inne.

Og - det eneste du har der inne av slike enheter er cd-rom og 1 harddisk? Du har ingen andre harddisker eller brennere der inne?

Og - du har satt jumperne sånn som forklart i denne tråden?

dvs:

0011

0011

Skrevet
Du er sikker på at alle kabler er satt i skikkelig, og at ingen har falt ut når du/dere har drevet på der inne.

Jeg tør å påstå det. Fordi vi i går kveld og natt skiftet mellom de to harddiskene (lånedisken jeg bruker nå og den nye harddisken). Vi har skiftet x antall ganger...og det samme skjer hver gang.

Og - det eneste du har der inne av slike enheter er cd-rom og 1 harddisk? Du har ingen andre harddisker eller brennere der inne?
to cd-rom (en slave og en master) og en harddisk (lånedisken fjernes helt fra kabinettet hver gang vi har forventningsfullt har forsøkt å installere den nye. Ingen brenner.

Og - du har satt jumperne sånn som forklart i denne tråden?

dvs:

0011

0011

Er vel der det svikter da. Det fulgte med kun en jumper....den står der hvor den stod når vi fikk disken i hus....og der den skal stå iflg. bruksanvisningen som fulgte med (Nå kan det riktignok se ut som om tegningen på den anvisningen er snudd på hodet i forhold til det som står på hjemmesiden til Samsung). Vi turte ikke å bruke jumper fra gammel disk, men har nå fått beskjed her om at det vil bli helt ok.

Så da får vi prøve det da...når harddisken kommer i hus igjen. :)

Forresten så mener jeg å huske at jumperen stod sånn:

1000

1000

Nå har jeg lastet ned Adobe...så da får jeg se litt nærmere på linken fra ADHDmannen.

Skrevet
Nå har jeg lastet ned Adobe...så da får jeg se litt nærmere på linken fra ADHDmannen.

:overrasket: I svarte bananer......jumpersettingen der er annerledes enn jumpersettingen på den anvisningen som fulgte med disken. :overrasket:

Skrevet

Ja, det som er litt dumt er at jeg hadde jo en sånn disk i hus i går kveld, men ga den fra meg. Hadde kunnet fortelle deg hvordan det skulle være.

Men den skal uansett stå som Master (eller Cable Select).

Emmm.. tror jeg ville stolt på den som står på disken da.

Skrevet
Emmm.. tror jeg ville stolt på den som står på disken da.

:ler: Ja, og det funker muligens ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...