AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #1 Del Skrevet 6. november 2020 Jeg er 40 og mannen 50. Jeg har to tenåringer fra før, han har ingen. Vurderer frem og tilbake om vi skal prøve eller ikke. Noen med erfaringer? Anonymkode: 0fffa...ce0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #2 Del Skrevet 6. november 2020 Vel altså, har dere lyst så gå for det! 🤗 (Ikke spør mer her for mange synes man er for gammel om man er over 25... 🙄) Anonymkode: 27755...455 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #3 Del Skrevet 6. november 2020 Det er litt høyere risiko for komplikasjoner av alle slag, men helst vil det jo gå bra. Flertallet av nordmenn er i fin form mer enn lenge nok til at man kan få barn på denne alderen. De fleste jeg kjenner som har blitt foreldre etter førti, sier det var mer slitsomt enn da de var yngre. Anonymkode: d3694...e71 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #4 Del Skrevet 6. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: De fleste jeg kjenner som har blitt foreldre etter førti, sier det var mer slitsomt enn da de var yngre. Anonymkode: d3694...e71 Og jeg kjenner noen som ikke synes det er spesielt slitsomt 😌 Anonymkode: 27755...455 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oida Skrevet 6. november 2020 #5 Del Skrevet 6. november 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste jeg kjenner som har blitt foreldre etter førti, sier det var mer slitsomt enn da de var yngre. Anonymkode: d3694...e71 Jeg kjenner en som ble mamma da hun ble 43, femten år etter første barn. Hun synes ikke det er mer slitsomt nå, derimot sier hun at hun har en annen ro og koser seg hjemme med barnet 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #6 Del Skrevet 6. november 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er litt høyere risiko for komplikasjoner av alle slag, men helst vil det jo gå bra. Flertallet av nordmenn er i fin form mer enn lenge nok til at man kan få barn på denne alderen. De fleste jeg kjenner som har blitt foreldre etter førti, sier det var mer slitsomt enn da de var yngre. Anonymkode: d3694...e71 Jeg for min del er i langt bedre form både fysisk og mentalt nå når jeg er 41, enn da jeg var i tyve-årene. Jeg fikk barn da jeg var 36 og 39. Ja, det er større fare for komplikasjoner i svnagerkap og under fødsel, men faren er fremdeles veldig, veldig liten. Det er langt mer sannsynlighet for at det IKKE oppstår komplikasjoner. Og man får ekstra oppfølging, fosterdiagnostikk, osv som "gammel" gravid. Jeg tenker at dette er helt opp til dere. Det er mer og mer vanlig med "gamle" mødre - og mødre i 40-årene har faktisk vært ganske vanlig i hundrevis av år - ikke førstegangsfødende, men flergangsfødende. Forskning viser at barn av eldre mødre er lykkeligere enn andre barn, så det er jo noe å ta med seg Anonymkode: c5853...38f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. november 2020 #7 Del Skrevet 6. november 2020 Du bør ikke spørre her, her er man for gammel etter 25, som noen sa. Gjør det som føles rett for dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #8 Del Skrevet 6. november 2020 Synes ikke det er noen grunn til å ikke prøve. Fikk selv barn da jeg var 37, ingen problemer i svangerskapet og fødselen gikk helt fint. Tok NIPT test i Danmark da, pga risiko for kromosomfeil ved høyere alder hos mor. Grunnen til at jeg ventet så lenge med å få barn var at jeg gamblet på at jeg nok kommer sent i overgangsalderen og raskt blir gravid, slik min mor ble da hun fikk meg da hun var 38 Når man starter prøving i høy alder er det lurt å raskt skaffe hjelp dersom det ikke funker, pga at man ikke vet hvor lenge man faktisk er fertil. Sjekk familiehistorien din for tidspunkt for overgangsalder og hvor rask damene har blitt gravide. Sikkert også lurt å høre med lege i forbindelse med prøving Generelt er det lurt å være sunn og sprek når man skal bære frem et barn. Ofte blir mange mindre friske og spreke jo eldre de blir - sikkert lurt å komme seg i form om dere ikke allerede er det Anonymkode: 01071...bdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #9 Del Skrevet 6. november 2020 Skal tiåringen ha en 61 år gammel far og en mor på 51.....? Anonymkode: 54042...cb7 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #10 Del Skrevet 6. november 2020 Både moren min og moren til bestevenninna mi var 39 da vi ble født. Min far var også over 50. Ei venninne av meg kom til verden da moren hennes var 44. Jeg syns ikke det er rart i det hele tatt. Anonymkode: f18f4...ee1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #11 Del Skrevet 6. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal tiåringen ha en 61 år gammel far og en mor på 51.....? Anonymkode: 54042...cb7 Hvorfor tenker du det er problematisk? Anonymkode: d3694...e71 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #12 Del Skrevet 6. november 2020 Jeg har akkurat fått mitt første barn, jeg er 38 og mannen 40. For min del var det rett og vente så lenge. Jeg er i to barselgrupper (eldst i begge). Og ut ifra hvor mye de «klager» virker det ikke som jeg har mindre overskudd enn de i 20-årene. Men det jeg merker meg og som overrasket meg litt er at jeg stresser og bekymrer meg mye mer enn de som er yngre. Så der prøver jeg å lære litt;) Anonymkode: 7364e...580 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #13 Del Skrevet 6. november 2020 Min mor fikk min søster når hun var 42z mistet først en gang å så fikk hun søsteren min som var helt frisk. Jeg var vel 10 år da å det var så gøy! Anonymkode: ffda5...8b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #14 Del Skrevet 6. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal tiåringen ha en 61 år gammel far og en mor på 51.....? Anonymkode: 54042...cb7 Ja? Your point being? Anonymkode: c5853...38f 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #15 Del Skrevet 6. november 2020 I den alderen har dere kanskje god økonomi og kan justere arbeidstiden slik at dere får mye tid sammen med barnet, det er jo supert Anonymkode: bb183...ff8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #16 Del Skrevet 6. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har akkurat fått mitt første barn, jeg er 38 og mannen 40. For min del var det rett og vente så lenge. Jeg er i to barselgrupper (eldst i begge). Og ut ifra hvor mye de «klager» virker det ikke som jeg har mindre overskudd enn de i 20-årene. Men det jeg merker meg og som overrasket meg litt er at jeg stresser og bekymrer meg mye mer enn de som er yngre. Så der prøver jeg å lære litt;) Anonymkode: 7364e...580 Dette observerte jeg og på barseltreff da jeg fikk første. De eldste var de som var mest bekymret. Mulig det kommer av livserfaring kombinert med at de yngste er nærmere i alder med barnet? Jeg var 24, og var temmelig bekymringsløs. (Jeg hadde mye baby-erfaring fra barnepass som ungdom) Anonymkode: 1879c...8be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cer3s Skrevet 6. november 2020 #17 Del Skrevet 6. november 2020 Ser ikke problemet, nå i dag er man ikke så gamle når man er 40-50 som det kanskje var før. Men kanskje ikke drøye alt for lenge heller 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #18 Del Skrevet 6. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skal tiåringen ha en 61 år gammel far og en mor på 51.....? Anonymkode: 54042...cb7 Har du møtt en 61 åring i 2020 eller lever du fremdeles i 1940? man er «yngre» lengre idag Anonymkode: 30739...601 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #19 Del Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du møtt en 61 åring i 2020 eller lever du fremdeles i 1940? man er «yngre» lengre idag Anonymkode: 30739...601 Jepp, det var en artikkel om det på forskning.no senest her tidligere i år om det. Dagens 60+ åringer er fysisk og mentalt minst fem år yngre enn hva de var for tredve år siden. Våre besteforeldre var altså både fysisk og mentalt mindre oppegående enn hva dagens besteforeldergenerasjon er. Det er tydelig på mine. Mine besteforeldre var adskillig skrøpeligere når de var på den alderen mine foreldre er i nå (65-70), enn hva mine foreldre er. Anonymkode: c5853...38f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeshi Skrevet 6. november 2020 #20 Del Skrevet 6. november 2020 Jeg hatt ikke latt alderen på 40 år hindre meg i det hvis jeg virkelig ønsket meg en baby. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå